خانه ملت نوشت:

ایرج ندیمی درباره برگزاری نشست اجلاس پائیزه اتحادیه بین المجالس، گفت: نشست پائیزه اتحادیه بین المجالس اواخر مهر ماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست شرکت می‌کند، گفت: هیات پارلمانی 6 نفره جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس حضور می‌یابد.

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس کشورمان، با اشاره به مباحث مطروح در این نشست، افزود: در اجلاس‌هایی که برگزار می شود به طور مشخص موضاعاتی در سه بخش مطرح می‌شود که در بخش اول کشورها به ترتیب حروف الفبا مباحث خود را مطرح می‌کنند، بخش دوم مباحثی است که به صورت اضطراری مطرح می‌شود و در بخش سوم مباحثی درمورد حقوق بشر، حقوق زنان و مباحث اقتصادی طرح می‌شود.

اتحادیه بین‌المجالس (Inter-Parliamentary Union) که به اختصار IPU نامیده می‌شود در سال 1889 تأسیس شد و هدف از آن کمک به صلح و همکاری میان ملت‌ها با گفت‌وگو میان پارلمان‌های جهان است.

مقر این اتحادیه در ژنو سوئیس می‌باشد و بیش از 110 سال قدمت دارد. در حال حاضر 154 مجلس از کشورهای مختلف جهان عضو اتحادیه بین‌المجالس هستند که جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال آن است.

این اتحادیه در نقش بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد سالانه دو اجلاس اصلی در فصل بهار و پائیز برگزار می‌کند که روسا و سایر نمایندگان پارلمان‌های جهان در آن به تبادل نظر و تصویب قطعنامه می‌پردازند.بالاترین رکن اتحادیه، مجمع عمومی است که دارای کمیته‌های دائم صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه پایدار، مالیه و تجارت، و دموکراسی و حقوق بشر است.

در این اتحادیه همچنین نمایندگان از نهادهای مهم بین‌المللی به عنوان ناظر عضویت دارند و در اجلاسیه آن شرکت می‌کنند.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =