واکنش سفیر ایران به حذف کتیبه‌های فارسی آرامگاه نظامی

محسن پاک‌آیین می‌گوید نظامی گنجوی محور دوستی ایران و آذربایجان است و نباید به موضوعی برای اختلاف تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی برداشتن کتیبه‌های فارسی از مقبره نظامی و تلاش برای جایگزینی آن با اشعار آذری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در یک گفت‌وگوی خبری نظامی گنجوی را میراث مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خواند.

محسن پاک‌آیین گفت: «نظامی گنجوی محور دوستی دو کشور است و نباید به موضوعی برای اختلاف تبدیل شود.»

او مذاکره مسئولان ذیربط فرهنگی را برای رفع سوء تفاهمات و هدایت موضوع در مسیر سازنده مفید دانست و افزود: «دو کشور برای پاسداری از این نماد تمدن و فرهنگ مشترک باید به یک تفاهم مشترک و راهکارهای مفید برسند.»

پاک‌آیین مناسبات تهران و باکو را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «اراده مقامات ارشد دو کشور بر توسعه مناسبات استوار است. اگرچه گاهی اظهارنظرهای غیرکار‌شناسی موجب بروز سوء تفاهم در روابط می‌شود.»

سفیر کشورمان با تاکید بر اینکه برخی مواضع که ماهیت پارسی بودن اشعار نظامی را زیر سئوال می‌برد، مبنای کار‌شناسی ندارد، افزود: «غیر پارسی خواندن اشعار نظامی آن‌قدر عجیب است که بگوئیم ویکتور هوگو اشعار خود را به زبان عربی سروده است.»

پاک‌آیین گفت: «منظومه‌های نظامی گنجوی در کنار شاهنامه فردوسی دو منبع اصلی زبان فارسی هستند که از سوی دانشگاه‌ها و موسسات شرق‌شناسی و سازمان یونسکو و حتی در میان شرق‌شناسان روسی و آذری به رسمیت شناخته شده‌اند و بعید است اظهار نظر اخیر مبنی بر غیر پارسی بودن اشعار نظامی، مورد تائید مسئولین فرهنگی آذربایجان باشد.»

سفیر ایران با تاکید بر اینکه این شاعر بزرگ پارسی گوی نماد و جلوه‌ای از ارزش‌های فرهنگی مردم ایران و جمهوری آذربایجان بوده، افزود: «نظامی گنجوی نه تنها به مردم ایران و جمهوری آذربایجان بلکه به همه جهانیان تعلق داشته و میراث فرهنگی بشریت است که باید در حفظ آن بطور مشترک کوشش کنیم.»

خلیل یوسف لی مدیر مرکز نظامی گنجوی در آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، اخیرا گفت: «گاهی اوقات بازدیدکنندگان با مشاهده اشعار فارسی مقبره و موزه نظامی گنجوی فکر می‌کنند نظامی گنجوی شاعر فارسی‌گوی بوده است.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    23 6
    به نظرم توضیحات جناب سفیربسیارپسندیده ومفیدوموثر میباشد.خوب است باتداوم این گونه گفتمان طرف مقابل رابه درک وقبول حقیقت وواقعیت رهنمون ساخت.
  • نادری A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    22 12
    موضع خوبی است،دفاع از اصالت نظامی آری،تخریب روابط نه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    33 3
    گاهی اوقات بازدیدکنندگان با مشاهده اشعار فارسی مقبره و موزه نظامی گنجوی فکر می‌کنند نظامی گنجوی شاعر فارسی‌گوی بوده است.»!!!! یعنی خمسه به زبان پارسی نبوده؟!
    • فرهاد A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      20 1
      خمسه از پنج مثنوي مخزن‌الاسرار، خسرو و شيرين، ليلي و مجنون، هفت‌پيكر و اسكندرنامه (شامل دو بخش شرف‌نامه و اقبال‌نامه) تشكيل شده و همگي هم فارسي هستند. نظامي حتي يك بيت هم به تركي نسروده. داستان خسرو و شيرين دربارة خسروپرويز و داستان هفت‌پيكر دربارة بهرام گور پادشاه ساساني است.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    37 4
    په نه په مال شمابوده(عجب رویی دارن بخدا
  • حامد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    32 3
    "خلیل یوسف لی مدیر مرکز نظامی گنجوی در آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، اخیرا گفت: «گاهی اوقات بازدیدکنندگان با مشاهده اشعار فارسی مقبره و موزه نظامی گنجوی فکر می‌کنند نظامی گنجوی شاعر فارسی‌گوی بوده است.»"!!!!!!!!!! خوب اگه فارسی گو نبوده، چرا از اول کتیبه ها آذری اونجا نصب نشده!؟ مسئولین ما بهتره قبلها به فکر این موضوع می بودن. خیلی از این نوع موارد هست که میتونه مشکل ساز بشه. مسئولین این کشور همسایه هم بهتره که مشاهیر خودشون رو تو دنیا تبلیغ کنن به جای اینکه با این کارها زمینه ساز اختلاف بشن.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    28 4
    این واکنش بود؟ چه واکنش شلی!
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    13 4
    ما اخرش متوجه نشدیم که پارسی درسته با فارسی -
  • علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    13 5
    په نه په!!!!!!!!!!!!!!!!! آقای یوسف لی(راستی نکنه از فامیلای بروس لی باشی) ،
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    16 5
    شعر های گنجوی فارسی بوده اسم شاعر ومحل شاعر فارسی وایرانی است زبان ترکی از زمان حمله مغولها و سلسله های مغول مثل سلاجقه به ایران آمده است
  • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    12 15
    از کی تا حا حالا به چنتا کاشی کتیبه میگن؟! شوما بپا پاسارگادتون زیر آب نره کاشی کاریهای مقبر نظامی گنجوی پیشکش.
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    21 0
    برای این که یه ذره تکون نخورن و تلاش نکنن سریع گذشتن و شریک شدن با آذربایجان! نصف مال من نصف مال تو باشه، بیا دعوا نکنیم!!!!!!!!!!!
    • صبح وطن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      16 0
      درود و سپاس که حرف بسیار عالی زدی
  • فاروجی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    23 2
    سازمان ملل و یونسکو را باید وارد ماجرا کنید!