تودیع و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور سیدحسن هاشمی و باقر لاریجانی

امروز مراسم تودیع و معارفه و یا به زعم وزارت بهداشت؛ تکریم و معارفه سرپرستان پیشین و جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ سید حسن هاشمی،‌ وزیر بهداشت و باقر لاریجانی،‌ رییس پیشین این دانشگاه حضور داشتند.

لاریجانی که در مراسم تودیع خود و معارفه منصوری،‌ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشین در پاییز سال ۹۱ حاضر نشده بود، این بار در تودیع منصوری و معارفه علی جعفریان به عنوان سرپرست این دانشگاه سخنرانی کرد و نسخه ای از کتابی که از تحولات دانشگاه علوم پزشکی تهران در ۱۰ سال مدیریتش را نوشته بود را به او اهدا کرد.

لاریجانی دراین مراسم گفت: تندباد های زیادی دانشگاه ها را در زمان‌های مختلف در معرض تهدید قرار داده است، اما هنر مدیریت این است که دانشگاه را حفظ کند.

او گفت: ارزیابی عمیق برای گذشته این دانشگاه نیازمند ارزیابی موقعیت هایی است که دانشگاه داشته است و تصمیمات در آن گرفته شده است خوشحالیم دانشگاه با حرکتی منطقی مسیر خود را طی می کند. مسیر دانشگاه کاملا ریل گذاری شده است.

لاریجانی همچنین درباره سرپرستان فعلی و پیشین دانشگاه علوم پزشکی گفت: سلامت نفس دکتر منصوری غبطه برانگیز است و در مدت کوتاه ولی تاثیرگذار، دانشگاه را حفظ کرد. دکتر جعفریان با بیش از 80 درصد افعال و اقدامات دانشگاه آشنا است.

در ادامه این مراسم محمدرضا منصوری،‌ سرپرست پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران پشت تریبون رفت و گفت: روزی که آمدم اینجا شرایط را درک می کردم قبول کردن این مسوولیت در آن زمان مشکل بود. انتزاع بسیار باعث تنش شد اما بالاخره در آخرین روز مسوولیت من حکم انتزاع به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. به هر حال دوره پر تنشی بود.

او گفت: بعضی از همکاران  نگران بودند که تغییر مدیریت ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، اما دانشگاه تهران با قدرت است.

منصوری به سوابق مدیریتی خودش در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: من معاون دکتر باستان حق در زمان جدایی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه تهران بودم و تلاش های ایشان را دیدم.

او گفت: در این مدن من هیچ تغییری در مدیریت دانشگاه ندادم. ضمن اینکه این جابه جایی ها غیر منتظره نیست. خواست خودم بود که رییس دانشگاه نشوم. من به دکتر طریقت هم گفتم که حکم نزنند و من سرپرست باشم تا در این مقطع کوتاه انتقال دولت باشم. 

در ادامه جعفریان، سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:قدمت دانشگاه ما ١٦٠ سال است. از زمانی که از دارالفنون شروع به کار کرده. نزدیک به ٤٠ سال است که من شاگرد دکتر ظفرقندی هستم.

او که مدتی در دوره ریاست باقر لاریجانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس دانشکده پزشکی این دانشگاه بود، به سوابق همکاری اش با لاریجانی اشاره کرد و در ادامه گفت: دکتر منصوری ثبات دانشگاه را باوجود فشارهای زیاد حفظ کرد. ساختار دانشگاه علوم پزشکی تهران یک ساختار مستحکم است.

جعفریان گفت: نیروی انسانی دانشگاه چیزی نیست که مربوط به کسی باشد رییس دانشگاه هماهنگ کننده این نیروهاست.

او گفت: مراجعات مردمی به مراکز درمانی ما نقطه قوت دانشگاه ماست. اما زیر ساخت های فیزیکی، نقطه ضعف دانشگاه است؛ عمده بیمارستان های ما بیش از ۴۵ سال عمر دارند دانشکده هایمان هم خیلی وضع بهتری ندارند کمبود منابع هم نقطه ضعف دیگر دانشگاه است. نمی توانیم منابع را تامین کنیم.

سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه ما چون بزرگ است، نمی توانیم مانور سریعی انجام دهیم. البته یکی از نقاط فرصت دانشگاه ما حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت است ارامش در جامعه و تدبیر و امید نقطه قوتی است که باید از آن استفاده کنیم.

او گفت: برای سال تحصیلی جدید شعار "احترام به دیگران" را انتخاب کردیم تا شاهد جهش فرهنگی در دانشگاه باشیم. فرهنگ با دستور بهبود نمی‌یابد.

جعفریان گفت: جایگاه دانشگاه تهران باید بهتر از چیزی که هست باشد. وضع ان خوب نیست. قدم اول در سال جددی تحصییلی باید احترام به دیگران را شروع کنیم حتی نسبت به دیگرانی که به ما احترام نمی گذارند. 

 

هاشمی: دانشگاه باید سیاسی باشد تا زنده بماند

در ادامه سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت گفت: من معتقدم در سالهای گذشته ما فرصت های بسیار زیادی را از دست دادیم. این که مسئولین ارشد ما در این مسیر چطور حرکت کردند یا نه بر عهده جمع است. اما باور من بر این است که در سال های اخیر فرهنگ و. اخلاق و موقعیت فرهنگی کشو.ر در شان یک کشور اخلاق مدار نبوده است

او گفت: این که چه باید کرد را هر کسی از منظر خودش می داند. اما معتقدم بخشی از راه آمده را باید برگشت و فرصت نقد و اندیشه را فراهم کرد

وزیر بهداشت گفت: دانشگاه مهد اندیشه است و باید زنده باشد. دانشگاه مهد نظر و اندیشه و حتی نظرات متضاد است. دانشگاه باید سیاسی و زنده باشد. امکان ندارد دانشگاهی که زنده نیست. قدرتمند باشد، کشورش قدرتمند باشد. همه مسیر امور از دانشگاه می گذرد.

او گفت: این عرایض من از فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری است و شاید به دلیل اصرار ایشان به دایر کردن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه است که البته الان به نظر من بیشتر ظاهری است تا محتوایی. 

قاضی زاده هاشمی گفت: نیاز است در این فرصتی که خداوند به ما لطف کرده و حماسه سیاسی ای که اتفاق افتاده و خداوند عطا کرده است استفاده کرد و دانشگاه را بیش از پیش در خدمت آرمان های انقلاب قرار داد. از معاون آموزشی و دانشجویی و فرهنگی می خواهم که برای تحقق آن تلاش کنند.

او گفت: البته ما دانشگاهیان هم از زمینه هایی که برایمان ایجاد شد، خوب استفاده نکردیم و دانشگاه به باشگاه های سیاسی احزاب تبدیل شد و ناخواسته کارگزار گروه ها و جریانات سیاسی شدیم.

وزیر بهداشت گفت: دانشگاه و آموزش و پرورش مرکز خودباوری و علم است، باید سیاسی باشد اما نباید از آن بهره برداری سیاسی شود. دانشگاه باید در خدمت رفع وابستگی ملت ایران باشد. دانشگاه اسلامی باید قطع وابستگی به شرق و غرب را به رخ بکشد. باید به سمت علم گرایی و. عقل گرایی و دین محوری حرکت کند

او در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران حق بزرگی بر گردن کشور دارد. انسان های بزرگی در آن مدیریت کردند و یکی از مدیرانی که به لحاظ فهم جایگاه دانشگاه و انصاف من بهش علاقه مند هستیم دکتر سیاسی است که بیش از یک دهه در دانشگاه تهران مدیریت کرد. و من از دکتر پیوندی (سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) و دکتر جعفریان خواهش کردم که حداقل یک بار کتاب ایشان را بخوانند.

هاشمی گفت: ایشان خیلی خوب استقلال دانشگاه را فهمیده بود. از مرزهای دانش و دانشگاه خیلی خوب مراقبت کرد و در آخرین تصمیمش مقاومت کرد و حاضر نشد از حق 12 استاد بگذرد که یکی از آنها هم دکتر بازرگان بود.

او با تقدیر از منصوری، گفت: نمی خواهم مقایسه کنم اما دکتر منصوری نیز انسانی والا مقام بود که در دوره مسئولیتش از منافع و استقلال دانشگاه علوم پزشکی تهران دفاع کرد و دوره بعد از مدیریت دکتر لاریجانی را پشت سر گذاشت. اگرچه مشکلات و هیاهو در این دوران کم نبود و من در جریان جزئیات آن بودم. از این جهت است که تقدیر می شوندبرای صبر و انصافشان که اجازه ندادند در دانشگاه بهم ریختگی ایجاد شود.

وزیر بهداشت در ادامه به رابطه اش با منصوری اشاره کرد و گفت: رابطه من و دکتر منصوری برای دیروز و امروز نیست، رابطه ما بسیار نزدیک و صمیمی است هم خودمان و هم خانواده هایمان. او یکی از افرادی است که در زندگی حرفه ای من تاثیرگذار بوده اند. من مرید ایشان هستم.

او گفت: اما ممکن است سوال کنید با این شرایط چرا استعفای ایشان را پذیرفتم. یکی از سخت ترین تصمیماتی که باید می گرفتم، برای دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. هر کسی در این موقعیت ها قرار می گیرد.متاسفانه لحظات این‌چنینی برایش پیش می آید. تبعا در هر تصمیمی باید اول منافع دانشگاه و بعد منافع فرد ایشان را در نظر می گرفتم. می توانم پیش بینی کنم که در آینده چه می شود و چه انتظاری وجود دارد. به هر حال این باعث شد که این تصمیم را بگیرم و در نهایت مزاحم آقای دکتر جعفریان شدیم که جوانی عزیز هستند و استادی برجسته.

هاشمی گفت: امیدواریم دکتر جعفریان بتوانند سال های متوالی شخصا و یا با استفاده از کسانی که ایشان تربیت می کنند اداره دانشگاه بزرگ علوم پزشکی تهران را به عهده بگیرند. انتظار دارم که ایشان از تمام ظرفیت ها استفاده کنند. از اساتید بزرگی که این دانشگاه را مدیریت کرده اند دکتر ظفرقندی و دکتر لاریجانی. 

او گفت: به عنوان یک عضو هیئت علمی هم انتظار دارم که فکر نکنند وضع دانشگاه خوب است. ما با چیزی که انتظار داریم بسیار فاصله داریم. باید جرات استفاده از جوان ها را از دست ندهیم ممکن است فرصت دوباره ای به دست نیاید 

وزیر بهداشت گفت: من در مورد رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار فکر کردم و دیدم باید عزیزانی سکان دار دانشگاه بزرگی شوند که بتوانند دست به تغییراتی اساسی بزنند و چهره دانشگاه را متحول کنند. مردم متقاضی شرایطی هستند که با آنچه که بوده متفاوت باشد. شرایطی که دکتر لاریجانی پشت سر گذاشتند شرایط سختی بود برای برنامه هایشان با چه مشکلاتی مواجه بودند. 

او سپس خطاب به جعفریان گفت: شما این شرایط را ندارید و بلکه همه عزیزان در کنار شما هستند و در راس آن وزارت بهداشت است
که قول می دهم در این راه از هر کسی که بخواهید استفاده کنید مختار هستید و انتخاب ها بر عهده شماست. اما هر جایی که مشکلی وجود داشت به شما کمک خواهیم کرد. سعی می کنیم دانشگاه علوم پزشکی تهران مسیر های تعالی و رشد را پشت سر بگذارد.

هاشمی گفت: دوره سختی است. اما وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه کمک خواهند کرد . ما سال های طلایی فروش نفت و درآمد را پشت سر گذاشته ایم و الان دوره سختی است. مدیران لایق کسانی هستند که این دوره را به خوبی سپری کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    31 0
    آقای وزیر لطفا رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک رو هم عوض کنین....خواهش میکنم کمکمان کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    19 2
    درووووووووووود بر خبرآنلاین
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    34 0
    خداییش هاشمی خوب کار میکنه شهید بهشتی جای ابوالقاسمی نبود افکار مشابه طریقت داشت
  • ضد استكبار IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 63
    اين دولت از موقعي سر كار آمده غير جابه جاكردن افراد چه كاري انجام داده تخم مرغ در دولت قبلي شانه اي 6تومان بود حالا شده 10هزار تومان
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      30 1
      آره منم موافقم. دولت حدود دو ماه فرصت داشت. دوماه یعنی شصت روز یعنی 1440 ساعت یعنی خیلی دقیقه و ثانیه!! این فرصت رو به هر دولتی میدادند الان دلار با ریال برابر بود. همه خونه داشتن فقر و اعتیاد ریشه کن شده بود. تخم مرغ مجانی بود !! اصلا انتظار مردم این بود که روز بعد از تحلیف همه چی درست بشه. آخه درست کردن وضعیت خیلی ساده ساده است باید دستور بدن که "همه چیز درست شود" ولی نمیدونم چرا دستور نمیده. خرجش یه نامه اداریه!! فکر کنم اندازه شما بلد نیستن حالا یواش یواش یاد میگیرن شما ناراحت نباش.
  • سید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    20 0
    دکتر جعفریان را درست نمی شناسم اما به اعتبار این جمله اش ( نزدیک به ٤٠ سال است که من شاگرد دکتر ظفرقندی هستم)از این انتصاب خوشحالم و برایش توفیق روز افزون آرزومندم:
  • ب IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 1
    لطفا رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان را عوض کنید.
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 2
    الان همه به توفیقی گیر میدن که چرا رییس عوض شد حالا صبر کن ببین
  • یک کارمند A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    11 0
    با تشکر از دکتر هاشمی و با آرزوی موفقیت برای دکتر جعفریان , لازمه پیشرفت و تعالی دانشگاهها تغییرات مثبت و مستمر میباشد.
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 5
    کاش انتخاب رئیس دانشگاه توسط خود دانشگاهیان انجام شود. مدیران منتخب دپارتمان ها دو نفر از هیات علمی واجد شرایط را برای 4 سال به وزیر معرفی و ایشان رئیس را انتخاب میکردند.
  • امین A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    13 1
    دانشگاه پزشکی شیراز نیازمند تغییر ایمانیه است جناب وزیر خواسته همه دانشجویان شیراز از شما این است لطفا کمک کنید
    • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      0 3
      دکتر محمد هادی ایمانیه لایق ترین وتواند مند ترین فرد جهت پست دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که این نکته بر هیچ فرد دانشگاهی در شیراز پوشیده نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    6 0
    اقای هاشمی لطفارئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهدراهم عوض کنید اگرامکان دارد
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    8 0
    رییس دانشگاه پزشکی اصفهان رو لطفا عوض کنید
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      3 1
      وزیر بهداشت لطفا رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را عوض کنید ......
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    1 1
    آقای وزیر لطفا رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را عوض کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    آقای وزیر جناب آقای دکتر هاشمی* خواهش می کنم رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را عوض کنید