پس از 60 سال، آمریکا به دلیل سرنگونی دولت مصدق، به ایران غرامت می​دهد؟

مجلس طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ایران را به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز بعد از اعتراف و افشای اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت داشتن آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد علیه دولت مرحوم دکتر مصدق، مجلس نشینان امروز دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی زمینه برای پیگیری حقوقی سیاسی این کودتا را در مجامع بین المللی فراهم خواهد ساخت.

براین اساس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی - سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ایران را در دستور کار داشتند. نمایندگان امضاکننده این طرح خواستار آن بودند که با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از 60 سال در طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد علیه حکومت ملی دکتر مصدق توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس که در اثر آن برای 25 سال ملت ایران گرفتار دیکتاتوری و وابستگی خطرناکی شد، دولت ایران با تشکیل کمیته ای حداکثر ظریف مدت 6 ماه برآورد اولیه از خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران را تهیه و به مجلس گزارش دهد. همچنین این کمیته موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه کند.

در این طرح وزیر امور خارجه(رییس کمیته)، نماینده رییس قوه قضاییه، وزیر اطلاعات، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای کمیته پیگیری جبران خسارت کودتای 28 مرداد خواهند بود.

همچنین در این طرح عنوان شده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی‌های لازم در مورد چگونگی دخالت سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) و سازمان اطلاعات انگلیس (MI6) در کودتای 28 مرداد 32 و سایر اقدامات تروریستی و تخریبی علیه ملت ایران را تهیه و به مجلس گزارش نماید تا تصمیم لازم برای قرار دادن این سازمان‌ها در لیست سازمان‌های تروریستی اتخاذ شود.

دو فوریت این طرح پس از اظهارات مخالفان و موافقان از مجموع 200 رای ماخوذه، با 173 رای موافق به تصویب رسید و رییس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون امنیت ملی را مامور کرد که در جلسه امروز خود به بررسی طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی کودتای 28 مرداد بپردازد.

پیگیری  خسارات وارده به ایران در مجامع بین المللی
منصور حقیقت‌پور از طراحان این طرح در اظهاراتی با اشاره به اقدامات سیاسی-اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا به ایران خصوصا در جریان کودتای 28 مرداد 32 گفت: اکنون دستگاه اطلاعاتی آمریکا اذعان داشته که در داخل ایران برای براندازی حکومت ایران اقداماتی انجام داده و ما شاهد تحمیل یک دیکتاتوری و استبداد به جمهوری اسلامی ایران بودیم.

وی با بیان اینکه فضا برای پیگیری جدی حقوق مردم فراهم می شود، خاطرنشان کرد: طراحان این طرح معتقد هستند که این حق مردم ایران است که خواستار پیگیری حقوقی و سیاسی خود برای اخذ خسارت‌ها شده و تنبیه آمریکا را در دستور کار خود قرار دهند. برایان اساس پیشنهاد می‌شود هیاتی به ریاست دستگاه دیپلماسی و با همکاری سایر دستگاه‌ها تشکیل شده و میزان خسارت‌ها را که در غائله 28 مرداد به مملکت وارد شد، احصاء کنند.

موسی غضنفرآبادی نماینده بم دیگر موافق این طرح بود. وی اظهار داشت: آمریکا و هم‌پیمانان آن نسبت به ملت ایران ستم‌هایی روا داشتند که خسارت‌های مادی و معنوی زیادی وارد شده است و متاسفانه ما نتوانستیم از طریق سازمان‌های بین‌المللی به خواست خود برسیم زیرا این سازمان‌های بین‌المللی ابزاری در دست آمریکا بودند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به افشای اسنادی که اخیرا توسط آمریکا و انگلیس منتشر شده است،‌گفت: خود اینها اذعان کردند که در کودتای 28 مرداد دخالت داشتند البته ملت ایران زمانی هم که خواسته حقوق حقه خود را پیگیری کند باز هم آنها مخالفت کرده و جنگ تحمیلی را به راه انداختند. بهترین افراد را ترور کردند تا انقلاب ما به سرانجام نرسد اما به خواست خداوند این انقلاب پیروز شد.

غضنفرآبادی اظهار کرد: اگر اکنون نیز این طرح مطرح شده معتقدم تا حدودی دیر است و ما زودتر از اینها باید این کار را انجام می‌دادیم اما به هر حال تصویب این طرح فرصتی برای مجلس و نمایندگان است و چه فرصتی بهتر از اینکه اسناد و مدارک جاسوسی آمریکا و انگلیس توسط خود آنها افشا شده و خودشان اعتراف کردند.

علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در موافقت با دو فوریت این طرح، گفت: آنچه اکنون افشا شده از نظر مردم ایران روشن است و همگان می‌دانیم که کودتای 28 مرداد با حمایت آمریکا صورت گرفت اما این آمریکایی‌ها بودند که زیر بار نمی‌رفتند. لذا در شرایط فعلی با افشای این اسناد، سند دروغگویی خود را امضا کردند.

جنایات آمریکا اظهر من الشمس است

محمدحسین میرمحمدی و احمد بخشایش اما از مخالفان این طرح دو فوریتی بودند. میرمحمدی نماینده گلپایگان گفت: در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که دو فوریت آن ضرورتی داشته باشد و ما می‌توانیم این طرح را در قالب یک فوریت به تصویب رسانده و حقوق مردم را به این طریق پیگیری کنیم.

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با بیان اینکه نهاد امنیت ملی آمریکا هر 30 یا 40 سال دست به افشاگری می‌زند و این مساله تازه‌ای نیست و همه دنیا می‌دانند که آمریکا و هم‌پیمانان آن جنایتکار هستند، گفت: اگر بخواهیم دو فوریت این موضوع را پیگیری کنیم باید در نظر داشته باشیم که علاوه بر کودتای 28 مرداد، اتفاق طبس، جنگ تحمیلی و ... موضوعاتی هستند که آنها نیز قابلیت پیگیری را دارند اما چرا در شرایط فعلی وزارت خارجه خود را مجبور کنیم که پرونده درست کرده و پیگیری کند؟

بخشایش با تاکید بر اینکه جنایت آمریکا اظهر‌من الشمس است، گفت: مجلس باید اهرم در اختیار دولت قرار دهد تا دولت بتواند چانه‌زنی کند البته طی ماه‌های اخیر دولت آمریکا به اندازه کافی بهانه در اختیار دولتمان قرار داده که بتوانیم موضوعات این‌چنینی را پیگیری کنیم.

لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد امروز کمیسیون امنیت ملی در جلسه خود به این موضوع رسیدگی کرده و فردا در جلسه علنی مجلس به بررسی آن بپردازیم.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    شک نکنید در سراسر دنیا هر حکومت مردمی که سرنگون شود پای آمریکا و انگلیس در کار است ( مصدق - آلن ده - مرسی و غیره
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      114 8
      شما اول غرامتمون رو از عراق لعنتی بگیرید آمریکا پیشکش!!!!!!!!!!!
    • احمد A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      92 10
      از چرچیل می پرسند شما چگونه یک کشور را استعمار میکنید گفت بوسیله دو چیز1.اقلیت خائن 2.اکثریت نادان پس مقصر انگلیس و آمریکا نیست.
    • جواد IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      58 3
      یه ماه صادرات برق و مواد غذایی رو به عراق قطع کنین بزار حساب کار دستشون بیاد اونوقت هم غرامتو میدن هم برا خرید از ایران التماس میکنن...بدم میاد از اینحرفاشون که میگن کشور دوست و همسایه و برادر و ....عراق....بابا یکم گردن کلفت باشید حقتونو از حلقومشون بکشید بیرون....
    • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      9 0
      اول خسارتی که باید روسها بدن رو بگیریم . آمریکا پیش کش .
  • سایه A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    75 0
    همون اموال بلوکه شده ایران رو بدن غرامت پیشکش
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    32 3
    برای موضوع اطلاع دادن موقعیت نیروهای ایرانی در زمان جنگ به صدام به منظور حمله شیمیایی که اسنادش رو دولت امریکا به تازگی از حالت طبقه بندی شده در اورده هم تصمیم بگیرید. خیلی بلاها سر ما اورده امریکا که میتونید در دادگاه های بین المللی پیگیرشون بشید.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    66 9
    لعنت به امریکا که دمکراسی در ایران رو در نطفه خفه کرد.
    • یوسف IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      14 22
      اتفاقا باید گفت درود بر امریکا که باعث تقویت پایه های دمکراسی در ایران شد اگر اوضاع انگونه که شروع شد ادامه می یافت تا ثریا این درخت کج میرفت اما توطعه امریکا باعث استقامت در ما شد تا بدنبال ان شکست پیروزی انقلاب اسلامی رغم بخورد تا جایی که 8 سال جنگ حدود 14.15 سال درگیریهای داخلی با ضد انقلاب مسلح و 33 سال تحریم های همه جانبه نتوانست ما را از پا دراورد طوری که هر روز بر مقاومت ما افزوده شد و امروز یک بازیگر مهم در عرصه سیاست منطقه و جهان هستیم ما همان ملتی بودیم که با دو تا زنده باد مرده باد مصدق را تحویل شاه دادیم .
  • وحید A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    76 5
    یک طرح دو فوریتی هم باید برای باز پس گیری آذربایجان ارائه شود. زیرا تاریخ عهد نامه آن تمام شده است.
    • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      11 1
      دوست عزیز اون مطلبی که همه جا نشر میشه یه حرف بی اساس هستش می تونی تحقیق کنی بیشتر جنبه سرکار ی داره
  • مجتبی US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    24 2
    آنچه این اسناد نشان میدهد- دخالت در کودتا و جنگ عراق- از پیش هم ثابت شده بوده و انتشار رسمی آنها کار صهیونیست ها و تندروهای آمریکایی برای جلوگیری از بهبود روابط ایران و آمریکا ست
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 1
    به نظرتون طرح این سوال و نظر خواستن در مورد آن توهین به شعور خواننده نیست؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      31 1
      اصلا هم اینطور نیست .سوال بسیار بجاییه.چون با نظرات مشخص می شه بعضی افراد فقط بدنبال شعار دادن و عوام فریبی هستن اخه یکی نیست به بعضی از نمایندگان بگه عزیزان غرامت از عراق که مربوط به 20 سال پیشه و عدد و رقم اون هم مشخصه نتونستیم بگیریم اون وفت برای شعار دادن و فقط برای شعار دادن طرحی رو تصویب می کنید که به گفته شما خسارت معنویه و هیچ عدد و رقم هم برای آن مشخص نیست و برای 60 سال پیش هم هست اونو می خواهید بگیرید با این طرحها می خواهید استکبار ستیزی خودتونو نشون بدین .
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    24 5
    این مسئله مربوط به چه سالی می شود؟چرا در چنین موقعیتی که نیاز به روابط با کشورها داریم این مسائل عنوان می شود.اگر بخواهیم به گذشته برگردیم و درر گذشته زندگی کنیم روسیه که خیانتش از همه کشورها به ایران بیشتر بوده.همچنین اعراب و مغولها و .....
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    26 1
    چه منافعی هست که سراغ گرفتن غرامت از عراق نمیرن که مال همین چند سال اخیره؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    10 0
    طرح گرفتن غرامت جنگ جهانی چی شد؟
  • ستاره سهیل A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    10 1
    عرامت از عراق هم یادتان نرود ای نمایندگان ملت
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    6 1
    بنابر اصول قرارداده شده و پذیرفته شدۀ بین الملل زمانی یک مسئله به لحاظ حقوقی قابل پیگیری است که دارای شرایطی باشد و به موجب آن شرایط صلاحیت مطرح شدن در دادگاههای بین المللی را داشته باشد که کیس کودتا دارای هیچ یک از شرایط لازم نیست(من بیشتر از شما دوست داشتم میشد یه چیزی از این آمریکاییها بکنیم). از آنجا که بعید بنظر میرسه که بین اینهمه نماینده و مدیر ارشد و آدم مسئولیت دار و . . . یک نفر پیدا نشه که از مبانی حقوق بین الملل چیزی ندونه لذا مطرح کردن این امر اونم با دو فوریت فقط یک دلیل داره و اونم س ی ا س ت است و بس. پس شما زیاد خودشونو ناراحت نکنید. راستی درجواب دوستانی که به درستی میگن چرا غرامت از عراق رو پیگیری نمیکنن باید بگم که این کیس هم دقیقاً به دلیل فوق الذکر قابل پیگیری نیست.
  • iran IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    4 0
    بحرین هم جنوبی ترین استان ایران است که در یک سناریوی سیاسی برای انتفال مردم فلسطین از ایران جدا شد / طرح باز پس گیری بحرین هرچند ره به جایی نخواهد برد اما ادعای ارضی ما احتمال کوتاه آمدن اعراب بر سر جزایر سه گانه خلیج همیشه فــــــــــــــــــــــــــــــــارس را افزایش می دهد.