طیب نیا گفت: مرحله دوم هدفمندی بعد از اصلاح بازار پول و بازگشت آرامش و تعادل به اقتصاد با تاکید بر افزایش کارآیی بنگاه ها و توسعه تامین اجتماعی اجرا می شود.

علی طیب نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: چالش های پیش روی اقتصادایران پیچیده است ولی امید ما به دولت تدبیر امید و حمایت مردم و مجلس است.

وی افزود: اقتصاد ما از کاستی های ساختاری رنج می برد. اقتصاد نفتی، رونق تولید را با آسیب جدی مواجه کرده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: تاکید بر بهره وری و اصلاح الگوی مصرف و همت و کار مضاعف، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و جهاد اقتصادی کلید واژه های مهمی است که مقام رهبری برای خروج از وضعیت فعلی، مورد توجه قرار داده است.

طیب نیا گفت:نیازمند یک اجماع هستیم تا جلوه ای ناب در سامان بخشی به اقتصاد کشور و رونق تولید سامان دهیم. برای روشن شدن چراغ تولید باید وزارت اقتصاد و زیر ساخت های تولید هم راستا شوند.

وی در توضیح برنامه های خود گفت: برای رونق کسب و کار نیازمند این موارد هستیم: نظام گمرک الکترونیک، نظام بانکی موفق، نظام بیمه کارآمد، نظام ملیاتی شفاف، بازار سرمایه مدرن، سیاستگذاری منسجم و قاون مشوق و سرمایه گذاری کافی و رو هبه رشد و بخش خصوصی مشارکت کننده و زیر ساخت های فراهم برای جامعه.

طیب نیا ادامه داد: برای توسعه بخش خصوصی، تاکید بر اجرای اصل 44 در واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی ضروری است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: سیستم های نظارتی مورد نیاز، تاکید بر مالکیت خصوصی، حداقل کردن تاثیر نوسان درآمد فروش نفت، استفاده از منابع صندوق توسعه مالی برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی از دیگر برنامه های وزارت اقتصاد در دولت یازدهم خواهد بود.

وی افزود: در بخش سیاست های پولی، افزایش نظارت و افزایش استقلال بانک مرکزی در اولویت است. این سیاست معطوف به کنترل تورم و نقدینگی خواهد بود. کاهش رشد پایه پولی با کاهش بدهی به بانک مرکزی دبال می شود.

طیب نیا گفت: رونق سرمایه گذاری در بازار سرمایه همزمان با کنترل تورم و توسعه ابزارها و نهادهای مالی و بهره گیری از ظرفیت عقود اسلامی، تشکیل اوراق رهنی، نهاد ساماندهی مطالبات معوق از دیگر سیاست های پولی است.

 

وی تاکید کرد: متعهد بر کنترل رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم قطعیت های اقتصادی نوسان سازی نرخ ارز و یکسان سازی نرخ ارز با کنترل تورم و ایجاد ثبات در نرخ ارز برای توسعه صادرات غیر نفتی هستم.

طیب نیا گفت: ما متعهد به ادامه اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها و تامین منابع کسری از طریق اجرای احکام قانون بودجه هستیم. مرحله دوم بعد از اصلاح بازار پول و بازگشت آرامش و تعادل به اقتصاد با تاکید بر افزایش کارآیی بنگاه ها و توسعه تامین اجتماعی اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، کارگروهی از اقتصاددانان مجرب تشکیل شده تا جهت گیری های کلی دولت تنظیم شده که بر اساس آن هماهنگی در تصمیم گیری در سیاست های اقتصادی واجرای آن مدنظر می باشد.

طیب نیا خاطرنشان کرد:اهتمام به اصلاحات ساختاری و مقابله موثر با تحریم ها از اجزای مهم برنامه برون رفت از شرایط کنونی ست. این برنامه لایه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. وزارت اقتصاد نقش مهم در تدوین و اجرای این برنامه دارد. اگر مورد اعتماد قرار گیرم خود را متعهد به رتقای ظرفیت های وزارت امور اقتصادی و دارایی می دانم در صورت مفتخر شدن به رای اعتماد در همه حال اجرای قانون را سرلوحه قرار می دهم. به اسناد بالادستی توجه خواهم داشت و همکارب با مجلس نیز شرط اساسی توفق است. عدالت را به مفهوم عدالت منطقه ای، درآمدی و بین نسلی را شرط بقای جامعه و ابزار سنجش کارآمدی مدنظر خواهم  داشت.


3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    47 58
    ما اگه نخوایم یارانه هامون هدفمند بشه باید کی وببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خداااااااااا
    • پیام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      2 2
      احمدی نژاد رو ببین!
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      7 0
      عده ای رو میشناسم که یارانه های نقدیشون قطع بشه دیگی چیزی برای خوردن نخواهد داشت. شما یارانه نمیخوای بفرما برو انصراف بده. اجازه بده نیازمندان استفاده کنند.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      5 0
      شما برو انصراف بده تا کسی که مستحق یارانه هست بگیره. شما خوشی زیادی زده زیر دلت......
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    1 3
    ملت ما دیگر توان تحمل این هدف مندی ویرانگر رو ندارن.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      1 0
      هدف مندی طرح احمدینژاد نبود. هدفمندی طرحی بود که همه اقتصاد دانها سالها بود میگفتند باید انجام بشه. اما اقای احمدینژاد در نهایت اون رو اجرا کرد و اون هم در یک شرایط نامطلوب و به شکل نا مطلوب و ناقص. باور کنید اگر مشکلات اقتصادی جانبی مانند مشکلات ناشی از تحریم ها نبود این طرح میتونست اقتصاد کشور رو چندین پله ارتقاء بده. خود نفس هدفمندی بد نیست. بلکه بد و بی موقع اجرا شد.
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    2 2
    انشالله طبیب تورم هم رای اعتماد بگیره از این فلاکت نجاتمون بده
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    این همه گرانی تازه فاز اولش بود؟ مگه چند تاز فاز داره؟ نکنه میخواهید وصلمون کنید به برق سه فاز؟
  • از رشت IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    3 0
    جناب اقاي وزير آينده بنده در چندين مرحله به فرمايشات جنابعالي ذر مورد آينده اقتصاد كشور توجه نمدم اما چيزي جز كلي گويي از حضرت عالي نديدم متاسفانه صحبت هاي شما كمي دانشگاهي وغير عملي به نظر ميرسد و يادآور فرمايشات دوره قبل رياست جمهوري و وزراي ناكارامد آنست.مرحمت فرموده كمي براي ما بيسوادان توضيحات عملياتي تر در حوزه مورد بحث بيان فرماييد