مهر نوشت:

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه اگر مردم در رفتار مصرفی خود تجدیدنظر نکنند شاهد اعمال نوبت بندی آب خواهیم بود، گفت: در هیچ جای دنیا مردم آب شربی که با هزینه بالا تولید می شود را برای آبیاری پیاده رو و آسفالت خیابان استفاده نمی کنند.

در روزهای گذشته با افزایش کم سابقه دما هوا در تهران و شهرستان ها؛ آبرسانی به مردم با مشکلاتی همراه شد و به عبارتی در برخی نقاط بدون برنامه زمانبندی و اعلام قبلی آب جیره بندی شد. این مسئله باعث بروز برخی مشکلات برای مردم شده است.

هرچند در سال های گذشته در برخی استان ها به دلیل عدم دسترسی به آب شرب کافی، منابع ناکافی برای تامین نیازهای جمعیت و یا مسائلی از این دست همواره مشکلاتی در تامین آب شرب مردم وجود دارد، اما اینبار عدم رعایت الگوی مصرف توسط پایتخت نشینان و گرمای بالای 40 درجه باعث شد تا بخش هایی از پایتخت طعم کم آبی، قطعی آب و یا افت فشار را بچشند.

در اواخر هفته گذشته به یکباره موجی از مصرف آب در بخش شرب خانگی تهران شکل گرفت که باعث شد تا در فرصت کوتاهی تمامی منابع و ذخایر موجود در مخازن آب تهران استفاده شود و بخش هایی از شهر با مشکل جدی بی آبی و قطع آب مواجه شوند.

مخازن آب تهران خالی شد

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این باره اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: افزایش بی سابقه دمای هوای کشور در هفته های اخیر باعث ایجاد شرایط ویژه ای در امر تامین و توزیع آب آشامیدنی شده است. منابع آب، تاسیسات و تجهیزات تامین، تصفیه، انتقال و توزیع آب آشامیدنی در حال حاضر با حداکثر ظرفیت در مدار بهره برداری قرار دارد.

بر اساس آمارها در تهران و تعدادی از شهرهای دیگر کشور شاهد افزایش بی سابقه مصرف آب نسبت به هفته های گذشته هستیم. پیرو اطلاع رسانی مکرر شرکت های آب و فاضلاب مبنی بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب توجه خوبی توسط مشترکین به این موضوع شده و همراهی لازم با متولیان مربوطه شده است. به اطلاع می رساند که برای گذر از شرایط فعلی نیازمند همکاری شهروندان فهیم هستیم.

بدیهی است در صورت عدم کاهش مصرف آب شاهد اعمال نوبت دهی خواهیم بود، لذا از هموطنان عزیز درخواست می شود که همچنان همراهی لازم را با خدمتگزاران خود در شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور داشته باشند و نسبت به مصرف بهینه آب اهتمام ورزند.

سیدمهدی ثمره هاشمی گفت: اگر مردم مصرف آب را کنترل و بهینه کنند روزهای گرم سال جاری را بدون مشکل و با حداقل تنش پشت سر می گذاریم، اما در صورت عدم تغییر روال مصرف احتمال بروز مشکلاتی همچون افت فشار و قطعی آب وجود دارد.

صدور اطلاعیه جدید

مشاور وزیر نیرو افزود: ایران کشور خشک و کم آبی است که در سال های گذشته درگیر خشکسالی های متوالی در مناطق مرکزی، جنوبی، جنوب شرقی، جنوب غربی و شمال شرقی بوده است. به گفته وی، تعداد زیادی از منابع آبی از قبیل چشمه ها، قنوات و چاه ها خشک شده و این در حالی است که هم به تعداد مشترکین اضافه شده و هم در نتیجه افزایش سطح بهداشت مصرف آب افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: معمولا فصل تابستان دوره اوج مصرف آب است، اما در برخی از سال ها به دلیل بالاتر رفتن دمای هوا، هم منابع آبی با محدودیت مواجه شده و هم مصرف بالا می رود که حل این پارادوکس کار بسیار پیچیده ای است.

ثمره هاشمی خاطر نشان کرد: مصرف آب تهران گاهی اوقات روزانه به سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب می رسد و این در حالی است که مصرف آب در تهران در برخی مواقع به میزان مصرف سالانه یک شهرستان است.

مشاور وزیر نیرو بیان داشت: متاسفانه برخی از شهروندان با آب شربی که با هزینه بسیار بالا تهیه شده پیاده رو و آسفالت خیابان را آبیاری می کنند در حالی که در هیچ جای دنیا مردم چنین کاری نمی کنند.

با آب شرب پیاده رو و آسفالت آبیاری می شود

وی با اشاره به اینکه در تهران جیره بندی و نوبت بندی آب نداریم و تلاش خواهیم کرد که چنین نشود اظهار داشت: البته در صورتی که مردم در رفتارهای مصرفی خود تجدیدنظر نکنند، احتمال بروز مشکل در زمینه توزیع آب وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در برخی مناطق کشور ممکن است افت فشار و یا قطعی مقطعی برای ارتفاع گیری مخازن داشته باشیم اما مشکل حادی نداریم و همه تلاشمان را می کنیم تا آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنیم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    4 6
    بابا یه چن روزی تهران رو تعطیل کنید تا این روزهای گرم بگذره!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 1
    من یک ساکن تهران هستم، اما واقعا تاسف می خورم که وقتی مشکلات کشور به تهران می رسد تازه مسئولین یادشان می آید که مسائل و مشکلاتی هم هست. الان سالهاست که شهرهای مختلف مشکلات عدیده کم آبی و خشکسکالی دارند حتی خیلی از روستا ها خالی از سکنه شده است اما حالا که نوبت به تهران رسیده ، داد همه بلند شده است. مشکل بی آبی و بحران آب در ایران بسیار بسیار جدی است و مسئولین باید یک تجدید نظر جدی در سدهای ساخته شده، دخالتهای بی جا در حوزه های آبی، چاه های عمیق، آبیاری های بی قاعده کشاورزی و غیره بکنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    شما استخرا و جکوزیای از ما بهترونم اضافه کنید و همینطور اون پارکایی که با آب تصفیه شده آبیاری میشن!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      9 0
      در ضمن بنایی با آب شهری هم هست
    • دانیال A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      8 0
      برنامه ریزی برای شریط بحران در حالت کلی یعنی : کشــــک .
    • منصف IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      4 1
      استخر های خصوصی از اب شرب استفاده میککند اما خیلی راحت با درخواست میتونند شیر اب چاه داشته باشند. همه مجتمع ها این امکان رو دارند. علاوه اینکه گرچه نمیشه منکر بیتدبیری و سهل انگاری مدیران د اما دیگه ادعای ابیاری پارک با اب شرب خیلی زیاده رویه. سالهاست پارک ها اب چاه رو برای ابیاری استفاده میکنند . منصف باشیم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      9 1
      چرا فقط آب مناطق جنوب شهر رو قطع می کنن؟
  • رضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    بهتر تا تهرونیا یه ذره بفهمن ما تو بی آبی و گردوخاک چطور زندگی میکنیم
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      16 0
      مطمئن باشید هیچکس از مردم ایران ازینکه شما در شرایط خوبی زندگی نمی کنید خوشحال نمیشند
    • نازنین A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      15 6
      من نمی‌دونم چه صیغه‌ایه این شهرستانی‌ها هر مسئله‌ای پیش میاد مشکلات خودشون و رو سر تهرانی‌ها خالی می‌کنند... به تهرانی‌ها چه ربطی داره شما کجا زندگی می‌کنی!!! والا!!
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      14 2
      شمام بیا تهرون ببین تهرونیا (حالا بیشترشونم شهرستانی هستنا) چطور تو این شلوغی و دود و ترافیک و جنگ اعصاب زندگی میکنن!! یه زمانی اهواز و آبادان و خرمشهر عروس شهرهای ایران بودن پیگیری کنید دوباره بشن
    • مصطفی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      15 2
      فقط انسان های فرو مایه میتوانند از سختی دیگر خوشحال باشند.
  • ناشناس SK ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    جای این حرفا شما مگر بلد نیستید پیش بینی کنید هوا گرم میشه ؟! نمی تونستید سیستم هاتون رو جدید و به روز کنید ؟!نمی تونستید سیستم فرسوده آب رسانیتون رو تعویض کنید؟!نمی تونستید با بروز کردن و تعمیر سیستم فرسوده آب رسانیتون شما هم صرفه جویی کنید ؟! حدود 10 تا 20 درصد آب هدر میره سر اینکه شما ها نمی خواید هیچ کاری کنید؟! نمی تونید با سیستم های قدرتمند آب فاضلاب رو تصویه کنید تا از همونآب مردم واسه شستوشو ، آبیاری باغچه وغیره به غیر از مصارف خوردن استفاده کنند؟!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      1 4
      مهندس حرف زدن کار راحتیه .
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      5 1
      احسنت به نظر موشکافانه شما، اگه سیستم ها ی انتقال آب به روز بود ، همه مردم هم اگه آسفالت آب میدادن آب تموم نمیشد، مثلا تو همین کشور های اروپایی که سیستم هاشون به روزه ، مردم اصلا صرفه جویی نمیکنن!!!!!!! در کل من با شما موافقم که مردم نباید کاری کنن و این فقط مسئولینن که باید مشکلات رو حل کنن و ما باید راحت باشیم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      1 1
      اینها هیچکدوم ربطی به این نداره که مردم هم باد صرفه جویی کنند. توی کشورهای غربی هم اینطور که ما داریم آب مصرف می کنیم مصرف نمی شه. من با خیلی از کارهای دولت مخالفم و این را هم قبول دارم که دولت باید سیستمهایی را تعبیه کنه که دیگه لازم نباشه از آب آشامیدنی برای آبیاری باغچه ها استفاده کرد اما خود ما مردم هم می تونیم صرفه جویی کنیم تا زندگی برای خودمون هم سخت تر نشه. می تونیم ماشینمونو با یک سطل آب بشوریم نه اینکه یک ساعت شلنگ آب را باز بگذاریم. درسته هوا گرمه اما آبیاری آسفالت خیابون از گرما کم نمی کنه.
    • یاشار IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      2 1
      ما مشکل کمبود آب داریم، نه کمبود آب تصفیه شده. اگر لولی کشی از آب آشامیدنی جدا بشه قطعا قیمت کمتری خواهد داشت و مصرف منابع آب بالاتر خواهد رفت.
  • reza IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    195 8
    عزیز دل برادر با اب تصفیه شده اپارتمان میسازن 50 متری پول خون یه ادم.....
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      4 1
      یکی از دلایل گرونی خونه هم همینه دیگه!!!!!!! مسئله ی فنی هم داره البت چون با هر آبی نمیشه بتن درست کرد
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    5 0
    حقیقتا مردم ما توی یک سری مسایل فرهنگی هنوز دزر عصر حجر به سر میبرن!! اون از فرهنگ رانندگی.. اون از فرهنگ مصرف انرژی.. اون از مصرف آب... اون از حفظ محیط زیست... جای تاسف داره واقعا!! ادعامون هم گوش فلک را کر کرده!! فقط بلدیم غر بزنیم!!
  • غضنفر A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    1 4
    به من هیییییچ ربطی نداره آب کم تا بتونم مصرف میکنم و جلوی خونمون رو با آب تصفیه شده آبیاری میکنم
  • امیر A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    1 0
    متاسفانه دلیل اصلی مصرف بالای انرژی عدم نظارت بر ساخت و ساز مسکن میباشد
  • بی نام EU ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 0
    من نمی فهمم بعد این همه سال چرا آب حموم و دستشویی باید آب آشامیدنی باشه!! فقط جیره بندی بلدن ، یکی نیومد یه کار اساسی بکنه اینارو از هم جدا کنه ، کجای دنیا آب لوله کشی رو حموم یا دستشویی استفاده می کنن آخه؟ خب ملومه خالی میشه می دونید چقد حجم آبه؟! عجبا ، کار که نمی کنن فقط بلدن ببندن
  • پیمان DE ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 0
    درسته که هیچ کجای دنیا از آب شرب برای شستشو و عیره استفاده نمیشه ولی مگه تو تهران دسترسی به آب عیر شرب به سادگی امکانپذبره؟ من برای آبیاری باعچه تو حیاط غیر از شیر آب بهداشتی گزینه دیگری دارم؟ نه میتونم چاه بزنم و نه فضایی برای تعبیه منبع ذخیره آب دارم. میتونم ماشینمو نشورم و ببرمش کارواش ولی خودم که مجبورم با آب شرب هر روز دوش بگیرم.
  • ویانا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 1
    سلام خدمت خبرآنلاین وکاربران محترم. چند شب پیش آقای احمدی نژاد فرمودند که در زمان دولت هشتم قحطی برق داشتیم که در زمان دولت ایشان رفع شد وخیلی به دولتشان افتخار میکردند که قحطی برق رو حل کردند .!!!!..قحطی آب رو چی میگویید حالا؟؟؟ نکنه از میراث دولت هشتم هستش؟؟؟ حالا لطفا قحطی آب رو به افتخاراتتان اضافه کنید جناب دکتر .......
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 0
    سابقاً تبلیغات تلویزیونی برای کاهش مصرفِ آب و برق و گاز نمایش داده می شد، که امروز دیگر نیست. این مسائل نیاز به اطلاع رسانی گستردۀ همگانی دارد.
  • سعید IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 1
    "هیچ جای دنیا مردم آب شربی که با هزینه بالا تولید می شود را برای آبیاری پیاده رو و آسفالت خیابان استفاده نمی کنند." هیچ جای دنیا هم واسه رفتن به حمام و استفاده از سرویس بهداشتی و آبیاری باغچه و حیاط و پر کردن استخر و ساخت و ساز آب لوله کشی نمیزارن .. یک شیر آب تصفیه شده هست یکی تصفیه نشده مشکل مردم نیستن .. مشکل مسئولین هستن
  • بی نام EU ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 1
    فرهنگ زمانی درست میشه که دیگه آب وبرق جیره بندی نشه. باید از ریشه درست بشیم.به ما اطلاع ندن آب در حال اتمامه.
  • احسان ص A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    5 1
    همیشه همینطور بوده.زمستونا گاز کمه.تابستونا اب کمه
  • حسام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    52 3
    قابل توجه طرفداران افزایش جمعیت
  • ناشناس A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 0
    به نظرمن مردم ایران فرهنگ صرفه جویی ندارن باید مثل قوانین راهنمایی رانندگی سخت گیری شود یعنی باید هزینه آب را بسیار گران کنند تامردم قدر آب رابدانند وکمتر مصرف کنند مثلا لیتری 10000 تومان