داستان یک ماضی استمراری لعنتی/ هر که حرف آنها را نپذیرد باید کشته شود!

«در جهان امروز، دین دارانی که خواستار بازگشت به دوران طلایی گذشته شان باشند بسیارند؛ آنها گروه تشکیل می‌دهند، همراهی با عقل امروزی و دنیای جدید را بی دینی می‌نامند و سعی می‌کنند دین داران را به دین راستین (به تعبیر خودشان) باز گردانند...»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ماضی استمراری» با عنوان فرعی «سلفی گری در جهان اسلام از وهابیت تا القاعده» نوشته سعید زاهدی از سوی انتشارات عابد روانه بازار نشر شد. در دیباچه کتاب آمده است: «در غرب، القاعده و طالبان نماد اسلام شده‌اند؛ گروه‌هایی شبه نظامی که در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بمب می‌گذارند، حملات انتحاری می کنند و آدم می‌کشند. غربی ها اسلام را دینی می‌بینند که چنین پیروانی تربیت می‌کند. راهبران القاعده و طالبان می گویند مسلمانان باید به اسلام دوران پیامبر(ص) بازگردند و هر که این حرفشان را قبول نکند کافر می دانند؛ کافرانی که باید کشتشان؛ در حالی که پیامبر(ص)، یهودی‌ها و مسیحی‌های مدینه را هم به اجبار مسلمان نکرد.»

کتاب اینگونه آغاز می‌شود: « "بهترین امت من کسانی هستند که هم عصر من‌اند، بعد انها که بعد از انها می‌آیند و بعد آنها که بعدتر می‌آیند" با استناد به این حدیث گروهی از مسلمانان می‌گویند در فهم و تفسیر دین فقط همین سه نسل، که پیامبر(ص) فرموده‌اند، اصل است و ما باید تنها به آنها مراجعه کنیم. این گروه خود را سلفی (پیرو سلف= گذشته) می‌نامند و گویا اولین بار احمد بن حنبل این ایده را مطرح کرده است و ابن تیمیه ایده او را پی گرفته و به اندیشه جدید بدل کرده است.»

این کتاب در هفت فصل «روزهای دور، جنگ در شبه جزیره، صوفیان سلف، جنبش برادران مصری، همرایی استراتژیک، کژراهه و بازی قرمز» از تولد تا حملات تروریستی به کشورهای جهان در دنیای معاصر همچون یازده سپتامبر و یا عملیات‌های عبدالمالک ریگی در خوزستان را شرح داده و همراه با بخش کتابشناسی منتشر شده است.

در بخشی از فصل پایانی کتاب در تشریح جنبش شدن القاعده می خوانیم: «القاعده دین را نظامی ساده و حقوقی تعریف می‌کند که در آن تنها کسانی از عذاب آخرت نجات می‌یابند که سلفی و وهابی باشند. آنها خدا را پادشاهی قهار می بینند که خیلی ساده راضی نمی‌شود، کسب رضایتش سخت است و جان فشانی می‌خواهد و برای همین جهاد را مهمترین، ابزاری ترین و کلیدی‌ترین مفهوم ایدئولوژی و مهمتر از سایر عبادت‌هایی چون نماز، روزه و حج می‌دانند...»

در پشت جلد کتاب نیز می خوانیم:

«در جهان امروز، دین دارانی که خواستار بازگشت به دوران طلایی گذشته شان باشند هم میان مسلمانان بسیارند هم میان یهودیان و مسیحی‌ها. آنها گروه تشکیل می‌دهند، همراهی با عقل امروزی و دنیای جدید را بی دینی می نامند و سعی می‌کنند دین داران را به دین راستین (به تعبیر خودشان) باز گردانند. میان مسلمانان، این گروه ها به سلفی (سلف=گذشته) مشهورند. تحلیل گروه‌های اجتماعی پیچیده است، به پیچیدگی تمام اعضایشان. اگر مبنای گروه مذهب باشد و سیاست و قدرت هم در کار باشند، تحلیل گروه پیچیده تر می‌شود. این کتاب کتاب تحلیل نیست، از صدر اسلام آغاز کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم نشان دهیم چگونه سلفی گری در اسلام از ابن تیمیه به این عبدالوهاب رسیده است، از صوفی‌های هند به طالبان و از گرایش‌های آرام البنا به القاعده...»

این کتاب جمع و جور و خواندنی در 170 صفحه  با قیمت 4هزار تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 0
    هرچي مي كشيم از اين نفرين شده هاست...