روسها تاکجا پای دمشق ایستاده‌اند؟ / نگرانی‌های پوتین برای سوریه

پیدا کردن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه می تواند پرستیژ روسیه را در سطح بین الملل افزایش دهد آنهم در حالیکه این کشور از زمان فروپاشی شوروی منزوی است. از سویی به آن اجازه می‌دهد که به زور در پرونده ایران نیز ورود پیدا کند.

ارائۀ پیشنهاد تحت کنترل قرار دادن زرادخانه‌های شیمیایی سوریه از سوی روسیه در روز دوشنبه (9 سپتامبر) از چند جهت حائز اهمیت است: در حالیکه پیشتر سکوت ولادیمیر پوتین در اواخر ماه اوت -به اشتباه- نوعی تسلیم در مقابل حملۀ غرب برداشت شد، کرملین با این اقدام ابتکار عمل در بحران سوریه را دست گرفت.
مسکو، تنها چند روز پس از نشست جی20 در سن پترزبورگ به نوعی در روند سیاست خاورمیانه مرکزیت خود را یازیافته است. از سویی ولادیمیر پوتین با این اقدام زیر پای اوباما و اولاند را نیز خالی کرد؛ دو کشوری که وزرای خارجۀ آنها تلاش‌های زیادی طی روزهای اخیر برای ایجاد ائتلافی بین المللی برای حمایت از اقدام نظامی علیه دمشق صورت داده بودند.
اما هدف روسها از این اقدام چیست؟ آنها چه منطقی را در پرونده سوریه دنبال می‌کنند؟ واقعیت اینست که روسها از پیگیری این سیاست 3 هدف را دنبال می‌کنند: حمایت بی چون و چرا از رژیم بشار اسد، منافع نظامی کرملین در دمشق و در نهایت حفظ فضای رقابتی جنگ سرد که پوتین را در مقابل ایالات متحده آمریکا در چهار گوشۀ دنیا قرار می‌دهد.
با این حال هیچیک از این استدلال‌ها، برای فهم موقعیت روسیه کافی به نظر نمی رسد. هر چند که ارتباطات- متغیر- موجود از زمان جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی و حافظ اسد، پدر بشار اسد وجود دارد، اما این ارتباط در مورد ولادیمیر پوتین و بشار اسد- که در غرب درس خوانده و نه در مسکو- وجود ندارد.
از طرفی پایگاه مشهور دریایی روسیه در طرطوس سوریه نیز تنها یک توقف‌گاه لجستیک برای تفنگداران جنگی روسیه است؛ که در شرایط فعلی به این کشور اجازۀ ایفای نقش و بازیگری نظامی مهم و مشخصی را در مدیترانۀ شرقی نمی‌دهد.
به علاوه سوریه در سال 2011 تنها 5% از سفارشات تجهیزات نظامی روسیه را تشکیل می‌داد که البته پیش از آغاز بحران در سوریه روسها از ارسال و تحویل آنها خودداری کردند؛ تجهیزات سنگینی همچون (شکاری میگ31، موشک‌های دوربرد ضدهوایی اس300، شکاری‌های بمب افکن سو-30) چرا که این نگرانی وجود داشت که این تجهیزات علیه اسراییل به کار برود و توازن منطقه‌ای را دچار تغییر کند.
هرچند که سیاست ضدآمریکایی همچنان در مسکو بالاست و غالباً از این مسئله به عنوان ابزار سیاسی هم استفاده می‌شود، اما این مسئله با رویکرد جدید ولادیمیر پوتین از آغاز تابستان سال جاری برای آغاز روابط با واشنگتن در تضاد است. البته این تلاشها پیش از آن نیز با اعزام تام دانیلون، نمایندۀ ویژۀ اوباما به مسکو در ماه می آغاز شده بود.
در واقع4 فاکتور پیرامون موضع روسیه در قبال بحران سوریه را باید مدنظر داشت: برخی ملاحظات در روابط بین الملل، قضیۀ لیبی، نگرانی از قدرت گرفتن سنی‌ها- که به تازگی متعاقب کودتای نظامیان در مصر اندکی موقعیت‌شان تضعیف شده- و در نهایت رد همۀ چیزهایی که می‌تواند منجر به بی نظمی شود.
کرملین به این نتیجه رسیده است که راه حل بحران سوریه به شیوه‌ای بستگی دارد که در آن جامعه بین الملل در بحران‌های داخلی فعال باشد؛ برای روسیۀ پوتین، تمامیت ارضی یک کشور مفهومی نیست که بتوان دربارۀ آن مذاکره کرد؛ به خصوص اینکه در معرض تهدید قرار گرفتن این تمامیت ارضی منجر به روی کارآوردن رژیم‌های مدنظر آمریکایی‌ها از نوع رژیم‌های جمهوری‌های شوروی سابق و در اطراف این کشور شود.
مقاومت روسیه از سویی ارتباط مهم و معناداری به تحولات لیبی در سال 2011 نیز دارد. در آن زمان، دیمیتری مدودف، با وتو نکردن قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل، راه بر عملیات نظامی غرب علیه معمر قذافی، رهبر لیبی گشود. این مسئله امروز صرفاً به عنوان یک اشتباه از سوی مسکو ارزیابی می‌شود. رهبران مسکو احساس می‌کنند که غرب از سادگی آنها سوء استفاده کرده است؛ روسهایی که در وهلۀ اول پیش از ورود به جنگ در این کشور بر ضرورت حمایت از آن تأکید کرده بودند. سوءتفاهمات در قضیۀ لیبی را باید به مجموعۀ اختلاف نظرهای قدیمی موجود افزود؛ که البته خاطرۀ آن هنوز در روسیه وجود دارد، آنهم در حالیکه مسئلۀ گسترش ناتو به شرق، جنگ کوزوو در سال 1999 و ورود آمریکا به عراق در سال 2003 نیز هنوز برای روسها مسائل مهمی است.
از طرفی، در واقع از آغاز بهار عربی، روسیه نگران قدرت گرفتن جریان‌های سنی رادیکال و به خصوص تبعات گسترش آنها در قفقاز شمالی و آسیای مرکزی است؛ تهدیدی که روسها را پس از عقب نشینی ناتو در سال 2014، مجدداً با خطر طالبان روبرو می‌کند.
هنوز نمی توان به صراحت گفت که پیشنهاد روسیه از سوی واشنگتن و پاریس مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، هر چند که طی دو روز اخیر با استقبال آنها از احتمال جنگ کاسته شده است. برای روسها این بازی بسیار مهم است. پیدا کردن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه می تواند پرستیژ روسیه را در سطح بین الملل افزایش دهد آنهم در حالیکه این کشور از زمان فروپاشی شوروی منزوی است. از سویی به آن اجازه می‌دهد که به زور در پرونده ایران نیز ورود پیدا کند. پیشنهاد روسیه در صورتی که از سوی دمشق پیگیری شود، می‌تواند فرصت مناسبی برای کاخ سفید و الیزه هم باشد؛ چرا که می‌تواند صفحۀ جدید و آرامی را در روابط روسیه با غرب بگشاید.

نویسنده: آرنو دوبین، مدیر مرکز دیده‌بان روابط فرانسه-روسیه
لوموند/10 سپتامبر 2013/ ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    روسیه هم نگران خط لوله گازش به اروپاست وگرنه دلش واسه سوریه نسوخته .
    • احسان IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      162 6
      از قدیم میگن هیچ گربه ای محض رضای خدا موش رو نمیگیره
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      83 5
      اروپا نگران خط لوله گاز از روسیه است
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      65 62
      خیلی فکر کردی که به این نتیجه رسیدی؟! خب معلومه هر کس بفکر منافع خودشه و الا هیشکی حوصله ی دردسر نداره که.. آمریکا هم برای حفظ منافع خودش و اسرائیل جنایتکار کل خاورمیانه رو ناامن کرده
    • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      54 11
      نه واسه سوريه بلكه روس جماعت دلشون واسه هيچكس ديگه هم نمي سوزه و فقط منافع خودشون رو چرتكه مي ندازند. امريكائيها خيلي شرف دارند نسبت به اونها
    • علی صادقی A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      حتما آمریکا دلش برا مردم سوریه سوخته!!!حقوق بشر!!!دموکراسی!!!صلح و صفا!!!
    • معین A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      16 25
      روسیه اعتقادش بر اینه که هدف امریکا و اسراییل اول سوریه و حزب الله بعد ایران و بعد روسیه است
    • رضا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      27 7
      اين ويژگي همه كشورها و همه انسان هاست كه به فكر منافع خويش باشند. همه انسان ها ، حتي من و شما. ولي در كل نه روسيه به درد ما ميخوره ، نه آمريكا / مابايد منافع خودمون رو بچسبيم نه اينكه طرفدار منافع روسيه يا امريكا باشيم.
    • صدای جوانان IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      41 5
      سوال : روسها تاکجا پای دمشق ایستاده‌اند؟ / جواب : به محض فرود اولين بمب يا موشك آمريكايي در خاك سوريه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      13 21
      نه که آمریکا دلش به حال مردم سوریه سوخته؟ فقط امیدوارم عین مردم ژاپن دلسوزی شدید براشون نکنه
    • قاسم IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      9 17
      نه روسیه نه امریکا هیچ کدومشون به فکر مردم سوریه نیستن فقط وفقط به دتبال منافع خودشون هستن،هر دوشون سرو ته یک کرباسن. فقط ایران اسلامی عزیز جدا از منافعش از سوریه حمایت میکنه.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      19 29
      ببخشید ! به کامنت اونی که گفت "امریکاییا به روسا شرف دارن" اشتباه مثبت دادم !
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    روسيه خائن كي قراره خنجر رو از پشت به سوريه بزني؟!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      4 1
      خبر جان میشه یه نقشه از سوریه بذاری ببینیم دقیقا چقدر دست بشاره ،چقدر دست مخالف،لطفا
  • بنام 92 IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    70 40
    نگرانی از قدرت گرفتن سنی ها ---- خیلی از این تیکه اش بدم امد
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      12 5
      منم از این حرفش متنفرم
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    57 10
    خلاصه این که همه کاسه کوزه ها سر مسلمانان شکست تا ابرقدرت ها همچنان بر مسند قدرت تکیه بزنند روسیه ایی که بعد از فروپاشی شوروی مرده بود امروز سعی می کند از آب گل آلود به نفع مطرح کردن خود ماهی بگیرد
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    تاریخ نشون داده روس ها به کسی وفادار نیستند
    • رضا A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      52 81
      آمركيا وفادار بوده ؟؟؟ به صدام سلاح ميدادن ايران رو بزنه ، بعد دو سال حمله كردن بهش. عجب وفاداري اي !!!!!
    • بي نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      26 9
      صدام خودش چاه خودشو كند اگر به كويت حمل نمي كرد مطمن امريكا حمل نمي كرد
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      9 2
      در جواب رضا کی به عراق سلاح داد ؟ چرا چرت میگی روسیه بزرگترین حامی صدام در زمان جنگ بود حتما به جای. میگ روسی هواپیماهای امریکایی سر مردم ما بمب میریخت اگه بری یکم تحقیق کنی مبینی حتی رژیم اشغالگر قدس فرودگاهای صدام رو در زمان جنگ بمباران کرده
  • دلال مرکزی A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    68 9
    تا همین بغل پای سوریه وایستادن، تازه اگه آب به پاشون برسه میرن عقب تر تا خیس نشن.
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    63 7
    تا همان جا که برای عراق و لیبی ایستادند!
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 8
    منزوی رو خوب اومدی!! مطمعنی کارشناسی؟!
  • ایراندوست IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 9
    کلیدی ترین اهداف امریکا در خاورمیانه در این است که روسیه را از خاورمیانه بیرون کند وحلق محاصره روسیه را با رزیم های طرفدار غرب تکمیل کند هدف امریکا درسوریه این است نخست اسد رابردارد ویک رزیم طرفدار امریکا بجای اوبنشاند سپس به ایران حمله کند وحلقه ی محاصره روسیه راتکمیل کند البته تا بسیج وسپاه ومردم دلاور ایران وجود غیر ممکن است با توجه به تکنولوزی جدید تولید نفت که امریکا دارد انرزی مورد نیاز اقتصاد کشورهای قدرتمند از نظر اقتصادی کنترل کند وبازار مصرف کلیه کالاهای مورد نیاز کشورهای خاورمیانه که یکی از بزرگترین وثروت مند ترین نواحی جهان است در دست خود بگیرد روسیه پیش از این سلاح های مورد نیاز لیبی وعراق ویمن را تامین میکرد اینک بازار تسلیحات این کشورها رااز دست روسیه خارج کرد
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    12 0
    پس فکر کردی عاشق چشم و ابرو سوریه ست
  • ممل A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    81 14
    من نميدونم اين روسها كي ميخوان ادم بشن هميشه نقش منفي بازي ميكنن هميشه هم بازنده هستن ، اين بخاطر اينه كه پوتين يه ديكتاتوره و مغزش فندقيه و ميخواد اداي ابر قدرتها رو دربياره حالم از هرچي كمونيسته بهم ميخوره مرگ بر روسيه
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      7 13
      مملی!!!! حرص نخور!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      9 35
      مملی امپریالیست. منم از امثال تو مزدور آمریکایی بهم میخوره. جیره خور صهیونیست
    • امیر IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      11 0
      بی نام خجالت بکش اگه تاریخ خونده بودی میفهمیدی خیانتی که روسها به ایران کردند هیچ کشوری انجام نداده
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    10 3
    اولا اینکه پیشنهاد تحت نظارت قرار گرفتن زرادخانه شیمیایی اسد توسط جان کری در دیدار با هیگ در لندن مطرح شد اما آمریکاییها فکر نمیکردند که سوریه و روسیه با اون موافقت کنندو اوباما خیلی دست دست کرد که جنگی انجام نشه به خواسته خودش رسید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    48 6
    هدف امریکا حفظ اسراییل درمقابل سلاحهای شیمیای سوریه بود که بدون هیچ هزینه نظامی این امر توسط روسها محقق شد سالهاا بود که جان توازن شیمیی در مقابل هسته ای اسراییل را پذیرفته بود منبعد جهان یک سوریه داری سلاح شیمیای را نخواهد پذیرفت ویک پیام برای ایران داشت وان اینکه این موضوع یباید سرلوحه ایران نیز قرار گیرد ودر صورت وساطت کشورهای ثالث پذیرای امر باشد ازطرفی چهره ای صلح دوست از امریکا به نمایش گذاشت واینکه امریکا ذاتا جنگ طلب نیست وبه راههای دیپلماتیک نیز پای بند است بنظر میرسد نوعی همسویی پنهان بین روسیه وامریکا وجود داشت در هر حال امریکا برنده میدان از اب در امد و بدن جنگ قدرت عملیاتی و نیروهای پنهان دشمنان خود ونقاط اسیب پذیر خود را در خاو میانه شناسایی کرد
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      8 3
      همیشه همینطور بوده فکر کردین دلشون برای ما یا دیگر کشورهای منطقه سوخته؟این دو !فقط قدرت خود را مثل همیشه نشان دادند و بر سرتقسیم منافعشون به توافق رسیدند!درمجموع چین بخاطر قدرت اقتصادی که در جهان پیداکرده و روسیه و آمریکا و انگلیس حرف آخر را میزنند البته آلمان تا حدودی سیاستش راتعدیل کرده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 3
    تا وقتی که منافغ برقراره ....البته اول جان کودکان و حقوق بشر...خخخخخخخخخ
  • بی نام US ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 1
    برادران بسیار شده خبر میزنند که روسیه عربستان و لیبی صیهونیست امریکا را گرفت بی خبر برادر پوتین خودش افغی هست که هزاران افعی خورده برای روسیه منافع خود پوتین و مافیای روسیه مهم هست و بس مسلم بدانید پوتین دل خوشی از اسلام و مسلمین و امت اسلام و لایت امر مسلمین ندارد اما حاضر هست با کارت ایران بازی کند تا از امرکیا امتیاز بگیرد و از ایران هم پول و اعتبار پوتین استاد این کارها و باج گیری ها هست کاش برادران دقیق تر شوند که این شریک قافله و دزد را بهتر درک کنند
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 5
    1.بر طبق دکترین شمشیر داموکلس ، تا زمانی که گلوی اسرائیل زیر شمشیر سوریه است غرب و ناتو جرات حمله به سوریه رو ندارن 2.رژیم اشغالگر قدس در راستای پدافند غیر عامل ، سازه هاش رو بتنی و مستحکم میسازه که در برابر حملات موشکی مقاوم باشه 3.پاشنه آشیل این سازه های مستحکم ، استفاده از سلاح شیمیاییه 4.آمریکا به سوریه حمله نکرد و اول میخواد این کشور رو خلع سلاح شیمیایی کنه 5.آقا فرمود امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه فریب نباشد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    37 11
    اين پيشنهاد كه اول بار كري ارائه كرد در يك كنفراس خبري
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    24 42
    بازرسان سازمان ملل هم اعلام کردند که هیچ مدرکی در مورد دست داشتن دولت سوریه در حمله ی شیمیایی وجود نداره. به نظرتون بازرسان سازمان ملل به بشار اسد نزدیک ترند یا امریکا و فرانسه ؟! ایا اگه کوچکترین مدرکی بر ضد اسد وجود داشت تاکنون ملیونها بار در شبکه های مختلف خبری و غیرخبری و .... به ان استناد نشده بود. خوبه که همه دروغ پردازی های تروریست ها و حامیانشون رو دیدند ولی باز هستند کسانی که هر جور شده میخواند این حمله رو به دولت سوریه ربط بدند !
    • بی طرف A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      10 3
      سلام جناب بی نام اول دقت فرمایید بله تمام جنایت القاعده در سوریه محکوم است ودخالتهای استعماری هم محکوم است اما شما جنایات حکومت سوریه را نادیده میگیرید منطقه غوطه شرقی روز حمله تحت تسلط مخالفان بوده ایا مخالفان خودشان را شیمیایی کردند؟ از اینها بگذریم خود اقای رئیس جمهور اسد در مصاحبه اخیر فرمودند که نمیدانند که در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استقاده شده یا نه؟ از طرف دیگر جناب رئیس جمهور پوتین فرمودند که مخالفان برای اینکه امریکا به سوریه حمله کند از سلاح شیمیایی استفاده کردند حال چگونه است که رئیس جمهور روسیه از رئیس جمهور سوریه بهتر از اوضاع سوریه خبر دارد درضمن کار سازمان ملل تمام نشده است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    37 8
    همين پيشنهاد رو هم امريكايي دادن!
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    14 0
    هرچی بدبختی میکشیم ما از دست این روسیه هست ..... نمیدونم چرا ماشااله رسانه های ما اخبار روسیه رو با آب و تاپ تعریف میکنن که انگاری الهه دنیاست .... واقعا جای تاسف داره .... مطمئن باشید که روسیه سر این جریان کلی با آمریکا ساخت و پاخت کرده و روسیه نشون داده خیلی گرگ تر از آمریکاست به تاریخ رجوع کنیم و همین چندسال کافیست
  • علی صادقی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    16 51
    خیالتون جمع روسیه تو قضیه سوریه تا آخرش پای کاره حتی به قیمت جنگ جهانی اتمی و شیمیایی و فوسفری.به خاطر منافعش نه بخاطر مردم سوریه همونطور که آمریکا بخاطر منافع ابرسرمایه دارها و ابر کمپانیهای حاکم بر این رژیم شیطانی حاضره میلیون ها آدم رو بکشه و اونم تا آخر تو قضیه سوریه پای کاره مستقیم یا نیابتی الآن یا آینده چون بقای سلطه اون بر منطقه(از طریق اسرائیل و انرژی و کنترل اسلام) به مسئله سوریه وابسته است سقوط سوریه یعنی انفجار در همه منطقه.یا حق
  • رضا A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    70 16
    هر کشوری به روسیه اعتماد کنه کارش تمومه.
    • رضا A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      5 1
      سلام حسین جان, ممنون از نگرانیت در مورد دید من!! اما منظور از عدم اعتماد اینه که عده ای در کشوری مثل کشور ما که منافعشون در تضاد با ارتباط با امریکاست وهمینطور در تضاد با منافع ملت است بیان و تمام عملکردهای امریکا رو وارونه جلوه بدن ولی کشوری مثل روسیه خبیث رو که بارها در طول تاریخ خصومتش رو با ایران شاهد بودیم به عنوان منجی معرفی کنن...ایا این امریکا نبود که نگرانی ما از طالبان رو با شکست اونها و نگرانی ما از صدام رو با برگزاری انتخابات ازاد در عراق و افغانستان مرتفع کرد .ایا این امریکا نیست که هر جا کشوری گردنکشی می کنه ,جلوش وامیسته...باور کن اگه کشور ما یک هزارم باجی که در خفا به روسیه میده به امریکا میداد هم استقلال و هم اقتصاد و صنعت وهم اعتبار بهتری در جهان داشتیم...
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 9
    مردم سوریه در کنار مصر و لبنان فرهنگ پیشرفته تری نسبت کشورهای عربی دیگه دارند و این چیزی نیست که کسی بتونه انکارش کنه ، اونوقت چطور میشه باور کرد که این مردم دولت میانه رو بشار اسد رو رها کرده و از گروهای تندرو و تروریست حمایت کنند. همه میدونند این جنگ از بیرون از مرزهای سوریه به مردم بیگناه تحمیل شده و کشورهایی مثل عربستان هم از ترس اینکه حکومت میانه روی سوریه برای مردم خودشون الگو بشه سالهای سال بود که منتظر بودند تادر یک فرصت مناسب به این دولت میانه روی عرب ضربه بزنند. شرایطی که در منطقه پیش امد این فرصت رو به تندروها داد و ترکیه هم به تکاپو افتاد که بهترین فرصت برای حرکت خودش و رویای عثمانی بازی دراوردن جدید فراهم شده ، امریکا و انگلیس هم در پی منافع خود بودند و اینچنین شد که همه میبینم
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    8 17
    هر کشوری به امريكااعتماد کنه کارش تمومه.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      7 5
      دقیقا برعکس .خیر دنیا و اخرت در رابطه و اعتماد به امریکا است .
  • میرزایی A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    10 2
    مطمئنا تا وقتی منافعش اقتضاء کنه حامی و پشتیبان سوریه خواهد بود .
  • بیت بیت IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    9 1
    تا جایی که منافعش به خطر نیوفته و صد البته ایران مانی بده:)
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    11 1
    تا جایی که آمریکا به سوریه حمله نکنه اگه آمریکا حمله کنه خودش رو میکشه کنار
  • حمید IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    13 1
    اولن روسیه هیچوقت قابل اعتماد نبوده ونیست و نخواهد بود دومن روسیه اگر هم واسه سوریه رای شورا امنیتو وتو میکنه قسم میخورم واسه ما هیچوقت تره هم خرد نیمیکنه که قبلن هم جز تجاوز و چشمداشت به خاک عزیزمون خاطره دیگه نداریم ازش ثالثن اگه امریکا اراده کنه روسیه عددی نیست که قبلن تو عراق و افغانستان ثابت شده
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 21
    پوتين بزنم به تخته چه خوشتيپ شدي تو اين عكس
  • زیبا A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    14 1
    روس ها تا الانش هم به خاطر منافع خودشون کنار سوریه هستند
  • بی طرف A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 10
    سلام انصافا ابتکار جناب اقای رئیس جمهور روسیه ابتکار خوبی بود ان شا الله که ایشان بپذیرند که تغییر در ساختار حکومت سوریه اجتناب ناپذیر است وامریکا هم بفهمد که در سوریه باید با روسها تعامل کنند
  • علی صادقی A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 12
    خیالتون جمع روسیه تو قضیه سوریه تا آخرش پای کاره حتی به قیمت جنگ جهانی اتمی و شیمیایی و فوسفری.به خاطر منافعش نه بخاطر مردم سوریه همونطور که آمریکا بخاطر منافع ابرسرمایه دارها و ابر کمپانیهای حاکم بر این رژیم شیطانی حاضره میلیون ها آدم رو بکشه و اونم تا آخر تو قضیه سوریه پای کاره مستقیم یا نیابتی الآن یا آینده چون بقای سلطه اون بر منطقه(از طریق اسرائیل و انرژی و کنترل اسلام) به مسئله سوریه وابسته است سقوط سوریه یعنی انفجار در همه منطقه.یا حق
  • عمو IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 0
    ﺗﻮﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﯽ‌ﺯﻧﯽ ﺑﺮﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻥ ﻫﻓﺖ ﺷﻬﺮ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺭﻭ ﺑﻨﮕﺮ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﮕﯿﺮ ﭘﺲ ﺍﺷﻐﺎﻟﮕﺮﯼ ﯾﻌﻨﯽ ﭼه!!!!!!!!!!
  • كمال IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 0
    روسيه از آمريكا بسيار خطرناكتر است منافع طلب خائن و...
  • محسن EU ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 5
    من فقط از عینک پوتین خوشم اومد مارکش کارتیر هست حدود دو میلیون و پانصد قیمتش هست خبر انلاین لطفا ....
  • سعید A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    7 0
    خواهر و برادرهای عزیز بزارید یه تحلیل خوب و بی طرف براتون ارایه کنم. روسها وقتی دیدن اوباما با اجازه گرفتن از گنگره می خواد با حفظ ابرو از جنگ سوریه کنار بگشه و از طرف دیگه بیشتر کنگره با حمله مخالفند با. این به اصطلاح ابتگار میخواد هم خودش رو مطرح کنه و هم جیب اسد رو بزنه و از اون طرف هم برای ایران دندون تیز کرده تا جیب ما رو بزنه و نهایت ماهی و کنسرو ماهی رو از دریای ایران و سوریه صید کنه ننگ بر پوتین دزد
  • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 0
    ببین کار به جای رسیده که یه کشور کمونیسم داره توی جهان تعیین و تکلیف میکنه
  • نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    8 2
    سیاست های روسیه از سیاست های آمریکایی ها لجن تره اما چون روبا هستش کارگردان خوبه
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    5 0
    چه تحویلی گرفته خودشو با آن عینکش
  • مخاطب IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    2 0
    من که نفهمیدم چه سیاستی پشت این کار روسیه هست . معلوم نیست کشور دوسته یا دشمن؟؟؟؟