آمریکا برای چهارمین بار و برای یک مدت شش ماهه 10 کشور اروپایی به همراه ژاپن را از تحریم‌های نفتی خود علیه ایران معاف کرد.

آذرجزایری: آمریکا برای یک مدت شش ماهه دیگر 10 کشور بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس را به همراه ژاپن را از تحریم‌های نفتی خود علیه ایران معاف کرد.

این اتفاق در شرایطی می افتد که در حال حاضر اغلب این کشورها در تلاشند تا از دو طریق خرید نفت از ایران را متوقف کنند. برخی از این کشورها این روزها در تلاشند تا با تغییر تکنولوژی پالایشگاه های خود بتوانند نفت هایی به غیر از نفت ایران را فرآورش کنند که البته این روش نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارد. در عین حال از روش دیگری نیز بهره برده می شود که البته متداول تر از تغییر API  نفت است. در شرایط فعلی اغلب کشورهای تایید شده از سوی آمریکا بالاخص ژاپن طی دو سال گذشته سعی کرده اند تا نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر خریداری کنند و تمدید مهلت آمریکا برای این کشورها نیز از این جهت است که اگر فشارهای بین المللی افزایش یابد قیمت نفت فراتر از 200 دلار خواهد رفت و این مساله می تواند بر ایجاد آشفتگی در بازار نفت تاثیرگذار باشد.

 

نفت

 

واشنگتن این کشور‌ها را با شرط کاهش واردات نفت و وابستگی به ایران از تحریم‌های مالی خود معاف کرده است و از آنجا که ژاپن در ماه‌های گذشته واردات نفت خود را از ایران کاهش داده و در ماه ژوئن واردات نفت از ایران را 38.1 درصد کمتر از سال قبل بود معافیت ژاپن از این تحریم‌ها انتظار می‌رفت.

در چنین شرایطی به نظر می رسد مسوولان وزارت نفت باید هر چه زودتر به فکر رایزنی و حل مشکلات نفتی باشند چراکه طی دو سال گذشته بسیاری از کشورهای خریدار نفت واردات از ایران را کاهش داده اند و دراین راستا بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که در چنین شرایطی در صورت رفع تحریم ها نیز با توجه به گرایش خریداران به سمت کشورهای دیگر این احتمال قوت می گیرد که ایران خریداری برای نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز نداشته باشد.

 

نفت

 

برهمین اساس به نظر می رسد باید هر چه زودتر به فکر راهکاری برای مدیریت بازار نفت باشیم تا بازار طلای سیاه را از دست ندهیم.

ضمن آنکه در شرایط فعلی هستند کشورهایی که نفتی را تولید می کنند که API آن به نفت ایران نزدیک است و کشورهای دیگر برای تامین نیاز خود می توانند به این کشورها مراجعه کنند. دراین بین آنچه طی این دوسال مشخص بوده سود ناشی از تحریم نفتی ایران بوده که به جیب دیگر کشورهای نفتی بالاخص برخی از اعضای اوپک رفته است و قطعا چشم پوشی این کشورها از سود ناشی از فروش نفت خود به جای نفت ایرانی کار چندان آسانی نخواهد بود. چراکه اگر در شرایط فعلی تحریم ها نیز متوقف شود برگرداندن خریدار به ایران آسان نخواهدبود.

/31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    90 9
    يوقت فكر نكنين كم آورده!!!فكر كنم چون احتمال حمله به سوريه زياده مطمينن جهان به نفت خيلي نياز داره و نميخوان قيمتش بالا بره!
  • مهدی A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    42 85
    روحانی مچکریم!!! :|
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      4 2
      اشتباهی مثبت دادم
    • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      29 7
      إز احمدي نژاد مچكر باش
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    اشتباه میکنی اگر فکر کنی ژاپن به دلایل فنی نفت ایران را میخره ژاپن در صنایع شیمیایی اگر تو دنیا اول نباشه جزو سه تای اول هست و حل این مشکل براش حداکثر سه ماه طول میکشه. علت اصلی اینه که ژاپنیها میدونند نباید بیش از حد به نفت اعراب وابسته باشند و یک تامین کننده مثل ایران را به هر قیمتی حفظ میکنند
    • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      10 0
      عربها نخوان به ژاپن نفت بدهند نفت مازاد کشورهای رفیق جون جونی ایران مثل روسیه و ونزئلا هستند که در این بازار به دنبال فرصتها جدید فروش نفتشون هستند.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      7 1
      خواهشا راجب چیزی که نمی دونی نظر نده
  • دلالا مرکزی A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    5 0
    چون خودش دارد از طریق دلالها نفت ایران یا به نصف قیمت و یا یک چهارم قیمت میخرد و به قیمت واقی آن میفروشد. چه حالی میکند.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 6
    موضوع اینه که وقتی میگه ژاپن نفت ایران رو نخر این یعنی خود ژاپن رو هم تحریم کرده. وقتی کاری میکنه که فرانسه نتونه قطعات ماشین بفروشه به ایران این یعنی فرانسه رو هم تحریم کرده. این تحریم ها خیلی شرکت های خارجی رو متضرر کرده. موضوع فقط این نیست که ایران نمیتونه نفت بفروشه و راحت نقل و انتقال مالی کنه. موضوع این هم هست که کسی هم نمیتونه از ایران نفت بخره و به ایران تولیدات خودش رو بفروشه. در حالی که دنیا میخواد با ایران معامله کنه. من فکر میکنم این تحریم ها محکوم به شکست هستند. و اگر بتونیم روابطمون رو با اروپا احیا کنیم تحریم ها عملا شکست میخورن.
  • کامران فومن IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 1
    آقا جون کارو دادن دست آدم متخصص همه چی حل شد.درود بر مهندس زنگنه شیخ الوزرای قابل اعتماد دوستا و دشمناش.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 2
    چرا ژاپني ها نبايد به اعراب دل ببندند؟داخه اين چه حرفيه؟ اونا فقط نفت رو ميخان حالا چه از ايران چه از كشورهاي عربي.
  • سجاد A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 0
    مسلما اگه بازار رو از دست بدیم....خیلی بد میشه...این نتیجه ش در دراز مدت اسفبار خواهد بود
  • داریوش IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    13 1
    فکر کنم اینطور که تحریم نفتی برداشته بشه ولی تحریم بانکی برداشته نشه مورد استقبال شدید کشورها قرار میگیره چون اینطوری نفت رو میبرن بعد به ایرانیها میگن پول توی بانکه اینجاست بیان ببرین ولی چون تحریم هستیم نمیتونیم پول رو جا به جا کنیم مثل پولها ایران توی بانکهای هند .این پولها اونجا جمع میشه برای اون کشور استفاده داره . یا فوقش مجبوریم به جای پول کالا بیارم که چند برابر قیمت کلاه سرمون میره
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 21
    خداوندجميع بيماران راشفاعنايت فرمايد ازجمله آمريكا را
  • على IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 0
    وقتى نميتونى پولشو بگيرى يعنى دارى مجانى ميفروشى ... ميدونى چقدر پول پيش چين و كره و هند مونده ؟؟؟