خلع سلاح سوریه را بُرد تلقی نکنیم/توافق مسکو-واشنگتن در بلندمدت ضربۀ راهبردی به جهان اسلام است

یک کارشناس مسائل روسیه می‌گوید: اگرچه در شرایط کنونی و برای روسیه و حتی در کوتاه مدت برای دولت سوریه توافق صورت گرفته، شاید بردی تلقی شود اما در بلندمدت این ضربه‌ای راهبردی به کشورهای مسلمان، جهان اسلام و کشورهای عربی خواهد بود.

دکتر جهانگیر کرمی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس روسیه و اوراسیا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون توافق صورت گرفته میان سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجۀ روسیه و آمریکا پیرامون خلع سلاح شیمیایی سوریه گفت: خلع سلاح سوریه بدون هیچ تغییری در طرف اسراییلی بُرد زیادی تلقی نمی‌شود؛ شاید برای دولت روسیه و یا برای حفظ حکومت بشار اسد تا انتخابات بعدی یک بُرد تلقی شود اما به نظر من برای جهان اسلام و کشورهای عرب این به مفهوم بُرد نیست؛ چون خلع سلاح یکجانبۀ دولت سوریه در برابر رژیم صهیونیستی آغاز خوبی برای منطقه نخواهد بود.
لازم به یادآوری است که طبق توافق صورت گرفته، ظرف یک هفته سوریه باید لیست جامع ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را به سازمان ملل تحویل دهد. وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم‌چنین تاکید کردند که توافق کرده‌اند هر چه سریعتر سلاح‌های شیمیایی سوریه باید نابود شود و در این خصوص به طرحی همه جانبه دست یافته‌اند که استفاده از زور در صورت تخطی از آن نیز پیش‌بینی شده است.
دکتر کرمی دربارۀ این توافق افزود: سلاح شیمیایی سوریه همیشه یک عامل بازدارنده در مقابل تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی رژیم صهیونیستی بوده است. دولت سوریه بارها از آن به عنوان یک عامل برای بازدارندگی و عنصر موازنه بخش(موازنه در اینجا نه لزوماً به معنای تعادل نیست بلکه بیشتر به عنوان بازدارنده) در اقدامات نظامی استفاده کرده است. اینکه متعاقب یک صحنه سازی از سوی عربستان و ترکیه و قطر، آمریکا موضوع حملۀ هوایی به سوریه را مطرح کند و بعد در این میان سوریه یکجانبه خلع سلاح شود، اگرچه در شرایط کنونی و برای روسیه و حتی در کوتاه مدت، توافق صورت گرفته برای دولت سوریه شاید بردی تلقی شود اما در بلندمدت این ضربه‌ای راهبردی به کشورهای مسلمان، جهان اسلام و کشورهای عربی خواهد بود.
کرمی در پاسخ به این سوال که: "در این صورت این معنای نادیده گرفتن تلاش‌هایی نیست که برای جلوگیری از حمله نظامی صورت گرفت؟" افزود:
این توافق به عنوان راه حل برای بحران موجود پذیرفته است و مثبت تلقی می‌شود اما اگر از بُعد راهبردی به آن نگریسته شود و در بلندمدت موضوع را مورد بررسی قرار دهد، مادامی که رژیم صهیونیستی عضو هیچ معاهده‌ای نیست و حتی براساس اسنادی که اخیراً مطرح شده است، غیر از سلاح هسته‌ای سلاح شیمیایی نیز دارد؛ در آن صورت بیشتر به دست اندازی‌ها، اشغال‌گری و تداوم جنایت در طرف اسراییلی کمک کرده‌ایم و ای کاش راه حلی که مطرح شد راه حلی جامع می توانست باشد اما متأسفانه اینگونه نیست. همۀ اینها به خاطر اینست که شرایطی که دولت سوریه در آن قرار دارد و شرایطی که دولت روسیه در آن در حال پیشبرد دیپلماسی خود است، این شرایط شاید اجازۀ طرح چنین چشم اندازی را ندهد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با دکتر جهانگیر کرمی را دوشنبه صبح در صفحۀ بین الملل بخوانید
5252

 

کد خبر 313053

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    من نمیدونم این حرفا یعنی چی. شما میگین که داشتن سلاح شیمیایی و کشتن مردم بیگناه خوبه؟!‌واقعا این چه انسانیتیه که از اون صحبت میکنین؟ یعنی استفاده ی سلاح شیمیایی برای کشتن مردم اسراییل گناه نداره؟
    • بی نام EU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      اون مردمی که داری میگی یه مشت نژاد پرستن که سرزمین یه عده ی دیگه روغصب کردن
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      مجید جان! می گه موازنه یعنی اسرائیل توی محاسبات لحاظ کنه که اگه شیمیایی زد ممکنه شیمیایی بخوره
    • آرمان A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      یعنی به نظر شما یک بچه ی ۱ ساله که هنوز نمیدونه فکر چیه یک نژاد ‍‍پرسته؟! یک کوچولو باید فکر کنیم به تفکراتمون. من میدونم که اسراییل با زور اینطور شده میدونم که مقامات بالای این حکومت مردم بیگناه کشتن ولی به نظر شما سلاح شیمیایی راه حل خوبیه؟
    • حسین A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      96 60
      موضوع استفاده از سلاح شیمیایی نیست موضوع توازن قوا در منطقه است سلاح شیمیایی در سوریه به عنوان یک بازدارنده عمل میکرد ولی بدون سلاح شیمیایی اسراییل دارای سلاح هسته ای دست بالا در منطقه میگیره
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      81 97
      جناب انسانیت داره میگه تا وقتی که اسرائیل سلاح اتمی و شیمیایی داره سلاح شیمیایی سوریه میتونست اندکی بازدارنده باشه.از طرف دیگه واقعا کیه که ندونه سوریه جرات زدن اسرائیل با سلاح شیمیایی رو هیچ وقت نداشته حتی وقتی قسمتی از خاک کشورش در اشغال اونهاست.حالا اینهمه ادم داره هر روز تو عراق و افغانستان و سوریه کشته میشه شما نگرانی نکنه خون از دماغ یه اسرائیلی بیاد.
    • حقیقت گو A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      61 56
      آقا آرمان!!!! شما از مفهوم "توازن قوا" چیزی می دونی؟!!!! داشتن سلاح به معنای استفاده از اون نیست. البته ما داشتن سلاح های کشتار جمعی رو به نفع بشریت نمی دونیم و اینکه هیچ کشوری در دنیا سلاح کشتار جمعی نگهداری نکنه جزو ایده آل ها است. ولی اگه قراره اسرائیل داشته باشه، بالاخره برای اینکه ازش استفاده نکنه طرف مقابل هم باید قدرت و وزنه ای مشابه اون رو داشته باشه وگرنه...... با تمامی این تفاسیر، من فکر نمی کنم حتی یک اسرائیل کوچولو مجهز به سلاح های کشتار جمعی برای مقابله با مسلمانان کفایت بکنه. باید دید در آینده چی پیش میاد
    • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      23 15
      ببین پسر موشک جواب موشک باید حتما رعایت بشه
    • آرمان A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      14 10
      دوست عزیز حقیقت جو فقط دو کشور از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند اولی عراق دومی سوریه! هیچ کشوری حتی اسراییل هم این جراتو به خودش نمیده که هیچ موقع از این سلاح استفاده کنه.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      14 2
      فکر کردین روسها الکی این شرایط رو گفتن ؟!!! خیلی ساده اید . رواب روسیه با اسرائیل خیلی خیلی نزدیکه .
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      24 15
      اره دیگه. چون اسرائیل سلاح اتمی داره سوریه هم حق داره سر مردم خودش شیمیایی بزنه. یعنی اینقدر فهمیدنش سخته:)
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      17 16
      بزرگ شید دوستان. در برابر دشمنی که تسلیحات کشتار جمعی داره باید تسلیحات کشتار جمعی داشت. اگر نه همیشه میزنه تو سرت و تهدیدت میکنه و خواسته هاشو بهت تحمیل میکنه. قرار نیست با اون سلاح های شیمیایی اسرائیل رو هدف قرار بده. قراره با اونها مانع از حمله اسرائیل با سلاح کشتار جمعی بشه. من به اسد حق میدم که در برابر اسرائیلی که بمب هسته ای داره هر نوع سلاح کشتار جمعیی داشته باشه.
    • سعید A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      25 2
      یعنی اگر همسایه ما اف 22 داشت و ما معادل یا یک سلاح قدرتمندتر دیگر یا پدافندشو نداشتیم اون دست بالاتر و قدرت تحمیل منافع و سیاستش رو به ما داره. وگرنه در موقع جنگ از پیش باختیم. توازن قوا در واقع یه نوع موضع سیاسی دفاعی هست. معنیش حتما به قصد استفاده نیست. درس کلاس اول استراتژی دفاع ملی!
    • بی نام IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      26 8
      یه عرضی داشتم به همه اونای که دوست دارن نظام اسلامی ایران سالها پایدار بمونه.عزیزان من خارجیها احمق نیستند .مخصوصا روسها .افراطیون ایران دلشون به روسها خوشه که پشت اونها هستند .اما روسها اینو فهمیدن که افراطیون ایران حتی چشم دیدن کراوات و دخترهای بلوند اونا رو ندارن.روسها فهمیدن که افراطیون ایران اگر قدرتمند بشن با همون سلاح هایی که از خودشو ن خریدن خود روسها رو هم میزنند.کل دنیا رفتارهایی مثل گشت ارشاد و سنگسار و...رو در ایران دارن رصد میکنند.آمریکا درسته با روسها دشمنه اما به روسها سفارش کرده گول ایران رو نخوره چون ایرانی ها هر چی باشه از بی حجابی الکل رقص میخوان دنیا رو پاکسازی کنند.روسها ایران رو دوست نادان میدانند و آمریکا رو دشمن دانا.دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست.
    • بی نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      13 3
      برین بالا عکس رو دباره نگاه کنید بهم دست میدنو می خندن انگار که هیچ اتفاقی تو این دنیا نیفتاده ببینین چجوری روی کشور های عقب مونده ای مثل ما معامله می کنند حالا ما چی. هی ما توی این چند قرن یا میریم اون وری یا میریم اون طرفی که برامون هم هیچ نفی نداشته خواهشا کمی سر عقل بیاین و همه طرف رو داشته باشین تا ما رو دیگه انقدر بازی ندن خسته شدیم بخدا تنهایی هم نمیشه کار خاصی کرد تعامل باید با همه باشه
    • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      9 1
      اسلام باید تفاوتی با بقیه ادیان داشته باشه تا برتر باشه داشتن سلاح شیمیایی برای مسلمانان بدتر است چون ما ادعای دین برتر داریم پس باید پیشگام در خلع سلاح هسته ای باشیم
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 1
      من با آرمان موافقم اگر اینطوری داشتن سلاح شیمیایی رو بشه توجیح کنیم باید ایران هم صلاح اتمی داشته باشه تا توازن قوا بین ایران و رژیم صهیونیستی هم حفظ بشه! اما اینطور نیست ما با همین موشک های دوربرد این توازن بوجود آوردیم و نیازی به صلاح اتمی نداریم. این اتفاق برای سوریه نیز می تونه بیفته.
    • مهم IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 5
      متاسفم واسه کسایی که به هردلیل مسخره ای مث توازن قوا میان میگن سلاح شیمیایی خوبه. من یه سوال دارم از بعضی از این بشرها: یه کشوری مث آلمان هیچ سلاح کشتار جمعی نداره حتی تلاش میکنه دنیای بدون سلاح های هسته ای بوجود بیاد. خیلی از کشورهای اروپایی و استرالیا مثلا در فکر انرژی نو و سالم و همچنین هیچ سلاح کشتار جمعی ندارن. مرفه ترین مردم دنیا هم توی همین کشورها دارن زندگی میکنن. ما چرا باید دنبال این حرفا باشیم. ما جهان سومی ها واسه جون انسان ها و رفاه زندگیشون اهمیتی قائل نیستیم و دردناک ترین قسمتش اینه که کسایی واسمکون این تصمیمات رو میگیرن که خودشون مرفه ترین آدم ها هستن.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    عین همین روند را در برابر ایران نیز اجرا خواهند کرد! با تعیین یک ضرب العجل!
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      86 13
      حرفت رو قبول دارم با یک نکته :ضرب العجل نه ضرب الاجل .
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      2 6
      ببینید دوستان سلاح شیمیایی رو الان بگیرن از سوریه؛میشه بعدا که آب از آسیاب افتاد مخفیانه به سوریه داد...از نظر من مهم این جاست که نظام سوریه چجوری باقی می مونه که روسیه فکر میکنه بیشتر به نفعش اینه که اسد بمونه
  • بی نام DE ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    چه بهتر . آقا به ما چه این ضربه به عربا هست یا نه ؟؟ یادمون باشه ما بیشترین کشته رو در مقابل همین عربا دادیم . نه در مقابل آمریکا یا هر کس دیگه . حالا یه عده جمع می شن میگن آمریکا سلاح شیمیایی فروخت به عراق که نشان سواد اونها هست . آمریکا نفروخت و یه شرکت در آلمان فروخت . شاید هرکسی هم بود می فروخت . چون به فکر اقتصاد و مردم خودشه . به اون چه مربوط مردم تو کشورایی دیگه چطوری زندگی میکنن . برعکس ما همه دنیا به فکر مردم خودشه
    • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      عزيز من افكار شما رو قبول دارم ولي بهتر اطلاعات تاريخي تون رو اصلاح كنيد و مطالعه كنيد بعد از حمله مغولها اين روسها بودن كه بيشترين شهيد رو به نسبت جمعيت به ما تحميل كردن ( تركمنچاي) كه خيلي از مورخان علت كمر راست نكردن ايرانيان تا سالها رو اون جنگ وشهيد شدن جوانهاي اايراني كه حدود ٢ ميليون بودند ميدانند ... خدا لعنتشون كنه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      60 49
      حالا اگه ایران به یه کشور دیگه سلاح شیمیایی میفروخت فریاد "پس انسانیت چی میشه" امثال تو در میومد. چون آلمان این کارو کرده خوبه و به فکر مردم خودشه. خود آلمانها هم اینطور که تو کارشونو توجیه میکنی از کار خودشون دفاع نمیکنن
    • آفرین IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      7 1
      آفرین ! لایک برای این نظر کمه
    • ایرانیان IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      3 2
      تو یا خیلی پررو و وقیحی یا خبر نداری ، سلاح شیمیایی که عراق استفاده کرد از کجا آورده بود؟؟؟؟؟؟؟
  • ایران عزیز IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    83 18
    از طرحهای روسیه مثل همین مورد باید ترسید چون روسیه مکارتر از انگلیسه و با توجه به تاریخ در مکرهای انگلیس نیز شریک بوده است . مبادا با طرحهای آمریکا نیز شریک در آید فقط احتیاط و.........
    • حیدر A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      55 7
      چه لوزومی دارد ما سیاستی را در پیش بگیریم که اخرش حمایت این و ان را در پی داشته باشد ؟تحمیل هشت سال جنگ و بعبارتی تکرار مشکلات جد ید تر سایه بهانه اسراییل بر روی همه چیز و همه کس ؟ استفاده از وزرای خارجه فهیم کار کشته و کادر قوی سیاسی می تواند بسیاری از تهاجمات بی خودی دشمنان قسم خورده ما را عقیم سازرد؟ تکرار کلمه ها لو کا ست که بانی اش همین المان های سینه چاک صهیونیست هاست از جانب بعضی چه نتجه ای در بر داشت ؟
  • رها IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    93 16
    آگر این تحلیل مورد تایید باشد آیا ایران جهت بازدارنگی و موازنه دنبال بمب اتمی نخواهد بود؟! آیا غرب حق ندارد نگران این گونه تحلیل ها باشد؟
    • حسین A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      24 54
      بله قطعا کشورهایی که در مقابل اسراییل هستند بعد این واقعه در جهت موازنه قدرت در منطقه حرکت میکنن باید دید چی میشه!!! من خودم به شخصه معتقدم ایران باید در این جهت حرکت کنه چون در بلند مدت همونطور که اشاره شد به ضرر ایران تموم میشه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      8 5
      اونا که سلاح شیمیایی و هسته ای دارندو صریحا اعلام میکنن کسی نگران نباشه ولی هر کس دیگه به جز انها داشته باشه امنیت جهانی به هم میخوره نه!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    45 68
    تا وقتی امریکا قدرتمندترین کشور جهان هست وضعیت جهان همینی هست که میبینیم ، امریکا دیگر سخن تازه ای برای جهان ندارد و کارش به جایی رسیده است که با تروریست های سلفی و اردوغان و عربستان در یک جبهه می ایستد. امیدوارم هر چه سریعتر تغییر بنیادی در جهان به نفع صلح و ازادی برای مردم جهان رقم بخورد
    • علی CA ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      6 4
      تحلیلی کاملا درست، عمیق، همه جانبه و به روز است. مردم جهان و بینش انسان ها بسیار تغییر و رشد کرده است. انسان ها بیش از گذشته خواهان زندگی بهتر، صلح و آرامش هستند آنچیزی که تعارض با منافع حکومت هایی که حامی و اسیر خواسته های سرمایه داران و شرکت های فراملیتی سیری ناپذیر هستند. دیگر نباید اغفال شعارهایی همچون آزادی سرمایه و سرمایه داری گردید. این بمعنای قرار دادن امکانات محدود جهانی در دستان جمعیتی یک درصدی و محروم کردن و به مضیقه انداختن اکثریت نود و نه درصدی جامعه است یعنی بردگی مدرن با رنگ و لعاب و بزک کرده امروزی.
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    38 35
    پای ترکیه در ماجرای شیمیایی سوریه/محاکمه 6 نفر در ترکیه به اتهام خرید گاز سارین
  • رضا-ک A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    33 46
    من طرفدار لاییک و متنفرم از اسد. ولی انصافا حرفی که حقه باید قبول کرد اگر عاقلانه فکر کنید متوجه میشید این کارا در دراز مدت فقط و فقط به ضرر مسلموناست و وقتی متوجه میشن که تیشه به ریشه خودشون زدن که دیگه خیلی دیر شده.اون قدرت صدر اسلام مسلمونا کجا الان کجا؟
    • ثریا IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      9 0
      براساس مبانی سیاسی توی اون گروه های مبارز از چپ راست توی سوریه اسد لاییک محسوب می شه حالا شما می تونی هم لاییک باشی هم مخالف اسد ولی اینا رو تو یه جمله کنار هم نگو
    • بی نام RS ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      10 1
      منظورت از قدرت صدر اسلام , اعراب و خلفای عباسی ان؟ به اونا افتخار میکنی؟ واقعا متاسفم...
    • ضد لاییک A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      1 3
      من احساس میکنم شما معنای لاییک رو نمیدونین وگرنه همچین حرفی نمیزدید.لطفا یه کم در مورد لاییک تحقیق کنین.
    • رضا-ک A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      1 3
      جناب بی نام منظور من از صدر اسلام مربوط به دوران پیامبر و خلفا و امپراتوری عثمانی در 1550 میلادی بود که در جهان حرفی واسه گفتن داشتن.الان مسلمونارو به وسیله خودشون کم کم تضعیف و از صحنه قدرت سیاسی جهان محو خواهند کرد واسلام دیگر ...
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    32 64
    بشار اسد دیگه نیازی به سلاح های شیمیایی نداره ، بشار اسد و دولت سوریه با اینکار به جهان نشان دادند که هرگز دنبال استفاده از سلاح های شیمیایی حتا بر ضد مردم کشورهای دیگه هم نیستند. اینجوری بیشتر از گذشته اشکار شد که حمله ی شیمیایی تروریست ها به مردم بیگناه با حمایت چه کشورهایی انجام شده. خبرهای جدیدی در مورد دست داشتن مستقیم ترکیه و اسراییل در این جریان به گوش میرسه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    24 41
    خلع سلاح كامل كه هيچوقت انجام نميشه مگه ايران و سوريه بچه ان. همين ديروز تو خبرگزاريهاي دنيا شايع شد كه سوريه به سرعت داره يه سري از زرادخانه هاشو به عراق منتقل ميكنه براي روز مبادا.
    • مرگ بر اسرائیل IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      23 58
      واقعا اشتباه بزرگی بود اولا خلع سلاح یکجانبه سوریه یعنی قدرت گرفتن اسرائیل و تهدید بیشتر ایران دوما براساس توافق نامه کلیه سلاحها حتی سلاحهایی که از این کشور خارج شده هم باید نابود بشه سوما تو این مسائل اسرائیل ظاهرا دخالتی نکرده ( پشت تمام این مسائل اسرائیله) برای سوریه مشکل ساز شد اونوقت چی می خوان چی کار کنن؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      66 30
      چه اسم عجیبی داری!!! اونوقت حتما فامیلیت هم مرگ بر امریکاست!!!! خدا همه را به راه راست (نه این ره که به ترکستان است )هدایت کند .
    • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      6 15
      اسمش عجیب نیست. مرگ بر رژیم صهیونیستی.
  • !!!!!!!!!!!! A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    77 13
    باید بپذیریم که آمریکا یک بازی برد-برد را درباره ی سوریه آغاز کرده و فرقی نمیکنه حمله بکنه یا نه! مطمئن باشید همیشه وقتی کار به جاهای باریک بکشه روسیه حتما آمریکا را ترجیح میدهد.
  • حسین A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    75 19
    من فقط یک حرف را میفهمم ایران پاینده باد فقط باید به فکر کشورمان باشیم و بس فقط باید به فکر منافع کشورمان باشیم و بس با هیچ احدالناسی هم پیوند اخوت همیشگی نبستیم.فقط و فقط همیشه باید به فکر منافع ایران و ایرانی باشید و بس بقیه حرف ها اضافی است.مثل خارجی ها آمریکاییها روس ها فرانسوی ها چینی ها عرب ها و....... فقط باید مواظب باشیم به ایران و ایرانی لطمه وارد نشه .........
    • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      5 0
      خوبه به فکر مدم دنیا هم باشیم اما اول مردم خودمون
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    47 70
    اينا ميخوان قدرت اول منطقه اسرائيل جنايت كار باشه تا بتونه به همه زور بگه
    • نخودي IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      6 5
      من طرفدار اسراييل نيستم ولي اكه بري يكم مطالعه كني ميفهمي همين الان هم از لحاظ علمي دانشكاهي پزشكي بهداشتي نظامي و اقتصادي برترين كشور منطقه هست.من تقصيري ندارم واقعيت اينه و شعار سياستمدارانش اينه .بايد از هر لحاظ در خاورميانه اول باشيم.
    • بی نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      3 3
      الان بشار قدرت اوله ديگه؟
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 1
    به نظر شما توازن به چه معناست ؟ ما که قبلنا فکر می کردیم یعنی برابری . حالا اگه این معنیو قبول دارین بمب اتمی با بمب شیمیایی قابل مقایسه نیست و توازن قدرتی که من نمیبینم . با سلاح کشتار جمعی نمیشه موازنه برقرار کرد برادر من . پس اگه اینجوریه بیاین یه بمب اتمی دورهمی درست کنیم . محکوم کردن سلاح های شیمیایی و اتمی گزینشی نشده بود که حالا شد .
  • مهدی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 2
    سلاح شیمیایی برای هیچکس خوب نیست.حداقلش اینه که به دنیا ثابت شد فردی مثل اسد که یک حکومت توتالیر رو اداره می کنه هم به مقررات جهانی گردن گذاشت ولی اسرائیل و آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و همین روسیه و چین گور به گوری هزاران سلاح کشتار جمعی دارن و برعلیه مردم دنیا استفاده می کنن و هیچ جا هم پاسخگو نیستن.مردم دنیا باید بیدار شن بفهمن دنیا دست کیا افتاده
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 2
    آره یاد بگیرید تنها با کشتن مردم بیگناه میشه قدرتتو به اسراییل نشون بدی...از کی تا حالا کشتار مردم بیگناه اسراییلیها شدن...اینا چشماهشون هم قاطی داره بچه هارو هم دشمنشون میبینن.یکهو خلع سلاح میشن.
  • مهدی US ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 4
    مگر سلاح شیمیائی صدام عامل بازدارنده بود؟ آخرش سرش را هم بر باد داد. این تحلیل ها سطحی اند. یک دوست فلسطینی بعد از آنکه حرفی راجب سوریه و محور مقاوت شد خیلی با عصابانیت به من یادآوری کرد که سوریه در طول 40 سال یک تیر هم به اسرائیل شلیک نکرده. بشار اسد سوسیالیست است و آرامانها اسلامی ندارد و نخواهد داست. چیزی که در دراز مدت به جهان اسلام ضربه می زند جهل بی سوادی و پول مفت نفت است. برای آقایانی که به تاریخ صدر اسلام علاقه دارند باید گفت مگر اعراب در مقابل امپراطوری ایران چه سلاح کاربردی داشتند که موفق شدند؟ مفهموم پیروزی اشغال جغرافیا نیست تخسیر قلب مردم است که سلاح شیمیائی یا هسته ئی در انجامش ناتوان است.
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 4
    مثل اینکه دوستانی که به نظرات مخالف رژیم اسرائیل و رفتار و سیاستهاش تو منطقه رای منفی میدن و اونا رو نژاد پرست نمیدونن زیاد شبکه من و تو نگاه میکنن!! آخه هفته ای نیست که یه مستند از جنگ دوم و نسل کشی یهود نزاره که مدام این تاریخو زنده نگه داره!! انگار که فقط یهودیا کشته شدن.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 1
    گیرم حرف جناب کارشناس قبول....خب طرح جایگزین؟ احمدی اینقدر ایران و بی پول و ضعیف کرده کاری از دست ایران بر نمیاد...همینم کلامون و باید بندازیم بالا
  • فهیمه IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 1
    من واقعا به کاربران خبرانلاین افتخار میکنم همشون تحلیلگر سیاسی هستند و کلی اطلاعات بدست اوردم
  • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 2
    نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی جمهوریت و اسلامیت برابر آبادانی ایران نیازی به وابستگی به کسی نداریم
  • مهدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 0
    یعنی این آقا با این حرفاش معتقده ایران الان رایزنی برای جلوگیری از وقوع جنگ و به خاک وخون کشیده شدن مردم بیگناه را رها کنه که در بلند مدت روسیه و آمریکا توافق نکرده باشن؟؟؟؟ ایسن دیگه چه استدلالیه؟؟؟
  • امینس A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 2
    این مساله درسته،اما چرا داریم در مورد آینده صحبت می کنیم؟وقتی جریان تکفیری الان داره بیشترین کشته رو از مسلمبن می گیره اسرائل چه نیازی به استفاده شلاح شیمیایی داره..فعلا قوی ترین سلاح اونها این نوخاله های تکفیری هستن...در مورد سلاح اتمی اسرائیل هم باید بگم ایران حق داره بمب اتم بسازه تا در مقابل اسرائیل و ترکیه حتی بازدارندگی داشته باشه..ترکیه الان تعداد معینی بمب اتم از امریکا در خاک خود ذخیره کرده که بر خلاف قواعد بین الملل هست...ایران همیشه باید این ظن رو نگه داره که شاید داره یک جای نامشخصی غنی سازی انجام میده که آژانس بی خبر هست و البته بتونه دنیا و امریکارو قانع کنه هیچ شواهدی برای ساخت بمب اتم از ایران وجود نداره...هنر دیپلماسی اینه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 2
    حمله کنه بده حمله نکنه هم بده!!هم خرو میخوای هم خرما!!!!!! در بلند مدت چیزی که به ضرر اسلامه وجود تندروها در داخل حکومتهای اسلامیه نه آمریکا و غیره
  • ذهن زیبا A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    7 2
    آمریکا بدون جنگ آنچه را می خواست بدست آورد. روسیه نشان داد که در موقعیت بحرانی قابل اعتماد نیست.معلوم نیست روسیه چه فشاری به سوریه آورده.
  • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    6 1
    دخالت نظامی غرب (جنگ) در سوریه حتمیست اینا بده بستانهای قبل از توفان هست شوخی نیست از واقعیات است خواهیم دید
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 2
    هدف وسيله رو توجيه نميكند. حيف اسلام مظلوم كه بخواد با خلع سلاح شيميايي بخطر بيفته
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 3
    من متوجه شددم شبکه های غربی مثل بی بی سی تمامی اخبار رو وارونه جلوه میده.
  • محسن IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 1
    من موندم چرا توی دیدار تازه با مقامات عراق حرفی از ریزگردها نشده؟؟؟؟!!!! ... آدم شاخ در میاره بحث همه چی شده الا .... تا وقتی که توی روابط دیپلماسی به فکر منافع کشور (ایران) و مردم خودمون(ایران) تاکید میکنم خودمون (ایران) و اکیدا تاکید میکنم منظور از خودمون(( ایران )) نباشیم. اندر خم یک کوچه ایم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • بی نام DE ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 1
    بی نام شنبه 23 شهریور 1392 - 18:34:30 شما دیگه این حرفو نزن . کسی میاد از انسانیت حرف می زنه که به فکر قشر پایین جامعه اش باشه . نه اینکه یه شبه بخاطر آرمان های خودش ارزش پول ملی رو یک سوم بکنه فقط بخاطر اینکه یه چیزی تو ذهنش داره که اصلا معلومم نیست کارشناسی باشه و نباشه ... بی نام شنبه 23 شهریور 1392 - 18:06:36 بابت اطلاعاتتون ممنونم . ولی من منظورم در کل دوران معاصر نبود . بلکه یکی دو دهه گذشته بود . با تشکر
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    10 2
    متن رو بیخیال، عکسو بچسب! کل ماجرا رو داره بیان میکنه. همه اش خیمه شب بازیه که غربی ها بگن" نه ولم کن بزار بزنم این جنایتکار آدم کش رو!" بعد روسیه بیاد بگه "ولش کن بابا غلط کرد، خودش میاره با دست خودش تحویل میده، مگه نه اسد؟" بعد هم دوتایی به ریش سوریه و ملتش و دولتش میخندن! این همون بازیه که چین و روسیه و بقیه اشون 10 ساله دارن سر ما هم میارن و غارتمون میکنن.
  • لیلا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 1
    اق موضوع اینه که اسد گند زده باید یه جوری جمع بشه
  • امین د IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    6 1
    خوش بحال روسیه و آمریکا و غربیها و چندتا کشور دیگه , هر از چند وقت یکبار یه بازی تهدید و ترعیب راه میندازن آخرشم برای همشون سودمنده , یه چندتا دعوای زرگری هم برای امثال ما راه میندازن
  • مهندس معمار A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    6 3
    عزیزان نگران نباشین دوباره با تدبیر روسیه موزی دوباره این سلاح های به دربخور رو میسازه..کاری نداره که..
  • irani IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    10 2
    پس کشور دوست و برادر سوریه سلاح شیمیایی داشته ما خبر نداشتیم!
  • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 0
    یه جوری دوستان دارید بحث مکنید که آدم ازبدنیا آمدنش پشیمون میشه .راستی این چه دنیاییه که اشرف مخلوقات داره میسازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خدا بخیر کنه...منو نترسونید...................
  • علی A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    5 2
    من نمی دونم استدلالی که برخی می کنند از چه منطقی برخوداره مثل اینکه بگیم چون چنگیز خان به ایران حمله کرد و ایران رو نابود کرد پس در نتیجه هر چی مغول هست باید کشته بشه واقعا متاسفم از این افکار
  • داریوش IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    8 2
    قابل توجه دولتمردان علی الخصوص شبکه های خبری ایران .که با کبکبه و دبدبه پیشنهاد بشر دوستانه برادر روسیه و تایید ان توسط برادر چین را اعلامه میکنند وملت ایران را .... فرض میکنند .واقعا این عکس نشون دهنده اینه که اینا باهم مخالفند ؟یا دنیا رو تقسیم کردند ونفعشونو با تصمیماتشون میبرند .اون برادر روسیه که به چچن حمه میکنه داد امریکا در میاد .این استکبار جهانی که تازه گفته میخواد به سوریه حمله کنه این برادر نمی زاره .واقعا چه مردان نازنینی .حالا از اینا بالاتر کشور برادر جون جونیه ما که لاستیکهای صادراتیش جون هموطنای ما رو 50 تا 50تا میگیره در حضور دولت اعتدال و تدبیر و امید و ازادی و پیشرفت حق غنی سازی ما محترم شمرده واز ان دفاع میکند تا لاستیکهای غیر استانداردشو توسط برادران رانتخوارصادر کنه
  • مسعود A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    4 12
    بعضیا فکر میکنن دلیل جنایات رژیم صهیونیستی مقامات بالادستی این رژیم هست در صورتی که اکثر مردم اسرائیل همچین خصلتی دارند. کلا این خصلت برای افرادی که زیر این پرچم زندگی میکنن الزامی هست. یعنی مردم اسرائیل نمیدونن که ذر سرزمینی شهرک میسازن که مال اونا نیست؟ یعنی مردم اسرائیل نمیدونن دولتشون برای حفظ حیاتشون دست به جنایت میزنه؟ این محاله!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    9 4
    متاسفانه ما ایرانی ها حافظه تاریخی خوبی نداریم ..روسیه و عربها دشمن درجه 1 ما هستند و اگه بتونن همین حالا هم به ما حمله میکنند...حالا اونایی که منفی میزنن برن تاریخ رو ورق بزنن تا بفهمند چه زیانهای رویسه و اعراب به ما زدن ...کتاب 2 قرن سکوت بخونین
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      12 7
      مرگ بر روسيه
  • اهوازی IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    8 1
    تا زمانی که در کشورهای خاورمیانه مردمی داریم که عقلشون نمیرسه که دشمنشون کیه همین آشه و همین کاسه است دشمن اصلی ما دانش ماست آن یکی به دلیل جاهلیت عربی دشمن غیر عرب است و این یکی بخاطر تعصب نژادی از دشمنی عرب می گوید بیایید اختلافات خود را کنار بگذاریم و بجای خرید سلاح به علم اندوزی بپردازیم و به جای تفرقه اتحاد رادر پیش بگیریم در حال حاضر مثل روز بر ما روشن است که این توافق به ضرر کشورهای مقابل اسرائیل(وصله نچسب)خواهد بود چون سلاح شیمیایی تنها سلاحی است که حتی اگر در آسمون منفجر شود باز هم تاثیر خودش را خواهد کرد
    • اهوازی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      2 2
      اصلاح کنید لطفا دانش کم ماست با تشکر
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 0
    بعضی ها از برقراری صلح چه هراسی دارند. جنگ جنگ می آورد صلح هم صلح. بهتر شد که این معاهده امضا شد. باید اول آرامش ایجاد شود بعد به دنبال راه حل های دوستانه رفت. باید منطق جنگ و کشتار را در هم شکست.
  • پیمان IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 3
    جدا کردن جهان اسلام در مقابل سایر ملل اشتباهی کلیدی است که همواره مسلمانان انجام داده و باعث منزوی شدن اسلام می شوند. این شبیه قضیه شیعه و سنی است. این سوال همیشه در ذهن من بوده که خدا که یکی است. پیامبر هم که یکی است. کتاب هم که یکی است. پس ما ازجان هم چه میخواهیم که اینقدر همدیگر را به کفر محکوم می کنیم و برای هم حکم قتل صادر می کنیم؟ یکروز در قبرستان بقیع به نیت فاتحه برای اموات و ائمه مدفون در آن رفته بودم یکی از نگهبانان آنجا که به زبان فارسی مسلط بود آمد تا سر بحث را باز کند. مطالب بالا را برایش گفتم و به او گفتم با این حساب ما اینقدر اشتراک و بهانه برای دوستی داریم که دشمنی بخودی خود در آن گم می شود طرف هم رفت پی کارش. درحالیکه چند روز بعد او را درحال تعرض به چند جوان ماجراجو دیدم.
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 6
    اگر روسیه نبود امریکا به سوریه حمله میکرد ، هزاران سوری کشته و این کشور با خاک یکسان و به دست تروریست های ضدتمدن می افتاد ، البته من نمیگم روسیه یا هر کشور دیگه ای به فکر مردم کشور دیگر هست (کاش روزی چننی شود ) ولی خودتون فکر کنید اونزمان به نفع کی و چی میشد این جریان !
  • مجید A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 3
    دقیقه درست میفرمایید برنده این بازی اسراییل خبیثه چرا که آمریکا پس از سالها تونست خیال این نوزاد منحوس ماسونها رو بابت سلاحهای شیمیایی اسد راحت کنه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    1 4
    دین اسلام به هیچوجه نیازی به هیچ سلاحی نداره خالق متعال حافظ حق و حقیقته! با این تحلیلهای آبدوغی به جای آنکه امکانات این سرزمین صرف ابادانی و محو فقر بشه ، صرف تجهیز نظامی میشه!
  • ذهن زیبا IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    5 3
    1-روسیه که نه تو نیروگاه کمک می کنه نه به تعهداتش پایبند است!مگه حامی سوریه نبود پس چرا خلع سلاحش کرد؟ 2-آمریکا با این کار امنیت اسرائیل را عملا چندین برابر کرد. 3- روسیه اصلا قابل اعتماد نیست و مطمئن باشیم اگه آمریکا جدی ایران را تهدید کند همین روسیه چه امتیازهایی بخاطر وتو کردن از ایران نمی گیرد. 4- ایران بهتره به این موضوع پی ببرد که سوریه سوریه قبل نیست.واقعا شکننده شده است. 5- روسیه به این موضوع پی برده که با آمریکا معامله کرد و قید سوریه را در برابر آمریکا زد. 6-جالب اینجاست سوریه را تهدید به پذیرش می کند که در صورت عدم پذیرش از قطعنامه آمریکاییها دفاع میکند. 7- ایران می تواند با نرمش هنرمندانه ازین موضوع نهایت استفاده را ببرد.قدرتی برتر از روسیه در راه است. شما حدس بزنید اون کیه
  • بی نام RS ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 1
    سلاح شيميايي سوريه چه نقش بازدارندگيي در مقابل اسرائيل داره ؟ الان 46 ساله ارتفاعات جولان كه مشرف به پايتخت سوريه است و دمشق رو در تيررس آتش اسرائيل قرار ميده تحت تصرف اسرائيله و تا بحال اسرائيل چندين بار حملات سنگين هوايي روي سوريه انجام داده , دريغ از شليك يك گلوله به سمت اسرائيل . بايد قبول كنيم كه اين پهلوون پنبه هاي بعثي سوريه فقط زورشون به مردم بي دفاع خودشون ميرسه كه اونم ديگه نميرسه , كردستان سوريه خودمختار شد و ديگه دولت سوريه هيچ تمركزي روش نداره , بقيه جاها رو هم كم كم از دست ميده .
  • ایرانی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 1
    من نمیفهمم به ما چه ربطی داره؟ سوریه و اسرائیل و امریکا و روسیه به ما چه ربطی دارن؟ کشور خودمون رو با این اوضاع ول کردیم همش در مورد عربا حرف میزنیم. کشورای عربی مارو بی چاره کردن دست از سرمونم برنمیدارن.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین