امیرخانی: خوشحالم پس از 8 سال ادبیاتی در حد ایران شنیدم / اخلاق در دو دولت قبل نادیده گرفته شد

غلامحسین امیرخانی استاد هنر خوشنویسی در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که خوشحال است پس از 8 سال ادبیاتی در حد ایران فرهنگی شنیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم معارفه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه 31 مرداد در تالار وحدت  با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد. در این نشست هنرمندانی از حوزه های مختلف به بیان دغدغه های خود پرداختند.

غلامحسین امیرخانی نخستین هنرمندی بود که به نمایندگی از سوی جامعه هنرهای تجسمی ایران سخن گفت.

استقبال گسترده اهالی فرهنگ و هنر از این نشست باعث شد تا او صحبت‌هایش را با اشاره به همین مساله آغاز کند:«بتدا باید به این نکته اشاره کنم که طی 8 سال گذشته تالار وحدت جلسه‌ای با این وزن و اعتبار ندیده است. جای خوشحالی و امیدواری است که اهالی فرهنگ و هنر امروز با وزیر خود دیدار می کنند و مسائل خود را مطرح می‌سازند.»

او گفت:« مدت‌هاست که کلام یا گفتمانی در اندازه ایران فرهنگی نشنیده بودیم، آن هم ایرانی که در قله سخن و ادب قرار دارد. اما اکنون بسیار خوشحالیم که از زبان حسن روحانی رئیس دولت یازدهم سخن از ادب شنیدیم.»

امیرخانی افزود: «تاکید بر اعتدال و تدبیر در کلام رئیس جمهور بیش از هر عنوان دیگری نمایان بود. مولا علی(ع) هم در نهج‌البلاغه عنوان می‌فرمایند که هر کس در حد اعتدال رفتار نکند، حتی اگر زیر عبای من پناه گرفته باشد از من نیست.»

او ادامه داد:«رئیس جمهور می‌داند که با مردم با فضیلت ایران باید به ادب و درایت سخن بگوید و چون اعتدال را سرلوحه کار خود قرار داده نیک واقف است که بدون اعتدال نمی توان تصمیم گیری صحیح و اندیشمندانه داشت.»

تاکید دولت یاردهم بر اخلاق مداری نکته دیگری بود که این خوشنویس پیشکسوت به آن اشاره کرد؛« مساله اخلاق و اخلاق مداری نکته ای است که در سه دهه گذشته بسیار در مورد آن سخن گفته شده است. با این حال اخلاق در دو دولت قبل به نوعی نادیده گرفته شد و باز هم خوشحالیم که دولت یازدهم علاوه بر اعتدال، بر اخلاق مداری هم تاکید می‌کند.»

اوگفت که به اعتقاد من مردم ایران بسیار باهوش و با فرهنگ هستند و ظرفیت‌های بسیاری دارند، اما متاسفانه قدر آن‌ها آن گونه که باید دانسته نشده است.

امیرخانی افزود:«ما باید با فرهنگ و هنر خود با دنیا صحبت کنیم و من امیدوارم که این اتفاق در دولت جدید رخ دهد.»
او با اشاره به جایگاه والای فرهنگ و هنر ایران در جهان گفت که اهالی فرهنگ و هنر امانت دار این حوزه بوده اند و آن را تا به امروز حفظ کرده اند، زمانی که حمایت شوند درخشش بیشتری خواهند داشت و اگر حمایت نشوند در پنهان این امانت را دوباره حفظ خواهند کرد.

این هنرمند تاکید کرد به گمان من قدر امانتداری هنرمندان هنوز آن طور که باید و شاید دانسته نشده است.
او از هنر ملی ایران به عنوان هنری نام برد که در دنیا حرف اول را می زده اما سوءمدیریت ها با عث شده تا چین و اندونزی در زمینه هنرهای سنتی از ما پیشی بگیرند. امیرخانی گفت:«باید برای احیای این هنرها تلاش بسیاری کرد چرا که حیثت ملی ما به این هنرها بستگی دارد.»
او تصریح کرد: «هر هنرمند ایرانی می‌تواند نام سرزمین خود را از فرش به عرش ببرد.»


امیرخانی پیشنهاد داد که وزیر ارشاد به صورت دائمی انتخاب شود. به اعتقاد این هنرمند 4 سال زمان کافی برای شناخت هنر این سرزمین نیست و نمی‌توان بار هنر یک مملکت را با انتخاب‌های سیاسی در طول 4 سال به سرانجام رساند.
او تاکید کرد:«در اتاق فکر جمهوری اسلامی ایران باید فکری اساسی برای تداوم مدیریت انسانی در وزارت ارشاد صورت بگیرد.»

امیر خانی با اشاره به این مساله که وقت کم است و یک سینه سخن داریم ابراز امیدواری کرد که نشست‌های دیگری با هنرمندان برگزار شود تا آن‌ها بتوانند به صورت کامل صحبت‌های خود را با وزیر ارشاد در میان بگذارند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاگرد قديمي EU ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    دست شما استاد گرانقدر اين مرز و بوم را ميبوسيم ، و اميدواريم هر جا هستيد خوش و سلامت باشيد.
    • شاگرد IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      108 6
      استاد غلامحسین امیرخانی یک گوهر ناب در هنر خوشنویسی هستند. ایشان علاقه ای به مطرح شدن و مشهورشدن ندارند لیکن از آن هنرمندان بزرگواری هستند که هرگز جایگزینی نخواهند داشت. استاد عزیز، هر دایره ی تو را فلک حلقه به گوش/ هر مـد تو را مدت ایام رواست.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      5 0
      فدای قلمت!!!!!!!!!! دست مریزاد استاد
  • sina FR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    97 5
    دقت کردین خیلی ها مثل خودم وقتی می خواهیم تعریف هم بکنیم هم با آی پی یه کشور دیگه میایم که شناسایی نشیم؟ خدایا این دوران داره تموم می شه؟
  • بی نام GB ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    87 11
    بله استاد، هشت سال....هرگز به سخت جانی مان این گمان نبود.
  • امیر A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    21 93
    چه 8سال خوبی میتوانست باشد و یک عده از هر سالش برای مردم و دولت یک درد سر و فتنه ساختند . آیا ژست مودبانه و روشنفکرانه دردی از مردم دوا میکند یا با مردم باید به زبان مردم حرف زد
  • بی نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    من هم متاسفم در این 8 سال گوشی برای شنیدن نداشتی. استاد گاهی انسان بخاطر خودخواهی بعضی چیزها زا نمی شنود. انصافا در این 8 سال هیچ کار مثبتی صورت نگرفته؟ آخرتی هم هست
    • سرانجیک IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      55 12
      صورت گرفته است برادر یا خواهر عزیز......... اما اولویت مهم است. نمی شود در باد اصلاح ابرو خوابید،در حالیکه هر دو چشم را کور کرده ایم.....
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 13
      یعنی میخوای دولت با اینهمه تشکیلات و 800 میلیارد دلار درآمد نفتی هیچ کار مثبتی انجام ندهد؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      8 0
      یقین شما بهتر میفهمی
  • امین A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    57 6
    انشا اله سختگیریهای بی مورد در حوزه هنر تموم بشه
  • پژمان IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    36 4
    غیر از هنر که تاج سر آفرینش است بنیان هیچ منزلتی پایدار نیست با تشکر ویژه از استاد والامقام جناب امیرخانی و امید به روشن شدن چراغ همه هنرمندان اصیل ایرانی
  • بی نام GB ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    4 2
    غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ سلطنتی پایدار نیست ...اصلش اینه چون منزلت اتفاقا پایداره،در ادبیات هم نشانه های زیادی داریم هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان ایوان مداین را آینه عبرت دان
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    9 0
    خبر آن لاين جان اين صفحه پيونده امانمان را بريده. هردفعه كه يكي از لينكهاي سايتت رو باز مي كنم اين صفحه پيونده ها مثل مهمان ناخوانده باز مي شه. راه حلش چيه؟