۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۷

مهندسان با استفاده از گوشی آی‌فون، دوچرخه‌ای جدید ساخته‌اند. چرخ‌های آن شبیه یک چرخ عادی با مرکز بزرگ‌تر است و علاوه بر افزایش توان دوچرخه‌سوار، رد دوستان، تناسب اندام، آلودگی و ترافیک را دنبال می‌کند

محمود حاج‌زمان: در حاشیه برگزاری کنفرانس سران کشورهای جهان در کپنهاگ، اتفاق‌های جالبی نیز روی داده که یکی از آنها، رونمایی یکی از جدیدترین نوآوری‌های آزمایشگاه Senseable City موسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی است.

این ایده‌ای واقعاً ارزش صحبت کردن را دارد: چرخ کپنهاگ.

این چرخ که دلیل نامگذاری آن علاوه بر محل رونمایی، تقدیر از نقش کپنهاگ در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در سالیان اخیر است، از ترمزهای احیاکننده، یک موتور الکتریکی و یک اتصال بلوتوث به گوشی آی‌فون برای نمایش هم‌زمان اطلاعات استفاده می‌کند.

به گزارش پاپ‌ساینس، زمانی که شما ترمز می‌کنید، ژنراتور انرژی مستهلک شده را جمع و در یک باتری ذخیره می‌کند. حسگر موجود در مرکز چرخ، توانایی تشخیص افزایش توان مصرفی شما را در حین دوچرخه‌سواری دارد، مانند زمانی که از یک سربالایی بالا می‌روید. در این هنگام حسگر یک موتور الکتریکی را به‌کار می‌اندازد که قدرت رکاب‌زدن شما را تقویت می‌کند. دفعه بعدی که شما ترمز می‌کنید این چرخه مجدداً تکرار می‌شود.

اما قابلیت این دوچرخه نسل جدید در ترمزهای احیاکننده و موتور الکتریکی آن خلاصه نمی‌شود. یک اتصال بلوتوث در مرکز چرخ وجود دارد که با گوشی آی‌فون تعبیه شده در دسته دوچرخه ارتباط برقرار می‌کند. به کمک برنامه موجود در گوشی شما می‌توانید انواع اطلاعات را از قبیل نقشه و اطلاعات ترافیک، هشدارهای مقدار آلودگی هوا، سرعت، مسافت، اطلاعات تناسب اندام و غیره مشاهده نمایید.

این برنامه به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات خود را توسط شبکه‌های اجتماعی با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. با این کار شما قادر هستید ردپای دوستان‌تان را در تمام شهر دنبال کنید. برنامه همچنین به دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد که به طور ناشناس اطلاعات محیطی و شهری جمع‌آوری شده توسط حسگر موجود در چرخ را با سایر دوچرخه‌سواران سهیم شوند و به این ترتیب یک پایگاه اطلاعاتی متمرکز را ایجاد کنند. این برنامه همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هم‌زمان با دوچرخه‌سواری در برنامه "مسیرهای سبز" شرکت کنید. این برنامه برای تشویق مردم به استفاده از دوچرخه به جای ماشین، اتوبوس یا قطار ایجاد شده‌است.

همه حسگرها، تجهیرات، باتری‌ها و موتور در خود چرخ کپنهاگ که در واقع مانند یک اتاق فرمان عمل می‌کند جای گرفته‌اند. روش ابداع شده توسط مخترعیان این چرخ این امکان را فراهم کرده تا بتوان چرخ را روی هر دوچرخه‌ای سوار کرد. البته اطلاعات ارائه شده هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که چه مقدار به وزن دوچرخه شما اضافه می‌شود.

چرخ کپنهاگ طی یک سال آینده وارد بازار می‌شود و قیمت خرده‌فروشی آن بین 500 تا 1000 دلار خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =