اعلام حکومت نظامی در قاهره و 10 استان دیگر مصر / توسل ارتش به مشت آهنین، چهره مصر را خونین کرد

با افزایش در گیری های خونین میان هواداران محمد مرسی، رئیس جمهوری معزول مصر و نیروهای امنیتی، ارتش اعلام حکومت نظامی کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش مصر با صدور بیانیه ای با ترورییست خواندن افرادی که روز چهارشنبه در برخورد نیروهای امنیتی در قاهره و چند شهر دیگر مصر کشته شده اند اعلام وضعیت فوق العاده کرده و در قاهره و ده استان دیگر این کشور اعلام حکومت نظامی کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی تاکید کرده است که ارتش مدت زمان این حکومت نظامی در قاهره و ده استان دیگر این کشور از جمله اسکندریه و سوئز را دست کم یک ماهه اعلام کرده و از همگان خواسته است تا شرایط حکومت نظامی را جدی بگیرند. مصر 27 استان دارد که در بیشترین درگیری ها از قاهره، اسکندریه و سوئز گزارش شده است.

رویترز به نقل از شاهدان عینی نوشته است که در برخی از این استان ها طرفداران محمد مرسی دست به اسلحه برده و عملا با ارتش درگیر شده اند. براساس اعلام ارتش حکومت نظامی از ساعت 7 عصر آغاز و تا ساعت 6 صبح ادامه خواهد داشت.

ناظران براین عقیده اند که ارتش مصر و نیروهای امنیتی باید خویشتنداری بیشتری از خود نشان می دادند و این توسل به خشونت و مشت آهنین آنها سبب می شود که مصر چهره ای خونین به خود گرفته و دیگر نتوان بحران را از طریق مسالمت آمیز و سیاسی حل و فصل کرد. 
موضع آمریکا
درهمین حال خبرگزاری رویترز در خبری فوری که دقایقی بعد از اعلام حکومت نظامی منتشر شد گزارش داد که کاخ سفید  با این اقدام ارتش مصر مخالفت کرده است. این درحالی است که اخوان المسلمین، اقدام ارتش در تیراندازی به هواداران محمد مرسی را به دستور آمریکا می داند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از طریق سخنگوی خود اقدام نیروهای امنیتی مصر را در توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگانی که بازگشت مجدد محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را خواستار بودند به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است ‌:«با اینکه دبیر کل این مسئله را می داند که ساعت سیاسی را هیچ‌گاه نمی توان عقب کشید ولی در عین حال وی بر این باور است که خشونت و تشویق به خشونت از هر طرف، پاسخ چالش ها در مصر نیست.»

کشته شدن دختر 2 رهبر اخوان
آخرین اخبار که از سوی فعالان مصری در شبکه های توئیتر و فیسبوک منتشر می شود حاکی از وخیم شدن اوضاع در مصر و به راه افتادن جوی خون در قاهره و برخی دیگر از استان ها و شهرهای این کشور است.
بعد از انتشار اخباری درباره کشته شدن دختر و داماد خیرت الشاطر از چهره های معروف اخوان المسلمین مصر، محمد بلتاجی از دیگر رهبران اخوان اعلام کرده است که دخترش در تظاهرات امروز قاهره توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.

آمار متناقض از تلفات
مصر
اطلاعات و آمار متناقضی که درباره کشته شدگان و مجروحان درگیری های روز چهارشنبه مصر در منابع خبری منتشر شده ارزیابی تحولات را بسیار سخت کرده است. منابع دولتی و نزدیک به ارتش مصر تعداد تلفات درگیری ها را 15 کشته و نزدیک به 100 زخمی معرفی می کنند حال آنکه منابع نزدیک به اخوان المسلمین از کشته شدن نزدیک به 2000 نفر و زخمی شدن هزاران نفر سخن می گویند.
با این همه تصاویری که توسط خبرگزاری های رویترز، آسوشتیدپرس و خبرگزاری فرانسه منتشر شده نشان دهنده وخامت اوضاع و بالا بودن حجم تلفات است. این خبرگزاری ها همچنین تعداد کشته شدگان را دست کم 100 و تعداد مجروحان را تا 700 نفر اعلام کرده اند.

ترویست یا معترض؟مصر

نکته حائز اهمیت در نوع روایت هایی است که از تحولات روز چهارشنبه به عمل آمده است. طرفداران ارتش و دولت موقت کشته شدگان و مجروحان تظاهرات را تروریست هایی می دانند که باعث سلب امنیت و آسایش مردم شده بودند. یکی از آنها در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی آنها را اینگونه توصیف کرده است:

تروریسها به انواع تسلیحات از جمله مسلسل و توپخانه و حتی موشک مجهز بودند. این تجمع و تحصن تهدیدی برای مردم بود و دولت و همه تلاش می کردند این مشکل را از طریق مسالمت آمیز حل کنند اما تحصن کنندگان کودکان و زنان را می ربودند و از آنها در تحصن استفاده می کردند و می خواستند مظلوم نمایی کنند. در هر حال این افراد تروریست هستند و اصلا تظاهرکننده مسالمت جو نیستند. پلیس بیش از ده هزار گلوله مسلسل از آنها به دست آورده است. بنابراین این نشست و تحصنی مسالمت آمیز نبوده است. این تحصن تروریستی بود و می بایست برچیده شود.

اما طرف دیگر با رد این اتهامات و آمریکایی دانستن این سناریو ارتش را به کشتار مردم بیگناهی که صرفا  جهت طرفداری از محمد مرسی رئیس جمهوری منتخبشان که توسط کودتا برکنار شده به خیابان ها آمده بودند ، متهم می کند.

مصر

واکنش اردوغان

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که همواره در چندهفته گذشته ناخشنودی خود از کودتای نظامی در مصر را اعلام کرده است در واکنش به تحولات روز چهارشنبه مصر گفت انفعال بین المللی راه را برای سرکوب دولت مورد حمایت نظامیان در مصر هموار کرد. وی گفت‌:«مشخص است که جامعه بین المللی از طریق حمایت از کودتای نظامی و سکوت در برابر کشتارهای قبلی به جای دفاع از دموکراسی و مشروعیت قانونی در مصر، دولت کنونی را برای انجام مداخله کنونی تشویق کرد.» اردوغان در بیانیه ای گفت‌:«جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب باید سریعا برای متوقف کردن این کشتار اقدام کنند.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید مرتضی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    من واقعا واسم عجیبه. یه عده تو سایت های خبری از جمله همین خبرآنلاین، از کشته شدن انسان ها ابراز خشنودی می کنن. من خودم از رفتار های محمد مرسی ناراضی هستم ولی فک نمی کردم این قدر راحت از کشته شدن انسان ها استقبال کنیم؟؟؟ مگر ما نبودیم که می گفتیم که کشته شدن انسان ها مایه ی تاسف هست؟ چی شده که واسه کشته شدن انسان ها ار هر نوع طرز تفکری خوشحالیم؟؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      98 38
      کسی از کشته شدن انسانها خوشحال نیست بلکه از نجات مصر از دست تکفیری ها خوشحالند
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      64 76
      تو اگر میدونستی سلفی های سنی و وهابی چه تفکراتی دارند اون موقع میفهمیدی چرا منفی خوردی ... تروریست جماعت باید کشته بشه وگرنه خون بیگناه رو میریزه ... شما مثل اینکه یادت رفته که 4 نفر از رهبران شیعه تو قاهره با چماق همین جماعت زنده زنده مردن!!
    • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      48 14
      مردم مصر تاوان افراطی گری و ناپختگی اخوان را می دهند.اخوان در عرض یکسال به ناگهان تبدیل به یک گروه ضد ایرانی و ضد شیعی و تکفیری گردید یا حداقل برای جلب نظر مثبت عربستان و قطر این مواضع را گرفت.مواضع مرسی در این مدت خود گویای ماهیت واقعی آنان است.
    • بنده خدا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      8 30
      اینجاست که به لطف پروردگار متعال قدر و منزلت و جایگاه ولایت فقیه معلوم میشود.اللهی شکر.خدا حفظشان کند وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص 5)
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      13 7
      زنده زنده مردن؟؟ مگه بقیه مرده مرده میمیرن؟
    • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      14 6
      دوستانی که اخوان رو به سلفیگری متهم می کنند حتما نمی دونند که سلفی های مصر در حزب نور جمع شدند که مخالف اخوانه و اگر در تصاویر روزهای کودتا دقت کرده بودید نماینده حزب نور در کنار سایر نمایندگان احزاب لاییک در کنا ژنرال سیسی براندازی حکومت مرسی رو اعلام کردند. کشتن آن 4 نفر شیعه هم به دست اعضای حزب نور انجام شد و هدف از آن بی اعتبار کردن دولت مرسی بود. جالب اینه که همه این کارها با پول و برنامه عربستان ،امارات و کویت انجام می گیره و بعضی از ایرانی ها از این قضایا خوشحالند. دولتی که با پول عربستان سر کار بیاد نه دموکرات خواهد بود ، نه دوست ایران و نه دوست شیعه .
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    34 65
    خدارو شکر
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    23 48
    جنگ جنگ تا پیروزی
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    74 11
    واقعا متاسفم و ناراحت..امیدوارم هرچه زودتر به ثبات و آرامش برسند...
    • mohsen IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      12 27
      هرچي از عرب هاي افراطي كشته بشه كمه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      26 4
      ایرانی ها ی افراطی چی اونا رو هم بکشن؟!!...درباره ی کشتن عین کندن پوست شلغم حرف میزنی!!
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    77 61
    زنده باد ارتش مصر با عوام نادان که حرف حساب حالیشون نشه باید همین برخورد رو کرد. کلا عرب جماعت زدند به سیم اخر.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      7 17
      چی بگم؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      36 19
      پس كشتن عوام بنظرت جايزه ؟ چقدر بي خردي اين؟
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    43 41
    ارتش مثل همان ماشین از پل پرت شده از عرش به فرش خواهد آمد فقط چند روز صبر کنید
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    35 6
    مگه انقلاب علکیه...
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      8 4
      الکی نه علکی
    • باربارا IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      5 3
      بله الکیه!
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    87 24
    همه خشکه مذهبی ها باید برن بعد از 1400 سال هنوز همدیگه رو تحمل نمی کنن!!!!!!
    • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      2 1
      نیست ارتش مصر خیلی خشکه مذهبیه!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    30 15
    آقای باهنر امروز به صورت نپخته و بی توجه به تبعات ان ، در امور داخلی مصر دخالت و اظهار نظر کرد. آقای ظریف همین دیروز گفتند سیاست خارجی کشور باید از یک جا تعیین گردد.آقای باهنر حق نداشت علیه ارتش مصر اظهار نظر کند و آن را وابسته و زیر نظر امریکا بخواند.
    • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      8 3
      نگران نباش. کسی نه به حمایت و نه به محکوم کردن این جماعت اهمیتی نمیده. فقط موضع وزارت خارجه معیار موضعگیری مثبت یت منفی کشورها قرار میگیره. توی این مملکت هر که یه میکروفون جلوشه فکر میکنه دنیا بهش دارند گوش میدن و نظرش برای جهانیان مهمه!!!
  • سعید IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    29 10
    تکفیری ها تو سوریه کشته میشن میان میگن تروریست ها فقط ۱۰ درصد معارضان بشار اسدن! تو مصر چند صد نفر غیر مسلح با گلوله جنگی کشته میشن که خیلی هاشونم زن و بچه بودن اون وقت حضرات میگن کشته شدن تروریست ها خوشحالی داره. تا وقتی دیدگاه هامون این قدر تبعیض آمیز و مزحکه حق نداریم از اعدام و... انتقاد کنیم. از ماست که بر ماست. به علاوه دوستان فقط یه ثانیه به این قکر کنن که دید بخش کثیری از جوامع غربی به ملت ایران هم به چشم تروریست هاست...
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    19 16
    سرکوب مردم با توپ و تانک نتیجه عکس میده، همونطور که در سوریه و لیبی نتیجه عکس داد ...
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    16 10
    الان کی خوبه؟ کی بد؟ جدی پرسیدم
    • نیما A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      9 8
      ما هم نفهمیدیم، ولی فکر کنم و البته شاید به احتمال 50 درصد مرسی بهتر باشه البته هنوز خودمم نفهمیدم
    • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      12 13
      دخالت مذهبیون تندرو در سیاست بده و دمکراسی خوبه چون مبتنی بر عقله.
    • طارق IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      1 3
      این مذهبیون به قول شما تندرو(محض اطلاع اخوان به میانه روی مشهوره و اون سلفی های النور هستن که تندرون. یه چیز جالب: سلفی ها اخوان رو به لیبرال بودن متهم میکنن و لیبرالا اونا رو به تندروی!) در نتیجه یک فرآیند دموکراتیک(هر چند 50 درصدی) روی کار اومده بودند.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    9 28
    منظورت از خشك مذهبي هايي كه همديگرو تحمل نمي كنن آمريكا و اخوانه . بعضي ها چقدر خشكه مغزند؟
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    32 25
    افرین به ارتش مصر اینها باید بدانند زمانه اینجور بازی ها تمام شده ارتش مقتتدرانه عمل کرد دموکراسی کیلویی چنده دموکراسی ماله غربه این ارتش واقعا کارش درست بود نذاشت که حکومت دست یه مشت وحشی بیفته
    • سعید IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      8 6
      پس الآن دست کیه؟
  • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    15 16
    این جنگ بین باطل با باطله...اما این کشتار حتی به نفع شیعیان هم نیست چون با این کشتار فقط چندتا سلفی به درک واصل میشن اما تفکراتش زنده میمونه و حتی افراطی تر هم میشه. این سیاست فقط به نفع دشمنای مسلمون هاست همین.
  • مهدی EU ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    15 16
    سلفی ها کپی برابر با اصل خوارج هستند اینها در دین دچار کج اندیشی شده اند و خداوند بزرگ به دست گروهی ستمگر انها را عذاب میدهد و این وعده ی قران است که می فرماید گروهی از انان را به دست گروهی دیگر نابود میکنم
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    20 15
    ببخشید در مورد سوریه و مصر عرضی دارم ......الان با دو سال قبل که شروع اعتراضات در سوریه بود فرق داره.....الان جبهه مخالف اسد عده ای خونخوار وحشی سلفی و تکفیری هستند.....القاعده با اسد می جنگه...... شـــــــما رو به خــــــــــــــــدا کمی فکــــــــر کنید ..... این وحشی های تکفیری سوریه رو داغون کردن .....این تکفیری ها سایه شیعه رو با تیر میزنن.....اسد هر چی که بود و هست اصلا قابل مقایسه با سلفی های جگر خوار نیست ...... اردوغان تو ترکیه تو امن و امان نشسته و امیر قطر و امیر عربستان هم همین طور پول می فرستن برای ویران تر شدن سوریه ((( خدا نکنه پای یه دونه از این تکفیری ها به ایران باز شه))) میدونید شیخ شیطان صفت تکفیری در مورد ناموس شیعه چه فتوایی داده؟؟؟ اخوانی های مصر هم سلفی فکر میکنن
  • خلیج فارس IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    31 9
    آری برادر خاورمیانه جدید به دست آمریکا در حال شکل گرفتن است وخیلی ساده لوحانه است که نتوان به عمق این مسائل پی نبرد
    • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      11 3
      كاملا موافقم
  • رضا A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    10 8
    محمد مرسی با دموکراسی و از طریق انتخابات مورد تائید همه انتخاب شد و تنها راه حل این بود که 2 سال دیگه مردم مصر منتظر بمونن و مدت ریاست جمهوریش تموم بشه بعد هر کسی رو خواستند انتخاب کنن . دخالت ارتش با حمایت آمریکا و اروپا یک کودتای ننگین بود. مردم مصر نباید به اجنبی اجازه دخالت می دادند که نتیجه این نشه . مطمئن باشین غربی ها دلشون واسه مردم مصر نمی سوزه
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    9 12
    اخوانیها وطرفدارانشان درسوریه آدمهارازنده زنده درآتش میسوزانندوسروالدین سوری رادرجلوی چشمان کودکانشان میبرند وآن کودکان رابه عنوان برده وکنیز به وهابیها میفروشندآنها شکنجه گرانی بسیارخشن وبی رحمندوهرگزاخبارجنایات هولناک ووحشیانه خودراتکذیب نمیکنند.اگرآنهاقدرتمندشوندتمام تلاش خودرا میکنندتااین بلاهارا برسرمردم کشورهای دیگرهم دربیاورند.درحال حاضرخطرناکترین دشمن اسلام وبخصوص تشیع همین ها هستندوبه نظرمن اولویت اصلی بایدکنارزدن این جانیان جاهل متعصب تشنه خون وشکنجه ازتمام کانونهای تاثیرگذارسیاسی نظامی میباشدهرچند حکومت فعلی مصرراهم تاییدنمیکنیم.
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      8 7
      برادر من اشتباه بهتون فهموندن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    15 4
    این سزای مردمیه که فکر میکردن با یه انقلاب و یهویی میشه یه کشوری رو متحول کرد
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    12 1
    کامنتها از اصل خبر جالبتره بسیاری از دوستان خودشان تکفیری هستند تکفیری بودن یعنی حق حیات برای غیر قائل نشدن حالا اسمشو هرچی دلتون خواست بذارید تازه آدم می فهمه چرا حال وروز ما اینجوریه
  • نظری A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    2 2
    همیشه پایان گفتگو تفاهم و عدم احترام به همدیگر متاسفانه سرآغاز کشتار و جنگ داخلی است، امیدوارم این درس عبرتی باشه برای حاکمین و مردم بقیه کشورها
  • باربارا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    7 4
    بر فرض اینکه مرسی و اخوانی ها به قدرت برگردند. چطور میخوان کشور رو اداره کنند؟ اون موقع که همه چیز طبق قانون بود و همه جا امن و امان، قدر ندوستن و با حماقت و ندانم کاری این وضع رو درست کردن، اونوقت میخوان چکار کنن؟ حتمن میخوان جبران کنند و انتقام بگیرن. نتیجه گیری اینکه مرسی و اخوانی ها از همون اولشم به دنبال جنگ داخلی، پاکسازی کشور و به خشونت کشاندن مصر بودند و هستند. مبارک اینها رو می شناخت که اونجور قلع و قمعشون کرده بود. پس بازگشت به دوره زمامداری اخوانی ها امکان پذیر نیست. ارتش هم چاره ای جز برخورد این گروه انتحاری و رفتار جنون آمیز طرفداران مرسی نداره. وگرنه قدرت به دست مرسی ها و اخوانی ها بیفته، اون زمان هست که معنی حمام خون رو متوجه خواهید شد!
  • مرتضی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    10 3
    1- مردم مصر باید تا انتخابات بعدی صبر میکردند تا به صورت دموکراتیک اخوان را کنار بگذارند. 2- تمام انقلابها منجر به خشونت میشود و کشتارها تازه بعد از انقلاب شروع میشود. 3- درگیریها در مصر و سوریه به نفع اسرائیل است چون از این کشورها یک لاشه ی نیمه جان باقی میماند. 4- بیاییم به عنوان ایرانی چهره ای مهربان و دموکرات از خودمان نشان دهیم.
  • علی RS ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    3 3
    این حقشونه اینها همه سلفی و وهابی هستن این نتیجه خون بی گناه ریختن علامه شهات هست حالا حالا ها اید بکشن از خدا میخوام اخوان هم دست به اسلحه ببره انوقت شیعیان یه نفس راحت میکشن