مصطفی پور محمدی شاید آخرین وزیری بود که حسن روحانی آن را برای کابینه خود برگزید .

وی که در آخرین لحظات توسط رییس قوه قضاییه به رییس جمهور پیشنهاد شد مستقیما از سازمان بازرسی به یکی از کم جنجال ترین وزارتخانه های کشور خواهد رفت.
او در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.وی خود در این باره می نویسد:" مرحوم پدرم‌ خیاط بود و لباس‌ آقایان روحانی را می دوخت. پدرم‌، اگرچه یک‌ شاغل‌ معمولی‌ بود،‌ اما به‌ دلیل انس‌ با علما، به‌ مسائل‌ فرهنگی‌، کتاب‌، مجالس‌ سخنرانی‌ و ‌محافل علمی و اسلامی‌ علاقه مند بود و با آنها‌ ارتباط‌ داشت.
او روحیه‌ ای انقلابی‌ داشت‌ و در‌ حوادث انقلاب،‌ بخصوص‌ ماجرای پانزده خرداد‌ 1342 و پس‌ از آن‌، پرتحرک‌ بود. پدر، براستی مرد خدا بود و هرگز لقمه حرام و ناروا بر سر سفره خانواده نیاورد.
مادرم‌ از خانواده عالمان قم و از نوادگان‌ حضرت‌ آیت‌ الله العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی بود. او علوم دینی را در حوزه علمیه خوانده و چند سالی هم در درس خارج فقه و اصول، در محضر عالمان قم، تلمذ کرده بود. "
پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.
وی در بیست سالگی به عنوان دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان ، هرمزگان و خراسان انتخاب گردید واز سال ۱۳۵۸ ‪تا ۱۳۶۵ در این سمت باقی بود پس از آن به عنوان دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور ورئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸به خدمت پرداخت تااینکه در 1381 به عنوان مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی - اجتماعی» دفترمقام معظم رهبری برگزیده شد
وی همچنین معاونت و جانشینی وزیر اطلاعات از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸وعضویت و ریاست هیأت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۵ تا کنون و استادی دانشگاه امام صادق را نیز در کارنامه دارد.
پورمحمدی ودولت احمدی نژاد
وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد.
پور محمدی خود درباره ماجرای عزل خود از وزارت کشور نیز این گونه توضیح داد: در هفته اول سال، بعد از تعطیلات چند روز اول، یعنی در هشتم فروردین ماه ٨٧ در جلسه شورای عالی امنیت ملی آقای احمدی نژاد را دیدم و ایشان پرسید: «کجایید؟»
گفتم: «هفته اول بعد از انتخابات، خسته و مریض بودم و مقداری استراحت کردم. اگر بشود دو - سه روزی را میخواهم به سفر بروم.» که آقای احمدی نژاد گفت: «چه زمانی برمیگردید؟» در جواب ایشان گفتم که روز چهاردهم فروردین وقتی ادارات باز می شوند، برمیگردم.
گفت: «در این روز شما را ببینم.»
پس از آن جلسه، آقای لاریجانی گفت: «خبرهایی شنیدم که احتمال جابه جایی شما وجود دارد.»
در روز سیزده فروردین از دفتر آقای رییس جمهور تماس گرفته شد که برای روز چهاردهم فروردین وقت ملاقاتی برای بنده گذاشته شده و بعد از یک ساعت دوباره از دفتر رییس جمهور تماس گرفته شد و گفتند که وقت ملاقات نیم ساعت جابه جا شده.
بنده که دیدم دفتر رییس جمهور اینقدر نسبت به این ملاقات حساس است، آقای لاریجانی نیز آن سخنان را در جلسه شورای امنیت به بنده گفته بود و آقای احمدی نژاد هم خواستار دیدار با بنده است، فهمیدم که مسئله ای درخصوص رفتنم از وزارت کشور مطرح شده.
وی در ادامه اظهار داشت: چهارشنبه، مصادف با چهاردهم فروردین پیش آقای احمدی نژاد رفتم و ایشان گفت که میخواهد در وزارت کشور جابه جایی صورت دهد.
بنده نیز گفتم که اختیار با شماست و از اینکه امکان خدمت در این مدت را به من داده اید تشکر میکنم.
ایشان گفت: «شما باید به جای دیگری بروید.»
در پاسخ گفتم: «اینکه به کجا بروم مهم نیست، وزارت کشور مهم است.»
همچنین به آقای احمدی نژاد گفتم: «کسی را برای وزارت کشور در نظر دارید؟»
ایشان گفت: «خیر.»
گفتم: «اگر کسی را در نظر دارید عنوان کنید تا برایش در مجلس رأی بگیرم و اگر هم میخواهید سرپرست بگذارید، توجیهش کنم.»
ایشان در این ملاقات اظهار داشت که موضوع خودتان مهم است که من باز هم گفتم که وزارت کشور مهمتر است و بعد از آن هم ٢٠ روز دیگر مرحله دوم انتخابات را داریم و شرایط خیلی سختی برای ماست.
بعد هم که خبرنگارها از سخنگوی دولت موضوع برکناری من را سئوال کردند که ایشان گفت دروغ سیزده است، تحلیل من این بود که آقای الهام از گرمی رفتار بنده و آقای احمدی نژاد اصلا فکر نمیکرد که قضیه کنار رفتن من از وزارت کشور جدی باشد.
بعد از برکناری او همچنان متولی سازمان بازرسی کل کشور بود تا در روزهای منتهی به روز تحلیف دکتر رو حانی به عنوان وزیر پیشنهادی از طرف قوه قضاییه معرفی شد که در صورت احراز رای اعتماد مجلس جایگزین آقای بختیاری وزیر دادگستری دولت دهم خواهد شد.

پورمحمدی وسازمان بازرسی کل کشور

پورمحمدی در مدتی که عهده دار ریاست سازمان بازرسی کل کشور بود پرونده های جنجالی ای را رسانه ای کرد که مستقیما دولت را نشانه رفته بود از جمله پرونده پروژه های جزیره کیش به ارزش 400 میلیون یورو که بقایی به آن واکنش نشان داد و سازمان بازرسی هم اسناد آنرا منتشر کرد همچنین پرونده های فساد بانکی مبنی بر واگذاری وامهای 100 میلیارد تومانی با وثیقه سه درصدی که در گردهمایی مدیران سازمان بازرسی بیان شد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    16 1
    اسنادی که ایشان در رابطه با آقای بقایی و رحیمی منتشر نمودند کاملا محرز و مکتوب است
    • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      3 0
      اسنادى از تخلفات فراوان در اين سالها فراوان منتشرشد ولى ايا نتيجه اى داشت!؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    14 2
    گرچه من از لحاظ ایدئولوزیک با آقای پورمحمدی زاویه دارم و این را حق خود می دانم اما کارنامه کاری ایشان در سازمان بازرسی قابل قبول است.