در چهار سال گذشته تولید نفت ایران بر خلاف ادعای مسوولان نفتی سیر نزولی داشته است.

آذر جزایری: تولید نفت ایران از روزانه 4 میلیون 106 هزار بشکه در سال 1384 به سه میلیون و 570 هزار بشکه در سال 88 رسیده که این امر حکایت از کاهش 536 هزار بشکه ای تولید نفت ایران طی چهار سال گذشته دارد.براساس این آمار که در سایت رسمی بانک جمهوری اسلامی ایران قابل دسترسی است ایران علاوه بر اینکه طی این سال ها نتوانسته تولید خود را افزایش دهد بلکه مسوولان نفتی در جبران افت سالیانه میادین نفتی نیز موفق عمل نکرده‌اند .

براین اساس صادرات نفت ایران با کاهش حدود 646 هزار بشکه از حدود دو میلیون و 691 هزار بشکه در سال 1384 به دو میلیون 45 هزار بشکه در سال 1388 رسیده است .

این در حالی است که مسوولان نفتی همچنان برخلاف آمارهای بانک مرکزی تاکید دارند : از میادین نفتی کشور روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت تولید می شود وروزانه حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه از این مقدار صادر می شود و  از این روز عملکرد خود را مثبت ارزیابی می کنند.

براین اساس مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تیرماه امسال در گفت وگو با خبرنگار "خبرآنلاین " تاکید کرده بود تولید نفت ایران همچنان در مرز 4 میلیون و 200 هزار بشکه قرار دارد و روزانه حدود 5/2 میلیون بشکه نفت صادر می شود .

جشن ساز خاطرنشان ساخت : تولید نفت کشور به میزان تولید سال 1387 است و هیچ گونه تغییر و یا کاهشی را در این امر شاهد نبوده ایم .

این آمار نیز براساس گزارش بانک مرکزی از تولید و صادرات  روزانه نفت در سال 87 و 88 نقض می شود چرا که براساس این آمار تولید و صادرات  روزانه نفت در سال 1387 به ترتیب حدود 946/3 و 307/2 میلیون بشکه اعلام شده است .

در این بین براساس آمار تولید و صادرات روزانه نفت در سه ماهه اول سال 1388 ، سه میلیون و 570 هزار بشکه تولید داشته ایم که حدود دو میلیون و 45 هزار بشکه آن صادر شده است.

اواسط سال گذشته نیز سایت رسمی اوپک با ارائه گزارشی از کاهش تولید نفت ایران به کمتر از 4 میلیون بشکه درروز خبرداد که همین امر باعث واکنش هایی از سوی مسوولان نفتی ایران شد .

مسوولان نفتی چون وزیر نفت وقت و مدیرعامل شرکت ملی نفت طی اظهارنظرهایی جداگانه هر یک تاکید کردند کاهش تولید نفت ایران تنها در راستای پایبندی به تعهدات کاهش تولید نفت اوپک بوده است و دلیلی دیگر ندارد .

وزیر نفت وقت با محکوم کردن رسانه هایی که به این کاهش تولید نفت با دلایلی چون کاهش سرمایه گذاری و عدم مدیریت لازم در نفت دامن می زدند تاکید کرد : وضعیت تولید نفت روبه افزایش است و این امر را می توان از طرح های افزایش تولید از میادین نفتی و طرح های توسعه ای متوجه شد .

این اظهارات در شرایطی است که در صورتی که ایران بخواهد براساس پایبندی خود به تعهدات اوپک عمل کند باید روزانه 560 هزار بشکه صادرات خود را کاهش دهد در حالیکه کاهش صادرات و تولید نفت ایران از سال 84 تا کنون آغاز شده است .

براین اساس ، در سال 87 ایران کمتر  از تعهد خود به اوپک صادرات خود را کاهش داده و این امر را می توان از اماربانک مرکزی که حدود 215 هزار بشکه کاهش صادرات را در سال 87 نسبت به سال 86 نشان می دهد مشاهده کرد .ضمن آنکه باید تاکید داشت تولید روزانه نفت ایران در سال 87 به نسبت سال 86 حدود 112 هزار بشکه کاهش نشان می دهد .

این در حالی است که خطیبی نماینده ایران در اوپک بارها در اظهارنظرهایی مختلف اخبار بسیاری از موسسات تحقیقاتی را در خصوص عدم پایبندی ایران به تعهداتش محکوم کرده و تاکید دارد : ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است و آمار ارائه شده از سوی موسسات تحقیقاتی کذب محض است.

در این بین هنوز هم مسوولان نفتی بر این باور نرسیده اند که کمبود سرمایه گذاری در نفت باعث افت تولید نفت و کاهش صادرات آن نشده است .ضمن آنکه در این کاهش تولید نباید تاثیر تصمیم دولت برای تخصیص گاز تزریقی به میادین نفتی در زمستان را به بخش مصرف داخلی نادیده گرفت .نمونه این ادعا نیز تخصیص گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به مصرف داخلی است که قرار بود گاز آن به تزریق به میادین اختصاص یابد .

اگرچه مسوولان نفتی در توجیه این امر تاکید دارند قرار است گاز فازهای 9 و10 پارس جنوبی به میادین اختصاص یابد و وعده تحقق ان را زمستان امسال می دانند اما آخرین گزارش ها از پیشرفت این دو فاز ، رویای بهره برداری از این دو فاز را به سال آینده و در حالت خوشبینانه به اسفند ماه امسال موکول می کند.

براین اساس این آمار ضد و نقیض که در آمارهای بانک مرکزی و اظهارات مسوولان نفتی مشاهده می شود باعث سردرگمی بسیاری از کارشناسان شده است تا جاییکه شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و یکی از با سابقه ترین کارشناسان نفتی کشور معتقد است : بسیاری از این مسایل ناشی از عدم باور باختن بازی از سوی مسوولان دولتی است .وی تاکید دارد : تا زمانیکه به این باور نرسیم که سرمایه خارجی را نتوانسته ایم جذب کنیم و کاهش تولید نفت نشات از همین مساله می گیرد باید منتظر شرایط بحرانی تر نیز باشیم .

در این بین این سوال پیش می آید که در حال حاضر تولید روزانه نفت ایران به چه میزانی است و اگر آمار بانک مرکزی درست است علت این کاهش چه بوده است ؟

                                                                                                           (هزار بشکه)
             جدول

                                                                                                           (هزار بشکه)
             جدول

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =