مجلس با رای مثبت به استقبال وزرای سیاسی روحانی می‌رود

چهار وزیر سیاسی کابینه پیشنهادی روحانی با رویکرد اکثریتی بهارستان روبرو شده اند.

فاطمه استیری: کمتر از 24 ساعت تا آغاز بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی باقیمانده است. کابینه‌ای که روحانی از آغاز فعالیت‌های انتخابی وعده اعتدالی بودن آن را داده بود و با علنی شدن اسامی وزرای کابینه اعتدالی بودن این دولت با حضور چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین تا حد زیادی محقق شد. هرچند در این میان هستند چهره‌هایی که موافقت چندانی با کابینه معرفی شدن ندارند و سنگینی حضور اصلاح‌طلبان و کارگزاران را نقطه محوری انتقادات خود قرار داده‌اند.

در میان وزرای معرفی شده اما وزرای سیاسی کابینه، حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور، حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع و محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه با رویکرد مثبت اکثریت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی روبرو شده‌اند.

در جدول زیر مروری داریم بر مهمترین اظهارات مطرح شده در خصوص کابینه که در گفتگو با خبرآنلاین مطرح شده است.

اسامی بر اساس حرف الفبا تنظیم شده است.

اسامی

سمت

تیتر

اظهارات درباره وزرای سیاسی

آصفری، محمدحسن

عضو کمیسیون امنیت ملی

اکثریت وزیران پیشنهادی سابقه و تخصص خوبی دارند

*داشتن، تجربه، تعهد و تخصص را می‌توان از جمله مهمترین ویژگی‌های بیشتر چهره‌های معرفی شده به مجلس برشمرد. اکثریت وزیران پیشنهادی سابقه خوبی در گذشته دارند و برنامه های مناسبی را نیز برای ادامه فعالیت دارند.

بخشایش، احمد

عضو کمیسیون امنیت ملی

ظریف در بین کشورهای غربی شناخته شده است

*وزیر امور خارجه باید از متن جامعه باشد و افکار مردم را به خوبی منتقل کند. آقای ظریف در میان کشورهای غربی فردی شناخته شده است و می تواند در زمینه برقراری ارتباط با کشورهای غربی عملکرد مناسبی داشته باشد.

ترقی، حمیدرضا

عضو حزب موتلفه

روحانی در برابر کسانی که می‌خواستند افرادی را به کابینه تحمیل کنند ایستادگی کرده است

* نمی شود از الآن پیش بینی کرد. یک طیفی در مجلس موضع گیری های منفی نسبت به دولت آقای روحانی دارند و بعضی از مواضع ایشان و بعضی از گزینه های ایشان را قبول ندارند. ولی فضای کلی و جو حاکم بر اکثریت مجلس ، جو همکاری و کمک است. حتی اگر انتقادی به گزینه‌های وزارت دارند با نیت کمک و تقویت آن وزارت است. در حال حاضر فضا را فضای همکاری و کمک می‌بینیم.

جلیلی، اسماعیل

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

وزرای پیشنهادی با تجربه و مسلط به حوزه تخصصی خود هستند

* یکی از ویژگی‌های مثبت این کابینه، تجربه خوب مجموعه افرادی است که در وزارتخانه های اصلی مانند وزرات امورخارجه، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن معرفی شده اند.

 

جوکار، محمدصالح

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مهمترین عامل رای اعتماد به وزرای جدید زاویه داشتن با فتنه 88 است

* زاویه داشتن وزرا و اهل کابینه با فتنه سال 88 ضروری است. یعنی خط قرمزِمواضعشان کاملا مشخص بوده و با فتنه زاویه گرفته باشند.

*باید دید آیا وزرای اطلاعات و دفاع پیشنهاد شده دراین زمینه صاحب تجربه، توانمندی و ظرفیت اداره امورآن وزارت خانه هستند، داشتن برنامه هم بسیارحائز اهمیت است تا بتواند مطالبات مردم را پاسخگو باشد.

حسینیان، روح‌الله

عضو جبهه پایداری

وزیر پیشنهادی اطلاعات یک شخصیت مذهبی و سیاسی است

* الحمدالله این کابینه خیلی کابینه امنیتی است و اکثر وزرای پیشنهادی امنیتی هستند به جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که یک شخصیتی مذهبی و سیاسی است. پیش بینی می‌کنم که 80 درصد کابینه رای می‌آورد.

حقیقت‌پور، منصور

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی

ظریف مورد وثوق رهبری است

* اکثریت وزیران پیشنهادی رای اعتماد را از مجلس خواهند گرفت و شاید تعداد اندکی از وزیران پیشنهادی رای لازم را کسب نکنند.

* تخصص، تجربه و دانش از جمله مهمترین ویژگی‌های آقای ظریف است. همچنین دارای روابط مناسبی با دیپلمات‌های کشورهای دیگر است. آقای ظریف فردی با تدین و مورد وثوق رهبری است و به راحتی از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

حیدرپور، عوض

عضو کمیسیون امنیت ملی

ظریف وزیر خوبی است

*وزیران معرفی شده به مجلس دارای 3 ویژگی مهم هستند، آنها دارای سابقه درخشانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی هستند. داشتن دانش، تخصص لازم در حوزه فعالیت خود از ویژگی‌های دیگر این وزرا است.

* آقای ظریف از ویژگی های برتری برخوردار است که یکی از آنها این است که در روزگاری که آمریکایی ها دشمنی خود با ایران را به اوج خود رسانده بودند، وی به صورت جدی از آرمان های انقلاب در نیویورک دفاع کرد به گونه‌ای که منجر به اخراج وی از دانشگاه شد. ظریف به خوبی اصول حرفه ای دیپلماسی را می‌داند.

خرازی، سیدمحمد

معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات

ظریف به تنهایی یک گردان بود/اگر ملیت دیگری داشت الان دبیرکل سازمان ملل بود

*ظریف مثل یک گردان در سازمان ملل عمل می‌کرد. شب و روز نمی‌شناخت بیش از ده‌ها بار دبیر‌کل سازمان ملل را از خواب بیدار کرد و گزارشات دهشتناک جنگ را به اطلاع وی می‌رساند.

خرازی، صادق

سفیر سابق ایران در فرانسه

نظام باید به وزیرخارجه فرصت دهد و از او حمایت کند

* رهبری به شخص آقای ظریف اعتماد دارند و ایشان یکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های سیاسی و بین‌المللی ایران است. باید به ایشان فرصت داد و نظام باید از وی حمایت کند.

خرم، علی

سفیر سابق ایران در مقر ژنو سازمان ملل

ظریف دارای تجربه و دانش کافی است

* آقای دکتر ظریف شاید در حال حاضر بهترین گزینه باشد. ایشان هم دانش این کار و هم تجربه کافی در این زمینه را دارند. بیشترین مشکل ما در سیاست خارجی در بحث رابطه با آمریکا و مسئله مذاکرات هسته‌ای است. آقای ظریف اطلاعات و آگاهی جامعی هم از جامعه آمریکا دارند و هم ارتباطات خوبی با جامعه آکادمیک آمریکا دارند. با وقوفی که ایشان به خاطر نزدیک به دو دهه کار در آمریکا دارند، بهترین گزینه برای حل مشکل روابط و همچنین مذاکرات هسته‌ای هستند و می‌توانند در این زمینه‌ها موفقیت‌هایی را برای سیاست خارجی ما به ارمغان بیاورند.

دستغیب، احمدرضا

عضو کمیسیون امنیت ملی

علوی مرتبط ترین وزیر تا به حال در حوزه اطلاعات است

* به نظر می رسد که آقایان دهقان،علوی، رحمانی فضلی و ظریف وضعیت رأی خوبی را در مجلس خواهند داشت.

زیباکلام، صادق

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

کابینه پیشنهادی کابینه 50-50 است

* انتخاب آقای رحمانی فضلی برای وزارت کشور نوعی مصالحه بین آقای روحانی و سایر مراکز قدرت می‌باشد.

*یکی از دلایل انتصاب آقای رحمانی فضلی به وزارت کشور نوعی ائتلاف با جریان اصلی اصولگرای میانه‌رو و فراکسیون رهروان ولایت در مجلس بود. البته نه صرفا برای گرفتن رای اعتماد بلکه اساسا برای رابطه‌ای بلند مدت با بدنه اصلی اصولگرایان.

شوهانی، احمد

عضو کمیسیون امنیت ملی

علوی رای بالایی خواهد آورد/ظریف گزینه مناسب وزارت خارجه است

* آقای علوی برخلاف اینکه فردی امنیتی نبوده اند اما برنامه های خوبی در این حوزه ارائه دادند . به نظر من ایشان رأی می آورد و رأی خوبی هم خواهند آورد.

* آقای ظریف بر این حوزه بسیار مسلط هستند و دکترای روابط بین الملل دارند و تدریس می کنند. همچنین مدت زمان بسیار زیادی درحوزه نمایندگی سازمان ملل بوده و مؤلف و استاد دانشگاه هستند.

غرویان، محسن

استاد حوزه و دانشگاه

تصور می‌کنم انتخاب رحمانی‌فضلی و علوی درهماهنگی بارهبری بوده است

* معمولا روسای جمهور در انتخاب وزرای اطلاعات و کشور با مقام رهبری هماهنگی‌های لازم را قبلا انجام می‌دهند، تصورم این است که انتخاب این دو وزیر هم در هماهنگی با رهبری صورت گرفته و آقای رحمانی فضلی و علوی می توانند در راستای انجام وظایف محوله موفق باشند.

غفوری‌فرد، حسن

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه

غفوری‌فرد:روحانی در انتخاب وزرامستقل عمل کرده

* افراد معرفی شده برای وزارت اطلاعات وکشور هم دو فرد شناخته شده و با سابقه روشن هستند. آقای رحمانی فضلی عملکرد خوبی در دیوان محاسبات داشتند و آقای علوی هم که عضو خبرگان هستند و قبلا هم در مجلس و سیاسی عقیدتی ارتش حضور داشتند و با مباحث و مسائل اطلاعاتی و امنیتی آشنا هستند. که امیدواریم با رای بالا انتخاب شوند.

فلاحت پیشه، حشمت‌الله

نماینده پیشین مجلس

ظریف رای خوبی می​آورد

* انتخاب آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه نشان داد که سیاست خارجی آقای روحانی با رویکرد تنش زدایی با غرب خواهد بود. او از سابقه دیپلماتیک لازم برای بهبود روابط با آمریکا برخوردار است و می‌تواند رای خوبی بیاورد.

قشقاوی، حسن

سخنگوی پیشین وزارت خارجه

تعبیرکیسینجر از ظریف، رساترین تعبیردرباره اوست

* به نظر من رساترین و بهترین تعبیر درباره آقای ظریف، تعبیری است که هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده آمریکا داشته باشد. وی یک جلد از کتابی که چندی پیش نوشته است را به ظریف هدیه داده است و در صفحه نخست آن نوشته است: تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف. به نظر من این رساترین تعبیر درباره آقای ظریف است.

کوثری، اسماعیل

عضو کمیسیون امنیت ملی

پاسخ های آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس اثرگذار بود

* سوالات شبهه‌هایی درباره آقای ظریف وجود داشت که همکاران بایستی می پرسیدند و پاسخ های آقای ظریف نیز برای تعدادی اثرگذار بوده و تعدای هم هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا به نتیجه بهتری برسند.

کولیوند، محمدجواد

نایب رییس کمیسیون شوراها

رحمانی فضلی توان کافی برای حل مسائل حوزه وزارت کشور را داراست

* رحمانی فضلی می‌تواند سکاندار خوبی برای مدیریت وزارت کشور باشد و توان کافی برای حل مسائل حوزه وزارت کشور را داراست. وی فردی برنامه ریز و دارای برنامه است و طبیعتا زمانی که فردی در حوزه نظارتی مانند دیوان محاسبات کار می کند.

کوهکن، محسن

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری

رحمانی‌فضلی مدیرکارتابلی نیست،مدیر در صحنه و میدانی است

* رحمانی فضلی مدیری نیست که در دفتر بنشیند و کارتابل برایش بیاورند و کار را با مدیریت کارتابلی بچرخانند، بلکه در صحنه و میدان عمل حضور دارند. اگر همان اعتدال مد نظر آقای روحانی را مدنظر داشته باشیم رحمانی فضلی یک نیروی معتدل اصولگرای متدین است که می تواند منشا اثرات خوبی در وزارت کشور باشد.

محبیان، امیر

فعال سیاسی اصولگرا

کابینه یازدهم، از چهره‌های نخبه تشکیل شده و نمره خوبی می‌گیرد

* فکر می کنم که آقای رحمانی فضلی پیشنهاد خوبی از طرف آقای روحانی برای وزارت کشور بوده و این را حاصل معامله‌گری نمی‌دانم.

مصباحی‌مقدم، غلامرضا

رییس کمیسیون برنامه و بودجه

وزیر اقتصاد با تجربه است و به احتمال قوی رای می​آورد

* اکثر افراد کابینه پیشنهادی، شناخته شده هستند و به احتمال قوی رای می‌آورند.

* وزیر اقتصاد پیشنهادی، دکتر طیب‌نیا فردی باسابقه و باتجربه است و به احتمال قوی رای خواهد آورد. در مورد برخی وزرای دیگر در حوزه اقتصاد سوالاتی وجود دارد که اگر آنها بتوانند این سوالات را پاسخ دهند و نمایندگان را قانع کنند مساله قدری متفاوت خواهد بود.

میرلوحی، محمود

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم

رحمانی فضلی وزارت کشور را به سمت فعالیت‌های اقتصادی سوق دهد

* با در نظر گرفتن نگاه اقتصادی آقای رحمانی فضلی، تلقی من این است که انتخاب ایشان برای وزارت کشور در جهت سوق دادن این وزارتخانه به سمت فعالیت‌های اقتصادی باشد و شاید میل ما برای این وزارتخانه انتخاب آقای جهانگیری با همین نگاه بود

نبی‌حبیبی، محمد

دبیرکل حزب موتلفه

ضرورت حسن ظن به رویکرد دولت

* ظرفیت جدیدی ازنیروهای انسانی به عرصه اجرا می‌آیند و باید رکورد جدیدی از خدمت بجای بگذارند که به کارآمدی نظام افزوده شود. اگر دولت، دولت تدبیر باشد و بخواهد امید بیافریند به سمت استفاده از فتنه گران نخواهد رفت ما باید به رویکردهای دولت حسن ظن داشته باشیم ، مگر اینکه عکس آن اتفاق بیفتد.

نقوی حسینی، سیدحسین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

ظریف در مجامع بین‌المللی شناخته شده است

* ظریف در دنیا شخصیت شناخته شده ای است و روابط بین المللی خوبی نیز دارد.

* جمع بندی مجلس این است که اکثریت وزیران معرفی شده رای اعتماد خواهند گرفت و هدف مجلس کمک به دولت یازدهم است.

 

 /27220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • i A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    5 1
    امیدوارم رای مثبتی که قطعا مجلس به اکثر وزرا خواهد داد ناشی از تخصص و تجربه و کارآیی اون وزیر باشه نه مسائل سیاسی و کمک به دولت