نجفی به 10 دلیل مخالفان وزارتش چه پاسخ هایی داد

محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش و وزیر پیشنهادی این وزارت خانه در دولت یازدهم بعد از ظهر دیروز در معرض دلایل مخالفت دو نماینده مجلس قرار گرفت.

محمد حسین نجانی :دو نماینده مجلس انتقادهایی همچون نظام آموزشی ترمی واحدی،امور تربیتی و معاونت پرورشی،مسایل اعتقادی در دیدگاه نجفی،مراکز تربیت معلم، بازنگری در سند تحول بنیادین، معیشت فرهنگیان ، مخالفت با ساختار سیاسی ، قطع ارتباط با حوزه علمیه، انتخابات سال 1388 و مسایل مربوط به9 دی را مطرح کردند. این درحالی است که تمامی انتقادات این دونماینده از سوی محمد علی نجفی بی پاسخ نمایند. در جدول زیر جزئیات کامل انتقادات و پاسخ های محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت یازدهم را بخوانید.

 

نام نماینده

موضوع انتقاد

اظهار نظر

پاسخ نجفی

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم

نظام آموزشی ترمی واحدی

طرح کلیات نظام آموزشی مصوبه شورای تغییر نظام آموزش و پرورش که نتیجه زحمات ۱۰ ساله ستاد از زمان شهید رجایی به وسیله شهید موسوی از سال ۱۳۵۸ آغاز شده بود، با تلاش و مشارکت هزاران فرهنگی متخصص به وجود آمد ولی با شروع نجفی در سال ۶۸ بدون تعامل و تعقل به بهانه آن‌که ما فعلا توانایی اجرای آن را نداریم به جای تغییر در محتوای کتب با رویکرد دینی و اتخاذ روشهای تربیتی آن را نادیده گرفته و تغییر نظام آموزشی را از آخر یعنی دوره متوسطه شروع کرد.

تغیرات در آموزش و پرورش به گواه همه کارشناسان موثر و مفید بود و الان هم من موافق ۶-۳-۳ هستم. اما قطعا در روش های اجرا حتما بازنگری می کنم. از تعجیل هم پیشگیری می کنم. 

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم

امور تربیتی و معاونت پرورشی

عملکرد نجفی در دوران وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که مقوله پرورشی و آموزش‌های دینی در آموزش و پرورش اعتقادی نداشته و فقط موضوع آموزش و پرورش را در سایر دروس مانند فیزیک و شیمی و حساب می‌داند و گواه این مسئله بستر سازی و آماده کردن زمینه برای جمع آوری پرورشی از مدارس و وزیر بعدی هم برنامه‌های شما را به خوبی اجرا نمود و پرورشی را جمع کرد

در دوره من فعالیت‌های دینی در مدارس اوج گرفت و دارالقرآن‌های دانش‌آموزی، فرهنگ نماز و روزه شکل گرفت و این دستگاه به عنوان برجسته‌ترین دستگاه قرآنی کشور شناخته شد. فرهنگ نماز در دوره من تشکیل شد. می‌توانید زنگ بزنید و از آقای قرائتی بپرسید البته نمی‌دانم ایشان چه جوابی می‌دهد. من فرهنگ دینی را در کتاب‌ها ترویج کردم. آقای حدادعادل هم اینجا است و در اکثر دوره‌هایی که من متصدی وزارت آموزش و پروش بودم به عنوان معاون فعالیت می‌کرد. ایشان می‌توانند جواب بدهند که من فرهنگ دینی را تضعیف کردم یا نه.

علیرضا زاکانی

مسایل اعتقادی در دیدگاه نجفی

کمرنگ شدن ابعاد اعتقادی، دینی و پرورشی از جمله ویژگی‌های دوره مدیریتی نجفی بوده و نگاه و روح حاکم در مسئولیت ایشان نگاهی نادرست بوده است. در یکی از اظهارات آقای نجفی بیان کرده است: برخی می‌گویند آموزش و پرورش ما غرب زده است در حالی که‌ای کاش این گونه بود چون تراز انسان در غرب بالا‌تر از چیزی است که ما در جامعه خود تربیت می‌کنیم. این نگاه کسی است که برای حوزه آموزش و پرورش مطرح شده است در حالی که باید گفت: آقای نجفی اگر نتوانسته‌ایم انسان با تراز بالا تربیت کنیم امثال شما مسئول بوده‌اید و هم اکنون نیز این مسئولیت به صلاح شما نیست.

اگر تربیت نادیده گرفته شود اصل آموزش و پرورش مهمل می‌شود بنابراین بنده چگونه می‌توانم مخالف تربیت باشم. در حالی که در برنامه‌های خود صحبت از تعمیق فعالیت‌های تربیتی دارم نه حذف آن، ‌خیلی عجیب است که اکنون گفته می‌شود معاونت پرورشی آموزش و پرورش در زمان تصدی من بر این وزارتخانه منحل شده در حالی که اینطور نبوده است‌ آقای امیرآبادی در سخنان خود مطرح کرد که در دوره من برای انحلال این معاونت زمینه‌سازی شد تا در دوره بعد این کار انجام شود در حالی که در دوره پس از من در زمان آقای مظفر انجام شد که خودشان اینجا حضور دارند. کجا زمان ایشان پرورشی حذف شد؟ این اقدام ۶ سال بعد از وزارت من با تفکری صورت گرفت. لذا این موضوع چه ارتباطی با من دارد که گفته می‌شود شش سال قبل برای منحل شدن زمینه سازی شد.

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم

مراکز تربیت معلم

دوره وزارت نجفی حوزه تربیتی معلمان محدود شد و مراکز تربیت معلم به تدریج جمع آوری شدند.

این یک تهمت است. در صفحه ۶۰ این گزارش درباره تربیت معلم‌ها گفته‌ام؛ ما ۵۷ هزار دانشجو در پانزده رشته داشتیم که سیزده رشته در شورای برنامه‌ریزی وزارت آموزش عالی تصویب شده بود. توصیه من به وزیر بعدی آموزش و پرورش برای تربیت معلم‌ها این بود که برنامه‌ریزی منسجم و بهتری داشته باشند و همه آن‌ها را در دانشگاه فرهنگیان جمع کنند، ‌ این چیزی بود که من شانزده سال پیش گفتم اما سال ۹۰ تازه تصویب شد. من شانزده سال پیش گفتم که دانشگاه فرهنگیان باید تصویب شود اما حالا عده پز دانشگاه تربیت معلم را می‌دهند و می‌گویند من با آن مخالف بودم؛ دانشگاه فرهنگیان باید تشخص علمی پیدا کند و کسی که در آن کار می‌کند احساس کند هیچ کمبودی نسبت به دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی ندارد از این رو من بسیاری از برنامه‌های اجرایی و مدیریتی را تغییر می‌دهم اما با آن مخالف نیستم. من شانزده سال پیش گفتم دانشگاه فرهنگیان باید تاسیس شود و حالا بعد از چهارده سال تصویب شده است، این از عجایب و از مصادیق پوشاندن حقیقت است.

علیرضا زاکانی

بازنگری در سند تحول بنیادین

قانون برنامه پنجم تاکید بر تحول بنیادین دارد و سند تحولی نیز که به تصویب رسیده است تکالیف این وزارت خانه را مشخص کرده اما آقای نجفی مطرح کردند که قصد بازنگری آن را دارند.

ایشان گفتند که من قصد تغییر در سند تحول را دارم در حالی که این‌گونه نیست و بنده می‌گویم که محتوای سند می‌تواند تغییر کند که در جهت آن مجمعی از نخبگان تشکیل می‌شود و اهداف آنچه که در دو سال اخیر در سند مطرح شده، تهیه نقشه راه برای اجرای سند و بررسی محتوایی در سند را پیگیری خواهند کرد. چرا که براساس سند تحول بنیادین هر ۵ سال یکبار باید این سند مورد بازنگری قرار گیرد و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی اعلام شود.

 

 

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم

معیشت فرهنگیان

شما تاکید دارید بر مدارس غیرانتفاعی اما مردم از کجا پول بیاورند؟ از شهریه های مدارس خبر دارید؟ البته این ایراد به بیشتر وزرای بعد از شما هم وارد است اما آزموده را آزمون خطاست.

برخی مخالفان اصرار می‌کنند که حقوق فرهنگیان را اضافه کرده‌اند؛ چهار مولفه برای رضایت شغلی فرهنگیان وجود دارد که به دلیل کمبود وقت توضیح نمی‌دهم. یکی از آنها حقوق و مزایای فرهنگیان است. این خانواده شریف در کشور رضایت شغلی برایشان مهم است. مهم است که احساس کنند کرامت و منزلت‌ اجتماعی‌شان در آموزش و پرورش حفظ شده است.

علیرضا زاکانی

مخالفت با ساختار سیاسی

اقای نجفی به دلیل قبول نداشتن حکومت اسلامی، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرده است

کسی که در معتبرترین دانشگاه امریکا تحصیل می کرده و گذاشته و امده ایران را شما تهمت می زنید که حکومت اسلامی را قبول ندارد. بپرسید؛ من بهترین پیشنهادهای کاری را حتی قبل از پایان دوره تحصیلم در امریکا داشتم. من ۳۵ سال است که در این نظام فعالیت می کنم. ۳۵ سال پیش به عشق کار کردن با دکتر چمران تحصیلاتم را نیمه تمام گذاشتم و به به ایران برگشتم و تا کنون در حکومت اسلامی کار کرده ام.

 

این منصفانه است؟ پیش وجدانتان می توانید از این حرفتان دفاع کنید وقتی می گویید من حکومت اسلامی را قبول ندارم؟

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم

قطع ارتباط با حوزه علمیه

در طول دوران مسئولیت خودتان چند تفاهم نامه در این مدت با حوزه علمیه و مراکز دینی داشتید و چند قاری تربیت کردید؟ چند بار با مراجع دینی ملاقات کردید و از نصایح آنها در آموزش و پوررش استفاده کردید؟

گفته اند ارتباط من با حوزه قطع بوده است. سه نفر از بزرگترین روحانیون معاون من بودند؛ آقای قرائنی، دکتر اژه ای و آقای محمدیان که هنوز هم در اموزش و پرورش هستند. اما گفته اند که اکثر معاونین ایشان فارغ التحصیلان غرب و غربزده بودند.

علیرضا زاکانی/  احمد امیر آبادی نماینده مردم قم

 

انتخابات سال 1388

زاکانی: شخصیت سیاسی آقای نجفی یک شخصیت معتدل برای اداره جایی به عنوان آموزش و پرورش نیست. اگر بحث فتنه میکنیم به این دلیل است که فتنه ملاک و شاخص است. اگر راجع به فتنه صحبت میکنیم اصل فتنه را براندازی می‌دانیم که عده‌ای در داخل دانسته یا نادانسته تصدی آن را بر عهده گرفتند. /

امیر آبادی: نمیتوانیم به راحتی از فته 88 عبور کنیم و از کنار کسانی که با قانون شکنی آن خسارت را وارد کردند بگذریم. شما درانتخابات 88 در ستاد آقای موسوی بودید عضویت جرم نیست اما شما بی اطلاع از وضعیت کشور نبودید، چرا با اعلامیه‌ها برخی را به خیابانها کشاندید؟ شما در مرداد 88 نامه‌ای به مراجع عظام نوشتید و مسائلی را مطرح کردید نوشتن نامه جرم نیست اما وارد کردن اتهام ناروا به نظام اسلامی درست است؟ شما چه کاره بودید و از طرف چه ارگان و نهادی وظیفه داشتید که در منازل برخی حضور می یافتنید و میگفتید از طرف کروبی و موسوی آمده‌ایم؟

درباره حضور در انتخابات؛ بله من فعال سیاسی هستم و تحلیل سیاسی هم می گنم. به همین دلیل بود روز سه شنبه بعد از انتخابات ۸۸ از طرف دفتر مقام معظم رهبری به من تلفن شد و دعوت کردند برویم جلسه. ایشان گفتند هرکسی هر حرفی دارد بزند. این افتخار است که ایشان از ما دعوت کردند. ایشان خودشان جلسه را اداره می کردند و حتی وقت می دادند. در پایان جلسه جمع بندی این بود که قانون هرچه می گوید اتفاق بیفتد.  و فراتر از ان نباید باشد. گفتند قانون فصل الخطاب است. سه تن از اعضای شورای نگهبان هم بودند. 

ما تلاش کردیم آبی روی فتنه بریزیم تا خاموش شود. مصاحبه ای کردم و گفتم خلافی اتفاق افتاده است. یا به نظام ربط دارد و یا ندارد. فردی تخلف کرده و یا گسترده تر بوده است. باید این مشخص شود ارتباطش با نظام چه بوده است. 

علیرضا زاکانی

 نامگذاری میدان9 دی

مخالفت با نامگذاری میدان 9 دی در شورای شهر

می فرمایند شما با نام گذاری میدان به اسم ۹ دی مخالفید. امینت روانی تصمیم گیری را بهم می زنید. خوب است چند سال دیگر یکی بگوید شما در سال ۹۲ با یک لایحه مخالف بودید پس ضدانقلاب هستید؟ یک طرفش را می گویید و یک طرفش را نمی گویید. پیشنهاد آورده بودند میدان آیت الله حق شناس را بکنند میدان ۹ دی. گفتم این همه میدان و ... اسمش را عوض کنید. چرا این میدان. همانطور که در قم هم تونل غدیر را عوض کردند گذاشتند ۹ دی مراجع اعتراض کردند و دوباره برگرداند به ۹ دی. اما اینجا چون مراجع نبودند ااعتراض نکردند. 

۴۵۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 20 IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    193 4
    فقط نجفی. نجفی اصلاح طلب دوستداشتنی......
    • بی نام US ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      3 0
      نجفی بابغه است. اگر د زمان تحصیل وی المپیاد ریاضی بود مدال طلا می گرفت. در خنوادهای کم در آمد زندگی کرده و در کنکور دانشگاه شریف نفر اول شده. بهترین برای آموزش و پرورش نابغه کشورمان اقای نجفی است.
  • مهربان توسی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    156 3
    من فرهنگی فکرمیکنم دفاع دکتر نجفی منطقی و مناسب بود انشاا... رای بیاره
  • میثم A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    111 3
    همیشه دود از کنده بلند میشه ...
  • حسین 2007 IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    114 3
    منتظر وزیر محبوب جناب دکتر نجفی هستیم شرم بر افراطیون
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    85 2
    هر وزیر سهم هر گروهی باشه نجفی سهم مردم خواشمندم اجازه انعکاس نظر حقیر رادهید ممنون
  • امید A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    74 3
    همیشه در قلب من ماندگار شدی آقای دکتر نجفی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    64 3
    کاری به نجفی ندارم انشاالله اگر صلاح است رای بیاورد ولی خدا وکیلی ایراد کیلویی گرفتن کار درستی نیست 4 تا عدد و رقم بیاورید ببینیم این بابا چه کاره بوده هی فقط برچسب میزنید آن هم بدون سند و مدرک
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    93 3
    اين زاكانى ظاهراً بدجور از باخت سنگين تفكرش تو انتخابات ناراحته! ديگه كم مونده بگه از نجفى خوشش نمياد
  • عباس A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    64 2
    دکتر نجفی امید فرهنگیان ایران زمین
  • امید ناصحی فر IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    6 0
    سلام امیدوارم جناب آقای دکتر نجفی با ایثاری که بخرج داده اندحتما رای اعتماد بیاورند.مطالبات جامعه ی فرهنگی از ایشان بسیار است. متاسفانه در خبرها می شنویم کمیت ها افزایش پیدا کرده! ولی واقعاکیفیت پایین آمده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    7 0
    ما فرهنگیان خوشحالیم که بهترین وزیر کابینه، برای آموزش و پرورش انتخاب شده است
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    8 0
    به خدا حیفه همچین چهره های باسواد و باتجربه و متخصص از دست بدیم از هم وطنانم خواهش میکنم در انتخابات مجلس بعدی همه دوست و آشنایان خود رو به شرکت در انتخابات مجلس دعوت کنن و به سادگی از این امر مهم نگزرن که فردا روزی مثل الان غبطه بخوریم فلان تندرو چرا نماینده ماست
  • احمد A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    6 0
    شرايط امروز ايران يعني اين تهمت هاي بدون دليل و مدرك انسان را دقيقا به ياد دوره مك كارتيسم در آمريكا مي اندازد!
  • رضا A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    7 0
    دکتر نجفی یک دانشمند دلسوز و فرهیخته و متخصص و بهترین گزینه برای تصدی وزارت است البته ایشان بسیار فراتر از یک وزیرند و داشتن چنین وزیری افتخار ایران است و شگفت اینکه این نابغه های کاردان وهمینطور پرفسور ظریف به چه دلیل در دولت قبلی کنار گذاشته شدند..به هرحال نمایندگان دقت کنند که ملت ایران عملکردشان را به دقت زیر نظر دارند مبادا بنام نمایندگان ملت تصمیمی بر خلاف خواست ملت اتخاذ شود.
  • فرزاد میرزا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    5 0
    واقعا نظرات مخالفات دورازشان نمایندگان ملت است .معدودی ازاقایان خیلی خصمانه نظرمیدهند.
  • بی نام US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    از مخالفان تشکر می کنم که باعث شدند آقای نجفی برای اولین بار از حودشان بگویند و مردم این مرد بزرگ و نابغه ایرانی را بهتر بشناسند.
  • بی طرف A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 0
    تاسیس مدارس غیر انتفاعی پدر مردم را دراورد