گزارش حادثه قم در مجلس قرائت شد/پرده برداری ازنقش سخنرانان مسجداهل بیت وحلقه پرتودراهانت به لاریجانی

گزارش حادثه اهانت به رئیس مجلس در 22 بهمن سال گذشته و ریشه یابی غائله افراد خودسر بالاخره امروز در مردادماه در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در حال قرائت گزارش حادثه 22 بهمن در قم است.

وی پیش از آغاز قرائت گزارش خود به سه نکته اشاره کرد. نخست اینکه در این گزارش به مسئولیت برخی افراد شاغل در نهادهای امنیتی اشاره شده است که کمیسیون امنیت ملی ضمن تقدیر از جایگاه نهادهای مسئول که در ایجاد امنیت در کشور نقش بی بدیل داشتند، اعلام می دارد که همچون گذشته از آنها حمایت خواهد کرد و اقدامات خودسر معدود افراد را شایسته ارگانهای انقلابی نمی​داند.
به گفته وی، گزارش جامع هیات نتیجه 2000 ساعت کار است که در چارچوب قانون انجام شده و سخنان مقام معظم رهبری و اظهارات علما برای ریشه یابی مشکل سرلوحه کار ما بود.
نقوی ادامه داد: در مورد اعضای هیات نیز بحث و حدیث​هایی مطرح شد. این در حالی است که برای پیگیری مسائل خاص از سوی هیات​هایی در کمیسیون امنیت ملی هرگز بر اساس رای گیری نبوده و افراد بر اساس علاقه خود طبق روال گذشته به عضویت این هیات درآمدند.

در ابتدای این گزارش با اشاره به اینکه آثار ترور شخصیتی کمتر از ترور فیزیکی نیست آمده بود: اقدامات افراد خودسر که اقدام به برگزاری تجمع و اقداماتی در مراسم مسئولان و علما در این راستا ارزیابی می​شود. یکی از این اتفاقات حادثه 22 بهمن قم بود که قلب رهبر انقلاب را خدشه دار کرد و موجبات سوء استفاده بیگانگان را فراهم کرد.

در ادامه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به معرفی اعضای هیات پیگیری مجلس پرداخته شده و اشاره ای به سخنان مقام معظم رهبری و حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، فاضل لنکرانی و .... شده بود که در قالب سخنرانی و صدور بیانیه​هایی انزجار خود را از این حادثه اعلام کرده و خواستار خشکاندن ریشه چنین غائله​ای شده بودند.

بخش بعدی این گزارش به سوابق اقدامات افراد خودسر در قم اشاره شده بود. از جمله غائله 15 خرداد 85 و مخالفت با سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سر دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در خطبه​های امینی و جوادی آملی. همچنین غائله حضور افرادی در حرم امام و مخالفت با سخنرانی سید حسن خمینی که با مخالفت رهبری با این اقدام روبرو شد. چهارمین نمونه شعار دادن علیه دکتر لاریجانی در 22 بهمن قم و شعار علیه آیت الله جوادی آملی و آیت الله صافی گلپایگانی.

«شرح واقعه » بند دیگر این گزارش بود که در آن آمده بود: شورای هماهنگی قم با محوریت آیت الله جنتی از دکتر لاریجانی برای سخنرانی در روز 22 بهمن در قم دعوت کرده بودند. نماینده ایشان نیز در جلسه کمیته تامین امنیت استان قم قبل از برگزاری مراسم حضور یافت و سه تیم حفاظتی برای ایشان در نظر گرفته شد. در روز 22 بهمن آقای لاریجانی به همراه تیم محافظان خود عازم حرم می​شوند. در میان راه برخی با شعار «بصرت بصیرت» و تابلوهایی با عنوان «بهار» دیده می​شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در قرائت این گزارش ادامه داد: رئیس مجلس در حال ایراد سخنرانی بوده​اند که گروه هایی از پنج سو با شعارهایی همچون «بصیرت بصیرت» و «خجالت خجالت» به سمت تریبون رفته و با پرتاب کفش و مهر می خواستند مانع سخنرانی شوند. افرادی هم در میان بهت مردم، به آنها اشاره می کردند که به سمت تریبون بروند. در این میان شدت پرتاب مهر بیشتر می شود و با توجه به مجروح شدن برخی افراد، تیم حفاظت از آقای لاریجانی می خواهد که سخنرانی را به پایان برسانند.
در بخش «تجزیه و تحلیل غائله» این گزارش نیز اشاره شده بود که نسخه​ای از این گزارش تقدیم مقام معظم رهبری شده است. گزارش مختصری نیز به دست نمایندگان رسیده است.
به گفته حسینی، داده های اطلاعات ناجا و گزارش شورای تامین استان و جلساتی با روسای قوای قضاییه و مقننه و دادستان کل کشور و ... حاکی است که وقوع این غائله همراه با ساماندهی قبلی بوده و در سطح عملیاتی دارای مقصرانی است که چکیده آن از این قرار است:
-اعلام ملتهب بودن محیط شهرستان قم توسط نیروی انتظامی استان به استانداری و اظهارات اطلاعات سپاه ابوطالب به شورای تامین استان مبنی بر اینکه برخی طلاب یارگیری کرده اند که در قم نسبت به وقایع موضع گیری کنند و احتمال دارد که اینها مراسم قم را به هم بریزند.
- اظهارات یکی از فعالین سیاسی اجتماعی قم در حضور آیت الله حسینی بوشهری که گفته است: اگر در روز 22 بهمن آقای لاریجانی به قم بیاید ما مراسم او را به هم می زنیم.
-طراحی ویژه افراد خاص در شبستان حرم مطهر که در راهپیمایی شرکت نکرده و به طور سازماندهی شده در چند گوشه شبستان حضور داشتند.
-انتخاب فضای بسته برای ایراد سخنرانی برخلاف سال های گذشته.
-تولید ادبیات خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل البیت که متن سخنرانی و کد گزاری آنها موجود است.
-اظهارات یکی از مسئولان قم قبل از سخنرانی رئیس مجلس که به برخی مسئولان استان می​گوید که در نزدیکی تریبون ننشنید چرا که ممکن است مورد اصابت کفش و مهر قرار بگیرید!
-اقدام افراد موسسه پرتو در تدوین متون و شعارهایی دیده شده که اسناد آن موجود است و از آنها خواسته شده بود که مراسم سخنرانی رئیس مجلس را به هم بزنند.

بخش دوم این گزارش متعاقبا ارسال می​شود...

*عکس این خبر از آرشیو خانه ملت در روز حادثه اقتباس شده است.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    خوبست حداقل بخاطر آقای لاریجانی هم که شده جلو این خودسرها گرفته شود چون در بقیه موارد کسی جرات نمی کرد اصلا مطرح کند چه برسد به برخورد.
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      0 0
      دوست عزیز کسی نمیتواند جلوی اینهارو بگیرد! چون اینها فکر میکنن صاحب این مملکت هستند و بقیه...!!!
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    امان از افراط و تفریط
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    خيلي ناراحت شدم كه فهميدم عليه جوادي آملي هم شعار دادند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    شرم بر این مدعیان بصیرت و خجالت
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    اینکه همش با برخی و سربسته نوشته شده!خودتون متوجه شدین؟!خیلی گنگ درج کردین نمینوشتین سنگین تر بودین
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    این آدم ها حتی حرمتی برای مهر نماز قائل نشدند!
  • مرتضی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2000 ساعت کار؟ آیا برای ما مردم هم چنین کاری میکنید؟ برای غرق شدگان کارون 3 ؟ برای گرانی ها؟ برای اختلاس ها ؟ برای ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    80 2
    بايد گفت از شماست كه بر شماست
  • بی نام FR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    85 4
    به طالبان هم امريكا ابتدأ پر و بال داد براي رسيدن به منافعش ولي همونا بعد افتادن. به جونش
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    86 3
    2000 ساعت کار !!!!!!!! یعنی اگر برای حل مشکلات مردم هم اینطور پشتکار و جدیت نشان میدادید الان ایران بهشت شده بود!!
  • بانوی ایرانی... IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    102 2
    گزارشی که همه ش "برخی افراد" بجای فاعل استفاده شده چقد میتونه گویا باشه؟یعنی بردن نام کسی که آبروی دیگران براش مهم نیست خیلی سخته؟ از طرفی به قول دوستمون "مرتضی" برای حفظ امنیت مردم عادی هم همچین کاری میکنین؟ خون مسئولین از ما رنگین تره؟اونا خدمتگزار ما هستن دیگه؟نه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    41 9
    مهر نماز از خاک کربلا که بهترین اسانها در انجا شهید شدند درست شده و این حرکات شما نشان میدهد که شما برای هیچ چیز حرمتی قائل نیستید وای بر انانی که ساکت نشستند وای بر اقای م ...که تحریک کننده بوذند.
  • سید A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    8 96
    حلقه پرتو مقصر است قبول ! ولی اگر به خاطر تحریک و سازماندهی اغتشاش محکوم است چطور مجلس محترم اغتشاش بزرگ سال 88 را که خیلی مهمتر از این بود و رهبر هم نه یکبار چند بار ازش اعلام ناراحتی کرده ، بررسی نمیکنه ؟ این مربوط به کمسیون امنیت ملی نمیشه؟؟!
  • بی نام EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    69 5
    عصر ایران تو یه گزارش تصویری تک تک افراد رو نشون داد که کی هستن و منسوب به جریان پایداری بودن. دیگه 2000 ساعت نمیخواست. همه میدونن کی بودن دیگه
  • بی نام A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    ای کاش با همه حرکات این چنینی برخورد میشد. نه اینکه...............