سیاست ترکیه دیگر تنش صفر نیست/ دلایل همراهی آنکارا با آمریکا

میرمحمود موسوی از سیاست خارجی آنکارا می‌گوید.

میرمحمود موسوی، مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت خارجه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن بررسی سیاست خارجی ترکیه و در پاسخ به این سوال که" چرا ترکها در اتخاذ موضع خصمانه تا این اندازه علیه سوریه پیش رفتند؟" گفت:
در واقع در ایدۀ داود اوغلو مبنی بر "تنش صفر" این وقایع پیش بینی نشده بود. همانطور که برای همۀ کشورها این وقایع تازگی داشت. مگر در سیاستهای ایران و یا کشور دیگری وقوع چنین تحولاتی در تونس، یمن، بحرین، سوریه و مصر دیده شده بود؟ در کدام تحلیل‌ها و یا مواضع سیاسی این اتفاقات پیش بینی شده بود؟ هیچکس اینها را ندیده بود.
دوم اینکه پرسش اینجاست که آیا ترکیه توانسته خود را با تحولات جدید تطبیق بدهد یا خیر. برداشت من اینست که هر یک از کشورها تلاش می‌کنند در جریان تحولات اخیر منافع خود را در چارچوب اهداف خود دنبال کنند. در این زمینه ترکیه نیز در این مدت آزمون و خطا داشته و بخشی از مواضع این کشور در مورد سوریه اصلاح شده و در حال حاضر آنچه که دنبال می‌کند در چارچوب منافع خودش است.
میرمحمود موسوی در ادامه افزود: مشکلات صفر با همسایگان دیگر در رأس سیاست‌های داود اوغلو نیست. در ادبیات سیاست خارجی ترکیه مدتهای زیادی است که بر این برنامه تاکید نمی شود. منطقه تغییر کرده است وهر دولتی در تلاش است سیاست خارجی خود را براساس تحولات جدید ترسیم کند. این تغییر را نباید به عنوان شکست تلقی کرد؛ زمانی که شرایط تغییر می‌کند طبیعتآً سیاست‌ها باید بازنگری شود. این نشانۀ درست بودن روش تصمیم گیری است وگرنه در صورتی که سیاستی را انتخاب کنیم و اعلام کنیم که در هر شرایطی بدون توجه به تغییر وضعیت و موقعیت سایر بازیگران می‌خواهیم آن را دنبال کنیم قاعدتاً سیاست موفقی نیست و در مورد ترکیه نیز تغییر در سیاست خارجی را کار عاقلانه و صحیحی می‌دانم.

موسوی افزود: من تصور می‌کنم مجموعۀ اخبار مربوط به بحران سوریه با جهت گیری حکومت ها در هم آمیخته است. مثلاً آنچه که در داخل کشورمان راجع به اخبارترکیه و سوریه می‌بینیم و می‌شنویم تفاوت‌هایی با صحنه حقیقی دارد؛ لذا به این منجر می‌شود که در ارزیابی‌هایمان دچار اشتباه شویم. تلقی اینکه ترکیه در جریان تحولات سوریه بازنده است به نظر من تلقی نادرستی است.
ترکیه طرحی برای اشغال سوریه نداشت؛ ترکیه طرحی برای تغییر حکومت در دمشق نقشه‌ای نکشیده بود. زمانی که داود اوغلو طرح تنش صفر با همسایگان را در منطقه مطرح می‌کرد بیشترین سفرها را به دمشق داشت و دو کشور قدم‌های بسیار بلندی در چارچوب همان سیاست برداشتند. این مسئله تباین دارد با فرضیه‌ای که می‌گوید داود اوغلو از پیش در پی تغییر نظام سوریه بوده است.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با میرمحمود موسوی را فردا در صفحۀ بین الملل بخوانید
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    68 71
    ترکيه و طالبان و عربستان و القاعده و انگليس و قطر ، به اين اسامي دقت کنيد و اندکي تاريخ را ورق بزنيد خيلي راحت ميشود حدس زد که اينان براي کشوري دمکراسي و ازادي خواهند اورد يا بدبختي و وحشيگري. نظام بشار اسد هر چه که بود مردم از بسياري لحاظ راحت بودند و در کنار هم در ازادي نسبي زندگي ميکردند حالا باشيد و تماشا کنيد که طالبان و ترکيه و اقاعده و عربستان چه جور ازادي و ارامشي براي مردم سوريه به ارمغان خواهند اورد
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    42 38
    دوست دارم روسیه تا اخرین لحظه به موضع اصولیش در حمایت از دولت سوریه در برابر با تروریست های تندرو و ادم خوار ادامه بده ببینم دیگه چه بهانه ای برای کوبیدنش باقی میمونه. هر چند روسيه تا همينجا هم که به تنهايي از سوريه در برابر قدرتهاي بزرگ ديگه حمايت کرده خيلي هنر کرده. نمیشه انتظار داشت که روسيه بياد رابطه ش رو با همه ي کشورهاي ديگه بهم بده. روسيه نه اروپاي پيشرفته و قدرتمند رو کنار خودش داره نه کشورهايي مثل عربستان و قطر و امارات که پول مفت بهش بدند ، پس اينکه انتظار داشته باشيم روسيه تنهايي با همه بجنگه اصلا منطقي و منصفانه نيست ولی دوست دارم روسیه به این انتظار غیرمنصفانه ی ما هم پاسخ بده. راستی فکر ميکنيد امريکا اگه تو شرايط روسيه بود اين کار رو انجام ميداد؟ من که بعید میدونم شما چطور؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      69 15
      کدوم حمایت؟ فعلاً که داره تا میتونه کاسبیشو میکنه روسیه. بزار کار جای باریک بکشه ببینیم کی پشت سوریه وایمیسته
    • امین س A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      36 28
      برای روسیه همیشه طالبان و القاعده و کلا کشتار با توجیهات مذهبی تروریسم بوده برعکس امریکا که ابتدا آنرا با منافع خود می سنجد و بعد برچسب تروریسم یا برچسب آزادی خواهی!! می زند...اتفاقا امریکا نفاق رو به حد اعلی رسانده تا روسیه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      37 11
      دوست عزيز چند روز مدام داري اين ٥ خط مينويسيد بأشه روسيه خيلي مرده...
    • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      8 4
      تا به حال روسیه چه حمایتی کرده؟! سلاح داده به بشار که به واسطه آن بیش از 100000 نفر کشته شده اند؟ حالا هم زمان حمایته و باید حمایت بکنه تا اجازه نده غرب حمله کنه، کشیده کنار. پستر از روس ها ما که ندیدم.
  • حمید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    32 5
    نه روسیه مرده و نه امریکا هردو به مملکتمون اسیب زدن و مارو غارت کردن روسیه چند بار به ایران تجاوز کرده چقد از ایرانو از ما جدا کرده و اگه ایران تو چنین شرایطی بود حتی یک بار رای شورا امنیتو وتو نمیکرد و امریکا از اون بدتره ولی دوست اولی راست گفته رفتن اسد واسه سوریه ارامش نمیاره
  • مسعود A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    38 22
    ترکیه هم مثل همه کشورهای جهان به دنبال منافع خودشه که دلیلی هم نداره 100 درصد منطبق بر منافع ایران باشه ( هر چند که به نظر من بالای 90 درصد این همسویی وجود داره و فقط در مورد سوریه اختلاف هست ) کاش به جای این همه بد گفتن و سیاهنمایی به پیشرفتهای این کشور و کارهای مثبتی که انجام داده هم بپردازید که البته بعیده از شما چون بر خلاف دستورات صادره هست ! ( اگه می خوای سطر آخرو سانسور کنی کلا نذار نظرمو )
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      10 14
      ترکیه حامی تروریست بهتره سر جای خودش بشینه و کمتر دنبال خودعثمانی بین بازی باشه
  • عليرضا DE ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    35 11
    ببنيد كارمان به كجا رسيده كه روسيه براي ما شده مرد؟؟!!! مطمئن باشيد كه روسيه هم دنبال منافع خودشه نه مردم سوريه . خيلي زود يادمان رفته كه همين روسيه(شوروي سابق) چه بلايي سر كشور ما آورد. بهتره بعضي ها يه كم تاريخ بخونند.
  • محسن A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    5 1
    روسیه نه تروریست نه کشتار مردم نه طالبان نه.....هیچ چیزی برایش مهم نیست الا منافع کشور خودش .روسیه به اروپا برای فروش گاز و انژی نیاز دارد هیچ وقت نمیاد منافع انرژی و کشورش رو به خاطر اسد به خطر بندازه و با آمریکا سر شاخ بشه !؟ روسیه دیگه اون ابرقدرتی که فکر میکنیم نیست این را همه دنیا میدانند به جز ایران!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    3 5
    امریکا داره با القاعده در یک جبهه میجنگه . بار اولش هم نیست و تجربه ی طالبان رو هم داریم که با حمایت مستقیم امریکا پروبال داده شدند. پس وای بر ما اگر ادعای انسانیت و روشنفکری داشته باشیم و همزمان از امریکا و رفتارهای به شدت اشتباهش حمایت کنیم !!
  • بینا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 20
    درود بر اسد
  • بینا A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 23
    درود بر اسد
  • ابراهیم IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    9 1
    کلارک: قرار بود ۷ کشور ازجمله ایران اشغال شوند فرمانده سابق آمریکایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو )‌ در برنامه تلویزیونی گفت، آمریکا در سال ۲۰۰۱میلادی تصمیم به حمله به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و ایران گرفت و قرار بود طی پنج سال این کشورها را اشغال کند.(تابناک)
  • محمد A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    8 5
    مث اينكه همين روسيه مرده كه قراردادهاي تركمنچاي و گلستان و با ايران بست حتي پول گلوله هاي سربازانش هم كه براي كشتن سربازان ما استفاده كرده بودن از مون گرفت و افغانستان رو اشغال كرد و تا مي تونست آدم كشت و به اين روزش در آورد و بيشتر از 30 ساله تو بوشهر از ما پول مي گيره و به وعده اش عمل نمي كنه و اس 300 هم نداد نه به ما نه به سوريه و در رابطه با سوريه هم مدام ما پولوشو مي ديم اون پوزشو
    • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      6 5
      خب بهتر بود ايراني ها بهتر مي جنگيدن تا اين قراردادها رو بهشون تحميل نكنن. تو همين جنگ هشت ساله هم اگه درست نمي رفتيم بجنگيم الان نصف غربي و جنوب ايران رو نداشتيم. به روسيه ربطي نداره هركشوري تو جنگ قوي تر بوده پيروز شده و غرامت گرفته.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      3 0
      اگر قرار بر قويتر بودن و زور و قاونون جنگله ، پس الان هم آمريكا زور داره پس چرا دارين اعتراض مي كنين ننگ بر روسيه و آمريكا و باقي آدم كشا
  • محمد A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    9 13
    این ترکیه همون ترکیه ای هست که مثلا با اسراییل دشمن بود و جلسه رو با عصبانیت ترک کرد!الان با اسراییل چه جونجونی شده و منافع مشترک داره! زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند!!!
    • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      7 4
      داشتن اطلاعات سیاسی برای تحلیل سیاسی لازمه. پس بهتره وقتی اطلاعاتش رو نداریم سکوت کنیم. نه؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      5 6
      اسرائيل مردم غزه را مي كشت بهشون اعتراض كردن حالا هم اسد داره مي كشه بهش اعتراض مي كنن مشكل كجاس؟
  • حسین A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    5 3
    نه شرقی نه غربی . هیچکدوم دلسوز مسلمونا نیستن
  • حمید IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    2 1
    ترکیه ایها بی جنبه اند یکم وضع اقتصادیشون خوب شده رویای سلطان سلیم بودن رفته رو مخ مش رجب ایران ما هیچ وقت دوست نداشته همه یا با جنگیدن یا وقتی از ما جدا شدن رفتن پشت سرشونم نگاه نکردن تازه ادعا دارن جزیی از ایرانم جدا کنن ما باید ایرانمونو بسازیم چرا روس و امریکا و انگلیس از ما پیشرفته ترن اونا تلاش کردن ما کم کاری کردیم
  • علی صادقی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 1
    اردوخان باید به زودی ها بره بغل حمد و مرسی