روزنامه اعتماد در گفت و گویی با احمد توکلی نماینده مردم تهران نوشت:

*من در سال 88 از احمدی‌نژاد حمایت نکردم. ولی همانطور که قبلا گفتم از روی اضطرار به او رای دادم.علت اضطرار را بعدها در مطبوعات گفتم. همان موقع هم به جمع همراهان سیاسی‌ام گفته بودم. احساس خطر من از تنش اجتماعی و قانون شکنی بود که بعد معلوم شد حق داشتم که نگران باشم. گفته بودم که ترکیب اجتماعی طرفداران آقای موسوی جوری است که قدرت ایجاد تحرک در برابر نظام را دارد ولو آنکه نخواهد ولی ترکیب حامیان آقای احمدی‌نژاد جوری است که این قدرت را ندارد ولو آنکه بخواهد! متاسفم که خیلی زود اولی خواست و شد و دومی خواست ولی بحمدالله نشد.

 * موسوی تاکید بر تمرکز قدرت دولت در اقتصاد داشت. در سیاست خارجی هم آدمی انقلابی و استکبارستیز بود. در سیاست داخلی هم مقداری سختگیر بود و برخلاف آنچه اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند، باز نبود و منتقدان خودش را زیاد تحمل نمی‌کرد. اما آقای روحانی بر اساس آنچه از او دیده‌ایم، در سیاست‌های اقتصادی نگاه باز‌تری دارد. در سیاست‌های خارجی کمی منعطف‌تر است، نه به این معنا که استکبار ستیز نیست، بلکه به دیپلماسی رسمی وزارت خارجه‌یی نزدیک‌تر است. در سیاست داخلی هم آقای روحانی را تجربه نکرده‌ام، اما از منش او چنین برمی‌آید که باز‌تر عمل کند.

 * در سال 88 آقای احمدی‌نژاد هنوز این طور نزد سیاستمداران آشکار نشده بود. شما به مشی آقای احمدی‌نژاد در دو دوره که نگاه کنید، می‌بینید که فقط بحث شدت و ضعف نیست. بلکه دوره دوم آقای احمدی‌نژاد با دوره اول ایشان، تفاوت ماهوی دارد. این ایرادات اگر هم در آن زمان وجود داشت، آشکار نشده بود.

 * بسیج یک نهاد مردمی است که در آن امر و نهی سیاسی فرمانده تعیین‌کننده نیست. در نتیجه ممکن است خیلی از فرماندهان سپاه رایشان آقای احمدی‌نژاد نبود ولی بدنه بسیج به دلیل ذائقه خود، تمایل داشت به آقای احمدی‌نژاد رای دهد. بنابراین من این دعاوی که گفته می‌شود سپاه یا بسیج پشت قضیه بود را واقع بینانه نمی‌دانم. چون حتی در خود سپاه هم فرماندهی سیاسی وجود ندارد.

 *ماهیت رفتار آقای احمدی‌نژاد در دور دوم با دور اول تفاوت پیدا کرد. چهار سال اول وضع بد نبود. ولی در چهارسال دوم خراب می‌شود. از طرف دیگر، آقای موسوی و دوستان‌شان در تصویر کردن وضعیت اقتصادی سال 88، هیچ نقطه مثبتی را بیان نمی‌کردند و این حق نبود. چون یکی از کارهای مثبت آقای احمدی‌نژاد در چهارسال اول این بود که مثل مویرگی که مواد غذایی را به دورترین نقاط بدن می‌رساند، مسیر تخصیص بودجه عمرانی را به نقاط دور دست کشور گشود. اگر آقای موسوی می‌خواست انصاف به خرج دهد، انصافا باید از این کار تعریف می‌کرد. چون خود موسوی کسی بود که روی توده‌های محروم حساس بود و به آنها توجه داشت و می‌توانست از این توجه احمدی‌نژاد به نیکی یاد کند.

* رفتارهای زشت مناظراتی را در زمینه‌سازی حوادث 88 بی‌تاثیر نمی‌دانم ولی به نظر من عامل اصلی حوادث بعد از انتخابات اینها نبود. من معتقدم رفتار تحقیرآمیز و تخریب دیگران و افشاگری به معنای بدنام کردن افراد از همه بد است، از رییس‌جمهور یک کشور بدتر. چرا که ایشان چهارسال رییس‌جمهور بوده و اگر آن اسناد را داشت باید تعقیب متهم می‌کرد. اینکه یک رییس‌جمهور از راه قانونی کاری نکند و بیاید در مناظرات انتخاباتی این حرف‌ها را بزند قطعا سوءاستفاده از قدرت و محکوم است ولی علت موجده و فاکتور تاثیرگذار اصلی در فتنه بعد از انتخابات اینها نبود. علت این بود که آقای موسوی بر یک ادعای دروغ و بی‌اساس، به‌شدت تاکید کرد و از مسیر قانون خارج شد. هرچه رهبری و بزرگان کشور تلاش کردند که ایشان به مسیر قانون برگردد، نشد. یکی از ویژگی‌های بارز رهبری این است که به رای مردم وفادار است و این وفاداری را اعمال می‌کند و رای همه مردم را می‌خواهد و حضور حداکثری مردم ایشان را نگران نمی‌کند. کما اینکه در دوران رهبری ایشان ما شاهد سه یا چهار انتخابات خیلی جدی بوده‌ایم. ایشان همیشه اصرار دارد که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و حتی این‌بار اعلام کردند که هر کسی جمهوری اسلامی را هم قبول ندارد، به خاطر ایران در سرنوشت کشور دخالت کند. سال 88 هم رهبری از رای مردم دفاع کردند.

* در جلسه‌یی که فکر می‌کنم روز سه شنبه بعد از انتخابات با حضور نماینده نامزدها برگزار کردند، آقا فرمودند که شما هر خواسته قانونی داشته باشید، یا حتی خواسته‌یی داشته باشید که قانون درباره آن سکوت کرده باشد، من اجازه می‌دهم... روز قبل از این جلسه هم، آقا با آقای موسوی جلسه داشتند و به آقای موسوی گفته بودند که کار خیابانی را متوقف کن و از طریق قانونی وارد شو و من از تو حمایت می‌کنم تا مطمئن شوی که نتیجه درست بوده یا نه. آقا گفته بودند که اگر کار به خیابان کشیده شود، تو می‌توانی آن را شروع کنی ولی در ادامه از دستت خارج می‌شود و متاسفانه همین طور هم شد. منظورم این است که عوامل موثر متعدد هستند ولی سهم آنها مهم است. اگر آقای موسوی این ادعا را نمی‌کرد و از طریق قانون وارد می‌شد، طرفداران هم این رفتار را به عنوان کرامت و بزرگواری ایشان تلقی می‌کردند و می‌گفتند با اینکه ایشان خودش را محق می‌داند اما به قانون تمکین می‌کند. این عدم تمکین به قانون مهم‌ترین و درست‌ترین نقد آقای موسوی به آقای احمدی‌نژاد بود ولی خودش در این آزمون موفق نشد.

 *من برای شما یک مثال از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‌زنم. زمان رقابت ال‌گور و جرج بوش اتفاقی افتاد که برای همه ما می‌تواند درس خوبی باشد. در امریکا نتیجه انتخابات را کارت‌های الکترال تعیین می‌کند. به این ترتیب که هر ایالتی به طور سنتی تعداد مشخصی کارت الکترال دارد و در هر ایالتی، هرکس بیشتر رای بیاورد، آرای الکترال آن ایالت برای آن کاندیدا محسوب می‌شود. بنابراین ممکن است یک نفر در کل رایش بیشتر باشد، ولی در ایالت‌هایی رای بیاورد که کارت الکترال کمتری دارند و به این ترتیب رییس‌جمهور نشود. در آن انتخابات، ایالت تعیین‌کننده فلوریدا بود که جب بوش، برادر جرج بوش فرماندارش بود. در فلوریدا ال‌گور رایش بیشتر بود، اما فرماندار 70 هزار رای را باطل کرد و بعد از ابطال این آرا، جرج بوش 537 رای بیشتر از ال‌گور آورد و آرای الکترال فلوریدا را به دست آورد و با یک کارت الکترال بیشتر از ال‌گور، رییس‌جمهور شد. ال‌گور به دیوانعالی کشورشکایت کرد. دیوانعالی در آنجا شأن شورای نگهبان ما را دارد، با این تفاوت که اعضای دیوانعالی امریکا به صورت مادام‌العمر انتخاب می‌شوند و مثل آقای جنتی برای آنها جک هم نمی‌سازند! در تاریخ امریکا فقط یکی دو بار اتفاق افتاده که رییس‌جمهور یکی از اعضای دیوانعالی کشور را عوض کرده باشد. اینها بعد از شکایت ال‌گور، جلسه تشکیل دادند و به نفع جرج بوش رای دادند. با وجود اینکه پذیرش این نتیجه خیلی سخت بود، ال‌گور به سی‌ان‌ان آمد و یک نطق خیلی مهم کرد. من هر وقت آن نطق را می‌خوانم مو به تنم سیخ می‌شود. چون نهایت فهم، ادب و قانونگرایی که مغز دموکراسی است را در خود دارد. ال‌گور مانند یک دموکرات واقعی برخورد کرد و نطق خود را با بیان عبارات مذهبی به پایان برد. او در آخر نطق خود چند بار دعا کرد که خدایا به رییس‌جمهور ما و به امریکا برکت بده. حرف ال‌گور در این نطق این بود که من نتیجه انتخابات را قبول ندارم اما ما باید به اعتلای امریکا فکر کنیم و بزرگی امریکا بدون قانون حفظ نمی‌شود. ال‌گور گفت چون نهادهای قانونی نتیجه انتخابات را تایید کرده‌اند، من هم به جرج بوش تبریک می‌گویم....‌ای کاش آقای موسوی هم همین کار را می‌کرد. کما اینکه آقای هاشمی بعد از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان، رفتاری شبیه ال‌گور داشت و اعلام کرد که نظر شورای نگهبان را قبول ندارم ولی تمکین می‌کنم که قانون را رعایت کرده باشم. من از قبل برای آقای هاشمی احترام قائل بودم ولی بعد از این رفتار احترام بیشتری برای ایشان قائل هستم.

 *حوادث سال88 یک علت نداشت، ولی به هر حال اصلی‌ترین علتش که تعیین‌کننده هم بود، ادعای تقلب بزرگ بود. اگر آقای موسوی می‌گفت در این انتخابات تخلف شده و من نتیجه آن را واقعی نمی‌دانم، ولی از راه قانونی قضیه را دنبال می‌کنم و اگر به نتیجه نرسیدم هم تمکین می‌کنم، این اتفاقات نمی‌افتاد. در یک مسابقه فوتبال وقتی قبول کردیم طبق قوانین فیفا و با حضور داور پذیرفتیم که بازی کنیم، وسط کار نمی‌توانیم قاعده بازی را عوض کنیم. حتی اگر داور منصفانه قضاوت نکرد ما حق نداریم طرفداران را به وسط زمین بیاوریم.

*متاسفانه آقای موسوی خیرخواهی دوستان خودش را هم نپذیرفت. برخی از هنرمندانی که با ایشان کار می‌کردند با من هم دوستی داشتند. یکی از آنها پیش من آمد ...وگفت که ما قبول داریم تقلب نشده و به مهندس هم گفتیم اما قبول نکرده است. ایشان گفت بعضی از مسوولان ستادهای آقای موسوی از تبریز و آبادان هم تماس گرفتند و گفتند که نتیجه درست اعلام شده اما مهندس باز هم قبول نکرده است.

 * اگر آقای موسوی می‌خواست، حتی اگر همه مردم عصبانی بودند، می‌توانست مانع آن فتنه‌ها شود. البته باعث عصبانیت مردم هم خود اینها بودند. چون به مردمی که بعد از دو هفته پر نشاط، آن انتخابات پرشور را برگزار کرده بودند، گفتند که حق‌تان خورده شده و مردم را عصبانی کردند.

 * قبل از انتخابات فضا امنیتی نبود و نسبتا اخلاقی هم بود. اما شب بعد از انتخابات، دستگاه‌های امنیتی بر اساس وظیفه شان بازداشت‌ها را انجام دادند. آقای موسوی شرایط را به سمت حل مسائل از طریق قشون کشی برد و این مهم‌ترین خطای ایشان بود. این خیانتی بود به خود آقای موسوی که به رقیبش می‌گفت قانون را قبول نداری. اگر آقای موسوی این کار را نمی‌کرد، به طور طبیعی، رییس یک حزب 13 میلیونی ثبت نشده، بود.

 *آقای موسوی می‌توانست رییس یک حزب با بدنه اجتماعی قوی باشد و در تعدیل دولت احمدی‌نژاد هم نقش داشته باشد. اگر این کار را می‌کرد قطعا الان به جای آقای روحانی، آقای موسوی رییس‌جمهوری ایران بود.

*در مجلس هشتم من به دوستان اصلاح‌طلب می‌گفتم که چرا اینقدر سکوت می‌کنید؟ آنها می‌گفتند شرایط بسته است و ما امکان حرکت و موضع‌گیری نداریم. من می‌گفتم اگر می‌خواهید فضا برایتان باز شود، موضع خود را مشخص کنید. بیایید و بگویید مثلا از ده کاری که آقای موسوی کرد ما سه تای آن را قبول نداریم و درست نمی‌دانیم اما در هفت مورد به آقای موسوی ظلم شد. این طور می‌توانید خط خود را از فتنه‌گری سوا کنید و بعد حرف بزنید.

*شرایطی که آقای موسوی و آقای کروبی ایجاد کردند باعث شد که در چهارسال دوم آقای احمدی‌نژاد، نقد کردن سخت شود و همه هزینه دادیم.

 *همیشه گروه‌های متعصب تاثیرشان بیش از تعدادشان است. به لحاظ عدد کم هستند ولی اثرشان زیاد است. این یک اختلاف جدی در بین اصولگرایان است. چون اینها خودشان را ملاک حق و باطل می‌دانند و دسته‌بندی سیاسی‌شان تابع این است که چه کسی مثل من است. ولی همان‌طور که در انتهای طیف اصلاح‌طلبان برخی افراد بی‌دین هم قرار دارند، در این سر طیف اصولگرایان هم این افراد هستند و احتمالا از اصولگرایی جدا خواهند شد.

 *سابقه امر نشان می‌دهد که متاسفانه وقتی اصلاح‌طلبان مسلط شدند، در طرد مخالفان خودشان قوی‌تر از اصولگرایان عمل کردند. وقتی که همین مهندس موسوی از طرف روزنامه‌های اصلاح‌طلب تحمل نشد و او را له کردند، بقیه حساب کار خودشان را کردند. متاسفانه خیلی از رفتارهای بدی که از اصولگرایان امروز می‌بینید، توسط اصلاح‌طلبان پایه‌گذاری شده است. مثلا شعار «مرگ بر مسوولان کشور» را نخستین بار اصلاح‌طلبان در حضور آقای خاتمی دادند. فکر می‌کنم نخستین سالگرد دوم خرداد بود که وقتی ایشان برای سخنرانی به دانشگاه تهران رفته بود و آقای ابطحی هم آنجا حضور داشت، شعار «مرگ بر یزدی» سر دادند و آقای خاتمی فقط گفت «من از شعار مرگ خوشم نمی‌آید.» در حالی که باید می‌ایستاد و می‌گفت ایشان مسوول رسمی کشور است و آن زمان که شما به دنیا نیامده بودید برای استقلال و آزادی این کشور مبارزه کرده و شما بیخود می‌کنید که این‌طور درباره‌اش شعار بدهید. اما این کار را نکرد و حالا اگر می‌بینید این طرف گاهی درمقابل برخی مسائل سکوت می‌کنند، ریشه‌های اینچنینی دارد.

 *محکوم شدن دادستان قدرتمند تهران به بی‌صلاحیتی مادام‌العمر از قضاوت کم مجازاتی نیست. به این قاضی پایتخت کشور که گاهی یکه‌تازی هم می‌کرد و تا مقام معاونت رییس‌جمهور هم رفته، بگویند یک کارپرداز هم نمی‌توانی باشی کم چیزی است؟ می‌ماند اتهام معاونت در قتل که این اتهام می‌تواند اگر اثبات شود متهم را بالای‌ دار ببرد و اگر قاضی دلایل را کافی نداند آزاد می‌شود.

 2917

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    آفرين به آقاي توكلي كه برعكس آقاي مطهري داري واقعيات را ميگي.
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      می بخشید اشتباهی مثبت دادم
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      کدوم تریبون رو دادن تااز خودش دفاع کنه
    • آراده A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      گوجه کیلویی چنده؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      آقای توکلی جایگاه انسانهای دلسوز را مردم تعیین می کنند... شما هم می توانی چشمان و گوشانت باز کنی و بین مردم بروی و جایگاه واقعی خیلی از آدمها را جویا شوی!!
    • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      تعداد منفی هایی که گرفتی حقیقتو نشون میده!!!!!!!!
    • morteza IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      29 18
      من اصلاح طلبم ولی به مثبت منفی این سایت دلم خوش نیست .مثلا من میتونم ظرف یک ساعت تعداد مثبت های این نظر رو به 700 تا برسونم.خبر اگه راست میگی چاپش کن
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    درست عمل می کرد یعنی: از حق مردم گذشت می کرد
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      حق مردم؟ حق مردم توی صندوق های رای هستش نه کف خیابون ها
    • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      بعضي ها تو جلسات خصوصي اعتراف كردند كه تقلب اتفاق نيفتاده ولي نميان براي مردم توضيح بدن. خيلي جالبه!
    • بی نام EU ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      حق مردم درست است در صندوقهای رای می باشد به شرطی که خوانده شود والا .....
    • بی نام EU ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      از منفی های فراوان مشخص هست سال 88 حق با کی بوده
  • جهان IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اين دوره هم شوراي نگهبان رد صلاحيتش ميكرد خودت بهتر ميدوني اقاي توكلي
    • محمدحسین A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      پ نه پ می خواستید با اون کارهایی که کرد تایید صلاحیتم بشه
    • aseman A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      جناب آقای جهان. همین شما و امثال شما ها هستید که اینجوری میشه.آقای ت.کلی فرمودند اگر موسوی خودشو از آشوبگران جدا میکرد اونجوری میشد. در ضمن آن هایی که هنوز الفبای سیاست بلد نیستند نظر ندهند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    قلب او خط قرمز ماست
    • مهرنوش A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      بسیاااار عالی گفتی:)
    • کتایون A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      خط قرمز ما دینمان و هویتمان ومسلمانیمان است نه شخصی که اردوکشی خیابانی کرد وبرای کشور هزینه درست کرد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    احسنتتتتتتتتتت
  • علیرضا EU ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    حقیقت تلخه ولی باید قبول کنیم ، احسنت توکلی احسنت
  • عباس .. EU ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    یکی بیاد به آقای توکلی بگه از این منظر هم نگاه کنه که ایشان اهل معامعله نبود...قدرت را در هر شریطی خواستن مخالف عزت است
  • بی نام US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    لطفا اجازه حرف زدن به مخالفان خود را هم بدهید تا در یک فضای آزاد مسائل شکافته شود
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    آقای توکلی شما خودتان در مقابل بی قانونی چه کردید؟، در مقابل بی قاونی احمدی نژاد چه گفتید؟، در مقابل حرفهای تندروهای اصولگرا بالاخص کیهان چه موضعی گرفتید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    راستی بد نیست آقای توکلی در رابطه با نقش خود در ماجرای حکمیت آقای مرتضوی هم صحبت می فرمودند. از اون کلاه گشادی که به سر ایشان و همچنین ملت ایران رفت. راستی نمی دونم چرا وقتی به این قضیه فکر میکنم به یاد ابوموسی اشعری در ماجرای حکمیت جنگ صفین می افتم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    قابل توجه بعضی ها که می گویند خاتمی باید در مراسم روحانی باشد.دمت گم توکلی.ولی کاش مطهری هم یاد می گرفت اینقدر تندرو نبود
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      20 1
      اشتباه مثبت دادم دوستان غفو بفرمایید.
  • محسن A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    نکته کلیدی این مصاحبه ((گفته بودم که ترکیب اجتماعی طرفداران آقای موسوی جوری است که قدرت ایجاد تحرک در برابر نظام را دارد ولو آنکه نخواهد ولی ترکیب حامیان آقای احمدی‌نژاد جوری است که این قدرت را ندارد ولو آنکه بخواهد!))
  • عشق احمدی نژاد IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    باب خاتمی یکی به میخ میزنه یکی به نعل بعضیا هم چون کسیو ندارن افتادن پشت سرش خداییش کسی یه دونه کار از خاتمی سراغ داره ؟ یا دونه حرف سراغ داره که دوپهلو نباشه ؟ احمدی نژاد باصداقتش 8 سال اینا رو خوارو خفیف کرد بدرود مرد شجاع دلمان برای صداقتت تنگ میشود
    • ... A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      271 7
      حالت خوبه ؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      خلایق هر چه لایق
    • محسن A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      22 2
      احمدی نژاد باصداقتش 8 سال اینا رو ... چی صداقتش؟!!!!!! یعنی چی؟
    • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      8 2
      خفيف شدند كه اين همه راى اورند!!!!!!!!!
  • بی نام GB ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    مطهری درست میگه که بعضی‌ها نون فتنه رو میخورند. دیگه حال عدم بد میشه انقدر این کلمه رو می‌شنوه
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      کجای این حرف ها غیر منطقی بود؟ حرف حق جواب نداره ولی یه عده نمی خوان به خاطر علایق سیاسی شون حرف حق رو قبول کنن. در ضمن کی نون فتنه رو می خوره؟ احمد توکلی؟! شخصی که دوره های متوالی هست که رأی مردم رو داره و همه هم شناخت کافی ازش دارن.
  • علی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    عیب کار اینه که یه طرفه میری قاضی آقای توکلی عزیز
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      36 1
      می ترسن 10 دقیقه وقت دفاع بدن !!!خودشون 4 ساعت مصاحبه میکنن . این خودش همه چیز رو بیان میکنه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    آقای رضایی که تمکین کردند این دوره رای نیاوردند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      261 7
      خودشم تو چشمای مردم نگاه کرد گفت بعضی جاها 140 درصد مردم!!! رای دادن (فیلمش هم موجوده البته تو جیبم نیست تو یوتوبه)
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      175 7
      تمكين رو باحال گفتي!
  • لی لا IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    چرا آقای توکلی راجع به آقای میرحسین اینقدر از فعل بود استفاده کردن؟؟؟ فکر کنم ایشان هنوز زنده هستناااااااااا
  • سجاد EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    انصافا من اصلاحطلب هستم و در سال 88 به موسوی رای دادم اما این حرفهای اقای توکلی رو مصداق منطق و انصاف و عدالت میدونم
    • علیرضا A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      30 10
      الان باید باور کنم اصلاح طلبی؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    هيچ چيزي از دست مردم خارج نمي شود آقاي توكلي و هر كاري كه كنيد باز مجبور به بازگشت به مردم هستيد.
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      متاسفم براتون كه فقط خودتونو مردم ميبينيد.
    • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      21 1
      شما از كجاي كامنت بنده فهميديد كه مردم يعني فقط خودمان نمي دانم. شما مردميد من هم مردم و بقيه هم مردم! اما نمي شود كه بعضي از بعضي مردم تر باشند و تعدادشان را در 10 ضرب كنند. مردم همين كامنت هايي است كه مي بينيد و همين لايك ها و ديس لايك هايي كه ميبيني. مردمي كه ميايند به اين سايت ها و اين كامنتها را مي گذارند و اين نظرها را مي دهند همان ها هستند كه در كوچه و خيابان و تهران و شهرستان و حتا روستاها مي بينيد.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    شما که میگی تقلبی نبوده رای میرحسین هم که بر اساس اعلام صدا وسیما کم بود بعد چجوری این دوره رییس جمهور میشد
    • رضا.م IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      آفرین ..... حرف حساب همینه
  • حمید IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    40 8
    اقای توکلی ، اعتماد مردم از مسـؤلان مملکت رفته و با این حرفها هم باز نخواهد گشت.
  • آشنا A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    آقای توکلی!گرچه سعی کرده اید در گفتارتان جانب انصاف را رعایت کنید اما قابل درک است که ناچارید بعضی از واقعیت ها را طور دیگری بیان کنید وبعضی موارد روی وقایع ای که به نفعتان نیست ماله کشی کنید!
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    بعضی ها کورکورانه و فقط بر اساس اطلاعات غلطی که رسانه ها منتشر می کنند از احمدی نژاد پیروی می کنند واقعا که اسلام درست گفته یک لحظه تفکر بهتر از هزار سال عبادت است
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اقای توکلی به خدا ازشما انتظار چنین حرفهایی رانداشتم شما هم
    • احسان IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      148 9
      انتظار نداشتی؟ رفتار ایشون همیشه این طور بوده. تظاهر به انصاف
  • بی نام EU ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    آمار + یا - همین کامنتها خود گویای خیلی قضایاست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    با اینکه به موسوی رای دادم ولی به تقلب هیچ وقت معتقد نبودم و از قبل انتخابات 88 هم خیلی واضح بود که احمدی نژاد به خاطر کارهای پوپولیستی (سهم عدالت و افزایش حقوق و ... ) رای خواهد آورد ولی به عقیده من حوادث 88 بیشتر جنبه اعتراض اجتماعی به شرایط داشت و واژه تقلب فقط یک بهانه بود
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      27 1
      کاملا با این نظر موافقم مردم مورد اعتراضشون خیلی فراتر از ریاست جمهوری بود...
  • محمدمهدی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اقای موسوی ایران را از دریچه تهران می دید اما از رای روستاییان ضجر کشیده که با نذر و روزه مستحبی به نام احمدی نژاد رای می انداختند خبر نداشت
    • یک نفر ایرانی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      28 1
      روستاییان ضجر ( قدیما زجر می نوشتن ) کشیده رو که می گید مطمئنم که یکبار هم ملاقات نکردید. الان وضعیت روستاییان ضجر کشیده ( ضجر کشیده سابق و یارانه درست کن فعلی ) اگر هم بهتر شده ( که نشده ) به قیمت بدتر شدن وضعیت نیروهای مولد جامعه است. به قیمت نابود شدن تولید و اقتصاد کشور و به قیمت پایمال شدن عزت و احترام افراد زحمت کش جامعه است. تا کی با ژست و تظاهر به دینداری و روزه و مستحبات و به اسم اسلام میخواهید نون حرام بخورید و از هر نمدی کلاهی برای خودتون بدوزید خدا عالمه. حضرتش فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. فکر کنید روی این کلام. حضرت می فرماید کسی که دین ندارد امیدی برایش هست اما کسی که آزاده نیست امیدی برایش نیست.
    • امین DE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      65 11
      اگه اینطوری بود اکثریت روستاییان هم این دوره به جلیلی رای می دادن نه روحانی!
  • بوشناس A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    زنده هست اما موجود نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اخلاقی این است که در شرایطی که آقای موسوی نمی توانند از خود دفاع کنند آقای توکلی سکوت کنند
    • بی نام EU ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      197 9
      اخلاق؟؟ برادر من گوشت قربونی تو این سالها اخلاق بود...همین آقایون "به اصطلاح اصولگرا" دیگه چیزی از اخلاق باقی نگذاشتند...
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    27 1
    "گفته بودم که ترکیب اجتماعی طرفداران آقای موسوی جوری است که قدرت ایجاد تحرک در برابر نظام را دارد ولو آنکه نخواهد" همونایی که با آقای موسوی رای دادن برگشتن و به آقای روحانی رای دادن..پس جو همون جو..شما الکی جو ندید جناب توکلی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    282 9
    فقط شما به من بگو با توجه به انتخابات اخیر شما چه جوری 20 میلیون رای رو تو 2-3 ساعت شمردی؟
  • amir A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    186 6
    فقط با یک مناظره عادلانه مشخص میشه امثال آقای توکلی چند مرده حلاجند...
  • شاکری IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    172 6
    از آقای توکلی سوال میکنم اگر به این سخنان اطمینان دارید چرا هیچگاه مجلس و نمایندگان مردم،با تخلف از قانون ،آقای احمدی نژاد برخورد نکردید؟بحر حال شما مجلسی ها هم در حق الناس مثل رئیس جمهور کوتاهی هایی داشتیذ : فتارهای زشت مناظراتی را در زمینه‌سازی حوادث 88 بی‌تاثیر نمی‌دانم ولی به نظر من عامل اصلی حوادث بعد از انتخابات اینها نبود. من معتقدم رفتار تحقیرآمیز و تخریب دیگران و افشاگری به معنای بدنام کردن افراد از همه بد است، از رییس‌جمهور یک کشور بدتر. چرا که ایشان چهارسال رییس‌جمهور بوده و اگر آن اسناد را داشت باید تعقیب متهم می‌کرد. اینکه یک رییس‌جمهور از راه قانونی کاری نکند و بیاید در مناظرات انتخاباتی این حرف‌ها را بزند قطعا سوءاستفاده از قدرت و محکوم است
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    4 17
    این سخن شما اصلا منطقی نیست هر کس در هر جا خطا میکند قانون با او برخورد میکند اما این حرف شما نشان از ضعف قانون دارد همه میدانیم آقای احمدی نژاد بی قانونی بسیاری کرد اما شمایان حتی برای استیضا هم چند بار صحبت و خواستار حضور آقای احمدی نژاد در مجلس بودین اما بعد منتفی شد این خطا را چطور باید پذیرفت؟ : شرایطی که آقای موسوی و آقای کروبی ایجاد کردند باعث شد که در چهارسال دوم آقای احمدی‌نژاد، نقد کردن سخت شود و همه هزینه دادیم.
  • دوراندیش IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    144 9
    شورای نگهبان او رد صلاحیّت می کرد
  • بی نام NL ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اگر موسوی آن طور که آقای توکلی می خواستند می بود که دیگه موسوی نبود! می شد احمدی نژاد
  • امینه A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    188 5
    ای روزگار چه قدر این قدرت مزه داره آقایان چرا الان جرات کردین این حرفها رو میزنین؟ این 4سال کجا بودین؟ حالا همه شدن منتقد و مثل اینکه هیچ کس نبود احمدی نزاد رو حمایت کنه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    یک نکته را اشاره نکردند. اگر موسوی با مردم همراهی نمیکرد معلوم نبود هدایت مردم عصبانی به دست چه کسانی می افتاد. اینکه هدایت مردم عصبانی به دست خودیها باشد خیلی بهتر است یا دست غیر خودیها.
  • عالی نیا A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    عدم دعوت از خاتمی یعنی غفلت از سرمایه های نظام خارجی ها بیشتر می دانند که چه کسی بیشتر به فکر منافع ملی ایران است
  • کوپر US ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    65 11
    "من تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد"...همین حرف آینده‌ی ما رو ترسیم کرد. در ضمن آقای توکلی عزیز، آقای روحانی داره از میوه‌ی درختی تغذیه می کنه که موسوی چهار پیش کاشت
    • محسن IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      56 16
      نه برادر من . اقا روحانی . نتیجه فشارهای اقتصادی و رفتارهای ضعیف اقتصادی دولت احمدی نژاده. وگرنه موسوی میوه ایی جز اَشوب در مملکت نکاشته
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    17 2
    خیلی خیلی خوشحال میشویم اگر در این 4 سال نگذارید روحانی کار کند و چوب لای چرخش بزارین.چون 4 سال بعد که مردم از تحریمها و بی پولی دیگه نای نفس کشیدن نداشتن اونوقت فقط میفهمن که اصلاح طلبان خالص میتونن کشور رو نجات بدن .و اصول گرایی و پایداری برای همیشه از بین خواهد رفت.لطفا نگذارید روحانی کار کند!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    10 5
    دوستان عزیز.... توجه فرمایید.... توجه فرمایید... من همیشه به امار نظرات نگاه میکنم. فهمیدم این خبر انلاین عزیز حداکثر 45 تا 50 تا کاربر نظر ده و رای ده بطور میانگین داره که با عموم مردم نظراتشون فرق میکنه. میگین نه همین بالا رو نگاه کنین.
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    25 7
    باید ازخاتمی دعوت می شد
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    9 13
    خوب گفتی
  • محمدمهدی IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    خبرآنلاین دست بردار از این کدنویسی ای که در این سایت انجام دادی. خیلی ها رو همین سایت ها به توهم انداختن که منفی و مثبت ها اهمیت داره و تعیین کننده ی جهت گیری قاطبه ی جامعه است. ولی اگر کسی یه ذره با برنامه نویسی واسه سایت آشنا باشه می فهمه که شما به هر نظر یک کد تخصیص می دین که نظرات مثبت یا منفی-با رفرش کردن- با ضریب نمایش داده بشه بگذریم از نظراتی که توسط یک آی پی واحد و به اسم چند نفر نوشته میشه دست بردارین تو رو خدا
  • یک بسیجی RS ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    9 2
    چرا نظر بنده رو چاپ نکردین؟؟؟ من که حرف بدی نزده بودم! بین این کامنتها، کامنتهای زیادی میبینم که به قول معروف خط قرمزو رد کردن ولی چاپ شدن! واقعا که
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    8 1
    اینکه اصولگرایان می گویند آقای احمدی نژاد در دوره اول کارش خوب بود و در دوره دوم بد شد، فریبی بیش نیست. آقای احمدی نژاد از اول به برنامه ریزی اعتقاد نداشت و اول از همه سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد، بجای آنکه نقایصش را برطرف کند. سیاستهای نادرست خارجی و سخنان تنش انگیز، سیاستهای نادرست اقتصادی مانند ثابت نگه داشتن قیمت ارز با وجود تورم، ورود بی حساب کالاهای چینی، عوض کردن دایم وزیران و مسئولان و باندبازی، و بسیاری اشتباهات مهم دیگر از دوره اول بود. اما تا وقتی که درآمد سرشار نفتی با قیمت بالای نفت بود، این اشکالات آشکار نشده بود اما پس از تحریم شدن تازه همه مشکلات رو شد البته تاثیر خود تحریمها را هم نباید انکار کرد. حتی سیاست تنش زایی آقای احمدی نژاد یکی از عوامل مهم تحریمها بود.
  • بانوى ايرانى IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    11 0
    اقاى توكلى اينقدر تناقضات صحبت هاىتان زياد است كه براى هر بندش مى توان يك صفحه نوشت ولى ان انصاف است كه حتى انتقاد نكردن مجلس از رئيس جمهور را به اقايان موسوى وكروبى ربط بدهيد ولى توهين هاى مناظراتى را كم اهميت جلوه دهند؟!!!! خود مسؤولين از اول در مقابل هتك هرمت وتهمت ها عكس العمل نشان ندادند حالا بايد انهايى كه وضعيت اقتصادى را از قبل خبر داده بودند تاوان دهند؟!!!!
  • بانوى ايرانى IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 5
    درجواب محمد مهدى ،من از برنامه نويسى اطلاعى ندارم ولى درمورد اينكه نظرات مختلف توسط يك نفر نوشته مى شود برخى اوقات( ازجمله درمورد خودم) درست است. زيرا هر مطلب را در جواب نظر كاربرى مى نويسيم يا مى خواهيم مطلب طولانى نشود ويا اينكه بعدا موضوعى به ذهنمان مى رسد يا ........ به هر حال اين مورد معنى خاصى ندارد ولى تعداد آرا به هر نظر را قبول دارم با سلايقى كه من در جامعه مى بينم مرتبط است