وزیر علوم با یک رای می تواند رئیس دانشگاه آزاد راتغییر دهد؟

با شروع تغییرات در وزارت علوم و تغییر برخی روسای دانشگاه ها برخی رسانه ها خبر از احتمال تغییر رییس دانشگاه آزاد دادند.و البته جالب اینجاست که این تغییر را هم بیشتر متوجه سرپرست وزارت علوم دانستند.

زهرا تالانی:در این خبر آمده است که صورت جلسه ای برای عزل رئیس دانشگاه آزاد توسط بعضی از اعضای هیأت امنا، تنظیم شد که جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم هم این صورتجلسه را امضا کرده است.اما پس از آن روابط عمومی وزارت علوم نامه ای منتشر کرد و اعلام کرد"جعفر توفیقی اعلام کرده چنین صورت جلسه ای را نه دیده و نه امضاء‌ کرده و این خبر اساسا کذب محض است.

اما نکته اینجاست که تغییر رئیس آن دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و توسط هیات امنا ‌انجام می گیرد و وزیر علوم نیز تنها یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد است."

اما موضوع تغییر رییس دانشگاه آزاد به هیمن جا ختم نشد رییس دانشگاه آزاد در گفتگو با فارس خبر رفتنش را تایید کرد او می گوید درجلسه اخیری که با هاشمی رفسنجانی داشتم موضوعات مختلف از جمله تغییر احتمالی اینجانب و بررسی آن در جلسه هیئت امنا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسه اخیر خود در روز چهارشنبه 20 شهریورماه با هاشمی رفسنجانی موضوع استعفا یا عزل شما و طرح احتمالی آن در جلسه آتی هیئت امنای دانشگاه که قرار است در روز چهارشنبه 27 شهریورماه در محل مجمع تشخیص مصلحت‌نظام برگزار شود، طرح شد؟ گفت: رئیس هیئت امنا از فعالیت‌های انجام شده در یک سال و نیم اخیر رضایت بالایی دارند و اگر تغییری هم مطرح باشد دلایل دیگری خواهد داشت.

از طرف دیگر یاسر هاشمی رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد از تشکیل جلسه اضطراری این هیأت درروز چهارشنبه خبر داد.وی در گفت وگو با مهر، گفت: با درخواست برخی از اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد از جمله حمید میرزاده، جعفر توفیقی، سید حسن قاضی زاده هاشمی و بهمن یزدی صمدی و ارسال نامه ای به رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، جلسه اضطراری این هیأت چهارشنبه 27 شهریور برگزار می شود.


رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد همچنین با بیان اینکه در این نامه هیچ اشاره ای به عزل رئیس دانشگاه آزاد نشده است، تاکید کرد: رئیس دانشگاه آزاد چهارشنبه هفته گذشته با رئیس هیأت امنا دیداری داشته است اما به این دلیل که در جلسه حاضر نبوده ام نمی توانم جزئیات آن و نظر پدرم را درباره ماندن یا رفتن فرهاد دانشجو، بیان کنم و منطقش این نیست که من درباره آن جلسه چیزی بگویم.
وی درباره صورتجلسه ای که عنوان شد برای عزل فرهاد دانشجو بوده است، تاکید کرد: صورتجلسه ای برای عزل فرهاد دانشجو دست به دست نمی شد، حتی نمی توان اسم آن را صورتجلسه گذاشت بلکه نامه ای بود که بر اساس آن برخی اعضای هیأت امنا درخواست تشکیل جلسه فوق العاد هیأ امنا کرده بودند. این تقاضا هم بر اساس مواد اساسنامه دانشگاه آزاد به دفتر رئیس هیأت امنا ارسال شده است.


تغییر چگونه انجام می شود؟
طبق قانون تغییر رییس دانشگاه آزاد تابع ضوابطی است،بر این اساس، طبق اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است، هیأت امنا می تواند رئیس دانشگاه را عزل کند. در تبصره 2 ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد به این موضوع اشاره شده است.
" ماده10ـ اعضاء هیأت امناء عبارتند از: 1ـ پنج نفر از اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی. 2ـ چهار نفر از اعضای هیأت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد. 3ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها. 4ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی. 5 ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امناء). تبصره1ـ مدت عضویت هیأت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یک نفر به ریاست هیأت انتخاب می‌شود. تبصره2ـ در صورت استعفاء هر یک از اعضاء هیأت امناء یا فوت یا برکناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد."
طبق ماده 12،تغییر رئیس دانشگاه آزاد یکی از وظایف این هیات است.بعنی با این حساب رییس دانشگاه آزاد باید توسط این هیات که متشکل از 13 نفر است عوض شود و البته سرپرست و یا وزیر علوم تنها یک رای دارد

اگررییس دانشگاه عوض شود از توفیقی سئوال می کنیم
 با وجودیکه قانون تاکید دارد سرپرست یا وزیر علوم به تنهایی نمی تواند رئیس دانشگاه آزاد را عوض کند اما امروز جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با نسیم گفت :فرهاد دانشجو از بدو ورود به دانشگاه آزاد اقدامات خوبی انجام داده است.وی شائبه های موجود در خصوص امکانات مالی و اداری این مجموعه را برطرف کرده است و روند پیشرفت دانشگاه ها به خوبی طی شده است.
وی با بیان اینکه دانشجو توانسته در این مدت نمایندگان را نسبت به مسائلی که در دانشگاه آزاد وجود دارد قانع کند افزود:سرپرست وزارت علوم مراقب باشد با تغییرات نابهنگام به محیط علمی دانشگاه ها لطمه نزند و فضای دانشگاه‌ها باید از تندوری به دور باشد.
وی تاکید کرد که اگر تغییری در مدیریت دانشگاه آزاد صورت بگیرد هفته آینده کمیسیون آموزش از سرپرست وزارت علوم سوال خواهد کرد.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان توسی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    416 9
    ایا براستی برکناری دکتر جاسبی جناحی نبود؟ چرا برخی بر دکتر توفیقی فشار سیاسی می اورند ؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      21 64
      سیاسی بود یا نبود اصل کار خوب بود. امیدواریم هرکسی رو میارن جاسبی دیگه برنگرده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    توفیقی , رئیس دانشگاه آزاد میشود.
  • بروجنی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    303 7
    من نمیدونم آخه مگه این حضرات نباید نمایندگان ملت باشن؟؟ پس چرا واسه یه بارم شده نظراتشون مثل موکلاشون نیست؟؟؟!!!
    • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      63 2
      برای اینکه اینها با رای ندادن موکلان انتخاب شدند
    • رامین EU ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      1 2
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    11 53
    نه
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    15 83
    لطفا بررسی کنید اگر کارنامه دانشجو در این مدت خوب بوده است ابقا شود اگر خوب نبوده است برکنار شود. به نظر من با وجود این جو تفاهم فعلی جفای برخی افراد در گذشته را به فراموشی بسپریم.همانطور که اقای هاشمی این کار را کردند.
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      7 13
      فقط اعتدال
  • محمد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    159 3
    مگر دانشگاه خصوصی که دارای هیات امناء بوده و قانون آن مشخص است، یک نماینده چه سئوالی میتواند از سرپرست وزارت علوم داشته باشد ؟!!
  • ناشناس IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    12 90
    بهترين اقدامي كه از سوي دكتر دانشجو بايستي لحاظ گردد تغيير در سطح برخي از معاونين و مديراني است كه از موقعيت خود احتمالا سوء استفاده كردند و موجب زير سئوال رفتن عملكرد مناسب دكتر دانشجو شدند بهتر است ايشان مديران آكادميك را نيز به كار ببرند برخي از مديران در سطح ليسانس و پائين تر كه حتي در دوران مديريت قبلي نيز پرونده مناسب عملكردي نداشتند موجب تضعيف دكتر دانشجو شده است
    • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      4 27
      نظر منفي براي چيه حرف حساب جواب نداره
  • علی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    44 5
    من به عنوان یک دانشگاه آزادی از عملکرد دکتر فرهادی اصلا راضی نیستم. در زمان دکتر جاسبی برخی از دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به قطب علمی در کشور بودن ولی از زمان شروع ریاست آقی دانشجو نه تنها این اتفاق شدت نگرفت بلکه در جهت عکس شروع به حرکت کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    من دانشجو دانشگاه آزادم جاسبی بهتر بود هرچه سریعتر آقای دانشجو رو باید عزل کنند
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    13 64
    دم احمدی نژاد گرم که تا 5 -6 سال همون جاسبی رو نگه داشت. این یکی هنوز نیومده تصفیه جناح مقابل رو شروع کرده.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      6 1
      اصلا از خودت سوال کردی که رییس جمهور محبوبت احمدی نژاد چرا باید رییس یک دانشگاه خصوصی رو عوض کنه؟ فکر نمیکنی پای ممنافع جناحی و مادی در میان بوده
  • reza IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    43 5
    بهتر است به تخلفات انجام شده در دوران آقای دانشجو رسیدگی شود بعنوان مثال بدون در نظر گرفتن امکانات موجودومقررات ، واحد دامغان را به واحدی جامع تبدیل نمود و بدون داشتن یک نفر استاد داروساز ، دانشکده داروسازی را در این واحد تاسیس نمود و کارهای دیگری که برای واحد دامغان انجام داد لازم به ذکر است که ایشان دامغانی می باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    7 12
    فکر کنم خبر عزلو دوستان افراطی دادن برای فشار برای رای اعتماد
  • مهدی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    19 39
    من بعنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد خواستم نکاتی را عرض کنم: 1- بنده زمان دکتر جاسبی مدرک کارشناسی را گرفتم درحالی که کلاسهای 50نفره در یکی از به اصطلاح بهترین واحدهای این دانشگاه درتهران را تجربه کردم،شهریه سالانه20%گران می شد وکمترین سرویسی نداشتیم،وقتی در سال86عده ای ازدانشجویان طوماری مبنی براعتراض امضاء کردن،همگی به کمیته انظباطی فراخوانده شدندو درج در پرونده شد! 2-روزی که آقای دانشجو رییس دانشگاه آزادشد ماتم گرفتم و گفتم باپارتی بازی اومده،چون برادر وزیروقت بود ولی انصافاً طی این دوسال فهمیدم ایشون کارشو بلده،شهریه ها علی رغم تورم 1000درصدی 2ساله تقریباً ثابت مونده و خدمات و بار علمی دانشگاه ما حداقل به نسبت بهتر شده به نظرم باید به ایشون فرصت بیشتری داد.
    • آیدا A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      24 8
      برادر عزیز خدمت خوب که فقط پایین آوردن شهریه نیست . متاسفانه در طی دوران ریاست آقای دانشجو پیکره علمی دانشگاه از هم پاشید و به خاطر سیاست های غلط وزیر علوم سابق و عدول از قانون ازجمله افزایش دادن دانشجویان دانشگاه پیام نور که خلاف قانون است و عدم مخالفت آقای دانشجو دانشگاه های آزاد یکی یکی داره از بین میره و این همه نیروی شاغل بیکار میمونند در عین حال کیفیت دانشگاه را نیز با برخی آیین نامه ها پایین آوردند
  • نیما IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    36 11
    همانطوری که با یک رای به این سمت منصوب شد با یه رای هم می تونه عزل بشه!
    • علی A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      4 1
      دقیقا . دموکراسی همینه دیگه گله هم نداره. یه جریان دیگه رای آورده پس حقشه تغییر بده. من خودم طرفدار احمدی نژادم ولی بلاخره تغییر همیشه باعث پیشرفت میشه. البته به شرط اینکه دوباره جاسبی بر نگرده!
  • بی نام RU ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    37 12
    بهترین گزینه دکتر نیلی منفرد هستند
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 0
      منظورت "ميلي منفرد"ه نه؟
    • بی نام A1 ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      2 1
      همینکه اسمشو درست گفتی یعنی به توانمندی هاش آگاهی واقعا
  • حرر A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    26 11
    همانطور که تکلیف شهردار به یک رای مشخص میشه با همون یک رای هم رییس دانشگاه عوض میشه.
  • مهدی EU ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    46 13
    دانشگاه آزاد در دوره ی آقای دانشجو، از مسیر اصلی خودش منحرف شده
  • بیات IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    28 5
    مال مردم ببری و چومالت ببرن / بانگ وفریاد برآری که مسلمانی نیست!!! وقتی آقای دانشجو با حکم برادرش میشود رئیس دانشگاه آزاد حالا که داداش رفته یعنی حکمش هم بلااثر شده است وباید برود ؛ اینکه دیگه جنجال نداره اصلا یکی از پیامهای انتخابات پیاده کردن مسئولین اتوبوسی بود.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    18 2
    چه ربطی به توفیقی داره. این نشان میده که کمسیون اموزش فقط به فکر این هست که وضعیت موجود آموزش عالس را حفظ کنه!! این کمسیون باید به ملت پاسخگو باشه
  • بی نام DE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    42 1
    جبار کوچکی نژاد:سرپرست وزارت علوم مراقب باشد با تغییرات نابهنگام به محیط علمی دانشگاه ها لطمه نزند و فضای دانشگاه‌ها باید از تندوری به دور باشد.!! آنزمان که استادان دلسوز و وطن پرست را بصورت فله ای بازنشسته و یا اخراج میکردند این آقای وکیل کجا بودند.!؟
  • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 2
    مدیری که به قول همه اتوبوسی اومده و با پارتی بازی باید برداشته بشه یا حق