۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳

نوشتاری از آیت‌ الله جوادی‌ آملی درباره آداب تلاوت قرآن

ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و خواندن سوره های قرآن در آن بسیار توصیه شده است. در فرصت باقیمانده از ماه رمضان با بهره گیری از توصیه های آیت الله جوادی آملی، قرآن را بهتر بخوانیم و بفهمیم. 

آداب تلاوت قرآن

1. اولین مرحله استفاده و بهره‏مندی از قرآن کریم تلاوت آیات است که در کنار آن باید مضامین آنها را خوب فهمید و سپس بدان عمل کرد. باید سعی کنیم تلاوت ما، شبیه تلاوت رسول الله(ص) باشد و مانند آن حضرت، عمق دل و جان خود را با قرآن پیوند زنیم؛ زیرا تمام رفتار و سنّت و سیرت ایشان، از جمله تلاوتشان برای جامعه اسلامی اسوه حسنه‏ای است که باید بدان اقتدا کرد. 

2. آغاز تلاوت باید با استعاذه و پناهنده شدن به خداوند از شرّ وسوسه های شیطان باشد، چنان که فرمود: ﴿فإذا قرأت القران فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم﴾ و در هنگام تلاوت، وقتی به آیات رحمت می‏رسیم، با معنای آن آشنا شده و محتوای آن را که همان رحمت مخصوص است از خدای سبحان مسئلت کنیم و آنگاه که به آیات عذاب می‏رسیم از خدای سبحان، آمرزش، بخشایش و نجات طلب کنیم. چنین تلاوتی می‏تواند گرد و غبار قلب تلاوت کننده را بزداید.

3. با زبان و دهان آلوده نمی‏توان قرآن طاهر را تلاوت کرد، از این رو لازم است پیش از تلاوت به تطهیر و تنظیف جسمی و معنوی دهان و زبان بپردازیم. باید با مسواک کردن و مانند آن، فضای دهان را تمیز و نظیف نمود و با استغفار، بوی بد گناهانی مانند غذای حرام و سخنان ناشایسته را زدود. باطن گناه جز تعفّن و پلیدی‏نیست، به همین دلیل دستور فرموده‏اند: «تعطّروا بالاستغفار لاتفضحنّکم‏روائح الذنوب» یعنی با استغفار معطر شوید که بوی بد گناهان، شما را رسوا نکند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رفیق قدیمی IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    7 0
    در زندگی ام خیلی تلاش کردم قرآن را یاد بگیرم حتما این سه خصلتو نداشتم که یاد نگرفتم خدایا یاریم کن