فهیمه حسنمیری: خبرهایی که در دولت دهم از وزارتخانه آموزش و پرورش میرسید، نه تنها برای معلمها و کسانی که فرزند دانشآموز داشتند جالب توجه بود، بلکه میزان تغییر و تحولهایی که صورت میگرفت به قدری زیاد بود که کسانی هم که جزو این دو دسته قرار نمیگرفتند برایشان جالب بود بدانند نظام آموزشی قرار است به چه شکلی دربیاید.
علاوه بر تغییرات نظام آموزشی از جمله تعطیلی پنجشنبهها، اجرای نظام جدید 6-3-3 و بعد 3-3-3-3 و اجرای شتابزده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهارات جنجالبرانگیز حاجیبابایی، حادثه آتشسوزی در یکی دو مدرسه، حوادثی مانند تصادف اردوهای راهیان نور و بسیاری از مسائل دیگر هم بود که هر از گاهی نام این وزارتخانه را تیتر روزنامهها و سوژه سایتهای خبری و حتی جمعهای خانوادگی میکرد.
حالا با رسیدن به روزهای پایانی دولت دهم و در آستانه انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش، فرصت مناسبی است تا متخصصان حوزه آموزش، به ویژگیهایی که به نظرشان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم باید داشته باشد و کارهایی که باید در اولویت برنامههایش قرار بگیرد اشاره کنند.
جدول زیر نگاهی است به نظر بعضی از دستاندرکاران حوزه آموزش، درباره ویژگیها و اولویتهای کاری وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم.
نام / سمت |
ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم |
اولویتهای کاری وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم |
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
داشتن شخصیت اعتدالی، آشنا به مسائل آموزش و پرورش، پرهیز از شتابزدگی در انجام کارها |
درگیر نکردن آموزش و پرورش با مسائل سیاسی، اجرای سند تحول بنیادین، انجام کارهای پژوهشی و دوری کردن از کارهای نمایشی و شعاری |
اصغر مهاجری، استاد دانشگاه و جامعهشناس |
توانمند، جسور، توسعهگرا و تغییرطلب بودن در امور آموزشی و پرورشی، روحیه خستگیناپذیر برای پیگیری گرفتاریهای معیشتی و مشکلات اقتصادی فرهنگیان |
شکستن قانونهای فرسوده آموزش و پرورش، داشتن بینش سیستمی، استفاده از مشاوران قدرتمند و همکاری با قوههای دیگر برای حل مشکلات این وزارتخانه |
زهره طبیبزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
داشتن توانایی اجرایی، آشنایی با مسائل این وزارتخانه، دارای فرهنگ دینی |
پیگیری عملکرد وزرای قبل در آموزش و پرورش، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان، انجام اقدامات مناسب درخصوص آموزشهای فنی و حرفهای، توجه به مسائل فرهنگی و رشد اعتقادات دینی در دانشآموزان |
محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش در سالهای 84 تا 86 |
داشتن سابقه علمی مناسب، دور بودن از مسائل سیاسی، فردی از جنس معلمان که بتواند آرامش را به آموزش و پرورش بازگرداند |
حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش، حل مشکلات معیشتی معلمان، خلق منابع جدید مالی با توجه به تجربیات کشورهای دیگر، تبدیل درمانگاههای ویژه فرهنگیان به بیمارستانهای فرهنگیان، ایجاد معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش |
سیدحسین نقوی حسینی، رئیس شورای مرکزی فراکسیون فرهنگیان مجلس |
داشتن سابقه فرهنگی، آشنایی با مسائل خرد و کلان این وزارتخانه، شتابزده عمل نکردن در انجام کارها، فردی از بدنه آموزش و پرورش |
رسیدگی به محتوای کتابهای آموزشی پایه ششم، ادامه اجرای سند تحول و توجه به سه موضوع نیروی انسانی، محتوای آموزشی و فضا و امکانات |
شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزشی |
داشتن تجربه مدیریت در سطح کلان، دارای سواد و تحصیلات آکادمیک، داشتن دیدگاههای روشن در زمینه مسایل آموزش و پرورش |
پرهیز از عزل و نصبهای گسترده، پرهیز از انجام کارهای سلیقهای و نمایشی، روشن کردن تکلیف سرانه دانشآموزی، روشن کردن تکلیف نیروهای مازاد بر نیاز در مدارس، فعال کردن شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان، تهیه طرحی قابل اجرا برای آموزش ضمن خدمت تخصصی و حرفهای معلمان، افزایش حقوق کارکنان متناسب با نرخ تورم، اجرای طرحی عملی و قابل قبول برای رتبه بندی معلمان، رسیدگی به وضعیت مدارس |
اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
آشنایی با اصول آموزش و شناختن مشکلات این وزارتخانه، پرهیز از انجام کارهای شتابزده و بدون کارشناسی لازم |
کارشناسی دقیق مسائل این وزارتخانه و بررسی نقاط مثبت و منفی که طرحها میتوانند داشته باشند، بررسی مسائل بودجهای و مدیریت صحیح با استفاده از بودجه و امکانات در اختیار |
حسن احمدی، کارشناس مسائل آموزشی |
آشنا با فرآیند یادگیری و آموزش، فردی منعطف و اهل مشورت نه بیتوجه به نظرهای کارشناسی دیگران |
اعتماد کردن به نهادهای مردمی و نهادهای غیررسمی، توزیع آموزش بین خانوادهها به طوری که آنها هم بتوانند در حوزه آموزش تصمیمگیری و برنامهریزی کنند، ایجاد تنوع در مدارس طوری که مانند کشورهای دیگر دارای تنوع رویکردها و سبکهای یادگیری و شیوههای بومی، محلی و ... باشیم |
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
آشنا بودن با مسائل آموزش و پرورش، با تجربه بودن، داشتن انگیزه، داشتن توانایی مدیریت و قدرت اجرایی بالا |
استفاده از دستاوردهای وزرای گذشته و پیگیری عملکرد آنها، پیش بردن سند چشمانداز، داشتن تعامل صحیح با مجلس، استفاده از صاحبان علم و تجربه به دور از حب و بغضهای گروهی و جناحی، تلاش برای رفع مشکلات مالی این وزارتخانه |
علیرضا کمرئی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل آموزشی |
برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، داشتن درک درست و به موقع از زمان تصمیم گیری، برخورداری از تفکر استراتژیک و توانایی رهبری استراتژیک |
داشتن برنامهای روشن از اهداف پیشرو، اجرایی کردن دقیق، مناسب و با شیب ملایم سند تحول بنیادین، تشکیل تیم مدیریتی به سرعت و با اعتقاد به سند تحول |
حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
مدیری توانمند، باسابقه و نوآور |
انجام اقدامات حساب شده، بدون شتابزدگی و با مطالعه و پژوهش، کارشناسی متون درسی، استفاده از نخبگان و رسیدگی به وضع معیشت معلمان |
مجید ابهری، آسیبشناس و رفتارشناس اجتماعی |
آشنا بودن با مسائل آموزش، کسی باشد که درد معلمان را لمس کرده باشد، به واقعیتهای نظام آموزش و پرورش آگاه باشد یعنی از مدارس دارای بخاری نفتی شینآباد تا کپرنشینان بلوچستان و تا مدارس پرزرق و برق غیرانتفاعی شمال تهران را شناخته و نیازهایشان را بداند |
به دور از تعارف و تبلیغ در جهت نمایش مکانیزه و اینترنتی کردن مدارس ابتدا آموزگاران دلسوز را به کار گیرد و نیازهای مدارس ایران را بشناسد، تدوین کتب درسی بر اساس نیازها و واقعیتهای روز و ظرفیت فکری و سنی دانشآموزان، اضافه کردن مطالبی برای پیشگیری از اعتیاد و انواع آسیبهای اجتماعی به کتابهای درسی |
47234
نظر شما