مدیر مراکز معاینه‌فنی‌ تهران: حداقل ۱۰۰هزار خودرو در ایران لاستیک سالم ندارند،‌ در انتظار فاجعه باشید

مدیر بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران گفت: چهار درصد از خودورهایی که سال گذشته برای تست معاینه فنی مراجعه کرده‌ اند از سلامت لاستیک مردود شدند که با تعمیم این رقم به کل خودروها می‌توان پیش‌بینی کرد که حدود 100 هزار خودرو لاستیک معیوب داشته و پتانسیل ایجاد فاجعه و تصادف پرخطر دارند.

محمد طاهریان در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به نقص فنی اتوبوس اسکانیا و کشته و زخمی شدن بیش از ۸۳ نفر گفت: متاسفانه باز هم عدم توجه به نقص فنی خودرو حادثه ای دردناک برای هموطنان کشورمان به وجود آورد و سوال آینجاست که کدام ارگان، سازمان و اهرم نظارتی و حاکمیتی کم کاری کرده است؟

او گفت: عمق این فاجعه بسیار زیاد است، آیا لازم نبود که راننده اتوبوس و دیگر مسولان آن بر نقص لاستیک بیشتر توجه کرده و با شرایط نامناسب اقدام به سفر نمی کردند؟ حال کدام سازمان و ارگان مقصر اصلی است؟

وی اظهار کرد: مراکز مکانیزه معاینه فنی در همه جای دنیا به عنوان تنها اهرم حاکمیتی و نظارتی موظفند خودروها را مورد کنترل و بازبینی قرار دهند، این مراکز در تهران هم وجود دارند اما لازم است که از سوی مسولان مورد حمایت قرار گیرند تا ضمن رشد نظارت دقیق کنترل کیفیت خودروها، از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

طاهریان با بیان اینکه طبق آمار سال 91 از 2.5 میلیون خودرو مشمول معاینه فنی خودرو در تهران، تنها 500 هزار خودرو معاینه فنی انجام داده‌اند، گفت: از این تعداد چهار درصد یعنی 20 هزار خودرو دارای مشکل لاستیک بوده و از تست معاینه فنی مردود شدند و ملزم به تعویض لاستیک و مراجعه مجدد شدند، این درحالی است که بسیاری از رانندگان عام شاید ندانند که چه زمانی باید اقدام به تعویض لاستیک خودروی خود کنند و امکان دارد که پتانسیل ایجاد یک حادثه بزرگ را داشته باشند.

او گفت: با تعمیم این چهاردرصد خودرو مردود از تست سلامت لاستیک به کل خودروها، می توان به این نتیجه رسید که حداقل 100 هزار خودرو در کشور لاستیک معیوب دارند و با این وجود در خیابان ها، بزرگراه ها و اتوبان ها با سرعت بالا تردید می کنند و پتانسیل ایجاد فاجعه دارند.

مدیر بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران گفت: طبق قانونی سال 89 خودروهای نو تا 5 سال از انجام معاینه فنی معاف شدند که این قانون خطرات زیادی را برای خودروها به همراه داشت و در این اتوبوس دیدیم که با وجود داشتن سن کمتر از 5 سال و عدم انجام معاینه فنی، چنین حادثه‌ای را به وجود آورد.

او گفت: این حوادث تنها خسارات مالی و جانی ندارد و خانواده های این عزیزان تا سالها اثرات این حادثه را به همراه خواهند داشت و متقابلا خسارات اجتماعی و روحی ، روانی و خانوادگی بر بازماندگان این حوادث مشکلاتی برای خودشان و جامعه ایجاد می کند لذا مسولان نباید از عوامل پیشگرانه غافل شوند.
 
این کارشناس فنی خودرو با اشاره به سخنان رییس پلیس راه کشور و رییس پلیس راهور ناجا مبنی براینکه علت تصادف اتوبوس ها نقص فنی است، گفت: از مسولان ذی ربط ، دولت ونمایندگان مجلس می خواهم که به عنوان طرح ملی به معاینه فنی خودرو نگاه کند و هرچه سریعتر طرح 2 فوریتی را برای کاهش معافیت خودروهای نو از پنج سال به دو سال تنظیم و به تصویب برساند تا نظارت بیشتری بر این امر صورت گیرد.
 
طاهریان همچنین با توجه به روزهای پایانی تعطیلات تابستان از مردم خواست تا قبل از سفر حتما از سلامت فنی خودروی خود با مراجعه به مراکز مکانیزه فنی مطلع شوند و سفر ایمن و سلامتی را در کنار خانواده خود داشته باشند تا شاهد چنین تصادفات غم انگیزی نباشیم در همین راستا سامانه تلفن گویای مراکز به شماره 23503000 اطلاعات و ساعت کار مراکز معاینه فنی اعلام می کند.

۴۷۴۷

کد خبر 312932

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    46 1
    خوب برند بخرن ! همه چیز ارزونه، فقط لاستیک گرونه ؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    50 1
    از ایرانی جماعت بیشتر از این انتظار نمیره. اون از فرهنگ افتضاح رانندگی، اون از وضع جاده ها و ایمنی ماشین ها. هر ساله " بــــــــاید " بیشتر از 28 هــــزار کشته داشته باشیم. بگو خب!
  • محمد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    26 0
    عمر مفید لاستیک از تارخ تولید 4 ساله ولی من که تا بحال ندیدم تو هیچ مرکز معاینه فنی یی به تاریخ تولید لاستیک توجه بشه !!!! مراکز معاینه فنی فقط یه سری کنترل های ظاهری کلی رو انجام میدن و بی جهت و بدون بررسی دقیق تاییدیه فنی میدن .....
    • حسين IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      28 0
      دادا كجاي كاري لاستيك نو قرض ميكنن ميندازن زيرش ميرن معاينه فني ميگيرن ميان عوضش ميكنن . خانه از پاي بست ويران است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    39 3
    کاش دلیلش رو هم پیدا میکردن! هیچ کس دوس نداره جونشو از دست بده. در مورد اتوبوسها هم از قدیم یادمه راننده ها همیشه به لاستیکاشون توجه میکردن و حالا گیریم لاستیکش دلیل حادثه بود چرا بعدش به این سرعت آتیش گرفتن؟؟! چطور یه اتوبوس با این هیکل از گاردریل رد شده رفته اونور؟!!
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      3 20
      تو خوبی ؟!!!
    • بابک IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      5 1
      گیریم لاستیک عیب از لاستیک و ترکیدنش باشه.به نظر من خطای انسانی را باید لحاظ داشت.اگر سرعت این آقای راننده بالا نبود حتی با ترکیدن لاستیک میتونست ماشینو جمعش کنه و سر از اون لاین در نیاره انقدر هم تلفات بده.
  • مسعود A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    15 1
    به نظر من خودرو های حمل و نقل عمومی صفر کیلومتر حداکثر 2 سال باید معافیت معاینه فنی داشته باشند/////که البته نحوه معاینه فنی در ایران خودش یه داستانه ......!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    21 1
    ریشه یابییییییییییییییییییییییییییی کنید علتش فقط فقر مادیه که فقر فرهنگی هم میاره ،عاملش کیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    10 0
    ای بابا تا کی باید تصادف مرگبار ببینیم....چرا ملت اصلاح نمیشن... راننده غافل :خودت که تصادف میکنی به درک بقیه چه گناهی کردن
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    21 1
    آقایونی که بنزین و هزار کالای دیگه رو گرون می کنن و قیمتشو 10 برابر می کنن بعد آمار می دن که هیچ اتفاقی نیفتاد می خوام بگم نخیر مسئولین ،اون گرانی ها از جای دیگه می زنه بیرون.اون پولی رو که راننده باید بده لاستیک نو بخره رو می ده برا بنزین و ....اصلا پولی باقی نمی مونه که بخواد لاستیک عوض کنه .ماشین بدون بنزین حرکت نمی کنه ولی با لاستیک کهنه حرکت می کنه.مشکل اقتصادی مردم حل بشه خودشون می دونن لاستیک کهنه خطر داره
    • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      1 0
      حرفت کاملا درسته.وقتی رییس هدفمندی اومد گفت ما همه جوره پشت راننده هایم.همین اقای رویانیان که دو دستی چسبیده به پرسپولیس یادشه چی گفت. لاستیک گرونه لوازم واویلا.حالا این اقا برا درامد بیشترش میگه معاینه دوساله بشه.نمیگه لوازوم خودرو ارزون بشه.میگه دوساله که بیشتر گیرشون بیاد. بار مالی رو بیشتر میندازن رو مردم بعد میگن کی بود کی بو
  • دلال مرکزی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 1
    وقتی تورم و مشکلات معیشتی وجود داشته باشد ، همین اتفاقات پیش میاید، وقتی روستا ها خالی میشن میرن شهرها باید این افرا یجوری پول دربیارن چون خانواده اشان منتظر هستند، خانه از پای بست ویران است.
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 1
    آفرین به کسایی که دنبال علت میگردنو پاسخ میخوان از مسئولین کاش خبر آنلاین یه برنامه میریخت کسی بیاد جواب بده
  • مجید IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 1
    با زهم حادثه ای که علتش و مقصرهاش معلوم نیستن... این مملکت درست نمیشه هیچوقت درست نمیشه واقعا متاسفم که هیچکس عهده نمیگیره... کشورمون اونقدر بیمار هستش که مثل سرطان میمونه به هر جاش دست میزنی بدتر میشه .... وضعیت از این هم بدتر میشه کجاشو دیدین.
  • محسن A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 0
    دوستان عزیز شما قضاوت کنبد اتوبوسها لاستیک سایز 315 80 225 می خوره در تاریخ 89/11/03 قیمت لاستیک میشلن واسه اتوبوس بوده 1800000 تومان امروز همان لاستیک جفتی 5900000 تومان است حالا خوتون قضاوت کنید اون راننده تا لا ستیک روی سیم نره تعویض نمی کنه . من خودم لا ستیک فروشم . واقعا" گران شده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 0
    برخلاف اون چیزی که اعلام کردند، شرکت "همسفر" که مقصر این حادثه بوده همچنان به فعالیت خودش داره ادامه میده. توی سایت payaneh.ir هم همچنان بلیطهاش رو میفروشه. مردم رو چی فرض کردن
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    چشم دولت دهم روشن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین