محمد شریفی مقدم: وضعیت پرستاری در کشور بحرانی است/ مردم؛ قربانیان بحران کمبود پرستار

دبیر کل خانه پرستار می‌گوید: کمبود نیروی پرستار که الان در بیمارستان‌ها وجود دارد از عفونت‌های بیمارستانی هم خطرناک‌تر است و می‌تواند به ضرر خود پرستاران، بیماران و به طور کلی نظام سلامت تمام شود.

فهیمه حسن‌میری: چند سال است پرستارها نسبت به وضعیت نامناسب کاری‌شان اعتراض می‌کنند و مسئولان درباره کمبود پرستار هشدار می‌دهند؛ با این حال، اوضاع کاری‌ آنها تغییر زیادی نکرده و هشدارها انقدر جدی گرفته نشده که حالا با یک وضعیت بحرانی روبه‌روییم. محمد شریفی‌مقدم، عضو شورای عالی نظام پرستاری و دبیر کل خانه پرستار درباره این وضعیت بحرانی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید علاوه بر پرستارها که با مشکلات زیادی مواجهند، این مردم هستند که در چنین وضعیتی قربانی می‌شوند و سلامتشان به خطر می‌افتد پس باید تا از این دیرتر نشده کاری کرد.

مدت‌هاست راجع به مهاجرت پرستارها هشدار داده می‌شود و حالا خبرها از کمبود پرستارها به ویژه پرستارهای مرد حکایت دارند. چرا با همه هشدارهایی که چند سال است داده می‌شود، این مشکل نه تنها حل نشده بلکه شدیدتر هم شده است؟

متاسفانه در مدیریت‌های مختلف، نسبت به مقوله پرستاری غفلت شده و کم‌توجهی‌هایی که به نیروی انسانی صورت گرفته باعث شده این شرایط بحرانی به وجود بیاید. کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری سال‌هاست احساس می‌شود اما توجه نکردن به این موضوع موجب کاهش انگیزه پرستاران به ادامه فعالیت شده است.

 الان از لحاظ تعداد پرستار چه وضعیتی داریم؟

کافی بودن یا نبودن تعداد پرستارها با چند فرمول محاسبه می‌شود. یکی از این فرمول‌ها این است که به ازای جمعیت این تعداد را در نظر بگیرند به طوری که به عنوان مثال در کشورهای اروپایی استانداردشان به این صورت است که از هر 1000 نفر جمعیت، 9 نفر پرستار لازم است، در انگلیس 8 نفر، در کشورهای حوزه خلیج فارس و در حداقلی‌ترین شرایط 3 نفر پرستار لازم است. این در حالی است که اگر جمعیت کشورمان را 75 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدودا به 240 هزار نفر پرستار شاغل نیاز داریم در حالی که الان حتی 120 هزار پرستار هم نداریم و تازه اگر به میزان دوبرابر برسد مردم به حداقل مراقبت‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. فرمول دیگر به این صورت است که بر اساس تخت‌های بیمارستانی تعداد پرستارها را محاسبه می‌کنند به این صورت که هر تخت 2 نفر پرستار داشته باشد یعنی اگر 100 تخت داشته باشیم، احتیاج به 200 کادر پرستاری است ولی در کشور ما این ضریب زیر یک است و به ازای هر تخت 9/0 پرستار داریم و این جمعیت باید دوبرابر شود. نکته سوال‌برانگیز اینجاست که چرا مسئولین این بحران را به خصوص در تهران احساس نمی‌کنند یا اگر احساس می‌کنند برای حل این مشکل کاری نمی‌کنند.

برای حل این مشکل چه کار باید کرد؟

باید برای این قشر جذابیت ایجاد کرد تا این کار را رها نکنند. الان وضع به جایی رسیده که برخی از پرستاران خانه‌داری یا فعالیت در مشاغل دیگر را انتخاب کرده‌اند و بسیاری از آنها توسط کشور‌های همسایه جذب فعالیت شده‌اند. ترک شغل و مهاجرت پرستاران، نتیجه همین سیستم معیوبی است که مدام در حال تکرار و چرخش است.

منظورتان از ایجاد جذابیت، افزایش حقوق است؟

یکی از این کارها این است که باید ارزشگذاری لازم برای کار آنها ایجاد شود. آنها وقتی می‌بینند متخصصی که در بیمارستان حضور ندارد، چندین برابر آنها که ساعت‌های زیادی را در بیمارستان هستند حقوق می‌گیرد باعث می‌شود احساس تبعیض کنند و انگیزه لازم را برای کار نداشته باشند. نظام سلامت ما پزشک‌سالار است و اختلاف در پرداخت و تبعیض در نظام سلامت بین گروه‌های مختلف ازجمله پزشک و پرستار معضلی است که سال‌هاست وجود دارد و باید حل شود. در کنار آن، یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود می‌تواند افزایش حقوق باشد. الان در کشورهای دیگر پرستارها را در حدی در رفاه قرار داده‌اند که بیشتر از یک شیفت کار نکنند تا بتوانند برای رسیدگی به بیماران انرژی بگذارند نه این که سرکار باشند ولی انقدر خسته باشند که نتوانند کاری بکنند یا تمرکز لازم را نداشته باشند.

 

این کمبود نیرو چه عواقبی دارد؟

به خطر افتادن جان مردم و خود پرستاران از مهمترین تبعات این بی‌توجهی‌هاست. نمی‌توان از کنار مرگ‌های پنهان که به دلیل کمبود پرستار در مراکز درمانی رخ می‌دهد، بی‌اعتنا گذشت؛ به عنوان مثال ساده‌ترین راه جلوگیری از عفونت بیمارستانی شستن دست است اما گاهی این کار به دلیل کمبود وقت پرستاران در ارائه خدمات به چند بیمار در حداقل زمان ممکن نیست و خطراتی از این طریق متوجه پرسنل پزشکی و بیماران می‌شود. ضمن این که کار زیاد، خستگی مفرط، اضافه کاری اجباری و ... از عوامل بالا رفتن خطای پرستاران است که به دلیل کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات یک پرستار 48 ساعت در محل کار حضور دارد و همین خستگی و تحلیل قوا باعث می‌شود دچار خطا شود و در نتیجه بیمار خسارت ببیند. طبیعی است پرستاری که حتی فرصت غذا خوردن نداشته باشد، نمی‌تواند برای بیمار و همراهش وقت کافی بگذارد. گاهی دیده می‌شود پرستاران مجبورند اضافه کار اجباری داشته باشند در حالی که شرایط جسمانی آنها توان حضور در سه شیفت متوالی را نمی‌دهد اما آنها به ناچار در محل کار حاضر می‌شوند.

آماری از مهاجرت پرستارها به کشورهای دیگر وجود دارد؟

متاسفانه نمی‌توان آماری از مهاجرت پرستارها به کشورهای دیگر ارائه داد چون آنها از یک کانال مهاجرت نمی‌کنند. بعضی از آنها از طریق کاریابی‌ به آنجا فرستاده می‌شوند، عده‌ای مستقیما با کشورهای دیگر ارتباط می‌گیرند و برای کار به آنجا می‌روند و بعضی از آنها هم با ویزای توریستی رفته و در آنجا مشغول فعالیت می‌شوند. اگر هم آماری در این زمینه اعلام می‌شود مطمئنا با واقعیت تفاوت دارد و درواقعیت میزان مهاجرت این قشر بیشتر از اعداد و ارقامی است که گاهی اعلام می‌شود.

انتظارتان از وزیر بهداشت بعدی در این زمینه چیست؟

مشکلات مطرح شده مربوط به دولت خاصی نبوده و در تمام دوره‌ها این مشکلات و بی‌توجهی به مشکلات پرستاران وجود داشته است. امیدواریم در دولت آینده، در کنار حل مشکلاتی مانند گرانی و کمبود دارو به ویژه داروهای بیماران خاص، نگاه مسئولان به حوزه پرستاری هم طوری باشد که بتواند گره‌هایی را از مشکلات جامعه پرستاری و در نهایت نظام سلامت باز کند. اگر وزیر بهداشت بعدی کسی باشد که به سلامت مردم اهمیت بدهد، یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کند وضعیت پرستارهاست چون به طور مستقیم با بیماران در ارتباطند و بهبود وضعیت آنها می‌تواند وضعیت رسیدگی به بیماران را هم بهتر کند.

23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    15 74
    خبر خوبي بود فقط يه جيزي: اقاي شريفي نكنه انتظار داري يه پرستار چون بيشتر توي بيمارستانه، اندازه يه متخصص كه اون همه درس خونده، حقوق بگيره؟
    • م-الف IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      8 14
      پس کارگران و کارمندان شاغل در بخش خصوص چی بگن که حدود پانصد هزار تومان حقوق دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جوان لیسانس و فوق لیسانس بخش خصوصی پانصد ششصد بیشتر نمیگیره. در بخش خصوصی سخت هم باید کار کنی باد هم نمی زنن کسی رو و سریع هم اخراج می کنن. معلمها و پرستاران وضع بهتری از اینها دارن.
    • یک پرستار IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      37 14
      نه اونقدر ولی حداقل به اندازه تخصصش براش ارزش قائل بشن چرا باید یک پرستار یه میلیون بگیره ولی یه پزشک 10میلیون تومن به بالا؟ چرا یک پرستارباید تخصصش رو بی منت به مردم ارایه بده ولی یه پزشک حتی برای یه ویزیت 2دقیقه ای کلی پول از مردم بگیره ... شما که حجم درس رو ملاک قرار میدید با توجه به اون پس حداقل یک پرستار نصف حجم درس یک پزشک رو که خونده پس چرا حقوقش حداقل نصف پزشک نیست!!!!! در صورتی که همه مشکلاتی که شما گفتین گریبانگیر پرستار هم هست.
    • پرستار IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      25 15
      دوست عزیز تنگ نظر مگه حقوق گرفتن به مقیاس درسه تو اروپا دستمزد پزشک با یه پرستار تقریبا تو یک سطح میباشه . از مریض کی مراقبت میکنه؟ دستورات اون پزشک کی اجرا میکنه ؟ درد بیمار را کی میدونه و به پزشک ارجاء میده؟ و صدها مورد دگه بعدش در آخر ما باید در مورد اشتباهات پزشک جوابگو باشیم و گندکاری اونا را جمع و جور کنیم در آخر با حقوق یک میلیون با کلی شیفت شب نخوابیدن نا سزای همراهان و بیماران مواجه شدن .آیا واقعا به ما جمعیت پرستاری مسولین پزشکی ظلم نمیکنند رءیس شبکه بهداشت ما میگه که چرا حقوق پرستار در حدی باشه که بتونه خودرو سوار بشهو ماشین بخره
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      5 11
      آقا اگه حقوق پرستارها رو بکنن 3 میلیون در ماه منم میرم پرستار میشم.
    • دانشجوی پزشکی A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      3 11
      این آقای شریفی کلا با پزشکا مشکل داره . دم به دقیقه مصاحبه می کنه ، تو همشون هم پزشکا رو مقصر دونسته و ازشون انتقاد کرده . احتمالا عقده پزشک بودن دارن ایشون تو بیمارستان ، پرستار های خانوم چشم دیدن دانشجوهای پزشکی دختر رو ندارن اما سعی میکنن با پسرا رابطشون خوب باشه . پرستاری 4 سال طول میکشه ، پزشکی 7 سال با دو سال طرح میشه 9 سال .طول تحصیلش بیش از 2 برابر پرستاری هست . درسشون هم اصلا قابل مقایسه نیست ، یه مثال بزنم . اونا هم بیوشیمی میخونن پزشکی ها هم . ما از رو خود کتاب رفرنس می خونیم اما پرستار ها از یه کتابچه که اگه بدیش به یک دانش آموز راهنمایی ، میخنده و میگه : اینارو که بلدم . دیدم که میگم. استرس کاری پزشک قابل مقایسه با پرستار نیست . در صورت مرگ بیمار ، همه پزشک رو مسول میدونن.
  • احمد A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    36 23
    دليل تنها پزشك سالار بودن سيستم بهداشت و درمان است. بهتر است وزير آينده به جاي يك پزشك از بين پرستاران انتخاب شود. دوستان اشتباه نكنيد وزير بودن كار زياد سختي نيست !
  • دیوید IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    37 10
    مشکل ناشی از : 1- عدم تناسب داشتن حقوق و نوع کار پرستاران ( وظیفه شناس ) . 2- نداشتن رابطه صحیح و منطقی پرستار و پزشک در سیستم درمانی کشور . خوب وقتی ی پرستار میتونه با ی حقوق خیلی خوب در کشورهای دیگه به کار مشغول بشه و زندگی خوبی رو داشته باشه - چرا باید وقت و عمر خودش رو تو ایران تلف کنه ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    30 3
    خدایا،این از وضعیت پرستاران!!!من خودم معلمم،اینم از وضعیت معلمان!!خدایا توی این مملکت امام زمانی پس به چی ت جه کرده اند؟؟؟؟!!! من معلم و خانمم پرستاره،به خدا هشتمون گروی نه مون میباشد. چقدر توی این مملکت به نیروی انسانی بی توجهی کرده اند؟؟؟فقط خدا میداند.
  • رزیدنت زنان IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    25 23
    کسی منکر حقوق پایین پرستاران نیست ولی اینکه این حقوق بخواد با پزشک متخصص قیاس بشه اشتباه هست..حجم درسی یه پزشک تمام مشکلات و سختی هایی که یک پزشک برای رسیدن به جایگاهش می کشه اصلن قابل قیاس با هیچ شغل دیگه ا ی نیست..در دوران رزیدنتی کشیک های 24 ساعته روز در میون دوران طرح در روستا با بیتوته و کشیک های 2 هفته ای ..و مسولیتی که برای بیماران دارن انقدر سخت هست که بخوان به ان چایگاهی که گفته شد البته در سن 40 سالگی برسن...
    • یک پرستار IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      29 17
      سرکار خانم رزیدنت زنان هیچ وقت قابل قیاس نیست.چون شما و همکارانتون کارانه یک ماهتون به اندازه کل درآمد یک پرستار در طول 30 سال کاریش است.اگر اینطور نیست لحظه ای خلوت کن و یک حساب سرانگشتی؟؟؟
    • پیشگیری بهتر از درمان IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      16 6
      ببینید جایگاه هردو محترم ولی اگر عادلانه قضاوت نماییم خانم دکتر حق با شماست البته عدالت اینه شما حقوق بیشتری دریافت نمائید ولی این حقوق بایستی معقول باشه ولی این اختلاف 1 یا دو میلیون هم باشه باز حرفی نیست ولی گاها این اختلاف به 50 و گاهی هم 60 میلیون و شایدهم بیشتر می رسه خودشم ماهی خوب چه عمل و یا چه دلیلی شایسته این اختلاف هست. و یه سئوال از هردوی شما عزیز بنظر شما یک سوم هزینه پرداختی در بخش درمان رو ما صرف بهداشت کنیم هم کارائی و هم اثربخشی بیشتری خواهد داشت؟ اصلا چرا مردم ما مریض شن که بیان بیمارستان کارانه شما (پزشک) ده ها میلیون بشه؟؟؟
    • رزیدنت زنان IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      15 13
      شاید اوردن این کلمات صحیح نباشه ولی حضور محترم پرستار عزیز عرض می کنم که فرق تزریقات و آمپول زدن و پانسمان کردن با تشخیص و درمان بیماران و قبول کردن تمام مسولیت بیمار بسیار زیاده... کار شما سخته و حقوقتان پایینه مسیله رو می تونین پیگیری کنین...ولی تاکید می کنم انتظار حقوق برابر با پزشک خیلی خنده دار و البته وقیحانه است... نکته بعدی این هست که این حقوق نجومی که دوستمون ذکر کردن رو فقط معدودی از پزشکان مجرب که سال هاست مشغول خدمت هستن (و البته حقشون هم هست )دارن نه همه پزشکان.
    • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      8 4
      چقدرم که شما پزشکا مسئولیت قبول میکنین!!!!! تقصیر خودمونه گاهی اوقات یک سری ادما رو اونقدر بالا میبریم که دست خودمون هم بهشون نمی رسه حکایت شما پزشکاس
  • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    27 8
    خب معلومه دیگه!یه پرستار کلی استرس تحمل کنه!شب بیدار باشه و... اخرشم بیان ماهی یک ملیون حقوق بهش بدن! همین الانش یه نگهبان پشت میز نشسته با مدرک دیپلم و داره ماهی یه تومان میگیره! یا یه کارمند پشت میز یه تومان میگیره! الان یه پرستار هفته ای باید 44 ساعت موظفی بره بعدشم کلی اضافه کار اجباری میدن! وضعیت پرستاری تو ایران افتضاحه! باید ساعت کاریش کم و حقوقش تا حداقل 3ملیون افزایش پیدا کنه تا وضعیت درست بشه
    • احمد A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      13 5
      احسنت ! به خدا گل گفتي . قربونت.
  • سهراب IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 14
    لازم نیست حتما یک پزشک وزیر شود دکتر فنی باشدیا یک رشته دیگه چون واقعا پزشک ها دیگه مثل قدیم نیست تعصب نگه میدارندو هم چیزرا برای خودشان میخوهند حداقل دکتر یه رشته دیگه باشد راحت با تخلفات گسترده پزشکان که اکثرا بیمار را بعنوان کالا میبینند برخورد میکند.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 1
    كو گوش شنوا؟؟؟
  • به رزیدنت زنان A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    15 8
    اتفاقا این متخصصین زنان بیشترین زیر میزی را میگیرند جناب رزیدنت زنان...پرستار مگه زیر میزی داره؟
  • پزشك A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    14 26
    جناب پرستار،هر موقع مهر نظام پزشكى داشتين و موقع تشخيص و تجويز درمان توانستى مسووليت مرگ و زندگى يك انسان را تقبل كنى بياد و ادعاى حقوق برابر كنيد،خلايق هر چه لايق عزيزانم.
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      20 8
      واقعا اگه شما پزشك باشي و اين طوري صحبت كني بايد متاسف شد براي جماعتي كه ادعاي پرسواد بودن جناب آقاي پزشك ادب مرد به از دولت اوست
    • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      11 7
      عزیزم! پزشک محترم! یادت باشه گاه یاوقات پرستار هم مسپوله! بار ها شده که واسه پرستار دیه بریدن! خیلی اوقات میبینی سهل انگاری یا ...یه پرستار باعث مرگ بیمار میشه! یادت باشه همه چیز به مهر نیست! الان یه بقال سرکوچه هم بابت کلوچه فاسدی که بفروشه مسپوله! چه برسه به شما آقای دکتر با مهر!
  • پزشک IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 21
    خطاب به پرستاران عزیز: حسادت ممنوع
    • ناشناس A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      14 4
      آخه مگه پرستار بیکاره که به زندگی شما حسادت کنه ما الان خیلی دکتر عمومی داریم که به هیچ دردی نمی خورند پس اگه می خوای تو زندگی به جایی برسی باید فوق تخصص داشته باشی این شما پزشکان عمومی هستید که پرستاران را تهدید برای خود می دانید و به اون ها حسادت می کنید پرستار فقط به دنبال حقوق خودش است وسلام
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 0
    اقا بیاین تو وزارت نفت ببینید چه اجحافی به پرستار های زن میشه.تازه همه پز نفت رو میدن پرستار زن تو بیمارستان های نفت بچه اش تحت پوشش درمانی قرار نمیگیره.وام ودیعه مسکن بهش نمیدن. خونه سازمانی بهش نمیدن و..... فقط نمیدونم فرق پرستار زن با مرد تو وزارت نفت چیه.که اینهمه اجحاف بهشون میشه اقای روحانی وزیر جدید وزارت نفت یکم به وضعیت وتبعیض پرستار های نفت رسیدگی کنید
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    14 0
    در همان کشور های پیشرفته هم که شما خیلی سنگشان را به سینه میزنید...در همان امریکا که وزیر بهداشت میاد توی رسانه میلی ازش تعریف میکنه و سعی دارند سیستم بهداشتی ما مثل انجا بشه...حقوق پرستار اگر 5-6هزار دلار در ماه باشه پزشک متخصص ماهی حداقل 30تا 40هزار دلار درامد داره....در همان کشورها هم هیچ کسی به صرف اینکه لیسانس داره حق نداره خودش را با پرستار یا پزشک مقایسه کنه...چون کار این دو قشر کلا با هم فرق داره....پس بیخود با مقایسه سعی نکنید زحمات یک قشر را بی ارزش نشان بدهید....
  • رزیدنت داخلی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    17 0
    دوستان فکر نمی کنید دیگه وقتشه که این جدال پزشک و پرستار را کنار بذاریم و همه با هم به ملت خدمت کنیم. شمایی که در آمد این دو قشر را با هم مقایسه می کنی آیا می دانی که چند در صد از پزشکان این در آمد ها را دارند و چند در صد از آنها دارند با مشکلات مالی مثل هر قشر دیگری دست و پنجه نرم می کنند. چند درصد در دورترین مناطق روستایی با کمترین امکانات و کمترین حقوق به مردمشان خدمت می کنند.چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.
  • به رزیدنت زنان IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    9 4
    هیچ کس توقع حقوق برابربا پزشک رو نداره خانم !!!مشکل ما بی عدالتی هست .. خوب اگه شما ها دارین به اندازه کارتون حقوق میگیرین چرا ما نباید اینطور باشیم خانم رزیدنت یادت باشه کار پرستار فقط تزریقات و پانسمان نیست!!! واقعا برای پزشکایی مثل شما متاسفم می دونید چی وقیحانه هست اینکه یکی مثل شما به همکار خودش اینطور تحقیرانه نگاه میکنه.... ما منکر تخصص شما نیستیم خواهر من حرف ما اینه چرا باید اینقدر بی عدالتی باشه ؟؟؟؟ انشاالله به زودی زود همه چیز درست میشه.
  • کارشناس ارشد پرستاری EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 3
    باید واسه این عزبزان مهد کودک باز کرد تا بیمارستان.والا .بسه دیگه
  • پزشک IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    8 1
    دوستان پرستار و پزشک...نمیشه همه باهم حق مان را بگیریم بی دعوا...بی مقایسه؟....من منکر حقوق کم شما نیستم...ولی این هم درست نیست که سعی در نشان دادن غیر واقعی حقوق بالای پزشکان دارید....من خودم پزشکم(لیسانس پرستاری ماهی 1 میلیون میگیره و شاکی است) من در روستاهای دور افتاده اصفهان به عنوان پزشک خانواده ماهی 1 تومن میگیرم...همه مردم و دولت سرم خراب هستند و طلب کار...!!! رزیدنت این مملکت داره ماهی 500 تومان میگیره!!!! دروغ نیست بروید تحقیق نه از اخبار از خود رزیدنتها بپرسید....پزشک متخصص طرحی داره ماهی 1-1/5 میگیره!!!! میدونم اینقدر خنده دار است که اصلا باور نمیکنید!!!پزشک متخصص یعنی 7سال پزشکی+2سال طرح عمومی+یکسال حداقل مطالعه شبانه روزی در کتاخانه ها +4سال دوره تخصص+ حداقل 2سال طرح تخصص!!!!
  • جی پی A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    7 3
    متاسفم برای بعضی پرستارا که با اینکه مصائب دوران تحصیل پزشکی و اون همه استرسی که پزشکا دارن رو از نزدیک میبینن بازم ادعا میکنن کار پزشک فقط یه ویزیت دو دقیقه ایه...من دارم تو یه روستای محروم کار میکنم...7سال عمر و زندگیمو گذاشتم پای درسم و پزشک شدن...از سختیای دوران تحصیل و کتابای حجیم و 7خانی که گذروندیم تا فارغ التحصیل بشیم میگذرم ولی همین الانش با یه حقوق ثابت 850 تومن در ماه! دارم هر روز از 7ونیم صبح تا 3ونیم عصر کار میکنم به اضافه کشیکای ماهانه که 24ساعته ان در حالی که شیفتای پرستاری 8ساعته ان...بابت هر کشیک فقط 15هزار تومن بهم میدن! خانوم عزیز نظرتنگی به این میگن که شما فقط دنیای کوچیک خودتو ببینی نه واقعیتی که در جامعه وجود داره...این واقعیت زندگی اکثریت پزشکای ماست...
  • پرستار مستعفي IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    24 1
    با سلام 1- اولا پرستاري شغل انبياست و نبايد آن را بي ارزش قلمداد كرد. 2- آقايان يا خانمهاي كارگري كه مي فرمائيد فرق ما با پرستاران در چيست؟ بايستي عرض كنم كارمندان و كارگران عزيز فقط خستگي جسمي دارند ولي پرستاران نه تنها خستگي جسمي بلكه خستگي روحي و فكري هم دارند. پس قابل مقايسه نيست. 3- جناب آقاي شريفي مقدم به عرض جنابعالي مي رسانم در ايران با پرستاران به گونه اي برخورد مي شود كه انگار وردست و شاگرد پزشكان است و در بسياري از مواقع پزشكان محترم با نگاه از بالا با پرستاران برخورد مي كنند در حاليكه در كشورهاي خارجي پزشك و پرستار مكمل هم هستند كه در ايران متاسفانه اين نگاه وجود نداردو سطح فرهنگ و نگاه به پرستاران محترم آنقدر پائين آمده كه در سريالي سخيف مثل خروس جامعه پرستاري را مسخره مي كند .
  • علی A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 3
    به اون پزشکی که گفته پرستارها کارشون امپول زدن و پانسمان کردنه میگم که یه بار به ای سی یوجراحی قلب تو بیمارستانهای خصوصی درجه ی یک تهران سر بزنه و ببینه که بزرگترین و معروفترین جراح های قلب بعد از عمل جراحی بیمارشون اونو به پرستارهای ای سی یو میسپرند و میرن شب تو خونه لالا میکنن و این پرستاره که بیمار رو جمع و جور میکنه اگه بیماروی اف یا فیبریله کنه یا ایست قلبی این پرستاره که بیمارو اینتوبه میکنه و احیا میکنه در حالیکه اقای دکتر عزیز ملیونها تومن پول رو گرفته و تو خواب ناز بسر میبره و پرستار بیچاره برای ماهی یک ملیون باید اینهمه استرس بکشه و مههی 180 ساعت هم کارکنه و همراهای بیمارهم فکر میکنن که اون چندین ملیون رو پرستار گرفته و از پرستار طلبکار میشن.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    4 8
    بابا مگه حالا پرستار چیکار میکنه تو بیمارستان اگه ی بیمار بخواد بمیر اینها بدتر میکشنش بابا تو این وضع بیکاری والا خوب به این قشر میرسن
  • سودابه A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 2
    همه شغلها استرسی که پرستاران دارند ندارد ما حتی امنیت جانی ازنظر بیماریها نداریم
  • نرس IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    پرستارای عزیز اینجا پزشک سالاریه....ولی قدر ما پرستارارو کشور های دیگه میدونن و دارن.الان یه پزشک بلندبشه بره آمریکا میندازنش بیرون ولی اگه پرستار رفت تا جایی ک امکان داره نظرشو جلب میکنن ک بمونه حالا خودتون قضاوت کنین آیا کارکردن واسه ما در کشور عزیزمون ایران به ضررمون نیست