معین با خاطرات قوام‌السلطنه در دوران نخست‌وزیری آمد

ایسنا نوشت: «خاطرات قوام‌السلطنه» درباره‌ چگونگی تأسیس فرقه‌ دموکرات آذربایجان به کوشش غلامحسین میرزاصالح منتشر شد.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت: این کتاب شامل خاطرات قوام‌السلطنه در دوره دوم و سوم نخست‌وزیری اوست. در سال‌های دهه 1320 تا 1330 که ایران گرفتار حزب‌بازی،‌ توده‌بازی، از بین رفتن آدم‌ها و شخصیت‌ها و شعارهای مختلف است، قوام‌السلطنه خاطرات خود را نوشته است که من این نوشته‌ها را به واسطه‌ یکی از دوستان به دست آوردم و در قالب این کتاب تدوین و منتشر کردم.

میرزاصالح با بیان این‌که از دوره‌ای که خاطرات قوام به آن اختصاص دارد، منابع و مطالب جدی کمی وجود دارد، اظهار کرد: این خاطرات تنها سندی است که از دوره‌ قوام به جا مانده که به قلم خود قوام‌السلطنه است و تا به حال منتشر نشده بود، اما اخیرا توسط یکی از دوستانم که از بستگان قوام‌السلطنه است، به این خاطرات که به صورت دست‌نوشته نگه‌داری شده‌اند، دسترسی پیدا کردم. همچنین کتاب دارای مقدمه‌ مفصلی است که از سوی یکی از دوستان قوام‌السلطنه نوشته شده که توضیحات درباره‌ ماجرای حزب توده و حزب دموکرات آذربایجان است.

او سپس به موضوعاتی که در این خاطرات آورده شده است، اشاره کرد و گفت: خاطرات بیش‌تر مربوط به ماجرای دموکرات‌های آذربایجان و صحبت‌هایی که قوام‌السلطنه با روس‌ها، نمایندگان مجلس، مذاکرات با استالین و نطق در حزب کمونیست داشته است، می‌شود. به طور کلی مطالبی که در این خاطرات مطرح می‌شود، مهم‌ترین اسناد این دوره است و در واقع از زمانی است که قوام فرمان مشروطیت را به خط خود نوشت تا زمانی که ماجرای تیرماه سال 31 پیش آمد و در بلوای این سال کنار رفت.

این پژوهشگر در ادامه با بیان این‌که ‌ماجرای تأسیس حزب دموکرات مهم‌ترین واقعه‌ سال‌های بین 1320 تا سال 1332 است، گفت: در این دوره مملکت عقب‌رفت می‌کند، تولید کاهش می‌یابد، بی‌کاری افزایش پیدا می‌کند و هیچ کار تولیدی و کار مهمی در آن اتفاق نمی‌افتد.

کتاب «خاطرات قوام‌السلطنه» حدود 350 صفحه است که همراه با عکس‌های تا به حال منتشرنشده از زندگی خصوصی و فعالیت‌های سیاسی او از سوی انتشارات معین برای نخستین‌بار منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک مورخ بی طرف IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    5 1
    قوام سیاستمدار استخوانداری بود .. اقدامات قوام و مصدق باعث جلوگیری از تجزیه ی ایران شد ...
    • دارکوب الدوله A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 5
      جناب مورخ آنچه مشخص است قوام یک { فراماسون } بوده این موضوع را هر کودک ایرانی میداند ؟ اما شما مدعی مورخی ؟ بله ایشان یک استاد لژ ماسونی با درجه 30 از لژ انگلستان و استاد اعظمی لژهای اسکاتلند و فرانسه بوده که از قضای روزگار شما بیخبرید ؟ این سیاستمدار شما بیشتر در پشت صحنه سیاست ایفای نقش میکرده ؟! نقش قوام در کودتای 28 مرداد را هر بچه ای میداند ؟!
  • مورخ A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    5 0
    ربط اقدامات مصدق به جلوگيري از تجزيه ايران چي بود؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    2 0
    به نظر بنده عضویت در فراماسونری، اگر چنین سخنی از اصل درست باشد، اهمیتی ندارد. مهم کارنامۀ یک سیاستمدار است. کارنامۀ قوام از درخشان هم درخشان تر است. روسها نه تنها آذربایجان را گرفته بودند بلکه در قزوین مستقر بودند و نیروهای مسلح ایران نمی توانستند از کرج دور تر به سمت آذربایجان بروند. با لحاظ کردن این شرایط به عظمت قوام و کارهای او می شود تا حدودی پی برد. من آرزو می کنم ای کاش یکی یا دوتا سیاسی در حد و اندازۀ قوام در ایران معاصر پیدا بشود. انگ زدن کار هر کودکی می تواند باشد.