فراموشی عهد الهی باعث جدایی ملت ها از یکدیگر است

پیام آیت‌الله جوادی آملی خطاب به حاجیانی که راهی سفر به سوی حرم امن الهی شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آستانه سفر حجاج به عربستان برای برپایی مناسک حج، آیت‌الله جوادی آملی پیامی خطاب به حاجیان حرم امن الهی منتشر کرده است. گزیده ای از این پیام  را در ادامه می خوانید.


زمانی که خداوند جامعه را به حال خود رها می کند

*اگر ماهِ مهر و وفا، مقهور خوف قهر و خورشید لطف و صفا، مغمور کسوف کینه شد و جامعه شایستگی خود را برای دریافت کرم از خدای عطابخش خطاپوش از دست بدهد، خدای سبحان آنها را به حال خود رها کرده، در این صورت به وادی تیه توهم، عداوت و بغضاء افتاده و سرگردان خواهند شد. ممکن است گاهی خدا به برکت نبوّت یک پیامبر و امامت یک امام و ولایت یک ولیّ، به طور اعجازآمیز کینه‌ها را از دل‌ها مرتفع کند و مخالفان یکدیگر را که همگی در ردیف خصم آشتی‌ناپذیر قرار داشته یا دارند به مثابه دوستان دیرین یکدیگر قرار دهد.

*فراموشی عهد الهی و رها نمودن تعهد دینی، زمینه جدایی ملت از یکدیگر و فاصله‌گیری امت از همدیگر خواهد شد.

*مدعیان وحدت که بر طبل کثرت و شقاق می‌کوبند و منادیان اتحاد که کوس اختلاف در اختیار دارند، با مطالعه آیات و احادیث نورانیِ وحدت‌بخش از یک سو و مشاهده آثار پربرکت وحدت حاجیان و معتمران و مآثر پرخیر اتحاد طائفان و عاکفان سرزمین وحی از سوی دیگر، در سریرهٴ خویش تجدیدنظر کنند و از حسنات ائتلاف برخوردار شده و از سیّئات اختلاف مصون شوند و این همان صراط مستقیمی است که در نمازها از خدا درخواست می‌شود. انسان کامل در متن صراط مستقیم است.

*جریان حج و عمره همانند برنامه موسمی روزه ماه مبارک و نیز دستور زمان‌های محدود اعتکاف و نیز مرابطه، همگی دوره کوتاه‌مدت آزمون و آموزش الهی است تا تأمین‌کننده توان اجرای رهنمودهای دینی در سایر زمان‌ها و زمین‌ها باشد.

*همان‌طوری که تکبیرةالاحرام، لبیک به همه احکام و حِکَم نماز است و همان‌طوری که نیّت صوم، پاسخ به تمام دستورهای روزه است، تلبیه حج و عمره نیز لبیک گفتن به جمیع قواعد حج و قوانین عمره خواهد بود. مهم‌ترین قانون این دو عمل عبادی، هماهنگی حاجیان و معتمران در تمام مناسک است.

جمال حج و جلال عمره صحنه معاد است

*جمال حج و جلال عمره شکوه آن و شوکت این هم یادآور صحنه معاد است و هم آزمون و آموزش عرصه سیاست و مدنیّت و جمهوریت دینی است تا کسی در زندگی دنیا راه احدی را نبندد و خود نیز گامی بیراهه نرود، در قبال اهل نفاق و شقاق که هم نائی از حق‌‌اند و هم ناهی از آن.

*مکتب حیات‌بخش اسلام تنها مدار وحدت آن توحید خدا و اسمای حسنا و صفات علیای ذات احدی است که به صورت قرآن و عترت تجلّی یافت و هیچ فردی حق «فذّ» و «شذّ» از آن را ندارد؛ «فاذّ» کسی است که اصلاً وارد عرصه امت اسلامی نشد، «شاذّ» کسی است که بعد از ورود، از آن بیرون آمد و جدا شد.

عامل مهم جدایی جامعه و افراد از امت اسلامی

*علل فراوانی برای جدایی از جامعه و انفراد از امت اسلامی یافت می‌شود که عامل مهم آن دوری از هسته مرکزی عدل معقول و روش مقبول در تمام عرصه‌هاست. افراط و تفریط، تنگ‌نظری در اندیشه و کم‌حوصلگی در انگیزه، خودمحوری و هوامداری و مانند آن، همگی زمینه جدایی از پیکر جامعه را فراهم می‌نمایند.

*حضور همگان به طور همسان در ساحت یک «قبله» و در محور یک «مطاف» و در مساحت یک «مَسعیٰ» و مانند آن از مآثر حج و آثار عمره است که سهم تعیین‌کننده‌ای در وحدت و پرهیز از تفرقه و اثر بارز در امتثال دستور زندگی مسالمت‌آمیز و اجتناب از طرد و تکفیر و توهین داشته و دارد.

سه حوزه پیام حج و رسالت عمره

1-حوزهٴ اسلامی به عنوان قلمرو دین حق که در این حوزه محلی و ملی احکام ویژه به طور کلی و بدون استثنا باید اجرا شود. در این قلمرو حرمت سبّ صحابه رسول گرامی(ص) و حرمت سبّ مقدسات یکدیگر و لزوم احترام متقابل به آداب و سنن و رسوم همدیگر، جهت پرهیز از هرج و مرج و اجتناب از مشاجره و مبارزه به جای مناظره علمی، کاملاً ملحوظ و مرعیّ می‌باشد.

2- حوزهٴ توحیدی و وحیانی به عنوان قلمرو کتاب الهی که در این حوزه محلّی و منطقه‌ای احکام ویژه معتقدان به توحید و نبوّت مطرح است.

3- حوزهٴ انسانی و رعایت حقوق بشری به عنوان تمدن بین‌المللی که در این حوزه جهان‌شمولِ مردمی، احکام انسانیت و حقوق بشر با قطع نظر از هر دین و آئین الهی و الحادی مطرح است و اصل حاکم بر آن مفاد آیه؛ ﴿لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴾ است.

زمانی که نهی از منکر باید مورد نهی قرار گیرد

*مبارزه با قبیح و نهی از منکر باید با روشی حَسن و راهی معروف باشد و اگر نهی از منکر با روشی منکر بود، باید نهی مزبور را نهی کرد و آن را همانند سایر منکرها طرد نمود، چنانکه دعوت به حق و صدق و خیر و حَسن باید با روش هماهنگ هدف باشد، زیرا هرگز هدفِ خوب، وسیله بد را توجیه نمی‌کند و امر به معروفی که با روش منکر باشد، باید مورد نهی قرار گیرد.

* از بهترین آداب عمومی و مردمی حفظ کرامت انسانی و پرهیز از اهانت به مقدسات پیروان نحله‌های گوناگون است؛ ۴: سبّ صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنّی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هر کدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شِقاق و تَحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی، گناهی است بزرگ که همگان به ویژه حاجیان محترم و معتمران معزّز باید جدّاً از آن اجتناب نمایند.

*مناسک حج و عمره همانند سایر عبادات، گاهی برای هراس از دوزخ انجام می‌شود و زمانی بر پایه شوق به بهشت صورت می‌پذیرد و وقتی نیز بر محور محبّت خالصانه نسبت به پروردگار و شکر نعمت و حفظ نام و یاد او امتثال می‌شود.

62303/

کد خبر 314014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =