۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
این‌گونه بشر این‌گونه شد...

«این‌گونه بشر این‌گونه شد» روایتی طنز از تاریخ بشر به قلم حسین یعقوبی و «لباس‌آویخته» نوشته‌ رضا بهشتی در کنار اولین مجموعه شعر حسن همایون این روزها از جمله تازه​های بازار نشر هستند.

در معرفی کتاب «این‌گونه بشر این‌گونه شد» (تاریخ مختصر و مفید و بی‌شاخ و برگ بشر) آمده است: ««این‌گونه بشر این‌گونه شد» قرار است یک روایت مصور جذاب از فصول تأثیرگذار تاریخ بشر در قالب شیرین و با چاشنی طنز باشد. در این کتاب سعی شده از ردیف کردن تاریخ‌ها و اسم‌ها اجتناب شود و به اصل مطلب، یعنی حماقت‌ها، شهامت‌های فردی و جمعی که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین علل وقایع تاریخی بودند، پرداخته شود».

به گزارش ایسنا، این کتاب روایت تاریخ را از انسان‌های اولیه شروع می‌کند و در فصل‌هایی چون «بالارودی‌ها، پایین‌رودی‌ها، بین رودی‌ها»، «ابوالهول و شرکا»، «چگونه لپ‌گلی‌های یونانی بنیان‌گذار نخستین حکومت دموکراسی شدند؟»، «از سیصد تا اسکندر»، «در تاریکی قرون وسطی بر مردم چه گذشت؟»، «رنسانس وارد می‌شود»، «ایسم‌های تاریخ‌ساز»، «چگونه آمریکا غول شد»، «روس‌ها می‌آیند»، «عصر اعتراض» و «چگونه همه خبرها به خاورمیانه ختم شد... می‌شود... خواهد شد؟» این روایت را ادامه می‌دهد و به پایان می‌رساند.

کتاب «این‌گونه بشر این‌گونه شد» همراه با تصویرهایی از وقایع تاریخی از هاله هفت‌لنگ در 369 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 16500 تومان در نشر مروارید منتشر شده است.

همچنین خبر دیگر از انتشارات مروارید اینکه، مجموعه‌ شعر «برف تا کمر در تاریکی نشسته» سروده‌ حسن همایون منتشر شد. این شاعر در توضیحی درباره کتابش گفت: کتاب «برف تا کمر در تاریکی نشسته» در دو بخش تدوین شده و دربرگیرنده‌ی شعر‌های یک دهه‌ اخیر است. عموم شعر‌های مجموعه بلند هستند و در قالب آزاد، در ساختار‌هایی اپیزودیک، دایره‌یی و با پایان باز نوشته شده‌اند. در این مجموعه تلاش داشته‌ام ساختار‌هایی متفاوت، خلاق و اثر‌گذار را در اجرای شعر‌ها رقم بزنم و تشخیص این‌که تا چه اندازه موفق بوده، دیگر به عهده‌ی مخاطب است.

او در ادامه عنوان کرد: «چهارشنبه‌ها»، «خاطره‌ تاریک رفتن را از یاد نمی‌بریم»، «پیشانی مردها سال‌هاست در فکر غرق شده!»، «شعر شیراز»، «بالکن»، «عینِ عین ...»، «هیچ چیز نمی‌چرخد»،«زن‌ها برای همیشه از تاریخ کوچ می‌کنند»،«سربازها - سپیدارها»، «درخت»، «سه اپیزود درهم بافته از طناب»، «روزهای تهران»، «یک روایت مخدوش»، «تنهایی خرس قهوه‌ای‌ست»، «آشغال‌ها»، «استعاره»، «به اپیزودی که برنمی‌گردد»، «ده اپیزود نوستالژیک از زندگی شاعری که رومانتیک بود» و... عنوان تعدادی از شعر‌های این مجموعه است.

همایون همچنین گفت: کتاب «برف تا کمر در تاریکی نشسته» اردیبهشت‌ماه سال جاری برای دریافت مجوز نشر ارسال شد و مردادماه مجوزش صادر شد. در مرحله‌ی نخست 11 مورد اصلاحیه به کتاب وارد شده بود که بعد از پی‌گیر‌ی‌ ناشر، به هفت مورد کاهش پیدا کرد.

این مجموعه‌ شعر در 124 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 6900 تومان منتشر شده و این هفته در کتاب‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

بنابر گزارش این خبرگزاری، مجموعه‌ «لباس‌آویخته» نوشته‌ رضا بهشتی هم‌زمان با آغاز هفته‌ دفاع مقدس منتشر شد.

این کتاب با 12 قصه همراه است: «ماه‌پیشونی»، «لباس‌آویخته»، «لاله‌های واژگون»، «انگشتر طلا»، «راوی»، «یاس‌های آسمونی»، «منزل لیلی»، «ماهی‌های قرمز چشمان ویدا»، «کودک حلبچه»، «فراموش‌شدگان»، «ام‌البنین» و «لبخند بزن بسیجی».

در بخشی از مقدمه‌ نویسنده بر کتاب آمده است: «لباس‌آویخته یاد است، قصه نیست. دل‌نوشته‌ای از سر دل‌تنگی است، خاطره نیست. شاید روایت باشد، ولی حکایت نیست. گفتار سهل هم‌زبانی است. اثر یک مدعی نیست،‌ مدعاست. بازخوانی روزهای خون و صبر و جنون است. یاد ماه‌پیشونی است که نماند تا نبیند،‌ یاد حاج قاسم سنگرساز دیروز و بی‌سنگر امروز است،‌ یاد کمال و مسیح اخراجی است، ‌یاد وحید مربی است، یاد دیده‌بان پیر فراموش‌شده و یاد همه کسانی است که رفتند تا...»

کتاب «لباس‌آویخته» با 80 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و قیمت 4000 تومان از سوی انتشارات مهر رایان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =