برنج‌هایی که خوردن ندارد! دارد؟

داستان غرورانگیز کشاورزی در استان فارس و رقابت تنگانگ این خطه با دیار خوزستان برای صدرنشینی در تولید سالانه محصولات کشاورزی، اینک نه تنها دیگر غرورآفرین نیست، بلکه آشکارا غمبار و ترسناک هم شده است. نوشتار پیش رو، به این استحاله‌ی نگران‌کننده می‌پردازد؛ آن هم به بهانه‌ی خبری شگفت‌انگیز که نگارنده در یک نشست کارشناسی در همین هفته دریافت کرد ...

    روز شنبه گذشته، در جلسه‌ای که در دفتر طرح تنوع زیستی زاگرس برگزار شده بود، شرکت داشتم. در آن جلسه که مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری - دکتر سعید یوسف پور - و دکتر موسوی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان هم شرکت داشتند، سرکار خانم مهندس ابوالقاسمی، مدیر پروژه زاگرس گفتند: اخیراً در مطالعاتی که در مورد سد درودزن انجام داده‌اند، متوجه یک خلاف شگفت‌انگیز شده‌اند؛ چرا که دریافته‌اند وسعت شالیکاری‌ها در اراضی پشت سد درودزن از رقم 32 هزار هکتار که مصوب بوده، به رقم 137 هزار هکتار افزایش یافته است!

فاجعه ای که تداوم کاشت برنج در فارس می آفریند! چرا؟

    متوجه هستید؟ نه تنها هنوز در استان فارس محصول پرمصرفی چون برنج کشت می‌شود، بلکه وسعت اراضی زیر کشت آن افزایش هم یافته است! چرا؟ مگر نمی‌بینیم که در پایین دست این سد در بختگان و طشک و کم جان چه فاجعه‌ای رخ داده است؟ مگر نمی‌دانیم که میزان تراز منفی آبخوان‌های استان فارس در بین 31 استان کشور، رکورد شکن شده و به بیش از منهای 2.1 میلیارد متر مکعب رسیده است؟
    چگونه آینده‌ی این بوم و بر را اینگونه ارزان به حراج نهاده‌ایم؟ آیا مفهوم آب مجازی را نمی‌دانیم؟ آیا نمی‌دانیم که نباید استان فارس که به شدت در معرض تنش آبی قرار دارد، خود صادرکننده آب مجازی باشد؟
    آیا توضیح بیشتری لازم است؟!

    برای مطالعه بیشتر از همین نویسنده:

    - شیراز و سیوند و گندم و بیابان‌زایی!

    - رقابت تنگاتنگ فارس و خوزستان برای هیچ!

    - نان ایران به چه قیمتی از فارس می‌رسد؟

    - چه کسی خودکفایی گندم را به باد داد؟

    - چرا با آبگیری سد سیوند مخالفم؟

    - سد تنگاب فیروزآباد و آنچه از ما می‌گیرد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    224 4
    خدا خیرت بده افای درویش.انگار نتها کسی که هنوز به یاد محیط زیسته شما هستین
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      چقدر بیکارید دیگه شما !
    • شين نون A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      139 3
      چوب حراج زده ايم به محيط زيست
    • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      63 2
      آقای درویش ممنون از شما . راستی شما که در جلسات شرکت می کنید و مسولین رو می بینید پیگیری کنید تا مدیریت مراتع و جنگلها از وزارت کشاورزی به سازمان محیط زیست واگذار بشه...... تا این جوری جلوی تغییر کابری مراتع و تبدلیل شدنشون به باغ و زمین کشاورزی و بعد ها ویلا گرفته بشه.
    • بابك A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      20 32
      فقط يه سوال دوست عزيز چرا همتون عشق اينو دارين از استان فارس بگين چرا ساحل جزيره قشم رو كه چوب حراج زدن و همشو دارن ميفروشن بيشترين ضرر رو دارن به اكو سيستم طبيعي منطقه ميزنن و بجاش پاساژ درست ميكنن رو نميبينين اينهمه مردم منطقه طومار نوشتن و شكايت كردن و هيچ كس هيچ كاري نكرد .. ولي تا بگن تو استان فارس يه موتور دودش داره هوارو الوده ميكنه ميپرين ميرين يه گزارش تهيه ميكنين . نكنه همتون شيرازي هستين و ما هم بدونيم ديگه وارد سايتتون نشيم تا خودتون با خودتون خوش باشين ... فك نكنم چاپ كني ولي خودم راحت شدم چون حرف دله همه مردمه منطقه است
    • از تهران IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      21 2
      جناب درویش من از گزارشات شما لذت می برم . ضمن سپاس از شما لطفا مورد بابک عزیز را پیگیری کنید. چون گویا در قشم اتفاقات ناخوشایندی در جریان است . من چندین جا خواندم که در قشم آب را خشک می کنند و پاساژ می سازن !
    • ا|مسعود|ا IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      7 18
      خبر جان جون مادرت از این آقای درویش خبر نزار،افسردگی گرفتم،این چه مملکتیه که همه چیز توش رو به نابودی میره؟؟؟؟ای خداااااا برس به داد این مملکت.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      11 13
      اراجیف گفته چون برنج ها در فارس در منطقه ی پر آب کامفیروز کاشته میشه .پهناوری فارس و تنوع زیاد آب و هوایی رو ایشون کلا یادشون رفته.من میتونم شما رو در اول بهار و یا آخر زمستان به جایی ببرم که پیست اسکی هست مثل پیست اسکی پولاد کف و همون موقع به جایی ببرم که آب و هوای تابستانی داره و گرماش غیر قابل تحمله. در ضمن خشک شدن دریاچه ها درفارس بیشتر به خاطر سد زدن های بی مورد و بدون مطالعه برای دو استان همجوار که کویری هست
    • نامي A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 1
      خب مسعود فكر كنيم كه چرا خبرهاي محيط زيستي ما رو دچار سوء هاضمه مي كنه !؟ اينقدر كه دردناك و تاسف برانگيزه !
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      7 5
      صد ها ساله تو کامفیروز دارن برنج می کارن که عطر و طعمش زبان زده اونوقت حالا این برنج کاری باعث خشکسالی شده؟ دلیل جای دیگه ای هست .خودتونم خوب می دونید.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    93 3
    شايد اگر مناطق ديگر كشورمان را نيز بررسي كنيم به يك چنين نتايجي برسيم
    • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      5 98
      آقای درویش. همش که نمیشه فکر محیط زیست بود. اگه برنج نخوریم میمیریم. اگه برنج نباشه شما جوابگو هستی ؟!!!! ما به زمین آمده ایم که حیات داشته باشیم. حتی به قیمت نابودی محیط زیست
    • علی اصغر A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      43 2
      بینام2 میشه توضیح بدی که وقتی محیط زیستی وجود نداشته باشه یا در حال نابودی تدریجی باشه شما چه جوری وبا کدام منابع غذایی میخواهید زندگی کنید ؟!!
    • دادخواه A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      14 2
      استاد آب مجازي به چه معناست ؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      27 5
      عزیز دل برادر، اگه برنج کم باشه میشه اونو از هند و تایلند وارد کرد (که اکنون نیز بوفور میشود) ولی میتونی تالابهای نابود شده ای چون بختگان و موجودات زنده ای که میمیرند هم از خارج وارد کنی؟؟؟ انسان چقدر میتونه خودخواه باشه!
    • سینا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      15 1
      امثال بینام 2 هست که باعث پسرفت فرهنگی شده
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      8 3
      بابا جون اگر حمایت بشه در همون شالیزارهای شمال می تونیم به خودکفایی برنج برسیم .................برنج پاکستانی و هندی آلوده است.........................نخورید این برنج های آلوده خارجی رو ................اگر حمایت بشه و جلوی تغییر کاربری اراضی شمال گرفته بشه می تونیم در تولید برنج شمال ایران خودکفا شویم........................................................برنج آلوده پاکستانی و هندی نخورید
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 1
      جالبه نظرات بعضیا کسی تا به حال از نخوردن برنج نمرده !کسی نگفت برنج نخور ! یعنی واقعا ادم نمیدونه چی بگه !
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    53 4
    ارزش آبی که برای تولید کشاورزی یا آنچه برخی میگویند خودکفایی کشاورزی مصرف می شود بسیار بیشتر از آن است که حتا اگر آن محصول را وارد کنیم! اگرچه این فقط به اینجا ختم نمی شود و با بکار گیری روشهای نوین و مدیریت بهتر می توان در جهت تولید بیشتر به صورت علمی و منطقی گام برداشت. ولی آنچه مسلم است با شرایط موجود با شعار خودکفایی (آدم را به یاد تفکرات کمونیستی شوروی که باعث خشک شدن دریاچه ی آرال هم شد می اندازد، نمی اندازد؟) تنها آب گرانبها را هدر خواهیم داد!
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 1
      من که از زمانی که بچه بودم یادم برنج تایلندی می خوردیم ,من در این خشک سالی ها دخالتی ندارم
  • علی اصغر A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    55 2
    ممنون جناب درویش .مثل همیشه منطقی و مستدل صحبت کردین .با این وضعیت و مشکل (به نطر )لاینحل اب سطح زیر کشت برنج در اطراف کامفیروز به راستی بیش از حد انتظار است .
    • فارس A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      6 3
      ظاهرا ایشون تازه متوجه برنج کاری در فارس شدند چون برنج کاری در فارس چیزی نیست که تو چند سال شروع شده باشه و ریشه ی تاریخی داره مخصوصا برنج کامفیروز که از خیلی قدیم با بوی و طعم زیادش معروف بود و اتفاقا در منطقه ای پر آب هست.من موندم چجوری چند صد سال برنج کاری می شده و حرفی از کم آبی نبوده ولی الان چند سال اخیر اینجوری شده؟؟ گندم هم تو فارس به روشی کاشته میشه که کمترین آب رو مصرف می کنه و فارس هم چند دهه هست که بیشترین گندم رو داره بدون کم آبی تامین می کنه. مشکل کم آبی در فارس به خاطر سد هایی هست که اصلا به درد بخور نبوده حتی کشاورزی رو از بین برده مثل سد سیوند که از جاری شدن آب به مناطق مختلف برای کشاورزی جلوگیری میکنه و از طرفی به خاطر خراب بودن سد آب در خاک نفوذ می کنه و عملا هدر میره
    • فارس A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      6 3
      در ضمن زه کشی های بدون مطالعه دریاچه ی بختگان رو خشک کرد . یه سوالی هم که برای من پیش اومده اینه که چرا همه ی این خشک شدن دریاچه ها از سال 82 استارت خورده و چرا قبلش همه ی دریاچه ها وضعشون مطلوب تر بوده؟ و یه سوال دیگه اینکه آیا زاینده رود اصفهان که زمانی زیباترین رودخونه بود هم به خاطر برنج کاری و گندم کاری از بین رفت ؟؟؟؟؟اتفاقا قبلش که آب زاینده رود رو کشاورزان اصفهانی مصرف می کردن که وضع این رودخونه مطلوب تر بود.پس با این تفاسیر دلیل چیز دیگه ای هست و لطفا سعی در پوشاندن اشتباهات دیگران نباشید.
  • زهراب A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    25 4
    به نظر من اگر گندم و برنج وارد کنیم بهتراز این است که کشور با پدیده کم ابی روبرو شود مثلا در اصفهان با کم ابی به برنج کاری روی اوردند و منابع زیر زمینی را به خطر انداختند .
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      7 1
      دوستان برنج های هندی و پاکستانی بسیار آلوده هستند. تو رو خدا مصرف نکنید . میدونم برنج ایرانی گرونه . منم پولدار نیستم.ما کم برنج می خوریم اما ایرانی می خوریم. ما باید در کشت برنج فقط و فقط در شمال ایران خود کفا شویم . نگذاریم شالیزارهای شمال را ویلا سازی کنند . و در شمال ایران با حمایت ها خود کفا شویم. اگر به شالیزارهای شمال کشور توجه شود با همان زمینها می توانیم در کشت برنج خود کفا شویم و نیازی به برنج کاری در فارس هم نیست
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    17 1
    چنین مسئولینی که خدا را شکر در این کشور بسیار زیاد هستند، اشتباهی مسئول شده اند و اگر مدرکی هم دارند ، فقط از روی کتابخوانی مدرک گرفته اند و عملا چیزی بلد نیستند و الا وضع کشاورزی و آب این کشور اینطور نبو د. البته یک فرض دیگر هم وجود دارد مبنی بر اینکه خود این مسئولین یا بستگان و آشنایان آنان، در کشت برنج و هدر دادن آب شریک هستند. تمام این ها دلالت واضح بر بی لیاقتی مسئولین مربوطه و خیانت آنان به مردم این کشور است.
  • صدیق EU ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    25 6
    این منفیا منو کشته!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      18 7
      نظرات منفی بیشتر منو کشته!!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    24 1
    وقتی دوستان بلد نیستن دو دو تا چهارتا کنن تا بفهمن ضرر این چنین کارهایی بیش از سودشونه، همین میشه دیگه. همش از بی سوادیه!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    15 1
    می شه ما هم کاری واسه محیط زیستمون بکنیم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    26 8
    کشت برنج فقط باید در شمال انجام بشه
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      22 0
      دوست بی نام با رویه تغییر کابری زمینهای برنج در شمال فکر نکنم تا چند سال بعد شالیزار داشته باشیم .کارمون برعکسه !
  • azy A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    15 0
    اصطلاح خودکفایی یه اصطلاح ارزشیه .اینم مثل کلمات ارزشی دیگه که به بازی گرفته شده وخراب شده خراب نکنید..اخه خودکفایی که اینجوری بدست بیا که خودکفایی نیست خودکفا شدن درهرزمینه ای دانش وتخصص خاص خودشو میطلبه وگرنه همه بلدند اینجوری خودکفا بشن
  • كامران A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    13 0
    ممنون كه به موضوع مهم آب مجازي اشاره كرديد.
    • صبا A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 0
      آّب مجازي چيست ؟.
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 28
    توی تهران با بهترین امکانات نشسته اید و برای کشاورزانی که خرج یکسال خود را از این زمین ها تامین می کنند نسخه میپیچید!
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      20 2
      بی نام گرامی اتفاقا بخاطر همون مردم محلی نگرانیم . اونجا منطقه کم آبه چیز دیگه ای بکارن که اب کمتری بخواد . با خشک شدن تالابها در اون نقطه و پایین رفتن سطح آب در اون مناطق همون مردم آواره خواهند شد !!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 0
      اگر بختگان خشک شود باید فاتحه فارس را خواند. برنج کاری به چه قیمتی؟ آن هم به روش سنتی! محصول دیگری بکارند که با شرایط آب و هوایی آنجا سازگار باشد.
  • م IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    21 0
    بـــــــــــد بختانه در شـمال دارن شالیزارها را رو تغییر کاربری میدن به ویـــــــــلا و متاسفانه کسی کاری نمی کنه . از اون طرف در جنوب برنج می کارن ...........باید از تغییر کاربری اراضی برنج و چایی در شمال ایران به ســــــــــرعت جلوگیری کرد ........به خدا دیر میشه...........زمینهای بسیار حاصلخیز شمال چرا باید ویلا بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا در شالیزار برنج بکاریم؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه تغییر کاربری غیر قانونی نیست؟؟؟؟؟؟؟پس چرا کسی جلوی تغییر کاربری اراضی برنج رو نمی گیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      13 0
      چرا واقعا کسی مانع تغییر کاربری اراضی در شمال نمی شود؟
  • نگین IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    19 1
    من نمیدونم اونجا چه جوری برنج کشت میکنن ما تو شمالش کمبود آب داریم . بخدا ارزشش و نداره . بهتره واسه چیزهایی مایه بزاریم که واقعا استعدادش و داریم
    • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      5 9
      خوب طعم و بوی برنج کامفیروزی رو هیچ برنجی نداره...
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 1
      بی نام جون معذرت می خوام ... بخوری. طعم اون برنج با خشکسالیه.
  • آرام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    20 1
    آقای درویش از دریاچه خشک شده هامون سیستان هم گزارشی تهیه کنید.با تشکر از زحمت و دلسوزی شما
    • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      12 1
      دلمان برای هامون خون است.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    8 1
    از گزارش خوبتان ممنون . ضمنا هر شنبه عصر مردم اراک در میدانی در اراک جمع میشن و پلاکارد در دست میگیرن برای آلودگی هوا و از مسولین میخوان برای رفع آلودگی هوا و مشکلات دیگه زیست محیطی اقدامی کنند. رفته بودم اراک دیدم خیلی خوشم اومد که توجه به هوای پاک و محیط زیست مطالبه دائمی مردم اونجا شده . ازشون فیلم و عکس بگیرید. چون هر شنبه عصر در اون میدان قرار دارن.ممنون.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    12 4
    همه حواسها به دریاچه ارومیه جلب شده که اتفاقا مهم هست این دریاچه- ولی هامون چی؟؟؟؟؟ مردم سیستان مظلوم و محرومند . شن های روان و غبار و خاک این مردم رو احاطه کرده . سیستان روزگاری انبار غله بود حالا سیستان در حال تبدیل شده به بیابانه !!!!!!!!!! به اندازه دریاچه ارومیه - هامون هم مهم است . احیای هامون یعنی احیای زندگی مردم آن نواحی - برای بیابان زدایی در سیستان چه اقداماتی شده ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 0
      به نوبت دوست عزیز. بهرحال باید از یه جا شروع بشه. خیلی جاهای دیگه هم هست که باید رسیدگی بشه
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 0
      توجه به درياچه اروميه كه دليل بي توجهي به هامون و .... نيست خودتون مي بينيد كه شكر خدا خبر آنلاين و آقاي درويش هر روز يه مشكل را مطرح ميكنن. هامون و اروميه و ... مال همه ملت ايرانند، چرا آنزمان كه جوان ترك بخاطر خاك جنوب شهيد شد كسي نمگفت چرا باكري آمده ؟ نظرها را تنگ نكنيم وسيع ببينيم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 5
    جاله چرا همچین گزارشهایی در مورد دریاچه ارومیه نمیذارین؟ اب اون سدها مگه صرف کشاورزی نشده؟ چرا از چاه های عمیق اونجا جرفی به میان نمیاد؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      10 14
      چشماتو به چشم پزشك نشون بده ! گزارش ديروز اروميه بود !
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      2 0
      بحثی در مورد اینکه اب دریاچه ارومیه صرف توسعه پکشارزی اون مناطق شده به میان نمیاید یه کم منصف باشید خود انسان دریاچه رو به این روز انداخته اب سدها برای چیه؟نود درصد مصرف اب صرف کشاورزی میشه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    13 0
    چندی پیش صدا سیما از کشت برنج در فارس گزارش غرور آفرین تهیه کرد واقعا به چه قیمتی
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      9 0
      درست میگی . تلویزیون ملی! سطح زیر کشت برنج در فارس رو با افتخار نشون میده ! حالا نمیدونه این افتخار به چه قیمتیه؟
  • سام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    9 0
    مثل همیشه تاسف بار!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    7 0
    آب مجازی مقدار آبي است كه يك كالا و يا يك فرآورده كشاورزي طي فرآيند توليد مصرف مي‌كند تا به مرحله تكامل برسد و مقدار آن معادل جمع كل آب مصرفي در مراحل مختلف زنجيره توليد از لحظه شروع تا پايان مي‌باشد. به طور ساده می توان آب مجازی را مقدار آبی که برای تولید کالا مورد نیاز می باشد، تعربف نمود. صفت مجازی در این تعریف بدان معنا است که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 0
      ممنون
  • مریم IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    11 0
    هر جای ایران رو نگاه میکنیم مشکلات جدی در زمینه محیط زیست داره . چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • هم وطن اراکی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    7 1
    پیگیر هوای آلوده اراک هم باشید . هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    9 4
    اینا همه پیامدهای اقدامات 8ساله پاکترین دولت در تاریخ ایرانه!! آری اگر خون بگرییم کم است.
    • از تهران IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      5 5
      بخاطر اين بهت منفي دادم كه فقط بخاطر هشت ساله گذشته نيست از 30 سال گذشته اينطور شده، بخاطر اينكه كشور در حال توسعه هستيم و مجبوريم يه چيزايي رو فداي چيزاي ديگه بكنيم، اشكال اينجاست كه ارزيابي نكرده فدامي كنيم
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 0
    چقدر متاسف شدم .متاسفانه محیط زیست و حقوق حیوانات و اینده زیست بوم مملکت در درجه اخر اهمیت هم قرار نداره تو کشو ما.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 0
    این برنجا کلا به خاطر گرانی خوردن ندارن
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 0
    متاسفانه ما هنوز داریم از روش های قدیمی آبیاری استفاده می کنیم کجای دنیای دارن از روش های غرقابی استفاده میکنند جزء کشورهای عقب افتاده مثل ایران و بقیه عقب افتاده ها وقتی مدیریت صحیح و کارشناسی و عقل محور بر کشور حاکم نباشد کشور بجای حرکت به جلو وپیشرفت یا درجا میزنه یا به عقب باز میگردد بنظر من هر مسئول و مدیری که در هرجایی کار می کنه یا کار کرده باشه باید عملکردش برسی بشه اگه نالایق و ناکارامد و خطایی انجام داده باشه باید توبیخ و مجازات بشه چون کارشون هم به مردم و هم به کشور صدمه زده نباید از کارشون گذشت کرد چون این حق الناس است و هیچ کس نمی تونه از طرف خودش اون هارو ببخشه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    مردم منطقه باید خود وارد عمل شوند و جلوی این افراد را بگیرند. مثل مردمی که جلوی نابودی کوه شاه کرمان را گرفتند. اگر اینطور آب مصرف کنند و بختگان خشک شود شیراز تبدیل به بیابان می شود و آب و هوای منطقه عوض خواهد شد. دریاچه های ایران را دریابید اگر شهرتان را دوست دارید.
  • مهرداد2 A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 2
    فقط درياچه بختگان اين وضعيت را ندارد . بياييد از رودخانه قره آقاج هم بگوييد كه هيچ سالي سابقه خشك شدن را نداشته اما امسال حتي در نقطه وصل شدن به سد سلمان هم رودخانه خشك شده بس كه در مسير باغ و مزرعه برپا گرديده است
  • بانو IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 0
    من هر وقت میروم شمال خیلی حرص می خورم . براحتی آب خوردن دلالان زمینها را تغییر کاربری میدند. بی انصافها به سرعت نور باغ و کشتزارها را ویلا می کنند. ای کاش خانم ابتکار با قدرت مانع این اتفاق تلخ شوند.
  • عاشق بوقلمون IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 7
    بی خیال محیط زیست بگو پول کجاست !!! بگو کجا میشه به هر وسیله ای پول در آورد تاراج چیه غارت چیه نسل آینده چیه !!!الآن بچسب دوره دوره پول در آوردنه به هر قیمتی !!!! اگر دروغ میگم بگو دروغ میگی؟ خبر آنلاین لاپیشونی نکن بزار باشه کامنتو میگم.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 4
    جناب اقای دوریش برنجهای فارس مربوط به منطقه کامفیروز است که ربطی به این مساله ندارد ضمنا مردم در منطقه فارس صدها سال است ببرنج می کارند این مطلب شما بیشتر احساسی و برای افراد بی اطلاع است شما چرا در مورد توسعه کشاورزی در دو استان اذربایججان غربی و شرقی که باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده حرفی نمیزنید؟ اب سدها صرف چه کاری شده؟چه کسانی اون همه بودجه را صرف سد ساختن کردند؟ چاه های عمیق را چه کسانی حفر کرده اند؟ چرا واقعیت را به مردم نمیگویید؟ میوه فلان جا خوردن داره الان؟
    • اسماعیل برومند A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      با سلام اگر در کامفیروز سطح زیر کشت برنج که امار بالایی هم داره کمتر بشود واب رودخانه صادر نشود اب به بختگان خواهد رسید انصاف وعدالت
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 5
    بنده پروفسور کردوانی را قبول دارم صحبتهای شما بیشتر برای مخاطب عام است ایشان دلایل خشک شدن هر دریاچه را به صورت علمی توضیح میدهند .وانگهی سد زدن برای چیست مگر مطالعات اینها از قبل انجام نشده بوده؟ چرا اشاره ای به ده ها سدی که بر وی دریاچه ارومیه زده شده نمی کنید؟ چرا اماری از توسعه کشاورزی در ان منظقه نمیدهید؟ توسعه کشاورزی انجا حلال و در فارس حرام است؟ چند چاه عمیق حفر شده در اطراف دریاچه ارومیه؟ چه میزان اراضی زیر کشت رفته؟ چقدر از این اب صرف شهرکهای صنعتی میشود؟ چرا اینها را بیان نمیکنید؟ اون عده ای که دائما میگویند دریاچه ارومیه خشک شد همانهایی هستند که دارند کشاورزی را توسعه میدهند و تقصیر را گردن دیگران می اندازند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    1 0
    فکری برای آب بکنید نه اینکه نون مردم رو آجر