۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲

ایرنا نوشت:

 به نوشته یک روزنامه آمریکایی، برغم منع جهانی تولید و صادرات مهمات و بمب خوشه ای و تلاش های بین المللی اخیر در محکومیت سوریه به دلیل(ادعای) استفاده این کشور از تسلیحات شیمیایی، ارتش آمریکا ۱۳۰۰بمب خوشه ای به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار به عربستان می فروشد.
به گزارش روزشنبه ایرنا به نقل از نشریه فارین پالیسی، تولید و صادرات بمب های خوشه ای در ۸۳ کشور جهان منع شده اما این امر ارتش آمریکا را از فروش هزاران بمب خوشه ای ساخت این کشور به عربستان باز نداشته است.
بمب‌های خوشه ای پس از انفجار به صدها قطعه بمب کوچک تبدیل می شوند که با پوشش دادن مناطق وسیع تر، تلفات و خرابی های فراوانی برجای می گذارند. برخی از این نوع بمب ها برای تخریب، برخی دیگر برای کشتن و زخمی کردن افراد و تعدادی نیز برای نفوذ به تجهیزات نظامی طراحی شده‌اند.
بیشتر بمب های خوشه ای منفجر نمی شوند از این رو قربانیان آنها بیشتر غیرنظامیان و به ویژه کودکانی هستند که در اثر تماس با آنها کشته و یا معلول می شوند.
تناقض بین محکومیت استفاده از چنین تسلیحاتی از سوی آمریکا و کشورهای جهان و در عین حال اقدام واشنگتن به صدور بمب های خوشه ای به عربستان با انتقاد ائتلاف مخالفان استفاده از چنین سلاح هایی موسوم به ائتلاف مهمات خوشه ای مواجه شد.
ساره بلک مور رئیس این ائتلاف در بیانیه ای گفت: اعلام فروش چنین سلاح هایی به عربستان در شرایطی مطرح شده است که عربستان و آمریکا استفاده ی ادعا شده ی سوریه از بمب های خوشه ای را محکوم کرده اند.
تاکنون ۱۱۲ کشور جهان معاهده بین المللی منع استفاده و فروش بمب های خوشه ای را امضا و ۸۳ کشور جهان آن را تصویب کرده اند.
اما تولید کنندگان مهم آن به ویژه آمریکا که به دنبال فروش هزاران بمب خوشه ای ساخت شرکت تجهیزات پدافندی تکسترون(Textron) این کشور به عربستان تا سال ۲۰۱۵ است، از امضای چنین معاهده ای خودداری کرده اند.
به نوشته فارین پالیسی، در حالی که وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد این کشور نیز مانند سایر کشورهای جهان نگران به کارگیری انواع تسلیحات مخرب از جمله بمب های خوشه ای است، اما تعجیلی در امضای معاهده منع تولید و استفاده از چنین بمب هایی ندارد.
مقامات آمریکایی با این بهانه که حذف چنین مهماتی از انبار تسلیحاتی این کشور، تهدیدی علیه نیروهای این کشور و شرکای ائتلافی اش خواهد بود، از امضای این معاهده سر باز زده اند.
فروش بمب های خوشه ای تازه ترین موضوع مجموعه معاهدات تسلیحاتی کنونی بین آمریکا و عربستان سعودی است که شامل فروش تعداد زیادی جت ها جنگنده اف ۱۵، بوئینگ ای‌اچ-?? آپاچی، بالگردهای نظامی یو اچ - ?? بلک هاوک، سامانه های راداری، موشک های ضد کشتی و رادار، موشک های سطح به هوا و حتی تجهیزات دفاعی سایبری برای استفاده در نوع جدید جت های جنگنده اف ۱۵ ایگل می شود.
روابط نظامی واشنگتن و ریاض دهها میلیارد دلار سود برای مقاطعه کاران دفاعی آمریکا دارد. از این رو، هر چند دولت های آمریکا و عربستان به تازگی بر سر برخی مسائل با یکدیگر اختلاف داشته اند، اما فروش تسلیحات این کشور به ریاض هم چنان ادامه خواهد داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    27 9
    پس فردا هم اگر عربستان زیادی حرف بزنه و تابع اوامر نباشه به خاطر استفاده احتمالی از این صلاح ها بهش حمله میشه !! خیلی جالب نه؟! خودشون میسازند و می فروشند بعد برای عدم استفاده ازش کنوانسیون تصویب میکنند و کشورهای دیکتاتور!!! را محکوم؟!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    25 9
    مرگ بر آل سعود.............
  • مهدی و پویا A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    11 5
    تجهیزات آمریکایی اسلامی عربی ، برای کشتن شیعیان عراق و افغانستان و پاکستان و سوریه به کشور مسلمان عربستان رسید خداوند لعنت کند این خوارج زمان را
  • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    اینا فکر میکنن بمب خوشه ای خرچنگ قورباقه و ملخ و سوسماره که فرت و فرت میخرن . آخه بدبختا به فرض که n تا از اینا رو خریدید و خواستید باهاش بجنگید آیا این همه نیروی نظامی شو دارید که از اینا استفاده کنند؟؟ !!!!!