نخستین اقدام قاطعانه‌ی محیط زیستی در دولت حسن روحانی!

در بیست و پنجمین روز از مرداد ماه 1392، اغلب خبرگزاری‌های دنیا به نقل از منابع هندی به انتشار گزارشی پرداختند که به سرعت مورد توجه محافل منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت. زیرا محتوای این خبر به توقیف یک نفت کش غول‌پیکر هندی مربوط می‌شد که 140 هزار بشکه نفت از عراق را حمل می‌کرد، آن هم نه توسط رقیب تاریخی‌اش (پاکستان)، که ایران! موضوعی که بالقوه می‌توانست ابعادی تنش‌آفرین در منطقه بیافریند. نوشتار پیش‌رو به تحلیل این رخداد و دلایل واقعی و دیگر تبعاتش پرداخته است ...

    ماجرا بازمی‌گردد به روز 15 مرداد، زمانی که وجود یک لکه نفتی بزرگ در سواحل جزیره لاوان از طریق یک مرکز بین‌المللی مراقبت دریایی در بحرین به نام MEMAC (مرکز کمک‌های متقابل در مواقع اضطراری در دریا) گزارش شد و در تحقیقات بعدی مشخص گردید که مسئول ایجاد این لکه‌ی نفتی، یک فروند نفت‌کش هندی‌ ‌به نام Desh Shanti است که ظاهراً در روز هشتم مرداد با تخلیه‌ی غیرقانونی آب توازن خود، عمداً سبب ایجاد آلودگی نفتی در خلیج‌فارس شده است. در حقیقت بر بنیاد تصاویر ماهواره‌ای که این نهاد در اختیار قرار داده است، یک لکه‌ی بزرگ نفتی به طول حدود 15 کیلومتر در اثر ریختن عمدی بخشی از آب توازن کشتی در 42 کیلومتری خاور جزیره لاوان پدیدار شده و ممکن است حتا تا سواحل بحرین مناطق گسترده‌ای را متأثر کند.

    از آنجا که منطقه خلیج فارس و دریای عمان طبق قانون سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، منطقه ویژه دریایی محسوب می‌شود، تمام شناورهایی که در این بستر دریایی تردد می‌کنند، ملزم به گزارش سریع ‌آلودگی‌ها به مرکز منطقه‌ای MEMAC هستند.
    گفتنی آن که در بازرسی‌هایی که توسط کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی ایران از این کشتی توقیف شده به عمل آمده، آشکار شده که تجهیزات نفت‌کش مذکور نقص فنی داشته و خدمه با علم به وجود مشکل، اقدام به تخلیه آب توازن کرده‌اند،‌ بنابراین ایجاد این آلودگی، عمدی محسوب می‌شود و طبق قوانین بین‌المللی باید جبران خسارت هم انجام شود. میزان خسارت وارده را هم باید گروهی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست - معاونت دریایی - و سازمان شیلات ایران تعیین کنند. همچنین این ادعای طرف هندی که کشتی در زمان توقیف در آب‌های ایران نبوده، خوشبختانه توسط MEMAC رد شده و مطابق قوانین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران حق توقف و توقیف کشتی آلوده کننده هندی را داشته است. بنابراین، کاملاً اثبات شده که این عمل نه یک اقدام سیاسی/ نظامی ؛ - آنگونه که در اخبار نخستین رسانه‌ای منتشر شده بود - که یک حرکت بازدارنده محیط زیستی و در راستای حفظ منافع تمام کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.
    در این میان، نیما پورنگ - مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - در مصاحبه دیروزش با خبرگزاری تسنیم، فاش ساخت که از یک ماه پیش - 16 تیرماه - به کشتی مزبور هشدار داده بودند که به دلیل آلاینده بودن، به سواحل ایران نزدیک نشود که متأسفانه ناخدای کشتی به این هشدارها اهمیت نمی‌دهد.

    به هر حال حساسیت سزاوارانه دولت به این خطر محیط زیستی شایان تقدیر است و نگارنده امیدوار است که مسأله آب توازن این نفت‌کش غول پیکر هندی، بتواند سردی رابطه بین ایران و کشورهای همسایه را کاهش داده و دوباره به توازن برساند!
    در عین حال، یادمان باشد که فقط در طول 13 سال گذشته 240 سانحه دریایی در خلیج فارس رخ داده که جملگی منجر به افزایش آلودگی این محیط دریایی ارزشمند شده است. از این میان 35 مورد غرق شدگی کامل شناور، 26 مورد نزدیک به غرق شدن، 30 مورد نشت نفت، 20 مورد آتش سوزی، 15 مورد تخلیه پساب و مابقی هم سوانح متفرقه بودند. با این وجود، به گفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی نفتی دریای شمالی کشور بیشتر از خلیج فارس بوده، به نحوی که از سال 2000 تا 2013 سالانه 114 هزار تن نفت وارد خلیج فارس شده و 135 هزارتن هم وارد دریای کاسپین یا مازندران شده که عمدتاًبه دلیل سوانحی است که در چاه‌های نفت آذربایجان و روسیه رخ می‌دهد. در عین حال برآوردهای سازمان منطقه‌ای محیط زیست خلیج فارس نشان می‌دهد: نه تنها قرار نیست تا سال 2020 این میزان کاهش یابد، بلکه متأسفانه افزایش هم خواهد داشت. چرا که به گفته عبدالرضا کرباسی: همین نگرشی که در بدنه‌ی وزارتخانه‌های ثروتمند ما وجود دارد، ظاهراً در آن کشورها نیز وجود دارد و آنها هم حاضر نیستند از میلیاردها دلار درآمد نفتی خود تنها یک میلیاردش را برای کنترل آلودگی‌های نفتی و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی هزینه کنند! چرا؟
    آیا رییس آینده سازمان حفاظت محیط زیست در ایران از چنان قدرتی برخوردار خواهد بود تا این موازنه‌ی شوم به نفع وزارتخانه‌ها و نهادهای ثروتمند و پرقدرت را برهم زده و آنها را وادارد تا اندکی بیشتر کیسه را برای هزینه‌های محیط‌زیستی شُل کنند؟!
    پرسشی که برای یافتن پاسخش، ظاهراً نباید مدت زیادی منتظر بمانیم، هر چند که هنوز حسن روحانی نتوانسته برای تنها سازمان مهمی که رییسش در حد معاونت رییس جمهور است، یعنی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، یک رییس مناسب انتخاب کند! چرا؟
    آیا این تعلل ناشی از اهمیت موضوع است یا برعکس؟ بی شک زمانی که نام فرد منتخب اعلام شود و سابقه‌ی مدیریتی وی در حوزه‌ی محیط زیست مشخص گردد، آسان‌تر می‌توان به این پرسش، پاسخ داد.

    بیشتر بدانید:

    - گازوئیل و جنگل های حرا در قشم!

    - تجاوزی دیگر به خلیج همیشه فارس

    - توهین به خلیج فارس فقط تحریف نامش نیست! هست؟

    - روز ملی خلیج فارس را چگونه باید پاسداشت؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    این اقدام درست را ارج منهیم . خانم دکتر ابتکار بهترین فرد برای تصدی این مقام است .
    • مهدی معرفت IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      موافقم و امیدوارم ایشان هر چه زودتر معرفی شوند.
    • شین IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      روحانی مچکریم !
    • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      ما هم این اقدام را ارج می نهیم ولی بدون خانم ابتکار
    • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      شما چه فرقی با افراطیون دارین؟ اونا یک نفر رو بخاطر اصلاح طلب بودن رد می کنن. شما هم یک نفر رو بخاطر اطلاح طلب بودن چشم بسته قبول دارین. خانم ابتکار چه کار مفیدی برای محیط زیست انجام دادن؟
    • محمد A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      25 91
      خانم ابتكار چرا ؟ ايشون دفتر بازي و جلسه و كنفرانس رو خوب بلدن . ولي اهل طبيعت گردي و بازديد نيستن . يه گزينه مرد انتخاب شه.
    • reza IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      27 71
      چه ربطی به ابتکار داره منطق هم خوب چیزیه در ضمن کارنامه ایشون چندان هم به نفع مردم نیست
    • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      11 36
      نخیر ایشونو باید بذارن رئیس دانشگاه الزهرا!! لطفا! ((:
    • بی نام US ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      10 35
      یعنی هیچ کس تو این مملکت و بین اصلاح طلبها لایق نیست که شما ابتکار رو معرفی می کنید؟
    • دامون IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      24 0
      چرا خود آقای درویش انتخاب نشه؟اگر هم خانم ابتکار انتخاب شد لطفا حتما آقای درویش را دریکی از معاونتهای مهم وکاربردی منصوب کنند.آقای درویش لطفا درباره گون های چهارمحال وبختیاری هم بنویسیدوهشداردهید که نابودیشان حیات را دراین استان درمعرض خطر قرار داده.ممنون
    • بوشناس A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      1 3
      از تو صندوچه ها چیز نو و خوبی در نمیاد - خون تازه باید وارد شریان محیط زیست شود
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      2 3
      این چه حرفیه آخه! ابتکار آدم خوبیه ولی بدرد محیط زیست نمیخوره. محیط زیست یه آدم متخصص پای کار و قدرتمند میخواد نه ایشون.
  • محمدحسین IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    تو روز روشن و از این حرف ها؟...مگر وزرای روحانی اومدند که تغییرات مدیر بدند... حتما اگر مدیران روحانی بودند میگفتند این کار افراطی گری هست خخخخخخ
    • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      127 4
      محمد حسین خان! معلومه که چنین اقدامی نمی تونه بدون هماهنگی و اطلاع شخص رییس جمهور صورت بگیرد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    منتظر خانم ابتکاریم
  • شین IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    88 1
    امیدوارم دکتر روحانی در ادامه ی اقدامات هوشمندانه ای که دارند انجام می دهند ؛ رئیس سازمانی لایق را نیز برای محیط زیست انتخاب کنند .
  • بي نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    خانم ابتکار با حرفهایی که راجع پارازیت زدند و خوراک رسانه های بیگانه را فراهم کردند باید در یک دادگاه صالحه به جرم توهین به نظام محاکمه بشن ایشون حتی برای شورای شهر رد صلاحیت شدند چطور میخوان رئیس سازمان محیط زیست بشن؟!
    • پسر بسیجی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      189 9
      8 سال نابودی اقتصاد و فرهنگ کافیه زنده باد دولت تدبیر و امید و اصلاحات
    • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      115 2
      این که پارازیت ضرر داره توهین به نظامه؟؟؟ خوراک رسانه بیگانه س؟؟؟ والا صحبت های احمدینژاد که تا نشریه محلی دهات آرکانزاس هم را پیدا کرده بود بیشتر خوراک برای رسانه بیگانه فراهم میکرد. دفاع هم میکنی از نظام درست دفاع کن. بعضی نظرات آدمو یاد قصه غضنفر تو فوتبال میندازن
    • احمد ت IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      125 2
      وقتی بعدا نتونستی بچه دار بشی یا بچه ات ناقص بدنیا اومد اونوقت میفهمی که صحبتهاش در مورد پارازیت واقعیته یا خوراک رسانه های بیگانه
    • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      59 3
      حتما مشایی خوبه ؟؟؟؟؟
    • مریم A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      26 5
      واااااااااااااااااااااااااای " کلوز پلیز " عــــــــــــــــــــــــــــالی بود.
  • سیامک A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    5 41
    هند دو هفته پیش میزان قابل توجهی از پول های ایران را بلوکه کرد و ایران هم تلافی کرد و کشتی هندی رو توقیف کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • بی نام IN ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    60 2
    روحانی دمت گرم این هندی ها رو بچزون که دارن ما رو می چزونن اینجا
    • بی نام MY ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      2 15
      چکار می کنند مثلا؟
    • بی نام CN ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      8 2
      عین چی واسه کاری که وظیفشونه از ایرانیا رشوه میگیرن تا انجامش بدن....تو سطح اتباع بیگانه اونقدر که ایرانی ها رو اذیت میکنن افغانی ها و آفریقایی ها رو اذیت نمیکنن...تا میفهمن هندی نیستی میخوان سرت رو کلاه بذارن...به ایرانی و مسلمون خونه نمیدن اکثراً حتی اگه خانواده باشه....بازم بگم چه بلاهایی سرمون میارن؟؟؟
    • بی نام MY ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      1 1
      14 نظر منفی برای یک سوال؟! مردم کم ظرفیتند ها! ما فکر می کردیم توی مالزی مردم کم ظرفیتند!
    • بی نام A1 ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      2 5
      کسی که داری میچزوندتون امریکاست نه هند. یا هنوز فشار تحریم ها رو حس نمیکنید؟
    • بی نام CN ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      2 0
      دوست عزیز فشار تحریم ها رو حس میکنیم...اون هم شدید....ولی ان شا ا... قسمتت بشه با این ملت زندگی کنی دیگه فشار تحریم یادت میره!!!!!
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    36 0
    دستتان درد نکند
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    6 68
    الان این کشتی متوقف شده کجا نگهداری میشه ؟ حتما دولت تدبیر و امید میخواد این کشتی رو تعمیر کنه و هزینه اقامت کارکنانشو بپذیره و د رمراسم بدرقه به هرکدوم یک کیسه پسته بدهد
    • مرتضی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      57 0
      این کشتی قرار است از سمت سواحل خوزستان به سوی شرق حرکت کرده و در بندرعباس بماند و تا زمانی که هندی ها آن را تعمیر نکرده و خسارت هایش از طریق بیمه به طرف ایرانی پرداخت نشود، اجازه حرکت پیدا نمی کند.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      42 1
      دوست عزیز اون یکی دیگه بود که اول چارتا انگلیسی رو گرفت بعد که دنیا ریختن سرمون بلند شد براشون پسته و قالیچه برد با سلام و صلوات راهی شون کرد برن. به نظرم آقای روحانی یا کاری رو نمی کنه یا اگر کرد پاش می ایسته. مخصوصا از این نوع کارها که قبلی می‌کرد.
    • پانی A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      15 0
      ایشون رو اشتباه گرفتین اونی ک اینکارارو انجام میداد و یه دست کت شلوارم تنشون میکرد و عکس یادگاری باهاشون میگرفت خدا رو شکر رفته
  • بی نام MY ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    34 0
    روزنامه تایمز هند چه بلبشویی به پا کرده! این تصویر لکه نفتی رو نشونشون بدید خوب!
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    30 0
    خلیج فارس خیلی صدمه دیده و بدون ملاحظات سیاسی و فقط به خاطر حفظ محیط زیست که با زیست ما انسانها ارتباط تنگاتنگ داره باید در احیای دوباره این اکوسیستم بکوشیم. همه کشورها هم باید کمک کنند.
  • نوشین A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    42 0
    خدا رو شکر!! بالاخره شنیدیم که یه اتفاق مثبت رخ داده باشه تو این مملکت
  • شهاب چراغی A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    11 0
    با سپاس از اطلاع رسانی و روشنگری شما
  • بی نام A1 ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    5 0
    لطفاً جلوی خشک کردن ساحل در جزیره قشم بخش درگهان را بگیرید با این همه زمین باز هم دریا را میخشکانند و پاساژ می سازند
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4 0
    مملکت ما احتیاج به مردان و زنانی دارد که عزت و اعتبار تحقیر شده ما را زنده کنند. کسانی که در جهت حفظ مصالح و منافع کشور از هوچی گری های دیگر کشورها نترسند در عین اینکه برقراری روابط حسنه با همه کشورها و دوری حتی الامکان از ایجاد تنش از اولویت هایشان باشد.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    5 0
    بعد امریکاییها تو خبرگزاریهاشون گفته بودند که ایران کشی حامل نفت عراق رو متوقف کرد و این میتونه نشانه اعتراض به هند به دلیل کاهش واردات از ایران باشه. در حالی که واقعا اینطور نبود. اون کشتی داشت خلیج فارس رو به شدت الوده میکرد.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 0
    محیط زیست جای سیاست بازی نیست. از نظر من خیلی خوبه که کشتی ای که آسیب زده توقیف شده. امیدوارم پولی که بابت خسارت گرفته میشه صرف پاکسازی مشکل و کمک به محیط زیست و حل آسیبهای وارده و جای دیگه ای خرج نشه !
  • سیما A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    بلکه هیئت دولت یک کارگروه فنی زیست محیطی نیاز داره که بجای تامین حقوق و اعتبار یک سازمان عریض و طویل منابع تامین حمل و نقل عمومی را به یکباره تامین کنه ( کشورهای پاک بخش خصوصی را تقویت کردن برای حمل و نقل مینی بوسی شیک و ارزان و سروقت ، تردد خودروهای شخصی و پارک کردن را به شدت محدود کنه ، روی پارازیت و آثار منفی اون قدرت نظارتی داشته باشه و فضای سبز را تقویت و فضاهای سیمانی و سیاه را کاهش بده و اتفاقا قیمت بنزین را به حدی بالا ببره که مردم عادی ترجیح بدن از همون مینی بوسهای ویژه ارزون و مترو استفاده کنن ، ونهای شهری و اتوبوسهای موجود ما هم آلوده اند هم به شدت آلاینده و فرسوده خوب مشوقهای بخش خصوصی این مشکل را حل می کنه نباید مالک همه چیز دولت باشه ضمنا خیابونگردی جوونا با ماشین !!