روحانی در نخستین کنفراس خبری مطرح کرد: پیام عملی آمریکا مهم است نه بیانیه ها/یارانه ادامه می یابد

سوالاتی با موضوع سیاست خارجی و اقتصاد محو اغلب سوالات نخستین کنفرانس خبری حسن روحانی رئیس جمهور بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این نشست که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: در ابتدا مایلم از همه خبرنگاران محترم داخلی و خارجی که در این دو ماه اخیر در انعکاس اخبار مربوط به انتخابات خرداد سال 1392 پیروزی های مردم، شادمانی های ملت ایران، و امید و اعتماد به وجود آمده را به خوبی به جامعه منعکس کنم به ویژه رسانه ملی، که تلاش های فراوانی در این زمینه داشته و به ویژه دو روز تاریخی تنفیذ و تحلیف از همگی صمیمانه متشکر هستم و از حضور همه شما در این کنفرانس خبری سپاسگذارم.

وی ادامه داد: پیشاپیش عید سعید فطر و همچنین روز 17 مرداد روز خبرنگار را خدمت حضار محترم تبریک می گویم.

روحانی با بیان این که انتخابات خرداد 92 از لحاظ داخلی نشانگر فرایند تثبیت شده دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود، گفت: همچنین از لحاظ خارجی رویکرد اعتدال و عقلانیت پیام روشنی را برای همه جهانیان داشت که عزم ملت ایران تعامل عزتمندانه با جهان و پیگیری منافع و مصالح کشور است.

دولت آینده پاسخگو خواهد بود

وی ادامه داد: هدف اینجانب در اولین روزهای شروع مسئولیت از دعوت اصحاب رسانه و وفای به عهدم بود. من در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن به مردم وعده دادم دولت آینده دولت پاسخگو خواهد بود و با شفافیت عمل خواهد کرد.

روحانی تاکید کرد: بر اساس وعده ام مستمر با مردم عزیز کشورم سخن خواهم گفت. از پیشرفت ها، عملکردها، موفقیت ها و از کاستی ها و کمک و حمایت مردم ایران تا آنجا که لازم باشد عذرخواهی از مردم بزرگوار میهن عزیزمان سخن می گویم.

وی افزود: ای دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه ای بالاتر از مردم ندارد. امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی تواند به اهداف بلند خود دست یابد.

 نخستین اقدامات روحانی بعد از  تشکیل دولت

وی با بیان این که رسانه ها و مطبوعات می توانند رابطه بسیار خوبی را میان دولت و مردم برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس نمایند، گفت: بعد از پیروزی ملت در انتخابات 24 خرداد دو وظیفه اساسی بر دوش اینجانب بود. وظیفه اول تهیه خط و مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید بود و به همین دلیل کمیته ها و کارگروه هایی را برای بررسی شرایط کشور و شرایط حتی منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی ما مرتبط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد.

روحانی افزود: وظیفه دوم تعیین تیم های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی صلاح برای عضویت در کابینه دولت تدبیر و امید بود. برای این کار تمام افراد شناخته شده و افرادی که در معرض چنین مسئولیت بزرگی می توانستند قرار بگیرند با کمک صاحبنظران، نمایندگان مجلس، متخصصان، انجمن ها، دانشگاه ها و تمام نظراتی که از طریق ایمیل، فکس نامه ها و یا پیام های مختلف به این کمیته ها می رسید افراد را مورد بررسی قرار می دادند و در برخی از موارد از افراد دعوت می کردند و با آنها گفت و گو می کردند.

 500 نخبه در انتخابات وزرا کمک کردند

وی ادامه داد: در نتیجه 4 کمیته موجود در مجموع با مشارکت 500 نخبه و صاحب نظر و با صرف وقت حدود بیش از 6 هزار ساعت نتایج هم برنامه های و هم بررسی افراد را در اختیار بنده قرار دادند و مجددا با مشاوران بررسی شد و نهایت تلاش ما این بود که در اولین فرصت ممکن افراد مورد نظر برای کابینه در اختیار مجلس قرار بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مبنای ما شایستگی اخلاقی و انقلاب، تجربه، تخصص و دانش لازم برای مسئولیت و همچنین توان کار گروهی در دولت بود.

روحانی تاکید کرد: به همین دلیل ترکیب کابینه مجموعه ای است که می تواند برای تحقق برنامه دولت و اهداف دولت به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کند. البته مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات قانونی برای بررسی و در نهایت رای اعتماد خواهد بود. بنای ما بر همکاری با مجلس شورای اسلامی و در کل با قوای سه گانه است.

پیام حضور 55 هیات خارجی در مراسم تحلیف

وی با بیان این که خوشحالم اعلام کنم برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه آفرین مردم در این انتخابات به وجود آمد تعامل سازنده با منطقه و جهان نیز آغاز شد، گفت: در مراسم تحلیف 55 هیات بلند پایه از منطقه و از جهان در این مراسم شرکت کردند.

رئیس جمهور گفت: مهم تر آن که من با بسیاری از سران که در این دو روز ملاقات کردم می گفتند انتخابات ایران شور و شعفی در میان ملت ما هم ایجاد کرده است و این برای من بسیار حائز اهمیت و جالب توجه بود. مسئولان کشورهای منطقه می گفتند در 24 خرداد در منطقه امید صلح و آشتی و ثبات در منطقه آغاز شد و این نشانگر عظمت ملت ایران، تاثیر این نظام پر برکت و جایگاه ایران اسلامی در منطقه و در جهان است.رییس جمهور می گوید فضای دانشگاه باید بازتر و بانشاط تر باشد.

قانون گرایی و اخلاق مداری دو ویژگی دولت آینده
 روحانی در ادامه اظهاراتش  با بیان اینکه تاکید ما درآینده بر قانونگرایی و اخلاقمداری خواهد بود، گفت: اخلاق و قانون پایه‌های اساسی خط اعتدال خواهد بود. خوشبختانه از همین روزهای اولیه فضای مناسب کسب و کار در سایه ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور ما بوجود آمده است. و این اولین چراغ امید و اولین حرکت به سمت ثبات و آرامش در کشور است.
وی افزود:این انتخابات نشان داد که چه سرمایه عظیم اجتماعی و عاطفی و ارتباطی در این کشور وجود دارد و ملت ما این سرمایه اجتماعی را در این انتخابات به نمایش گذاشت.
رییس جمهور با سپاسگزاری از حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری، اظهار کرد: از ایشان به خاطر تاثیر بیاناتشان در ایجاد این حماسه سیاسی سپاسگزاری می‌کنم، همچنین از دعوت معظم له در روز تنفیذ از همگان برای کمک به دولت نیز سپاسگزارم. ایشان همچنین نکته مهمی بیان فرمودند و آن اینکه برخورد ما با جامعه جهانی برخورد حکمت آمیز و از موضع منطق خواهد بود. همواره هدایت و رهنمودهای ایشان سرمایه‌ای بزرگ برای مردم و دولت خواهد بود.

رییس دولت در ادامه این نشست خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

  پرداخت یارانه ادامه می یابد یا خیر؟
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر پیرامون اولویت دولت یازدهم در عرصه اقتصاد و وضعیت پرداخت یارانه نقدی در آینده، گفت: مسلما موضوعات اقتصادی براساس اولویت‌های دولت و براساس مشکلات مردم و خواست مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت هماهنگ تعیین شده است، خاطرنشان ساخت: این تیم اقتصادی قبل از آن که معرفی شوند در کارگروه ها فعالیت می‌کردند و در آخرین دور بررسی‌های اقتصادی با حضور خود من مسائل مهم اقتصادی بررسی شد و برنامه ای برای 4 سال به طور کلی در کارگروه ها تدوین شده است.
روحانی ادامه داد: البته این برنامه‌ها در قالب بودجه‌های یک ساله تبلور خواهد یافت. دولت در اولین دستور جلسه خود که فردا است موضوع یارانه را در دستور کار دارد. یارانه به همان مقداری که پرداخت می‌شده دولت مصمم است همان را ادامه دهد البته با توجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام خواهد شد.

رواط ایران و کشور های عرب در آینده نزدیک
رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین لبنان مبنی بر راهکارهای این دولت برای بهبود روابط فی مابین ایران و کشورهای عرب و منطقه، گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خودش و همچنین کشورهای منطقه اولویت قائل است. توسعه روابط با همسایگان جز دستورکار دولت فعلی خواهد بود. تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که امروز منطقه با آن مواجه است با کمک کشورهای دوست منطقه جز اولویت‌های این دولت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که در این چند روز با کشورهای منطقه داشتیم یکی از مواردی که مورد تاکید کشورهای منطقه بود حضور فعال‌تر ایران برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در این منطقه بود که دولت این راه و مسیر را آغاز و ادامه خواهد داد.

 برنامه روحانی برای احیای اصو معطل مانده قانون اساسی

رییس دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که پرسید« به عنوان یک حقوقدان چه برنامه‌ای برای احیای اصول معطل مانده قانون اساسی و حقوق مردم خواهید کرد و دولت شما چقدر به مطالبات دانشجویان و بازگرداندن نشاط به دانشگاه‌ها توجه خواهد کرد» اظهار داشت: همانگونه که قبلا وعده داده شده، تدوین حقوق شهروندی جز وعده های این دولت است و با شروع کار دولت در بخش مربوطه آغاز خواهد شد. مبنای اصلی ما در تدوین این حقوق فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است. قانون اساسی ما قانون مترقی و پویایی است و می تواند به خوبی حقوق شهروندی مردم را تامین کند به شرط اینکه در کنار این قانون اساسی قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود و دولت تلاش می کند اگر در این بخش اصولی از قانون اساسی معطل مانده اجرایی شود.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاه باید فضای بازتری باشد، گفت: فضایی که در آن احساس امنیت بیشتر با آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و با نشاط بیشتر و توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ و در کنارش فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور ما وجود داشته باشد.

 گفت وگوی های روحانی با وزاری پیشنهادی ارشاد و علوم
رییس جمهور ادامه داد: در همین چارچوب با بخش فرهنگی دولت صحبت شده است. منظور از این بخش کاندیداهایی است که به مجلس پیشنهاد شده است و با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده است به طور مفصل صحبت شده امیدواریم دولت قادر باشد با کمم همکان و همه فعالان دانشجویی بتوانیم در دانشگاه فضای بهتری را برای تضارب آرا و گفتگو و بحث و بررسی علمی و انتقادات سازنده بوجد آوریم.

مذاکره با آمریکا چقدر برای ایران مهم است ؟
 روحانی در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای دولت شما چقدر مهم است که با آمریکا وارد مذاکره شوید و تاثیر اقدام اخیر تحریم ها کنگره آمریکا در این زمینه چه بوده است، گفت:رای مردم ایران در 24 خرداد خود یک اقدام جدی و معنا دار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا به آن داده نشده است.

وی افزود: بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر این است که برخی از مقامات این کشور هنوز آگاهی از پیام ملت بزرگ ایران را ندارند. رفتارها متناقض و پیام ها ناهمسو در گفتار و عمل است.
روحانی که می گفت متاسفانه در آمریکا گروه فشار، مخالف گفت وگوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی است،افزود: منافع یک کشور خارجی و یک گروه تحمیل شده بر نمایندگان مجلس وجود دارد و این گروه حتی منافع آمریکا را هم مد نظر قرار نمی گیرد.
رئیس جمهور ایران تاکید کرد:دولت مبنایش اجماع ملی برای حراست از حقوق ملت ازمسیر تعامل سازنده، فعال، و متناسب با اقدامات عملی طرفهای گفت وگواست.
وی با بیان اینکه برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکا است، افزود:ما همه اقدامات دولت آمریکا را رصد می کنیم و اگر اقدامات معنا دار وجو داشته باشد پاسخ مشابه و عملی دریافت خواهد کرد.
در ادامه خبرنگار یکی از روزنامه ها در خصوص وجه ممیزه دولت تدبیر و امید در مووضوع هسته ای با دولت های قبلی سوال کرد که روحانی گفت:اولا برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است و اصولی که دراین زمینه وجود دارد حفظ خواهد شد و حقوق هسته ای مورد تاکید این دولت خواهد بود، اما اهل تعامل و گفت وگو نیز هستیم و با جدیت با طرفهایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم.
وی گفت:اگر طرف مقابل همین آمادگی را داشته باشد من مطمئنم نگرانی های دو طرف در زمان نه چندان بلند رفع خواهد شد.اما درخواست های غیر قانونی راه به جایی نمی برد.

 راه حل مساله هسته ای ایران 

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر طرف مقابل بداند راه حل مساله هسته ای ایران صرفا و صرفا گفت وگو است ، خاطر نشان کرد: تردید جز اینکه مشکل را افزوده کند، راه به جایی نمی برد.
وی در خصوص حل مساله هسته ای ایران هم گفت: راه حل هسته ای نیاز به اراده سیاسی دارد و بحث های مطول و طولانی مورد نیاز نیست . مساله کاملا روشن است؛ من به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام می کنم ایران اراده جدی سیاسی برای حل این مساله و همزمان رفع نگرانی طرف مقابل را هم مد نظر قرار می دهد. امید داریم طرف مقابل هم این اراده سیاسی را داشته باشد ، نتیجه مطلوب در کوتاه مدت به دست می آید.حجت الاسلام حسن روحانی تاکید کرد: به آینده مذاکره با غرب بد بین نیستم.
حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوالی درباره مذاکره با غرب و خوشبین بودن به آن گفت: من همانطور که اشاره کردم بیانیه های کاخ سفید با رفتارهایی که ما مشاهده می کنیم همسویی ندارد.

وی ادامه داد: من در کل به آینده مذاکره بدبین نیستم من فکر نمی کنم غرب پیام ایران را نشنیده باشد. من فکر نمی کنم که غرب فکر کند که ادامه تحریم آنها را به جایی می رساند. تعامل و گفت وگوی سازنده به نفع دو طرف خواهد بود و ما در پی بازی برد برد هستیم و این کار امکان پذیر است.

 مسیر دو گانه آمریکا

وی تاکید کرد: البته این که کشوری مانند امریکا مسیر دوگانه ای را انتخاب کرده این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه ای نمی رساند و صداقت آنها را زیر سوال قرار می دهد.

روحانی افزود: آنچه برای ما ملاک است سیاست عملی آمریکا خواهد بود در صورتی که آمریکا با حسن نیات و بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر و بدون دستور کار پنهانی برخورد کند راه برای تعامل باز خواهد بود.

وی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولتش برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، گفت: یکی از برنامه‌های محوری این دولت مبارزه با فساد است. این مبارزه با فساد است که مقدمه‌ای برای رونق خواهد بود و این رونق است که در کنار سیاست درست به تولید و در ادامه به عدالت منجر می‌شود.

 مبارزه با فساد با شعار درست نمی شود

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد با شعار درست نمی‌شود، افزود: یعنی باید در فضای اقتصادی فضا رقابتی باشد و انحصارها شکسته شود. هرکس دارای هر ویژگی است اگر می خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد باید در فضای رقابتی وارد شود، حذف رقیب در دنیای سیاسی یعنی ایجاد فساد. ما برای رفع فساد نیاز به شفافیت و دادن اطلاعات به مردم داریم اینکه گروهی از رانت اطلاعاتی اسفتاده کنند به معنای فساد خواهد بود.
روحانی ادامه داد: در تعامل جهانی، ارتباطات اقتصادی‌مان در جهان را باید در چارچوب مقررات و به صورت شفاف انجام دهیم. شرایط فعلی بی‌تردید موجب فساد خواهد بود. برای مبارزه با فساد باید عوامل اصلی آن و ریشه‌های اصلی آن برخورد شود و دولت قدم به قدم اینکار را خواهد کرد.

 می دانم چه مشکلاتی پیش روی دولت است 
رییس دولت با بیان اینکه من به خوبی می‌دانم که چه مشکلاتی پیش روی دولت است، اظهار کرد: با صداقت با مردم سخن خواهم گفت. علامت‌ها را از هم اکنون نه، از همان روزهایی که برخی در نظرسنجی‌ها برخی احساس کردند من پیروز انتخابات هستم شروع کردم امروز زمان گله و بحث نیست هنوز فرصت باقی است که همه ما در مسیر اعتدال دست به دست هم دهیم و فرصت باقی است که اگر راجع به وزرا اظهارنظر کنیم صادقانه نه بر مبنای اینکه یکی قرار بود چون نشد حالا فشار بیاوریم.

وی گفت: برنامه بر این مبنا است که با حسن ظن با تحمل فراوان با سعه صدر جلو برویم و امیدوارم هیچوقت لازم نباشد گله‌ها را برای مردم بازگو کنیم و با حسن ظنی که همه دارند در این مسیر موفق باشیم و بتوانیم یک فضای مناسب کسب و کار و رقابتی ایجاد کنیم و رانت‌ها را از بین ببریم و این آغازی برای دفع و رفع فساد و سپس رونق اقتصادی و مبارزه با فقر که در کنار آن عدالت آغاز خواهد شد.
رییس جمهور در ادامه درخصوص همکاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های بوشهر 2 و 3، گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از تکمیل نیروگاه بوشهر و حتی قبل از آن به فکر ایجاد نیروگاه‌های هسته ای دیگر هم بود و مجلس هفتم مصوبه ای در این زمینه تصویب کرد که ایران نیاز به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای دارد لذا نیازمند این نیروگاه هستیم.
روحانی با بیان اینکه دو مسیر برای رسیدن به این هدف وجود دارد، گفت: یک مسیر ساخت نیروگاه توسط ایران است که آغاز شده است و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی کار پیش برود و ایران بتواند نیروگاه هسته ای را بسازد و ادامه دهد و با سوختی که خودش هم تولید می کند ادامه دهد.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: راه دوم خرید نیروگاه هسته‌ای از دیگران است که فعلا روسیه اعلام امادگی کرده است و یک مذاکرات کلی اولیه هم صورت گرفته و در این زمینه دولت راه را ادامه خواهد داد هم برای ساخت نیروگاه هسته‌ای هم خرید نیروگاه هسته ای هم در بوشهرو هم جاهایی دیگر دنبال خواهیم کرد.روحانی در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که در صورتی که حلقه تحریم ها تنگ تر شود،چه تصمیمی خواهید گرفت، اظهار داشت: بنده نگفتم خوشبینم، عرض کردم بد بین نیستم به این دلیل که ما با منطق و استدلال وارد مذاکره می شویم و بدترین شیوه این است که تند و بلند حرف بزند و آرام عمل کنیم.

 ایران دنبال احقاق حقوق خود است 

وی با بیان اینکه ایران به دنبال حقوق خود است،افزود: فعالیت ما قانونی و صلح آمیز است و اگر نشد در مصاحبه های بعدی درباره برنامه مان صحبت می کنیم. ولی بدانید ما راهکار داریم که اگر لازم باشد به صورت آلترناتیو آن را انجام می دهیم.ولی الان می خواهیم بگویم بد بین نیستم و مسیر را ادامه می دهیم .
رئیس جمهور در پاسخ به یک خبرنگار خارجی که از او درباره اینکه در سفرش به نیوریک برای مجمع عمومی سازمان ملل با اوباما ملاقات می کند و اینکه فکر می کند دورنمایی برای مذاکره با آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: سفر من به نیوریورک در دست بررسی است و هنوز مشخص نیست که می روم یا خیر و کارگروه سیاست خارجی ما این موضوع را بررسی می کند.ممکن است این سفر انجام بشود یا نشود.
وی تاکید کرد:چیزی که برای ما مهم است احقاق حقوق مردم است و بقیه مسائل فرعی است و نسبت به مذاکره آمریکا هم اعلام شده که اگر حسن نیت را ببینیم ، اگر احترام متقابل را شاهد باشیم و احساس نکنیم دستور کار پنهانی وجود دارد، مذاکره می کنیم.این مسائل که با چه کسی دیدار می کنیم، مسائل فرعی است.

 ارزش پول ملی و اقتصاد آینده ایران

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که "در چند سال اخیر ارزش پول ملی سقوط کرده و از طرف دیگر تورم افزایش پیدا کرده ولی حقوق کارگران به بهانه‌های مختلف رشدی پیدا نکرده و بین حقوق کارگران و تورم شکاف زیادی وجود دارد و برنامه دقیق دولت در طول چهار سال برای پر کردن این شکاف چه خواهد بود؟"، گفت: اصل این موضوع کاملا قبول است، یعنی بین افزایش دستمزد و تورم فاصله وجود دارد و این شکاف باعث فشار بر زندگی مردم بخصوص کارگران می‌شود.

روحانی افزود: دولت مصمم است که این شکاف را پر کند و این مشکل را حل کند اما اجرای برنامه زمان‌بندی چطور خواهد بود وابسته به شرایط و بررسی‌هایی است که ما انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طول 100 روز اول فعالیت دولت قرار است همکاران وی گزارشی واقعی از وضعیت کشور بویژه اقتصادی تهیه کرده و برای مردم بیان کنند، اظهار کرد: البته در ظرف این 100 روز فقط بحث تهیه گزارش و ارائه آن نخواهد بود، بلکه برنامه‌هایی تدوین می‌شود و اجرا خواهد شد.

رییس‌جمهور افزود: برخی رسانه‌ها گفتند که فقط در این 100 روز گزارش کار تهیه می‌شود در حالیکه این تنها یکی از کارهاست و همان‌طور که اشاره شد در این 100 روز اقداماتی در زمینه‌های گوناگون انجام خواهد شد. در کارگروه‌ها، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای حل مشکلات و پیشبرد امور تهیه شده است و اقدامات انجام می‌شود اما اینکه این شکاف به صورت کلی پر شود بستگی به شرایط کشور و بررسی‌های ما دارد ولی به عنوان یک هدف این موضوع مدنظر دولت است.

 پرهیز از اشراف گرایی در دولت

وی  ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پرهیز از اشرافی گرایی در انتخاب اعضای کابینه گفت: اخلاق و معیارهای اخلاقی و انقلابی اولین معیار ما بوده است و با همه همکاران صحبت شده و معیارهایی مدنظر بوده و بی تردید شرایط کشور ما سازگار با اشرافی گری نیست و حتی اگر شرایط ما بسیار عالی بود باز هم در کشوری که هنوز فقر وجود دارد اشرافی گری نمی تواند مفهومی داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که هزینه های غیر ضرور کاسته شود و شرایط بودجه ای ما هم این را می گوید و رئیس سازمان برنامه و بودجه که هفته آینده انتخاب خواهد شد توضیحات لازم را درباره هزینه های لازم و هزینه های غیر ضرور می گوید تا بتوانیم در چارچوب انضباط مالی فعالیت های عمرانی را پیش ببریم.

وی گفت: هرگونه تجمل گرایی و عدم انضباط مالی از مواردی است که دولت بر آن تاکید دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های غرب علیه ایران افزود: می دانید که تحریم بر خلاف ادعای آنهایی که تصویب کننده تحریم بودند هدف این تحریم ها عملا ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است و این که گفته می شود با این تحریم ها جلوی فعالیت موشکی و هسته ای گرفته می شود کاملا بی اساس است و زمانی که ما امروز برای خرید مایحتاج مردم با مشکل رو به رو هستیم معلوم است که هدف این تحریم فشار بر زندگی مردم است و البته مردم ما هم ثابت کردند که در مقابل فشار ایستادگی می کنم.

روحانی با بیان این که انتظار مردم حل مشکلات اقتصادی است، گفت: مذاکره جدی را با طرف مقابل آغاز می کنیم و نشان می دهیم که در این مذاکرات جدی هستیم اما هرگز دست روی دست نمی گذاریم تا طرف خارجی جواب ما را بدهد و برای رفع تحریم ها هم درنگ نمی کنیم.

وی افزود: یکی از آن راه حل های اساسی مذاکره است و بر این راه حل تاکید می کنیم.

 مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با 5+1 و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: با 5+1 مذاکرات شکست نخورده اما نتایجی که مورد نظر بوده به دست نیامده و با 5+1 مذاکرات جدی تر خواهیم داشت و بعد از این که مسئولان مذاکره تعیین شوند این مذاکرات آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: هر کس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی ما تامین می شود با آن مشکلی نداریم و اگر واقعا اساس منطق باشد و راه حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه باز خواهد بود که با هر کشوری حرف بزنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره نیاز و اقتصاد اولین روزهای دولت یازدهم گفت: در طول 100 روز اول همکاران من در بخش های مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم ارائه می کنند البته کم و بیش مردم از آمار خبر دارند و تورم را به خوبی می توان با جیب مردم فهمید و بیکاری را نیز از خانواده ها می توان درک کرد.

وی افزود: بهبود معیشت مردم و زندگی مردم هدف است و برای این کار باید آرامش و ثبات ایجاد شود و شرایط آماده شود و دولت در برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت به دنبال این است که زندگی مردم را بهبود ببخشد.

رئیس جمهور با بیان این که دولت هیچ کاری را بدون حمایت مردم انجام نمی دهد، گفت: همه کار با کمک مردم انجام شدنی است.

 فتنه 88  حضور برخی افراد در دولت

روحانی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی افراد که مرزبندی با فتنه 88 نداشتند در کابینه و نادیده گرفتن سهم زنان در کابینه گفت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی های افراد، شرایط کشور و نیاز کشور به افراد با تجربه و باسابقه بود و ما احساس کردیم زمان نداریم برای این که بار دیگر خطا کنیم.

وی ادامه داد: باید افرادی که دارای تجربه کافی هستند را انتخاب کنیم و بنده با صراحت اعلام می کنم هیچ کسی بر بنده به عنوان رئیس جمهور فشاری نیاورده تا من کسی را انتخاب کنم و بنده کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و تمام افرادی را که انتخاب کردم تصمیم خودم بوده و البته با دیگران نیز مشورت کرده ام و آنچه شایع است به صراحت اعلام می کنم واقعیت ندارد و دولت شرکت سهامی نیست و مبنای اعتدال بوده است.

روحانی با بیان این که باور به آنچه که مردم در انتخابات گفتند به عنوان اصل مهم بوده است، تصریح کرد: اتهاماتی که بعضی ها نسبت به برخی افراد می زنند درست نیست و غیر اخلاقی است و ممکن است در مجلس مطرح شود اما من از تمام وزیران پیشنهادی با قاطعیت دفاع می کنم و آنها را به خوبی می شناسم و با آنها کار کرده ام.

رئیس جمهور ادامه داد: با تمام وزیران در بخش های مختلف کار کرده ام البته چند نفری هم در کابینه هستند که من آشنایی زیادی نسبت به گذشته آنها ندارم و کارشناسان مطمئن به من معرفی کردند و هیچکس به من فشار نیاورده است و گاهی برخی که در مسیر دیگری بودند مستقیم یا غیر مستقیم می خواستند فاری را آغاز کنند اما در همان لحظات اولیه واکنش بنده را دیدند و به ملت شریف ایران اعلام می کنم مبنای انتخاب من سهم خواهی گروه ها نبوده است.

روحانی با بیان این که همه افرادی که من انتخاب کردن در لیست کارگروه های کارشناسی وجود داشتند، گفت: همه این افراد را میشناختم و آنچه که بیان می شد فشاری در این زمینه بوده واقعیت ندارد و مبنا شایسته سالاری و اعتدال گرایی بوده است.

وی افزود: به قولی که داده ام عمل کردم و اگر روزی نخواهم به قول خودم عمل کنم از مردم عذرخواهی می کنم.

روحانی  در پاسخ به اینکه درباره هماهنگی تیم اقتصادیتان چه برنامه‌ای دارید گفت: در دولت‌‌های گذشته ناهماهنگی ها در این بخش مشکل زا شده بود. البته دیدم که برخی رسانه ها نوشتند تیم اقتصادی من هم هماهنگ نیست. ولی اینگونه نیست. تیم اقتصادی من هماهنگ است. این دغدغه بحق وجود دارد که اگر تیم اقتصادی هماهنگ نباشد دودش در چشم مردم می رود. انشاءالله اینطور نخواهد بود. یکی از معیارهای انتخاب ما این بوده که دولت بتواند گروهی کار کند. برخی رسانه ها که شاید مبنایشان تاثیرگذاری بر مجلس باشد به خودشان زحمت ندهند چون تاثیر ندارد خیلی. نمایندگان خودشان هوشیارند واهل مطالعه هستند.

رئیس جمهور در پاسخ به سی‌سی‌تی‌وی چین درباره اینکه: آیا شما پیشنهاداتی برای دور آینده مذاکرات هسته‌ای خواهید داشت؟ تصریح کرد: مگر قرار بود قابل مذاکره باشد؟ اصل غنی سازی حق همه ملت هاست. طبق ان‌پی‌تی حتی کشورهای دیگر موظفند به کشوری که میخواهد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کند کمک کند. یعنی ما طلبکار هستیم.هیچکس در ایران در هیچ زمانی نگفته که غنی‌سازی را کنار می‌گذاریم. ما در مذاکره حتما طرح خواهیم داشت ولی هنوز زود است باید دولت تشکیل شود و تیم مذاکره تعیین شوند. آنچه ما دنبالش هستیم در این مذاکرات، رفع نگرانی‌های مشترک است. ممکن است ما و طرفمان نگرانی داشته باشیم که قادریم رفع کنیم. دستیابی به منافع مشترک نیست امکان پذیر است. مذاکرات باید برد-برد برای دو طرف باشد.
روحانی در پاسخ به خبرنگار تی‌آر‌تی ترکیه که نظرتان درباره تحولات روزهای اخیر در شمال سوریه بین گروه های پ ک ک و کرد چیست گفت: ما جنگ داخلی در سوریه را محکوم میکنیم. حضور تروریست های خارجی را در سوریه محکوم میکنیم. دخالت های خارجی را هم محکوم میکنیم. راه حل سوریه را نظامی نمیدانیم. راه حلش سیاسی است با حضور همه گروه های سوری اعم از دولتی یا معارضین. البته گروه های تروریستی معنایی ندارد که از خارج از کشور آمده اند و باید اخراج شوند. راه حل سوریه مذاکره همه گروه های سوری برای یافتن راه حل مورد نظر مردم و در نهایت دموکراسی و انتخابات است. البته کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه و دیگران میتوانند با مشارکت هم کمک کنند که این پروسه سریعتر به راه حل برسد.
حجت الاسلام روحانی در پاسخ به پرسشی درباره جرم سیاسی و اینکه آیا برای آزادی زندانیان امنیتی سیاسی رایزنی شده یا خیر؟ اظهارداشت: بحث حقوق ملت مد نظر قرار خواهد گرفت. یکی از مباحث حقوق شهروندی مربوط به جرم سیاسی خواهد بود که این جرم چیست. دولت حمایت میکند که این لایحه زودتر در مجلس تصویب شود و به قانون تبدیل گردد. اما درباره سیاسیونی که مورد اشاره قرار دادید، اینها نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه هست. دولت که تشکیل شود مذاکرات را با دو قوه دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال میکنیم. برای دولت لذت بخش است که صفا و صمیمیت و برادری در کشور جایگزین و اختلافات و شکاف ها شود در چارچوب قوانین و مقررات.

حجت الاسلام حسن روحانی در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع سوریه و تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا و انگلیس درباره سوریه گفت: در مسئله سوریه البته اساس مسئله سوریه در اختیار مردم سوریه است و تصمیم را باید مردم سوریه اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: دیگران باید راه را تسهیل کنند و مداخله نکنند و تسلیحات ارسال نکنند و اگر ما در یک جمع بین المللی حضور داشته باشیم با دیگران در این زمینه حرف خواهیم زد.

در آخرین دقایق کنفرانس خبری حجت الاسلام حسن روحانی خبرنگار روزنامه ایران سپید با صدای بلند مطالبی را در خصوص اعتدال طلبی خطاب به رئیس جمهور با صدای بلند مطرح کرد و در ادامه از روحانی درباره اجرای قانون حمایت از معلولان پرسید، موضوعی که مجری این گنفرانس خبری درباره آن گفت سئوال ایشان در اولین کنفرانس خبری مطرح شده است. رئیس جمهور در واکنش به چند دقیقه اظهارات این خبرنگار گفت: اولین اصل در اعتدال قانون و نظم است. این که فرمودید افراد معلول باید مورد توجه دولت و مردم باشند کاملا درست است و حتما دولت آنرا مورد توجه قرار خواهد داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفت: آن چیزی که من در دوران تبلیغات انتخاباتی تاکید کردم این است که ما سیاست های کلی اصل 44 را به خوبی عملیاتی و اجرایی کنیم. اساس این سیاست این بود که اقتصاد ما خصوصی شود و اجرای این سیاست ها با نواقص و مشکلات زیادی همراه بوده و بازگرداندن آنها کار آسانی نیست اما دولت تمام اهتمام خود را به کار خواهد بست تا سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی کاملا اجرا شود.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    50 3
    احسنت به اقای روحانی که اینقدر با تدبیر جواب سوالات رو دادن .
    • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      4 31
      یعنی چی؟!!!
    • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      36 2
      تدبیر یعنی اینکه همان چیزی را که حقیقت می دانست گفت بدون قمپز درکردن
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    45 1
    به امید ایرانی آباد
    • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      33 0
      آزاد و مستقل
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    58 1
    دکتر روحانی در مورد گروههای فشار و جنگ طلب در امریکا درست میگه. در کنگره و سنای امریکا تا دلت بخواد تندرو و امثال گوجه به دستان ما پیدا میشه. منتها جای گوجه پروژه های تحریم اقتصادی در دست دارند که از گوجه های ما بسیار مخربترند. حتی اگر دولت اوباما هم بخواد رفتارش رو عوض کنه با مقاومت شدید تندروها که اکثریت رو در دست دارند رو به رو خواهد شد. در کل نباید زیاد روی تغییر رفتار امریکا حساب کارد. با اروپاییها بهتر میشه کنار اومد. مخصوصا الان که از یک طرف افشاگریهای اسنودن بین اونها و امریکا شکاف ایجاد کرده و از طرف دیگه اروپاییها با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم میکنند و تحریم های وضع شده روی ایران مشکلاتشون رو تشدید میکنه.
  • علی A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    14 85
    من فکرمی کنم اقای روحانی در پی اوام فریبی است زیرا پیامها عملی وتحریمهای جدید رو نمی خواهند ببینندوفکر می کنند امریکا عاشق ایشان است که تحریمهارو کم کند خدا به داد ملت برسد
    • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      40 3
      اشتباه مثبت دادم
    • لیلی A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      52 4
      شما برو سوادت رو درست کن! البته مقصود من عوامفریبی نیست که شما با الف نوشتی، بلکه سواد سیاسیت خیلی ضعیفه داداش! اگه یه کم دقت می کردی، جوابها رو با هوشمندی کامل داد. دست هیچ کس آتو نداد و از موضع اقتدار صحبت کرد. نمونه ش هم همین که بلافاصله بعدش از اتحادیه اروپا خبر رسید که تبریک به روحانی گفتن و منتظر مذاکره با ایران هستن.
    • محمد حسین IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      34 0
      میشه یه توضیح بدی که تحریم های جدید چه ربطی به عوام فریبی داره.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      7 34
      یعنی اینکه روحانی هم مثل احمدی نزاده
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    26 3
    احسنت. کاملا محکم و با اقتدار در مقابل بیگانگان در عین حال با متانت و ادب.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      28 1
      برخی خنده های آقای روحانی خیلی جالب و زیرکانه بود
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    5 26
    چرا برای مساله هسته ای راهکاری عملیاتی ندادی آقای روحانی؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    21 6
    روحانی یاده باشه یارانه باید باشه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    6 44
    آمریکا باید چکار کند که ایران راضی شود؟ چرا شما هم کلی سخن می گویید
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      2 0
      شما سخنگوی دولت آمریکایی؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    25 3
    بپرهیز از اشرافی گرایی در دولت
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    7 24
    شما اگر ارزش پول ملی را برنگردانی کاری نکرذه ای
  • ناصر سیدی A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    30 1
    وضعیت معیشت عمومی را دریاب مرد! دو ماه است دنبال یک خانه برای همسر و فرزندم هستم اما هنوز نیافته ام. دارم شرمنده خانواده ام می شوم آقای روحانی. نمیگویم به من کمک کن چون من یکی از صدهاهزار مردی هستم که اینگونه ام. باید ساختارها را درست کنی. به داد ملت برس. باید روش ها را اصلاح کنی. وضعیت مردم خوب نیست. خیلی ها خیلی ها صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند. روی دیدن همسر و فرزندم را ندارم. وقتی حقوقم کفاف یک خانه را نمی دهد باید چکار کنم آقای رئیس جمهور. سعی کن مشکل ملت را ریشه ای حل کنی