صالحی: برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران به وین آمده‌ام

فارس نوشت:

پنجاه و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح روز دوشنبه 25 شهریور 1392 کار خود را در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز کرد.

پس از افتتاح رسمی کنفرانس، نمایندگان کشورهای مختلف عضو آژانس سخنرانی‌های خود را در این اجلاس ارائه کردند.

یکی از سخنرانان صبح روز اول کنفرانس عمومی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بود.

اهم سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه می آید:

* ایران ضمن ادامه فعالیت​های صلح آمیز هسته‌ای خود تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی دهه‌های اخیر دستاوردهای مهمی نیز در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری‌های هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بدست آورده و آماده است تا در چارچوبNPT با سایر کشورهای عضو، تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

* مسئولیت امنیت هسته‌ای در هر کشور کاملاً بر عهده همان کشور است، بی تردید بهترین تضمین برای امنیت هسته‌ای، جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات مربوط به آنها اقدامات مربوط به امنیت هسته‌ای را تقویت خواهد کرد. در این ارتباط یک چارچوب زمانی مشخص و تعیین سال 2025 به عنوان سال هدف برای اجرای کامل ماده 6 ان پی تی، همانطور که جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری سال 2010 پیشنهاد داد، یک نیاز فوری است.

* نکته بسیار مهمی که در بحث امنیت هسته‌ای نباید مورد غفلت قرار گیرد، حملات سایبری می‌باشد. حملات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای از جمله جدی‌ترین تهدیدها علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز می‌باشد که سلامت و ایمنی مردم و محیط زیست را به مخاطره افکنده است و لازم است از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.

* موجب تاسف بسیار است که انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول چندین دهه گذشته در توجه به برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل که متکی به اسناد است این جسارت را به این رژیم داده است که بوضوح به داشتن سلاح‌های هسته‌ای که جنبش عدم تعهد قبلاً آن را محکوم کرده است اذعان کند.

* جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اعتقادی مذهبی و تعهدات بین‌المللی‌اش هرگز بدنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، اما در عین حال ایران هرگز حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز تحت پادمان جامع آژانس را به مصالحه نخواهد گذاشت.

* اینجانب با پیام رئیس جمهور جدید کشورم برای تقویت و توسعه همکاری‌های جاری خود با آژانس و به منظور پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران به اینجا آمده‌ام.

219/295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =