معاون مدیرکل دفتر سیاست خارجی وزارت خارجه و سفیر حقوق بشر ژاپن در سازمان ملل با دبیر ستاد حقوق بشر ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در این دیدار جون شیمی، با اشاره به نقش تعیین کننده و نمادین ایران به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی و متمدن در منطقه و جهان علاقمندی کشورش مبنی بر توسعه بیشتر همکاری های حقوق بشری را به اطلاع محمدجواد لاریجانی رساند. 

جون شیمی رئیس هیئت بلندپایه ژاپنی است که برای شرکت در نهمین نشست گفتگوی حقوق بشری دوجانبه ایران و ژاپن به کشورمان سفر کرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان نیز ضمن استقبال از توسعه روابط و گفتگوهای دوجانبه میان ایران و ژاپن در اهمیت این گفتگوهای دوجانبه گفت:‌ دروضعیتی که مسئله حقوق بشر در صحنه جهانی به دستاویزی سیاسی تبدیل شده و سوء استفاده هایی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی از آن بعمل می آورند سبب شده تا حقوق بشراز ماهیت اصلی خود منحرف شود، لازم است همکاری های دوجانبه در فضای کاملا سالم حقوق بشری تقویت شود تا از صدمات وارد آمده به این موضوع مهم کاسته شود.
جواد لاریجانی با ابراز خرسندی از اینکه دور نهم ا زاین گفتگوهای دوجانبه را پشت سر می گذاریم گفت : این نشست ها برای دو طرف بسیار مهم است و توصیه من این است که دو طرف از لحاظ محتوایی سطح این گفتگوها را ارتقاء بخشیده، بار علمی آن را افزوده و مسیرهای علمی و عملی برای همکاری های بیشتر به منظور ارتقاء‌ مسائل حقوق بشری را در برنامه کاری خود قرار دهیم.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه در پاسخ به سوال جون شیمی سفیر حقوق بشر کشور ‍ژاپن در سازمان ملل درباره سیاست های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست ما در نحوه تعامل با مکانیزم های بین المللی حقوق بشر بر سه پایه مشارکت جدی، شفافیت و مشی حرفه ای استوار شده است.
لاریجانی سپس به تشریح این سه اصل مهم در سیاست کشورمان در نحوه تعامل با مکانیزم های بین المللی حقوق بشر پرداخت. 


مشارکت 
‌او گفت: ما همواره در تعامل با این مکانیزم ها مشارکت جدی داشته ایم. حتی در جاهایی که مشاهده می کنیم از این مکانیزم ها سوء‌استفاده می شود عزم خود برای مشارکت را قوی تر می کنیم چرا که صحنه بین المللی را خانه خود می دانیم و معتقدیم همین مشارکت جدی می تواند مانعی برای سوء استفاده آمریکا و چند دولت غربی از مسئله حقوق بشر به حساب بیاید.

شفافیت
لاریجانی در ادامه با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه در مسائل مربوط به حقوق بشر شفاف بوده است گفت : ‌ما به نظام خود اعتماد داریم و به آن افتخار می کنیم. ما به این مدل از دموکراسی مبتنی بر تفکر اسلامی که امروز با توجه به وضعیت منطقه می بینید که ایران بزگترین مرکز آن در منطقه است افتخار می کنیم. بنابراین دلیلی برای پنهانکاری نیست.

مشی حرفه ای
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه خطاب به جون شیمی گفت :‌ایران همواره بر مشی حرفه ای تاکید داشته است. ما همانطور که در تعاملات خود با سازمان ملل حرفه ای عمل می کنیم به همان میزان درباره عملکرد نهادهای بین المللی حساسیت داریم که بالاترین درجه حرفه ای گری را داشته باشند.
لاریجانی با اشاره به اینکه مشی گزارشگر وی‍‍ژه ای که برای ایران منصوب شده است با حرفه ای گری مغایرت دارد گفت:‌ما بارها گفته ایم که اولا انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران را طرح آمریکا و چند دولت اروپایی می دانیم و معتقدیم این اقدام هیچ اعتبار حقوق بشری ندارد. آمریکایی که خود بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است و آلوده به جنایات وسیع درداخل و خارج و در سراسر نقاط جهان است هیچ شانی برای دلسوزی حقوق بشری ندارد، لذا تعیین گزارشگر ویژه برای ایران امری غیر موجه بوده است. ثانیا اینکه جمهوری اسلامی ایران با مکانیزم گزارشگری هیچ مشکلی ندارد. اتفاقا ایراد اصلی ما به گزارشگر وی‍ژه نداشتن مشی حرفه ای و به نحوه عمل او درباره ایران است. ما به گزارشگری که به جای بی طرفی و حفظ شان سازمان ملل از روز اول که به این پست منصوب شده به عنوان یک هنرپیشه رسانه ای عمل کرده و از این شبکه به شبکه دیگر رفته و مانند یک چهره اپوزیسیون علیه ایران صحبت می کند چگونه می توانیم اعتماد حرفه ای داشته باشیم .
لاریجانی با اشاره به اینکه داشتن مشی حرفه ایی، کمترین شرایط برای گزارشگری است گفت: از همه بدتر دفاع مفتضح گزارشگر از گروه های تروریستی است، کسانی که دستشان به خون هزاران نفر در کشور ما آلوده است و توسط این گزارشگر به عنوان مدافعان حقوق بشر مورد حمایت قرار گرفته اند، درحالی که اطلاعات موثق درباره آنها را به او داده ایم و برای او دلایل ترویست بودن و الوده بودن دست آنها به خون بیگناهان را اقامه کرده ایم.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به موارد رفتارهای ضد انسانی و ضدبشری آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی حامی احمد شهید که اکنون در حمایت آنها از گروه های تروریستی القاعده، سلفی و تکفیری هم مصداق پیدا کرده گفت : البته حقوق بشری که آمریکا طرفدار آن است، توسط آرپی جی، بمب و همین گروه های تروریستی باید توسعه پیدا کند و به همین خاطر عجیب نیست که گزارشگری که آنها نصب کرده اند از این گروه ها حمایت می کند.
لاریجانی افزود شان گزارشگر با این اقدامات بسیار پایین آمده اما این موضوع یک وجه شخصی دارد که برای خود او بد است اما وجه دیگرش به اعتبار سازمان ملل باز می گردد. این برای سازمان ملل شکست بسیار بزرگی است، اعتبار سازمان ملل را نابود می کند چرا که همه باید در برابر تروریسم محکم بایستیم نه اینکه از ترویست ها به بهانه های مختلف دفاع کنیم.
معاون بین الملل قوه قضائیه خطاب به رئیس هیئت ژاپنی نیز گفت: فکر می کنم دولت ‍ژاپن نیز قطع نظر از مسائل حقوق بشری یک تعهد بزرگ ملی و یک حساسیتی نسبت به تروریسم باید داشته باشد. هیچکس حق ندارد از تروریسم دفاع کند، چه این تروریسم زاییده صهیونیست ها که به اسم دفاع از خود، فلسطینی ها را می کشند باشد چه متعلق به به تروریست هایی که در کشور ما با عنوان مدافعان حقوق بشر فعالیت می کنند. تغییر نام و اسم های جدید ماهیت آنها را عوض نمی کند.
لاریجانی در ادامه پس از تشریح سه اصل جمهوری اسلامی در سیاست های حقوق بشری به تشریح ماهیت ضد حقوق بشری تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت : ایران توان مقاومت در برابر این تحریم ها را دارد. بر دنیا روشن است که کشوری به بزرگی و توانمندی ایران در برابر این تحریم ها می ایستد، همانگونه که تا کنون ایستاده است اما زشت بودن و ضد بشری بودن رفتار آمریکا و غربی ها بر همگان ثابت شده است چرا که این تحریم ها پایه حقوق بین المللی ندارد و تبعات ضدبشری آنها بر وجدان های بیدار پوشیده نمی ماند.
دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران از فشارهایی که آمریکا با زور و تهدید به بانک های ژاپنی اعمال می کند آگاه است گفت : بانک ها نقش مهمی درباره تحریم های دارو و غذا دارند،و ما می دانیم که بانک های ‍ژاپنی زیر فشار آمریکایی ها از تعامل با ایران باز داشته شده اند اما در عین حال مسئولیت دولت ژاپن در برابر مقررات حقوق بشر دوستانه قابل اغماض نیست. ما انتظار داریم این خط فاسد در صحنه جهانی مورد اعتراض واقع شود.
لاریجانی در پایان گفت:‌ البته معتقدیم سرنوشت این تحریم ها و دشمنی کوری که آمریکا علیه ملت ما و جریان های مردمی در خاورمیانه و جریان های اسلامی در پیش گرفته محکوم به شکست است. مسئولیت این رفتارهای ضد حقوق بشری بر عهده آمریکا و چند دولت اروپایی متحد او است و آنها در آینده باید پاسخگو باشند که چرا برای پیشبرد اغراض سیاسی خود جان انسانها را به بازی گرفتند و برای آن ارزشی قائل نبوده و مرتکب جنایات عظیم علیه بشریت شدند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =