خرم: ظریف دارای تجربه و دانش کافی است/ دیپلمات‌های باسابقه به وزارت خارجه بازمی‌گردند

سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل معتقد است که با توجه به سابقه و تخصص، ظریف بهترین گزینه برای وزارت خارجه است.

علی خرم سفیر سابق ایران در مقر ژنو سازمان ملل در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت امور خارجه گفت: جناب آقای دکتر ظریف شاید در حال حاضر بهترین گزینه باشد. ایشان هم دانش این کار و هم تجربه کافی در این زمینه را دارند. بیشترین مشکل ما در سیاست خارجی در بحث رابطه با آمریکا و مسئله مذاکرات هسته‌ای است. آقای ظریف اطلاعات و آگاهی جامعی هم از جامعه آمریکا دارند و هم ارتباطات خوبی با جامعه آکادمیک آمریکا دارند. با وقوفی که ایشان به خاطر نزدیک به دو دهه کار در آمریکا دارند، بهترین گزینه برای حل مشکل روابط و همچنین مذاکرات هسته‌ای هستند و می‌توانند در این زمینه‌ها موفقیت‌هایی را برای سیاست خارجی ما به ارمغان بیاورند.

خرم همچنین گفت: ایشان یک دیپلمات حرفه‌ای هستند و به زبان انگلیسی هم با همان لهجه آمریکایی تسلط دارند. سوابق ایشان در زمینه دیپلماسی هم کاملا روشن و مشخص است. ایشان هم در مسئله افغانستان موفق بوده‌اند و هم سابقه دو دهه نمایندگی ایران در سازمان ملل را در کارنامه خود دارند. در همه این سال‌هایی که ایشان در سازمان ملل بوده‌اند تجربیات ارزشمندی در زمینه‌های مختلف مانند مسائل خلع سلاح و حقوق بشر کسب کرده‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر ایشان در زمینه سیاست خارجی تنها نیستند. همه دیپلمات‌هایی که در 30 سال گذشته در دستگاه سیاست خارجی بودند و در این 8 سال گذشته به دلایل مختلف برکنار شده یا خانه نشین شده‌اند به ایشان کمک خواهند کرد.

این دیپلمات وزارت امورخارجه درباره آینده وزارت خارجه درصورت حضور ظریف هم گفت: تغییراتی که به واسطه حضور آقای ظریف در وزارت خارجه ایجاد خواهد شد می تواند متعدد و متنوع باشد. البته این تا حدودی به اختیاراتی که به ایشان داده می شود و نیز به فرصت زمانی که تغییرات نیاز دارد، بستگی دارد. اگر اختیارات کاملی به ایشان داده شود ایشان می توانند بر اساس منافع ملی، کل سیاست خارجی ما را سامان بدهد. در زمینه روابط خارجی اکنون روابط ما سرد و خصومت آمیز است و آقای ظریف باید بر مسایل زیادی فائق بیایند. تحریم‌ها تنها بخشی از مشکلات ماست. اگر ما یک سیاست خارجی مثبت داشته باشیم تحریم‌ها تاثیر کمتری خواهند داشت. این تحریم‌ها در شرایطی دامنگیر ما شده است که سیاست خارجی ما تنش آمیز بود.

خرم با اشاره به فضای داخل وزارت خارجه هم گفت: به نظر من در درون ساختار وزارت خارجه نیز تغییراتی را مشاهده خواهیم کرد. اولین تغییر این خواهد بود که وزارت خارجه‌ای که تنها ناظر باشد به وزارت خارجه‌ای تبدیل خواهد شد که خودش برنامه ریزی می‌کند و برای این برنامه ریزی فعالیت خواهد کرد. مانند آنچه که پیش از این مثلا 20 سال پیش حاکم بود. اکنون به موضوعات اصلی سیاست خارجی ما در وزارت خارجه رسیدگی نمی‌شود. بلکه نهادهایی خارج از وزارت امور خارجه آن‌ها را پیگیری می‌کنند. بازگشت این موضوعات به وزارت خارجه به معنی کار کارشناسی و عین صلاح نظام است.  به نظر من یک وزیر خارجه با سابقه با اختیارات کافی  می تواند یک سیاست خارجی فعال و سازنده، همراه با آرامش را در سطح جهانی در جهت منافع ملی کشورمان دنبال کند.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =