امروز جعفر توفیقی در مراسمی غیر رسمی با حضور در وزارت علوم، دفتر کارش را تحویل گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم به دفترش در این وزارتخانه بازگشت و کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرد.
وی با بیان اینکه خدمت در این نظام را وظیفه و نعمت تلقی می‌کنم، گفت: من با پیش شرط وزارت نیامده‌ام، بنابراین اگر حضورم چند روز هم باشد، برای من فرقی نمی‌کند و مهم این است که در این مدت خدمت کنم، اما خودم پیش‌بینی می‌کنم که ممکن است به عنوان وزیر علوم معرفی شوم.


تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها
توفیقی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها در حد ضرورت انجام می‌شود، گفت: اینکه بگوییم در این زمینه چنین اراده‌ای وجود دارد و یک اصل ثابت و فراگیر است، نیست. اما مردم و دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری مطالباتی داشته که ما باید در این مسیر حرکت کنیم و از سوی دیگر در دولت تدبیر و امید آقای روحانی محورهایی را مطرح کرد که بر این اساس مردم به او رای دادند، بنابراین انتظارشان این است که این دولت در مسیر این مطالبات حرکت کند.
سرپرست وزارت علوم درباره احتمال تغییر در معاونت‌های وزارت علوم، گفت: من در تغییر معاونت‌ها همیشه به ضرورت‌ها اکتفا می‌کنم. البته بعضا خود معاونت‌ها علاقه‌مندند که در این مجموعه حضور نداشته باشند که تابحال چند مورد هم در این باره شنیده‌ام که طبیعی نیز به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه معاونان حال حاضر وزارت علوم از دوستان، همکاران و بعضا هم رشته‌ای‌های من بوده‌اند، گفت: من به همه آنها احترام می‌گذارم، اما در عین حال باید قبول کنیم هر وزیری که روی کار می‌آید، ضمن احترام به دستاوردهای قبلی، می‌خواهد که نوآوری‌های خودش را نیز داشته باشد که این موضوع در همه دوره‌ها نیز وجود داشته است، بنابراین متناسب با سیاست‌های خودش، همکارانش را انتخاب می‌کند و این موضوع نباید هیچ‌گونه بی‌احترامی تلقی شود.
وی همچنین بر توسعه کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد و گفت: این موضوع آغاز شده و فعالیت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است و اگر این کرسی‌ها تقویت و پیگیری شود، به بهتر شدن فضای دانشگاه‌ها بسیار کمک خواهد کرد.
توفیقی تاکید کرد: شعار ما آرامش در عین تلاش و فعالیت، بحث و تبادل نظر و بحث است.


کشور باید در دست مردم باشد
وی با بیان اینکه کشور باید در دست مردم باشد، گفت: اعتقاد ندارم که کشور باید توسط حزب خاصی اداره شود، چرا که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی اهداف کشور را محقق سازد.
وی افزود: من به دانشجویان نیز گفته‌ام که از فعالیت‌های سیاسی آنها حمایت می‌کنم، اما تا جایی که به علم و دانشگاه لطمه وارد نشود، چرا که دانشگاه جای حزب نیست و نباید در آن کار حرفه‌ای سیاسی شود.
سرپرست وزارت علوم، با تاکید بر پرهیز از دو قطبی شدن دانشگاه‌ها، ادامه داد: دانشگاه با علم دوقطبی نمی‌شود، بنابراین به سیاست نیز باید در حدی اهمیت داد که رفاقت‌ها و همکاری‌های ما خراب نشود.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه من معمولا به عنوان منتقد سیاست‌های علمی حرف می‌زنم، گفت: این موضوع هیچ وقت باعث نشده که من قدردان حرکت‌های گذشته نباشم، چرا که امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که کشور در زمینه علمی راه پر پیچ و خمی را آمده و راه درازی نیز در پیش دارد.
وی با بیان اینکه اینگونه مسئولیت‌ها آمد و شد است، گفت: تا جایی که در توان دارم از دستاوردهای خوب این چهار سال حفاظت می‌کنم.


به خودم اجازه ندادم، با زبان سیاسی با کسی صحبت کنم
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه هیچ وقت به خودم اجازه ندادم، با زبان سیاسی با کسی صحبت کنم، افزود: عقاید سیاسی مثل حباب روی آب است و ممکن است تغییر کند، بنابراین ارزش ندارد به دلیل دیدگاه‌های سیاسی ارتباط خود را با دوست و همکارمان خراب کنیم.
توفیقی با بیان اینکه بعضا در جامعه دیده می‌شود که برخی با زبان سیاسی سخن می‌گویند، ادامه داد: زبان سیاسی از همان اول اختلاف است و همه حسن‌ها را آلوده و تخریب می‌کند.
وی لازمه اجرای برنامه‌ها را همکاری بین همه مسئولان دانست و گفت: باید نقاط قوت را به یکدیگر بگوییم و نقاط ضعف را در خفا گزارش دهیم.
توفیقی خطاب به کامران دانشجو و مدیران وی، گفت: می‌دانم که چقدر محدودیت دارید و با وجود این، چقدر زحمت می‌کشید. این دستاوردهایی که با وجود تحریم‌ها و کمبود منابع و امکانات کسب شده است، دلیلش کار کردن با عشق و علاقه و انگیزه است.
وی با بیان اینکه این بحث با دکتر روحانی هم مطرح شد که پس از دوران سرپرستی چه اتفاقی می‌افتد؟ اظهارکرد: این بحث برای من مهم نیست، چرا که اگر احساس کنم که یک روز هم می‌توانم کمک کنم، احساس وظیفه خواهم کرد و این خدمت است.
سرپرست وزارت علوم همچنین با بیان اینکه وزارت علوم مسئولیت بزرگی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دارد، گفت: دکتر دانشجو نیز دستاوردهایی در این زمینه داشته‌اند که مایلند بیشتر توسعه پیدا کند و بر روی آن تاکید دارند که این موضوع را نیز به من هم گفته‌اند.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دغدغه فکری من این است که در دانشگاه‌ها از مدیریت‌های سیاسی پرهیز کنیم، افزود: موفقیت همه این برنامه‌ها مستلزم مدیریت علمی و کارشناسی است.
توفیقی، مدیریت سیاسی را آفت دانشگاه‌ها دانست و گفت: این نوع مدیریت دانشگاه‌ها را قطب‌بندی کرده و باعث تحلیل انرژی‌ها می‌شود.


اولویت های وزارت علوم
وی با اشاره به اولویت‌های خود در اداره وزارت علوم بر اساس برنامه‌های موجود، گفت: ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه که به هیات امنایی اداره شدن دانشگاه‌ها اشاره دارد، از برجسته‌ترین نقاط برنامه‌های ماست.
توفیقی افزود: به نظرم این قانون جزو برجسته‌ترین دستاوردهای نظام بوده که اوج اعتماد خود را به دانشگاه‌ها نشان داده است، خوشبختانه این موضوع قانون است و همه آن را تایید کرده‌اند که اگر برای این قانون برنامه‌ریزی شود، سرعت پیشرفت دانشگاه‌ها و رضایت دانشگاهیان به مراتب بیشتر خواهد بود.
سرپرست وزارت علوم همچنین بر افزایش کیفیت آموزش عالی تاکید کرد و گفت: دستاوردهای علمی کشور بسیار چشمگیر است که از جمله می‌توان به توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد که نقطه قوت است، البته باید با تامین منابع و امکانات، تقویت همکاری‌های چند جانبه، ایجاد شبکه بین دانشمندان و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، کیفیت آموزش عالی را افزایش دهیم تا دستاوردهایمان لطمه نخورد.
توفیقی افزود: یکی از انتقاداتی که به نظام آموزش عالی وارد است، این است که مقالات زیادی ایجاد می‌کند، اما در بهره‌برداری از آنها به خوبی عمل نکرده است، ما باید این نقیصه را برطرف کنیم که دانشگاهیان ما این کار را انجام خواهند داد، بنابراین با این کار هم تعداد مقالات ما افزایش پیدا می‌کند و هم نحوه استفاده از آنها مشخص می‌شود.


بازنگری علوم انسانی باید ادامه پیدا کند
وی همچنین بر بحث بازنگری علوم انسانی تاکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی را شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده که باید ادامه پیدا کند و ببینیم که چگونه می‌توانیم آن را به بهترین نحو ارائه کنیم.
توفیقی افزود: کشور ما فرهنگ ارزش‌مدار و دین‌داری دارد که علوم انسانی نیز یکی از زیرساخت‌های آن است که در این زمینه با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم سرآمد باشیم.
نباید اجازه دهیم بازنشستگی به ابزاری سیاسی تبدیل شود
توفیقی همچنین درباره بحث بازنشستگی اساتید دانشگاه‌، گفت: این موضوع یک روال اداری دارد که در همه دنیا نیز مرسوم است، اما چیزی که باید مراقبت شود، این است که نباید اجازه دهیم بازنشستگی به ابزاری سیاسی تبدیل شود، البته انشاءالله تاکنون چنین نبوده و نمی‌خواهم پیش قضاوت کنم.
سرپرست وزارت علوم گفت: در ماه‌های اخیر وزارت علوم بارها اعلام کرده اگر بازنشسته‌ای فکر می‌کند به اشتباه بازنشسته شده است، به ما مراجعه کند که به نظرم بهترین راه این است که در وزارت علوم باز باشد، همچنین آیین‌نامه‌ها نیز اگر نواقصی داشته باشد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد. به طور کلی هدف ما این است که دانشگاهیان با رضایتمندی و فعالیت‌های علمی خود تمرکز کنند.


التماس دعای کامران دانشجو برای فارغ‌التحصیلی
وزیر علوم دولت دهم در جلسه تودیع‌ خود، با بیان اینکه آرزوی توفیق برای آقای توفیقی دارم، گفت: وی اسم با مسمایی دارد که امیدوارم در مسیر هم بتواند به همین شکل باشد و شاهد توفیقات او باشیم.
دکتر کامران دانشجو در این جلسه با بیان اینکه جامعه دانشگاهی، جامعه‌ای فهیم، پرتلاش، محجوب، منصف و عالم است، اظهار کرد: بهتر از آن، این است که همه با هم دوست صمیمی هستیم و امیدوارم این رفاقت‌ها علی‌رغم دیدگاه‌هایی که ممکن است در هر دو طرف وجود داشته باشد، بیشتر حاکم شود.
وی با بیان اینکه از دکتر توفیقی صمیمانه تشکر می‌کنم، گفت: خدا را شکر می‌کنم به خاطر آنچه که به ما داد و از ما گرفت، چرا که آنچه که به ما داد، از کرمش بوده و نه از لیاقت ما و آنچه که از ما گرفت، از حکمتش بوده است.
وزیر سابق علوم به مزاح گفت: امیدوارم که دعا کنید در این دولت من نیز پس از این همه مدت فارغ‌التحصیل شوم.
مراسم معارفه سرپرست وزارت علوم با حضور روسای دانشگاه‌ها در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار خواهد شد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آريا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    66 4
    درود بر روحاني سومين رئيس جمهور هشتاد درصدي ايران
    • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 16
      منظورت 50.7 درصدي هست ديگه نه؟
    • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 18
      خدا بخير كنه تو اين چند ماه چه بلايي قراره سر دانشگاه ها بياد.
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      15 3
      معلومه که کسانی بدون بلیط سوار اتوبوس سوار شدند خیلی نگرانند
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    75 1
    لطفاً رییس دانشگاه صنعتی اصفهان را عوض کنید.این را من نمی گویم همه می گویند؟!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      3 0
      وضع دانشگاه صنعتی اصفهان واقعا اسف بار است. باید بیایید ببینید مدیریت افتضاح فعلی چه بر سر این دانشگاه اورده!
  • بی نام US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    50 1
    اقای توفیقی خواهشا دانشگاه یزد را در یاب .
    • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      1 25
      يعني چيكار ديگه بايد براتون بكنن؟!! نكنه ميخواي اردوهاي مختلط از سر گرفته بشه و فساد راه بيفته؟!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    52 7
    افراطي ها دست به كار شيد تا ايشون وزير نشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    57 2
    می دونم شان دکتر عارف بالاتر از وزارت علومه، ولی خیلی دوست دارم یک نابغه ریاست وزارت علوم رو بدست بگیره!
  • حسن A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    10 44
    دوستان ! امروز كه با لطف خدا ؛ تدبير رهبري و هوشياري ملت همه ي نيرو هاي انقلاب در كنار يكديگر قرار گرفته اند و بساط فتنه از كشور برچيده شده است با يكديگر با زبان برادري صحبت كنيد تا شكر نعمت كرده باشيد و خدا بر توفيقات شما ملت بيفزايد.
  • مملی بنفش A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    37 2
    جون هرکی دوست داری رییس دانشگاه باهنر کرمان رو هم عوض کن...فقط یه آدم نخبه بذار...توقع همه دانشگاهیان و دانشجویان کشور همینه...انسان نخبه...
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    20 2
    بازهم خدا رو شکر که حداقل کامران دانشجو دیگر وزیر نیست !
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    5 14
    كاش همين سرپرست هم نميشدي.
  • علی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    15 0
    دانشگاه آزاد رو دریابیییییییییییییییییییییییییییییییییییییید
  • ارش A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    8 1
    این مصوبه جدید کمسیون هم ارزی رشته ها باید بازنگری بشه،حق اونایی که ناپیوسته تحصیل کردند با اونایی که پیوست لیسانس گرفتن یکسان در نظر گرفته نشده،هرجا اعتراض میکنیم کسی جواب درست و حسابی نمیده،، خبرآنلاین بیا تو رو خدا این موضوع رو بررسی کن..
  • بهروز IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    17 0
    اقای توفیقی لطفا خبر روزنامه بهار در رابطه با تغییرات گسترده ی انجام شده - عزل و نصب - توسط رییس دانشگاه علامه طباطبایی رو جدا ً و بدون فوت وقت پیگیری نمایید.
  • بی نام EU ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    13 0
    دانشگاه ایلام را هم دریاب که اوضاع خرابه.
  • ارمان IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    7 1
    افرین
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    7 0
    آقای توفیقی لطفا همه مدیران رو عوض کن !
  • دکترا از شریف بیکار!!!!!!!! IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 0
    آقای توفیقی!!!!!!! در حضور تعداد بسیار زیادی متقاضی با مدرک دکترا از دانشگاههای معتبر کشور دختر رئیس دانشگاه علم و صنعت با مدرک فوق لیسانس اون هم آزاد اونهم با لیسانس غیر مرتبط به عضویت هئئت علمی این دانشگاه خوب ایران درآمده است. اگر واقعا حسن نیت دارید در قدم اول این مساله را بررسی کنید ودر تمامی رسانه ها مطرح و جواب بدهید تا الگویی شود و امید که شعار دولت هم بوده است در دل قشر تحصیل کرده قرار گیرد و الا این امانت را پاسداری نکردهاید