جزییات قراردادگازی دولت یازدهم با عمان/ زنگنه: همه چیز شفاف و روشن است

عمانی ها برای 25 سال مشتری گاز ایران می شوند.

پس از 8 سال دوری زنگنه از مدیریت وزارت نفت این وزیردولت یازدهم از امضای یکی از بزرگترین قراردادهای گازی ایران در شب گذشته می گوید. امضای قرارداد گازی با عمان برای 25 سال با ارزش گازی حدود 60 میلیارد دلار.

براساس اظهارات وزیرنفت، زنگنه اختیارات تام از عمانی ها گرفته تا شرایط احداث خطوط لوله را بررسی کند و نتایج مطالعات را اعلام کند. به گفته وزیرنفت ایران، این اختیار به وی تفویض شده است که یک مشاور ایرانی دارای صلاحیت را معرفی کند تا موضوعاتی نظیر امکان پذیری فنی و اقتصادی پروژه احداث خط لوله انتقال گاز و همچنین مسیر این خط لوله را بررسی شود و پس از به نتیجه رسیدن این بررسی ها، هرچه سریعتر برای انجام اقدامات بعدی وارد عمل شویم.

وزیر نفت گفت: موضوع احداث خط لوله و طول آن از مسیرهای گوناگون به سرعت و به دقت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت وبعد از تصمیم گیری نهایی در خصوص مسیر عبور خط لوله، عملیات احداث آن به سرعت آغاز خواهد شد.

دراین بین اعتماد طرف عمانی به تعیین هزینه های پروژه و ارائه مطالعات اولیه توسط تیم ایرانی خود نتیجه ای مثبت به نظر می رسد چراکه طی چند سال گذشته بسیاری از کارشناسان م مسوولان نفتی کشورهای همسایه ارائه آمارهای نادرست و نبود پشتوانه مطالعات فنی در پروژه های نفتی ایران را هدف گلایه قرار داده بوده اند.

به گفته بیژن نامدار زنگنه، براساس توافقنامه امضا شده میان تهران و مسقط، صادرات گاز از ایران به عمان در مدت کمتر از دو سال آغاز خواهد شد.

این توافقنامه که دوشنبه شب گذشته با حضور محمد بن حمد الرمحی همتای عمانی زنگنه به امضاء رسید از حمایت مستقیم پادشاه عمان و رئیس جمهور ایران برخورداراست.

زنگنه با بیان اینکه درباره موضوعات مربوط به تامین منابع مالی طرح عظیم خط لوله انتقال گاز ایران به عمان نیز با طرف عمانی صحبت شده است، تاکید کرد: همه چیز در این زمینه کاملا شفاف و روشن است و ما می توانیم خیلی سریع وارد مرحله اجرای این طرح شویم .

این تفاهم نامه یکی از مهم ترین دستاوردهای سفر سه روزه هیات عالیرتبه عمان به تهران است. هیات عالی رتبه عمان که روز یکشنبه به ریاست سلطان قابوس وارد تهران شده بود، امروز تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خوزستانی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    45 83
    آقای زنگنه!! این در حالیست که شهر آبادان هنوز که هنوزه گــــــــاز نداره!!!! این بود دفاع از حق مردم ؟؟؟؟
    • ع ر ص IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      56 29
      دوست گرامی این گاز ُ یا باید استخراج و بعد ذخیره کنیم یا باید استخراج و بعد صادر کنیم و گرنه امارات میخوره یه آبم روش این میدان مشترک است و ما خیلی خیلی عقب هستیم انشاالله از درآمد حاصله به آبادانی ها هم گاز خواهند داد
    • برکت A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      37 40
      در پاسخ به ع ر ص: با گفتن انشا اله هیچ کاری پیش نمیره! الان 35 سال از انقلاب میگذره و آبادان هنوز گاز نداره!!!!! حالا شما هی بشین بگو ان شا اله!
    • بی نام MY ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 11
      هم استانی عزیز! حرف شما کاملا درسته، شما آبادانی ها کلا از همه ایران اولویت بیشتری برای گاز لوله کشی دارید. من آبادان آمدم و می دانم که شما بوی پالاشگاه رو تحمل می کنید ولی خبری از گاز و حتی بعضی برق نیست. ولی هم استانی عزیز به این توجه داشته باشید که اگر قرار باشه گازی به عمان و یا سایر کشورهای عربی خلیج فارس صادر بشه از مخازن مشترک با قطر صادر خواهد شد (اگر بتوانند برداشت کنند) اگر قرارداد کرسنت معلق نمی شد بجای اینکه گاز ذخایر سلمان دود بشه بره هوا به درآمد کشور اضافه می شد. به امید خدا با مدیریت صحیح آبادان و سایر استان خوزستان هم دارای گاز لوله کشی خواهند شد!
    • بوشهری A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      0 14
      وولک این گاز مربوط به استان بوشهر است چه ارتباطی به آبادان داره؟ داری به نقشه نگاه میکنی اون عینک ریبون خوشگلت رو بردار!
    • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      12 0
      دوست بوشهری عزیز:100 سال از نفت خوزستان خوردید،نوش جونتون ،ما چیزی نگفتیم.10 ساله گازدار شدید منتش را سر همه بگذارید.ما بخیل نیستیم.در ضمن هنوز هم پس از 100 سال 85% نفت و 18% گاز کشور از خوزستان و کهکیلویه تامین می شود.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      6 0
      در جواب به بوشهری: واست متاسفم که فقط شهر خودتو میبینی! حرف دوستمون این بود که ایران مهمتر از عمان هست. در ضمن بوشهر گاز داره اما آبادان گاز نداره! با کیا شدیم 75 میلیون !!!
  • قرارداد ترکمنچای A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    43 65
    قرارداد گازی با عمان برای 25 سال با ارزش گازی حدود 60 میلیارد دلار!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ای خدا !!!! به کی بگم دردمووووووو. 25 سال گازمون بره عمان اونوقت خیلی از مردم کشور عزیزمون ایران هنوز گاز ندارند! خجالت میکشم بگم ایرانیم. ایرانی !!!!!
    • محسن IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      47 28
      نه پس می خواستین بزار همینطور الکی بسوزه بره هوا؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      34 55
      در جواب به محسن: الکی نمیسوزه بره هوا ! مردم آبادان گاز ندارند!!! اینو بفهم !! در ضمن اگر بسوزه بره هوا خیل بهتره که گیر عمان بیاد! بگو خب !
    • محسن IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      39 17
      ببین عزیز جان من منکر این نیستم که باید به شهر های مرزی هم رسیدگی بشه.حتماً باید به شهری مثل آبادان هم گازرسانی بشه.ولی اینم در نظر بگیریم که کشور باید منابع مالیشو تامین کنه ، پس چه بهتر که از طریق فروش گاز استخراج شده از میادین مشترک باشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      25 4
      محسن جان: اگه میخواست به آبادان رسیدگی بشه تا حالا شده بود! شما کارمند شرکت نفت نیستی احیانا ؟!!!!
  • مهران م A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    61 36
    تبریک، به این میگن وزیر. جدا کاراش مونیتور کنین.با وزرای دیگه مقایسه کنین.مجلس ما میخواست بهش رای نده .ببین چقدر فشلیم ما. خداقوت شیخ الوزرا و جناب ژنرال. حرفات مثل کارات خیلی درسته.
    • سهراب A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      31 47
      منظورت از " کارت خیلی درسته " فروختن گاز کشور به مدت 25 ساااااااااال به عمان هست؟!!! میدونی چندتا شهر و روستا در ایران هنوز گاز ندارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      32 41
      آقای مهران: انوقت این 60 میلیارد دلار گیر شما میاد دیگه که خوشحالی میکنی ؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      45 18
      اقا بحث رو چرا قاطی میکنی اگه ما گار به عمان نفروشیم این روستاها گاز دار میشن؟ مگه دست وزارت نفت هست که روستاها رو گاز دار کنه؟!؟ این باید تو هیات دولت تصویب شه
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 10
      دوستان عزیز دقت کن. اولا گفتن فروش گاز نگفتن اهدای گاز. دوما همه گاز مملکت که نمیخواد بره اونجا. حجم مشخص و محدودی هست پس نگران نباشید گاز واسه همه میاد!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    38 28
    مبارک باشد
  • دانشجوی دکتری مهندسی نفت IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    59 20
    من نمی دونم چرا همه از قرارداد فروش گاز ناراحت هستند، اینکه صادرات افزایش پیدا کنه چه ایرادی داره مگه؟ ضمنا گاز پارس جنوبی اگه فروش نره به آبادان هم نمی رسه، چون انتقال اون به آبادان پرهزینه هست. گاز آبادان میتونه از مخازن گازی همون استان تأمین شه و این همت مسئولان استانی و کشوری رو می طلبه. ایران مشکل کمبود گاز نداره که با فروشش یه عمان دیگه به خود کشور گاز نرسه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    28 17
    یه مثال می زنم براتون یه کشاورز که نمی تونه هر چی کاشت می کنه بده خانوادش بخورن که باید مقداری از اون را هم بفروشه و کالاهای دیگه را بخره
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      10 3
      حالت خوبه شما؟ قرصاتو خوردی؟!!! 25 سال گاز ایران رو می برند انوقت شما نشستی لطیفه تعریف میکنی؟! ببینم. این پولی که میگی، گیر شما میاد یا اون خانواده ای که ازش نام بردی ؟!!!!
  • عابر A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 9
    گاز آبادان چه ربطی داره به صادرات. بر اساس آخرین گزارش بی پی ما بزرگترین دارنده منابع گازی در جهانیم و اگه از مخازن گاز و همین طور نفت مشترک بهره برداری و صادرات نکنیم بقیه می کشن همشو می برن همچنان که عربستان و امارات و قطر سالهاست حتی بیش از ده برابر ما برداشت کردن. اون موقع که گاز رو مفت می خواستن بفروشن پاکستان شما کجا بودی؟ الان آبادان یادت افتاده! بله درسته مردم آبادان مستحق داشتن گاز هستند و دولت باید هر چه سریعتر در این زمینه باید برنامه ریزی و اقدام کنه. آفرین آقای زنگنه ما باید تولید و فروش نفت و گازمون با قیمت جهانی رو گسترش بدیم آقای ظریف و کل نظام هم باید سعی کنند تنش و تحریم رو کم کنند مردم چه گناهی کردند مگه که زیر تحریم له بشند اقتصاد و روابط سیاسی جهان جای شعار نیست درک کنید
    • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      5 1
      شما کارمند اداره گازی؟ که فقط نگران حقوق خودتی نه مردم بیچاره آبادان ؟! راستی فیش حقوقیت چنده ؟!
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      5 1
      عابر جان: این کشورهایی که میگه همه شهرهاشون گاز دارند! نه مثل ایران که شهر بزرگی مثل آبادان هنوز گاز نداره!!!! معلومه در شرکت گاز پست خوبی بهت دادند !!!! احسنت به غیرتت! ایرانی !
  • علی A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 9
    امیدوارم مثل قرارداد خط لوله گازی شرق (صلح) نباشه که با کلی هزینه و سوبسید و امتیاز به هند و پاکستان هنوز که هنوزه داره خاک میخوره.
  • ایرانی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    1 11
    من شنیدم که مشکل اینکه به آبادان و چندتاشهر دیگه گاز نمیدن مشکل فنی هستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درمورد فروش گازم باید خوشحال باشیم که بعداز8سال یه کشور حاضرشده ازمون به ارزش60میلیارد دلار گاز بگیره
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      7 1
      35 ساله داریم میشنویم! شما هم بشنو! اگر ایرانی بودی چنین حرفی نمیزدی!