۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳

11 روز از زمانی که وزرای اقتصادی دولت یازدهم رای اعتماد مجلس را کسب کردند، می گذرد.

 زمان کوتاهی است ولی در همین زمان کوتاه، حجم انتقادها از اظهارات و برنامه های برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت به شدت افزایش یافته است. مقیاس این انتقادها را اگر صرفا نظرات ارسالی مخاطبان خبرگزاری خبرآنلاین در نظر نگیریم، مرور عنوان گزارش ها و یادداشت های سایر خبرگزاری ها، سایت ها و روزنامه ها و مطالعه نظرات مخاطبان سایر رسانه های تعاملی نیز این ادعا را ثابت می کند. حداقل آن چه که از ارزیابی نظرات انتقادی ارسالی برای خبرآنلاین بر می آید، نزدیک به 85 درصد آنها به اظهارات دو وزیر و یک رییس کل تازه منصوب شده، اختصاص دارد. سه نفری که انگار با پاراگلایدری یکباره از بالاترین ارتفاع پریده اند و از خاطرشان رفته که این سفر در عین شیرینی و جذابیت، همیشه فرجام خوشی ندارد.

آقای روحانی! شما که تاکنون دو مصاحبه با نماینده های افکار عمومی برگزار کرده اید و پیش از آن هم در فیلم های انتخاباتی خود با گنجاندن نشانه هایی همچون آن عابر پیاد که می گفت:"لهش کردی" پیام دادید که افکار عمومی و نظرهای مردم برایتان مهم است، بدیهی است که نباید نسبت به واکنش های منفی ای که اظهارات و برنامه های برخی اعضای دولتتان برانگیخته است، بی تفاوت باشید. به هر حال بارها تاکید کرده اید که رییس جمهور تمام مردم ایران هستید، چه آنها که با هزار امید و آرزو و با شواری های مختلف دل به خانه دار شدن از طریق مسکن مهر بسته اند و چه آنها که از روند صعودی قیمت آب و برق به ستوه آمده بودند و چه آنها که با تاکید شما بر لزوم با ارزش سازی پول ملی، بار دیگر به آینده زندگی در ایران امیدوار شدند.

کتمان نمی توان کرد که شما حق دارید، رویه اقتصادسیاسی خاص خود را پیش بگیرید، رویه ای که شاید هزینه کرد 35 هزارمیلیارد تومان برای ساخت مسکن مهر در آن جایی نداشته باشد و در پی آزادسازی قیمت ها باشید. اما انکار هم نمی توان کرد که اجرای آن نیازمند اقناع اکثریت افکار عمومی و تمهید پیش نیازهای همراهی آنها با دولت است.

با این وجود چه توجیهی دارد که وزیر راه  وشهرسازی که دارای بیشترین منتقد و مخالف در مجلس است و چه بسا (خدای ناکرده) با رخداد اولین سانحه هوایی و استیضاح مجلس، سمتش به خطر بیفتد، جدی ترین برنامه عمرانی دولت قبل را که به هر حال دلبستگانی و منتفعانی دارد، با چنین شدتی زیر سوال ببرد و مدام تاکید کند که ادامه اجرای آن را متوقف می کند. آیا اساسا حمله تند به مسکن مهر اولویت اول وزارت راه است که شخص وزیر مدام علیه آن صحبت می کند و حجم عظیمی از انتقادها را علیه خود و دولت بر می انگیزد؟ این که ایشان مدام بگویند، در بازار مسکن و اجاره دخالت نخواهد کرد، امتیاز مثبتی برای وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود؟ بله، کاهش مداخله دولت در اقتصاد ستودنی است و تنظیم بازار باید با اصلاح عرضه و تقاضا صورت گیرد ولی این جمله شخص وزیر از سوی بخش قابل توجهی از افکار عمومی این گونه تلقی می شود که دولت بازار مسکن و اجاره را به حال خود رها خواهد کرد و قیمت ها همچنان بالا خواهد رفت. متاسفانه حتی افرادی که اخبار رسمی ایشان را تنظیم می کنند، ساده ترین بار معنایی مثبت و منفی واژه ها را نمی دانند و هیزم به آتش انتقادها می ریزند.

آقای روحانی! برای هر اصلاحی باید اکثریت جامعه قانع شود. این قانع کردن نیاز به اجرای سناریوهای مختلف رسانه ای دارد، نیاز به طرح مساله به چند روایت برای چند دسته از افکار عمومی دارد. اما متاسفانه برخی وزرای شما تصور می کنند، تنها وزیر نخبگان هستند.

در نقطه دیگری از سیبل انتقادها از دولت یازدهم، وزیر نیرو ایستاده که تاکنون اظهار نظر و گفتگویی نداشته که در آن پررنگ ترین تاکیدش بر گران کردن زودهنگام تعرفه آب و برق نباشد. گویا ایشان هم خود را تنها نماینده پیمانکاران صنعت برق می داند، نه مردم ایران. مگر وزیر اقتصاد، نفت، صنعت و شخص شما به عنوان رییس جمهور تاکید نکرده اید که اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها باید پس از مطالعات لازم و اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه ها که تبعات آن مورد اعتراض اکثریت جامعه است، صورت خواهد گرفت ؟ پس چرا حمید چیت چیان، وزیر نیرو باید بدون هیچ گونه زمینه سازی و بیان دلایل بر طبل گرانی زودهنگام بکوبد؟

بله، قیمت آب و برق واقعی نیست و دولت به پیمانکاران هم بدهی چندین هزار میلیاردی دارد اما پرت شبکه آب و برق بالاست، بازده نیروگاه های برق پایین است، تامین تصفیه خانه های جدید آب، پول می خواهد و مسایل دیگری از این دست هست ولی چرا بدون شکافتن آنها برای مردم و نشان دادن همت بالای مالی و فنی دولت برای حل آنها و قانع سازی افکاری عمومی، مدام به کسانی که تورم ناشی از هدفمندسازی یارانه ها، سفره هایشان را کوچک کرده، پیش از موعد شوک وارد می شود؟

این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که رییس کل بانک مرکزی آن هر چند با مخالفت های گسترده اقتصاددانان و بخش قابل توجهی از مردم از میان بانکی ها انتخاب شده در اولین اظهارنظر از دلار 3 هزار و 200 تومانی دفاع کند و امیدها به ارتقای ارزش پول ملی را به این زودی بر باد دهد. آن هم در شرایطی که در تازه ترین نظرسنجی ها، اکثریت قابل اعتنایی از مردم انتظار کاهش قیمت ها را دارند. اما ولی اله سیف، وضع موجود را منطقی می داند و از فنر در حال در رفتن نرخ ارز می گوید و پیام هایی را به بازار می دهد که شبیه پیام های رییس کل بانکی پیشین است. اساسا چرا ایشان اجازه داشته که پیش از اعلام حکم رییس کلی برای خود مصاحبه مطبوعاتی برگزار کند و بدون حصول اجماع در دولت، اظهار نظر کند؟ حالا هم انبوه نظرهای منتقد به ایشان از سوی مردم به رسانه ها گسیل شده و در آغاز کار بذر بی اعتمادی به رییس کل جدید بانک مرکزی کاشته شده است.

آقای روحانی! این گونه رسانه ها را مرکز جر و بحث های تند دولتمردان و مردم نکنید، رسانه ها را ابزار کنید ولی ابزار تعامل و تفاهم دولت و مردم. به وزرایتان هم گوشزد کنید که  اگر نمی خواهند وزیر همه مردم ایران باشند، لااقل با اکثرت آن تعامل کنند، آنها را قانع کنند، همراه کنند و خلاصه این که معتدل باشند.



برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    29 0
    آقای چیت چیان چرا معاونین قبلی را عوض نمی کند ؟ هیچ تحرکی در سطح وزارتخانه به چشم نمی خورد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 1
    همین یک جملش کفایت می کند: « متاسفانه حتی افرادی که اخبار رسمی ایشان را تنظیم می کنند، ساده ترین بار معنایی مثبت و منفی واژه ها را نمی دانند و هیزم به آتش انتقادها می ریزند.» متاسفانه دوستان اصلا حواس شان نیست دارند با مدیران روابط عمومی ای کار می کنند که توسط وزرای سابق به کار گرفته شده ااند و از همین نقطه دارند ضربه می بینند. کاش گوشی شنوا باشد و بشنوند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    آقایون رسانه مهمه باید حواس تون باشه. شما ها آدم های کارآمدی هستید نباید ابتکار عمل رسانه ای تون رو از دست بدید.
  • نقی A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 1
    این وزرا و کل دولت استراتژیست رسانه ای نداره ولی احمدی نژاد داشت. این دولت هنوز هم که رسانه هاش به بازار نیومده لااقل از نخبگان امر استفاده کنند.
  • حسن A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 0
    وقتی هیچ یک روابط عمومی منصوب نکردن یعنی به کار رسانه ای و افکار عمومی بی تفاوتن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 0
    اصلا گویا هیچ اتفاقی نیفتاده. یک دولت عوض شده یک دولت دیگر روی کار آمده بعد دارند با همان آدم های آقای احمدی نژاد کار می کنند. مدیرانی که همه شون جانبدارانه با وزرا و مسئولان قبلی کار می کردند حالا در ترکیب جدید هم دارند خودشون رو نگه می دارند. خدایی نکرده این سوء تفاهم به وجود می آد نکنه تملق گویی باشه. آقای آخوندی چشم تون رو باز کنید. حواستون هست؟
  • محمود A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 6
    جالبه در خبر معارفه آقای آخوندی نوشتن ایشون از نیکزاد رهنمود خواست. اگه مخالف مسکن مهره و شخصیت مستقلی داره، می شناسمش، این حرف یعنی خیلی سنگینه واسه آقای آخوندی. معلومه که دارن تخریبش می کنن در رسانه ها.
  • بی باک A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 1
    خدایی راست می گه این وزیر نیرو انگار جز گرون کردن آب و برق حرف و برنامه دیگه ای نداره بد جور رو اعصابه
  • محمد A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 0
    چه آنها که از روند صعودی قیمت آب و برق به "سطوح" آمده بودند و بعد به اعماق رفتند! البته ما هم به "ستوه" آمده ایم
  • دلار باز A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 2
    چه ایراد داره که رییس کل بعدی بانک مرکزی هم حامی دلار گرون باشه؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 2
    واقعیت این است که برای تایید اشتباهات این سه بزرگوار در مصاحبه های این چند روزه نیازی به تخصص سیاسی و اقتصادی نیست و به راحتی میتوان بی ملاحظگی کامل را انهم فقط با بیان نظرات شخصی بجای کارشناسی حس کرد و انگاه است که دقت در سوابق این بزرگواران در مدیریتهای قبلی کارشناسان را بطور جدی نگران اینده سه سازمان بسیار مهم تحت نظارت این اقایان مینماید .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    این بازی ادامه داره. آقای چیت چیان مبادا قربانی این موارد بشه. ایشون یکی از وزرای خوب نیرو هستند که می تونند در کنار مهندس زنگنه در بخش انرژی تحول ایجاد کند.
  • کارگر A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 1
    آقای روحانی یک بانکی جز به نفع بانک ها و کسب سود و درامد بانک فکر می کند؟ پس چه جور ی مدافع منافع ملی می تونه باشه؟
  • علی NL ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 1
    متاسفانه وزرای دولت یازدهم هنوز پختگی کافی در برخورد با رسانه ها را ندارند و همین نکته باعث شده اظهار نظرهای دردسر ساز افزایش پیدا کند، از سوی دیگر در باغ سبز نشان دادن سازمان صدا و سیما به مدیران دولت یازدهم از سر خیرخواهی یا اصلاح ذات البین نیست، هر چه حضور وزرا در این رسانه تصویری و صوتی بیشتر باید مطالبات مردم از ایشان افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر هز نوع اظهار نظری از سوی ایشان می تواند به مانند شمشیر دو دم در آینده بر علیه آنها استفاده شود، لطفا دوستان هیات دولت برای اظهار نظرهای جنجالی کمتر عجله کنند تا بعد با تسلط کامل بر پیچ و خم های حوزه مدیریتی خود اظهار نظر کنند، اصلا چه معنی دارد همه حرفها را خود وزرا بزنند مگر معاون یا مشاور ندارند؟!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 0
      دقیقا شما ببین وقتی آقای وزیر مدیر روابط عمومیش مجری تلویزیونه بعد کنارشه بیشتر از اینکه کمک به وزیر باشه بده بستون های کاریه. قبول دارید؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 1
    "حجم انتقادها از اظهارات و برنامه های برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت به شدت افزایش یافته است" یه چند تا لینک از این حجــــــــــــــــم به عنوان رفرنس مرحمت می‌فرمایید؟!
  • علی حق A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 0
    خدمت مخاطب بی نام عزیر:کافیست به عنوان نمونه به خبرگزاری فارس و تسنیم و انتقادهای دیگر رسانه ها آنها از مسکن مهر مراجعه کنید و نیز نظرات مخاطبان آنها، اخبار منتشر شده از آقای سیف و چیت چیان در خبرآنلاین مراجعه کنید و نظرات مخاطبان را مطالعه کنید.
    • مرتضی A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      2 0
      آقای علی حق شما از خبرگزاری هایی اسم می برید که هدفی جز جنگ رسانه ای علیه دولت ندارند. همین خبرگزاری تسنیم و فارس در دوران برگزاری انتخابات حتی از انتشار اخبار دروغ علیه آقای روحانی ابایی نداشتن. در مورد مسکن مهر باید گفت که اولا وزیر مسکن گفت تمام واحدهای نیمه تمام فعلی تکمیل می شه و ثانیا این که شما باید در نظر داشته باشید که واقعا در مسکن مهر تمام منابع بانکی به اون بخش گسیل شد این به قیمت کمبود نقدینگی بسیاری از صنایع دیگه بود. اما در کل من هم موافقم که دولت هنوز به استراتژی مناسب رسانه ای دست پیدا نکرده.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 2
    خیلی شلوغش کردید. در مورد وزیر راه و شهرسازی هم باید بگم که با توجه به کمبود بودجه دولت و نیاز شدید پروژه های راه و شهرسازی به منابع مالی، آخوندی هر کاری میکنه که علامت مثبتی به بخش خصوصی بده تا در این طرح ها سرمایه گذاری و مشارکت کنه (چون تمام راه حل های این بخش مبنی بر همین مسئله است) تمام اظهار نظرهاش رو هم از این منظر باید دید.
    • سامان A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 1
      آقا چی شلوغش کردی ؟؟؟؟من الان برام سوال شد چند تا سرچ کردم دیدم حرفه حقه. به قوله آريالای جهانگیری که تو صفحه فیس بوکش دیروز منتشر کرد می گفت دختر مرحوم حسن حبیبی اومده بود روزه اول کاری من دفتر ریاست جمهوری و باورش نمی شد دولت های نهم و دهم رفته باشند. الان دقیقا اینطوریه دوستان دولت های نهم و دهم گویا قرار نیس کنار برند. الان با هزار تا تملق کنار آقای آخوندی، چیت چیان و سیف می شینند و انگار نه انگار که قبلا چیزی بوده. مگه همین آقای مدیر روابط عمومی های وزیر مسکن دولت دهم از طرح مسکن مهر دفاع نمی کرده؟؟ بعد الان چطوریه ظرف 5 روز تغییر موضع داده و با وزیر مسکن همسو شده که می گه طرح مسکن مهر اشتباهه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    1 7
    جناب آقاي چيت چيان كه نيروهاي آب و نيرو را به خدمت مييرند چون در زمان انتخاب ايشان لابي هاي لازم را انجام داده اند و ايشان وامدار آنان است . ضمنا واقعا برايشان متاسفم كه از نيروهاي كنوني روابط عمومي وزارت نيرو استفاده نميكنند با توجه به اينكه نيروهاي متخصص و متعهدي هستند آقاي چيت چيان از نيروهاي خارج از حوزه ستادي استفاده ميكنند و مصداق ضرب المثل ( مرخونه همسايه غاز است ) را ايشان پياده ميكنند بهتر است يك نيم نگاهي به روابط عمومي وزارت نيرو بيندازند تا ببينند چه افراد متعهدي وجود دارند كه در تمام لظات سخني مي توانند يار و ياورشن باشد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 0
    توپخانه منتقدان دولت روشن شده کاش زودتر رسانه های حامی دولت راه بیفتند
  • ش A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 0
    به نظر من که حق با دولته ولی بیان عامی نداره
  • ناامید IT ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 1
    ,اقای حق رسالت یک خبرنگار کاری است که شما با این نوشته انجام دادید من از شما ممنون هستم
  • آشنا IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 0
    جناب آقاي چيت چيان،قطعا بدون تحول داخلي امكان پيشرفت كاري ميسر نميگردد.ادامه روند سكوت و عدم مديريت جابجايي و ترجيحا تاخير درعزل مديران زير مجموعه يكنوع نگرش بي تفاوتي در عموم ملت خصوصا همكاران تلقي مي شود.
  • پویا دبیری مهر A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    2 0
    درود خدا بر تو علی حق عزیز که حقیقت را کتمان نمی کنی و جو گیر هم نمی شوی
  • سعید.الف A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    1 0
    با سلام و تشکر از آقای حق عزیز، که نظرش همیشه جامع دانش و دلسوزی بوده. من مطمئن هستم آقای چیت چیان از تیم رسانه ای خوبی برخوردار نیست که در اظهار نظر هاش به ابعاد و تبعات اقتصادی مطلب توجه نمی کنه. مهمتر از اون آقای وزیر باید دست به یه خونه تکونی اساسی بزنن، بخصوص توی شرکتهای تابعه وزارتخونه. وگرنه پتانسیل اعتراض و نارضایتی توی شرکتهای زیر مجموعه نسبت به مدیران منصوب در دوره احمدی نژاد در کنار مشکلات صنعت کار دستشون میده. مدیرانی دوران احمدی نژاد با کمترین تجربه توی کار نیرو، از نهادهای نظامی اومدن و شرکتها رو کردن عین پادگان، نه میشه نظر کارشناسی داد و نه جلوی اشتباهات رو گرفت. با وضع پولی وزراتخونه شرکتها نه می تونن مثل قدیم از بودجه عمومی استفاده کنن و نه این مدیران عرضه کاسبی دارن.