درام تاریخی «دوازده سال بردگی» به کارگردانی استیو مکویین جایزه فیلم منتخب تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جشنواره فیلم تورنتو که از آن به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی آمریکای شمالی یاد می‌شود، پس از 11 روز به کار خود پایان داد و برندگان جشنواره یکشنبه شب معرفی شدند.

«دوازده سال بردگی» ساخته استیو مکویین فیلمساز سیاه‌پوست آمریکایی جایزه فیلم منتخب تماشاگران را برد و مستند سیاسی «میدان» (The Square) به کارگردانی چیهان نچیم با موضوع مصر در بخش مستند برنده جایزه فیلم منتخب تماشاگران شد.

فیلم مکویین بر مبنای کتاب زندگی‌نامه شخصی سالومن نورتراپ که سال 1853 منتشر شد، ساخته شده و ماجرای تراژیک ربوده شدن او در واشنگتن دی‌سی در 1841 را روایت می‌کند.

نورتراپ که در فیلم نقش او را چوئیتل اجیوفور بازی می‌کند، در سال‌های پیش از آغاز جنگ داخلی آمریکا مردی آزاد بود، یک نوازنده ویولن که با خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کرد. تا اینکه در یک توطئه گرفتار و ناچار شد در یک کشتزار پنبه در لوییزیانا بردگی کند. نورتراپ پس از 12 سال نجات پیدا کرد.

«دوازده سال بردگی» اولین بار در دنیا ششم سپتامبر (15 شهریور) در تورنتو روی پرده رفت. شرکت فاکس سرچ‌لایت این فیلم را 18 اکتبر (26 مهر) در ایالات متحده اکران می‌کند.

میشائل فاسبندر در «دوازده سال بردگی» نقش یک برده‌دار بی‌رحم را بازی می‌کند و براد پیت به نقش یک کانادایی طرفدار الغای بردگی ظاهر شده که به سالومن کمک می‌کند.

بندیکت کامبربچ، پل دانو، گارت دیلاهانت، پل جیاماتی، اسکات مکنیری، لوپیتا نیونگ‌اُ، آدپرو اودویه، سارا پالسن، مایکل کنت ویلیامز، آلفره وودارد، کریس چاک و کوونژانی والیس دیگر بازیگران این فیلم هستند.

تماشاگران جشنواره تورنتو نه تنها از خود فیلم بلکه از کار مکویین و نقش‌آفرینی بازیگران آن نیز استقبال کردند. مکویین در مقام کارگردان فیلم‌هایی چون «گرسنگی» و «شرم» را در کارنامه دارد.

«دوازده سال بردگی» با دریافت جایزه انتخاب مردم که جایزه اصلی جشنواره تورنتو است، به نوعی راه موفقیت خود را در فصل جوایز باز کرد. این جشنواره از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است.

در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند «زیبایی آمریکایی»، «تصادف»، «میلیونر زاغه‌نشین» و «گفتار پادشاه»، بعدا برنده اسکار بهترین فیلم هم شدند.

جودی دنچ و استیو کوگان در فیلم «فیلومنا»
«فیلومنا» با بازی جودی دنچ و استیو کوگان انتخاب دوم تماشاگران جشنواره تورنتو بود

نچیم به خاطر روایت دقیق خود از انقلاب مصر و پیامدهای آن در مستند «میدان» مورد توجه قرار گرفت. فیلم او تماشاگر را در دل وقایع دراماتیک و گاهی اوقات خشن قاهره در چند سال اخیر قرار می‌دهد.

نسخه‌ای از مستند «میدان» اواخر پارسال در جشنواره ساندنس نمایش داده شد. نسخه به‌نمایش‌درآمده در تورنتو تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با نسخه قبلی دارد.

در بخش فیلم داستانی، «فیلومنا» به کارگردانی استفن فریرز و «زندانی‌ها» ساخته دنی ویلنوه پس از «دوازده سال بردگی» به ترتیب انتخاب دوم و سوم تماشاگران بودند.

فریرز در «فیلومنا» که اخیرا در جشنواره ونیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد، مضامین مذهبی و معمایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. «زندانی‌ها» یک تریلر با موضوع انتقام است که به یک آدم‌ربایی در شهری کوچک در پنسیلوانیا نگاه می‌کند.

در بخش مستند، « Hi-Ho Mistahey!» به کارگردانی آلانیس اوبومساوین انتخاب دوم تماشاگران و «Beyond the Edge» ساخته لین پولی انتخاب سوم آن‌ها بودند.  

فیلم ژاپنی‌زبان «چرا در جهنم بازی نمی‌کنی؟» به کارگردانی شان سونو که مایه‌هایی از آثار تارانتینو را دارد، فیلم برگزیده تماشاگران در بخش «جنون نیمه‌شب» شناخته شد.

جایزه بهترین فیلم بلند کانادایی نیز به مستند کمدی «وقتی یهودی‌ها بامزه بودند» ساخته آلن زوئیگ اعطاء شد.

جشنواره تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. این جشنواره به نوعی آغازگر فصل جوایز سینمایی در آمریکاست.

پارسال «کتاب بارقه امید» به کارگردانی دیوید ا. راسل جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد که آغازی برای شروع موفقیت‌های این فیلم در فصل جوایز سینمایی بود.

سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو پنج سپتامبر (14 شهریور) با تریلر «رکن پنجم» به کارگردانی بیل کاندون با بازی بندیکت کامبربچ به نقش جولیان آسانژ مدیر سایت ویکی‌لیکس آغاز ‌شد و 15 سپتامبر (24 شهریور) با «زندگی جنایی» به کارگردانی دانیل شکتر به پایان رسید.

«گذشته» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه جشنواره تورنتو بود.

درام «August: Osage County» به کارگردانی روی تامسن هال با بازی مریل استریپ و جولیا رابرتز و فیلم زندگی نامه‌ای «ماندلا: راه طولانی آزادی» به کارگردانی جاستین چادویک با بازی ایدریس البا به نقش نلسون ماندلا، کمدی رمانتیک «مشت عشق» ساخته جوئل هاپکینز با بازی پیرس برازنان و اما تامپسن، درام با موضوع جنگ جهانی دوم «کارگر راه‌آهن» ساخته جاناتان تپلیتسکی با بازی کالین فیرث و نیکول کیدمن، «شتاب» تازه‌ترین ساخته ران هوارد با موضوع فرمول یک و «عزیزانت را بکش» به کارگردانی جان کراکیداس با بازی دانیل رادکلیف، از جمله فیلم‌های بخش گالا (یا جشن‌ها)  جشنواره تورنتو امسال بودند.

لس آنجلس تایمز / 15 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =