داستان ایران از آغاز تا خاموشی دماوند/قدمت تاریخ ایران در برابر اروپا چقدر است؟

دفتر نخست از مجموعه دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» به قلم فریدون جنیدی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین در جلد نخست «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» که با استفاده از متون تاریخی ایران نوشته شده، تاریخ ایران از آفرینش تا خاموشی دماوند بیان شده است. این کتاب پژوهشی با نگاهی تازه و متفاوت برای شناخت فرهنگ و تمدن دورکرانه‌ ایران‌زمین است.

«داستان ایران بر پایه‌ گفتارهای ایرانی» کتاب عظیمی است که حاصل 35 سال کار نویسنده بر روی مجموعه گفتارهای ایرانی است. نویسنده در توضیح کتاب آورده است: با توجه به این‌که اروپاییان گمان دارند که تاریخ بشر از 2800 سال پیش و از زمان موجودیت یافتن یونان شکل گرفته است و همه پژوهشگران و اندیشمندان نیز در آثارشان تاریخ بشر را از کتاب‌های به‌جامانده از این دوران به بعد می‌دانند، بنابراین دیگران در مقابل این گمان اروپاییان احساس حقارت می‌کنند؛ چون اروپاییان تاریخ قبل از 2800 سال پیش از میلاد را دوران پیش از تاریخ می‌دانند؛ در صورتی‌که این مسأله برای آن‌ها صدق می‌کند؛ نه برای ما که در سیستان جمجمه‌ای پیدا می‌کنیم که 4850 سال پیش بر روی او عمل جراحی انجام شده است و یا چشم مصنوعی و جراحی‌شده‌ای متعلق به 6000 سال پیش پیدا می‌کنیم؛ پس بنابراین درمی‌یابیم که گستره تاریخی کشور ما قدمت بسیاری در مقابل اروپاییان دارد. محور این کتاب بر پایه‌ شاهنامه استوار است؛ ولی در آن از دیگر دانش‌ها و موضوعات از قبیل چگونگی آفرینش‌ زمین، پیداش دریاها، انسان‌های نخستین و گردش زمین و آگاهی نیاکان ما از این دانش‌ها نام‌ برده شده است.

بنابراین گزارش، نویسنده  با نگاهی موشکافانه بر پایه نوشته‌ها و گفتارهای ایرانی در حوزه تاریخ به نگارش درآورده است. بنیادِ نظری این کتاب بر شاهنامه فردوسی، اوستا، متون پهلوی و دیگر نوشته‌های به‌جای مانده از نویسندگان پس از اسلام استوار است.  دفتر نخست این کتاب با آفرینش از دیدگاه ایرانی آغاز می‌شود و با خاموشی دماوند (حدود 6 هزار سال پیش) به پایان می‌رسد که این دوره به روایت شاهنامه فردوسی برابر با رویداد به بند کشیده شدن ضحاک به‌دست فریدون در دماوند کوه است. 


جنیدی پیش تر در گفتگویی نیز  درباره مبنای شکل گیری این کتاب گفته بود: در سال ۱۳۵۸ کتابی به اسم «زندگی و مهاجرت آریاییان بر پایه‌ گفتارهای ایرانی» منتشر کردم. تصمیم داشتم جلد دومی هم برای این کتاب بنویسم، اما به این نتیجه رسیدم که جلد اول نیازمند کار بیشتری است و در واقع این کتاب پایه‌ «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» شد. وی این را هم اضافه کرده بود که یکی از دلایل توجه به ریشه‌های فرهنگی، بحث گفتار و کلمات مورد استفاده در صحبت‌هایمان است. بسیاری از کلماتی که روزانه مورد استفاده ما قرار می‌گیرند ریشه‌ای غیرفارسی دارند، این در حالی است که تمام آن‌ها معادل فارسی ساده‌ای هم دارند. برای دریافتن این مطالب و حفظ فرهنگ ایرانی، باید به ریشه‌ها وصل شد و بخش عمده‌ای از این ریشه‌ها را می‌توان در متون و آثار ادبی به جای مانده از گذشته جستجو کرد.

«آفرینش از دیدگاه ایرانی»، «پیدایی کوه‌ها و دریاها در گیتی»، «آغاز سخنگویی در میان مردمان»، «پیدایی اندازه میان مردمان»، «خانه‌های زمان جمشید»، «پیدایی پره»، «درجه و پرگار»، «کره زمین»، «آگاهی ایرانیان از آن سوی کره»، «دگردیسی جانوران تا مردمان» نام برخی فصول کتاب است.

این کتاب مرجع از سوی موسسه نشر بلخ وابسته به بنیاد نیشابور و با قیمت 50 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
6060

کد خبر 309481

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگ A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    32 11
    قدمت تاریخ ایران در برابر اروپا هر چقدر که باشد باز ما عقبیم: در رانندگی - در مراعات حال دیگران - در احترام به گذاشتن به دیگران - در کمک به دیگران - در حق الناس - در ... اگه بخوام بگم که اینجا جاش نمیشه! مهم این نیست که چی بودیم. مهم اینه که الان هیچی نیستیم.
    • جهان A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      24 2
      درست گفتید ولی بزار یه کم با این کلمات وجمله های که صد البته مستند هم هستند دقایقی به خود ببالیم
    • زرینه IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      11 3
      هر دو نظر را قبول ندارم. چون به انجام کار توصیه نمی کنند. اصلا چکار دارید چقدر از کی عقب ایم یا جلوتر ایم. مهم اینه که الان همه اعتراف می کنیم که در اوج تنبلی هستیم و مثل لاک پشت حرکت می کنیم. چه بسا "عقب" هم می رویم. از خودمان عقب هستیم! بعضی تفکرات اصلا فایده ی تاریخ و میراث گذشته و میراث طبیعی را نمی دانند. حداکثر تلقی آنها عکس یادگاری است یا دقیقه ی هوای تازه در جنگل تنفس کردن و زباله های نهار پیک نیکی را "دور" ریختن. و ضمنا برای به خود بالیدن باید دلسوز باشی و نیازها را ببینی و بپرسی و تحقیق کنی از تجربه ی گذشتگان خودت. علم ایرانی را باید تولید کرد. با تجربه اندوختن، نه با کپی کردن از غرب.
    • زرینه IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      5 2
      ...... هر دو نظر را قبول ندارم. چون به انجام کار توصیه نمی کنند. اصلا چکار دارید چقدر از کی عقب ایم یا جلوتر ایم. مهم اینه که الان همه اعتراف می کنیم که در اوج تنبلی هستیم و مثل لاک پشت حرکت می کنیم. چه بسا "عقب" هم می رویم. از خودمان عقب هستیم! .... بعضی تفکرات اصلا فایده ی تاریخ و میراث گذشته و میراث طبیعی را نمی دانند. حداکثر تلقی آنها عکس یادگاری در موزه است یا یک دقیقه از هوای جنگل تنفس کردن و زباله های نهار را "دور" ریختن. .... و ضمنا برای به خود بالیدن باید دلسوز باشی و نیازها را ببینی و بپرسی و تحقیق کنی از تجربه ی گذشتگان خودت. علم ایرانی را باید تولید کرد. با تجربه اندوختن، نه با کپی کردن از غرب.
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    18 15
    داشتم داشتم قبول نیست دارم دارم قبوله.
  • arman IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    23 2
    این روزها که بیشتر مردم خلاقیتشون رو صرف روش های بدست آوردن پول و مقام میکنن چنین افرادی هویت کشور را به نسل بعد منتقل میکنند دست مریزاد
  • آقاهه IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    30 5
    كتاب ارزشمنديه و ارزش 50 هزار تومانو داره. چون مطالبي توش هست كه با خوندنش بتونيم بعنوان يك ايراني به خودمون بباليم اما اگه اين كتاب راجع به تمدن كشورهاي عرب همسايه بود يا راجع به يك شخصيت عرب بود، مطمئنا تسهيلات و امتيازاتي بهش تعلق مي گرفت كع قيمت اين كتاب نصف مي شد
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    8 10
    خيلي گرونه
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      7 0
      برای خریدن اونهایی نوشته شده که عاشق نیاکانشون هستند
  • lمظفر IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    11 15
    تا کی باید به گذشتمون افتخار کنیم پس حال و اینده چی میشه؟
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      3 13
      نه گذشته ای داریم، نه حال و نه آینده ای
    • محمد حسین IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      3 1
      به جای "افتخار کردن" مثل 50 سال پیش یا 4 سال پیش ... ، یاد بگیریم که خصوصیات خوب گذشتگانمون، مثل "پدربزرگ و مادربزرگ ها" مون رو مهم و مفید بدونیم و اون ها رو به خانه سالمندان یا به تاریخ یا به دلالان عتیقه! نسپاریم. .. از "پدر و مادرهامون" بخواهیم که از "پدر و مادرشون" برای ما تعریف کنند تا ما هم به "بچه هامون" منتقل کنیم.
  • منوچهر A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    8 3
    من نمیدونم چه اندیشه ای هست که دوستان فکر میکنن چون الان از دنیا عقبیم نباید به گذشته افتخار کنیم اتفاقا بر عکس باید بدونیم کی بودیم و چه جایگاهی شایسته ما در دنیای امروز هست . باید بدانیم وارثان کدام تمدنیم و امروز چه وظیفه ای برگردن داریم . ملتی که تاریخ خودش رو ندونه ناچار به تکرارش میشه . بیایید بدونیم کی بودیم و در کنارش بدونیم چرا به اینجا رسیدیم تا دیگه دچار همون اشتباهات نشیم.
  • حمید A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 11
    این کتاب اصلا علمی نیست. خواهش می کنم در جریان این مدل کتاب ها باشید که اطلاعات غیرواقعی در اختیار خوانندگان عام قرار می دن.
    • م IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      5 1
      چه زود کتاب رو خواندید! ... اصلا خواننده کتاب تاریخی خودش هم باید تفکر کند و قضاوت کند... دوم اینکه کدام کتاب تاریخی حتما صددرصد مطابق اصل حقیقت بوده؟ همینکه استاد جنیدی علاقه مندان به نیمه هویت خودشان در گذشته ی ایران را به تحقیق و قضاوت عقلی دعوت می کنند باید از ایشان تقدیر کرد.... راستی اصلا شما شاهنامه ویرایش شده توسط دکتر جنیدی را خوانده اید؟ یک شاهکار علمی و زبان شناسی است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین