رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه ایران در حال تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ به نام‌‌های IR4 و IR3 است، به فارس گفت که امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشکلات و معایب، استفاده کنیم.

«علی اکبر صالحی» در خصوص تعداد سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات هسته‌ای ایران به فارس گفت که این تعداد بالای شش هزار سانتریفیوژ می‌باشد. 

وی در بخشی از این گفتگو درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز گفت که در حال حاضر نسل‌های جدید سانتریفیوژ را وارد فعالیت‌های غنی‌سازی کرده‌ایم که این نسل‌های جدید به سرعت آزمایشات لازم را پشت سر می‌گذرانند. 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در حال برپایی زنجیره‌های شاهد هستیم تا بتوانند مشکلات نسل‌های جدید را خوب ارزیابی کنند، اما عجله‌ای به مفهوم اینکه به سرعت وارد تولید صنعتی آن شویم، نداریم. 
وی در عین حال اضافه کرد: این درست نیست که ما بدون طی مراحل فنی و صنعتی بخواهیم وارد تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ شویم. 

به گفته وی مراحل و فرایندها باید طی شوند تا اطمینان لازم حاصل شود که این ماشین‌ها قابلیت تولید در تیراژهای بالا را دارند. 

صالحی با بیان اینکه نسل جدید سانتریفیوژها IR4 و IR3 نام دارند، گفت: برای اینکه فضای رقابت ایجاد شود دو گروه در بحث نسل‌های جدید فعالیت می‌کنند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده بتوان از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشکلات و معایب، استفاده کنیم. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه «تحقیق و توسعه» از اولویت‌های سازمان انرژی اتمی است، گفت: از تمامی شرکت‌ها خواسته‌ایم که تحقیق و توسعه خود را ایجاد کنند و از نظر سرمایه گذاری و کمک‌های مالی هم دستشان را باز گذاشته‌ایم چرا که حیات یک فناوری پیشرفته همانند فناوری هسته‌ای به تحقیق و توسعه است. 

صالحی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فارس درباره ساخت رآکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت نیز گفت: پیش از این در زمینه گداخت در سازمان انرژی اتمی فعالیت‌هایی صورت گرفته اما ما قصد داریم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم؛ هر چند گداخت موضوعی است که تا به نتیجه برسد ممکن است که 40 سال و شاید هم بیشتر به طول بیانجامد. 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: به کار بردن اصطلاح نیروگاه در حال حاضر برای گداخت زودهنگام است و بیشتر ناظر بر آن هدف غایی و یا مقصد نهایی برای دستیابی به نیروگاه گداخت است. به گفته وی اکنون ببیشتر روی اجزای نیروگاه گداخت کارهایی در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه آیا برای ایجاد نیروگاه آزمایشی گداخت با کشورهایی همانند ژاپن که این فناوری را در اختیار دارند همکاری خواهد شد، به آمادگی ژاپن برای همکاری در عرصه فناوری هسته‌ای در تمامی ابعاد با ایران اشاره کرد و گفت: در سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به ژاپن این موضوع مطرح خواهد شد. 

وی در ادامه به کاربردهای وسیع شتاب دهنده‌ها در زمینه علمی و صنعتی اشاره کرد و افزود که سازمان انرژی اتمی درباره شتاب دهنده نیز فعالیت‌هایی دارد و در این زمینه با پژوهشگاه فیزیک نظری همکاری می‌کند که بتوانند شتاب دهنده‌ای را مشترکا با این پژوهشگاه بسازد. 

صالحی درباره راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نیز خاطرنشان کرد این نیروگاه جلوتر از جدول زمانی تعیین شده پیش می‌رود و سه تست دیگر تا راه اندازی این نیروگاه باقی مانده است. 

وی گفت: تقریبا می‌توان گفت که سه تست دیگر تا راه اندازی نیروگاه بوشهر باقی مانده که یکی «تست گنبد فلزی» است که تستی ساده می باشد و دیگری «تست 110 بار» و تست نهایی «تست آب گرم» می‌باشد و پس از آن نیروگاه آماده راه‌اندازی است. 

صالحی اضافه کرد: در صورتی که اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد در ماههای آینده شاهد راه اندازی نیروگاه بوشهر خواهیم بود. 

وی درباره بحث تحقیق و تفحص مجلس درباره نیروگاه بوشهر نیز گفت: من این موضوع را در مجلس نشنیده‌ام و فقط یکی دو نفر از آقایان نظرات شخصی خود را در کمیسیون انرژی مطرح کردند اما در عین حال ما برای تحقیق و تفحص مشکلی نداریم و از آن استقبال می‌کنیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص نیروگاه بوشهر نیز اطمینان داد که این نیروگاه یکی از ایمن ترین نیروگاه های در حال ساخت است و گفت: ایمنی و بهره برداری مطمئن از نیروگاه اتمی بوشهر از اولویت‌های سازمان انرژی اتمی است و ما هیچ گاه ایمنی و بهره برداری مطمئن از نیروگاه را فدای راه اندازی سریعتر نیروگاه اتمی بوشهر نخواهیم کرد. 

وی یادآور شد که در این زمینه نروژ برای همکاری در زمینه ایمنی نیروگاه بوشهر اعلام آمادگی کرده است و ابراز امیدواری کرد که ژاپن نیز در این زمینه آمادگی خود را اعلام کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص مکان یابی 10 سایت جدید غنی سازی نیز اظهار داشت: دولت در این زمینه فرصت دو ماهه‌ای به سازمان انرژی اتمی داده که سازمان یک گزارش اولیه‌ای را در این زمینه به رئیس جمهور ارائه کرده و امیدواریم حتی زودتر از زمان تعیین شده نتایج تحقیقات به اطلاع رئیس جمهور برسد. 

معاون رئیس جمهور در خصوص رآکتور آب سنگین اراک نیز یادآور شد: این اولین راکتوری است که ایران طراحی و ساختش را عهده دار بوده است و راه اندای آن 3 - 4 سال به طول می‌انجامد. 

صالحی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: کمپ صهیونیست به شدت در تلاش است که شرایط و عرصه را بر ما تنگ کند تا ما از NPT خارج شویم اما ما یقینا این کار را انجام نخواهیم داد چرا که NPT را علیرغم اینکه معایبی هم دارد، در جهت مصالح ملی خودمان می‌دانیم. 

وی درباره اینکه آیا ایران برای تبادل سوخت پیشنهاد دیگری روی میز دارد؟ نیز توضیح داد: پیشنهادی که ما در این زمینه ارائه کردیم پیشنهادی معقول است و نمی‌دانم که چه جایگزینی می‌توان برای آن پیدا کرد. 

وی درباره نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین نیز با بیان اینکه این نیروگاه مراحل پایه‌ای خود را طی می کند، افزود: ما در مراحل طراحی پایه‌ای به خوبی پیش می‌رویم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری با بیان اینکه اکتشاف در ایران هنوز کامل نشده است، افزود: اکتشاف در سراسر ایران از جمله پروژه‌های عمده‌ مدنظر سازمان است و این پروژه 10 -12 ساله می باشد تا ایران را به طور کامل تحت بررسی‌های اکتشافی قرار دهیم. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =