دلیل افت اخیر قیمت دلار به روایت صرافان/افزایش عرضه یا کاهش تقاضا؟

کاهش قیمت دلار و افزایش امید به بهبود فضای بازار ارز و طلا تقاضای سفته بازی ارز را کاهش داده است.

علی پاکزاد: قیمت دلار طی سه هفته گذشته سیر نزولی داشته است، قیمت دلار در نقطه اوج این کاهش قیمت شنبه 30 شهریور به 2980 تومان کاهش قیمت پیدا کرد و طی روزهای یک شنبه و دوشنبه در حدود 2920 تومان ثابت باقی مانده است.

این نوع افت قیمت ها در بازار طی سالهای اخیر با توجه به فضای ملتهب بازار ارز تنها با دخالت مستقیم بانک مرکزی و یا فضاسازی فعالین بزرگ ارز امکان پذیر بوده است ولی به نظر می رسد برای نخستین بار طی حدود دو سال اخیر بدون دخالت عوامل بازار ساز و تنها تحت تاثیر بهبود فضای روانی شاهد افت قیمت هستیم.

به گفته صرافی های معتبر افت قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر ناشی از کاهش تقاضا بوده است که خود این افراد در تعبیر وضعیت عنوان می کنند دیگر کسی دلار پس انداز نمی کند.

البته با توجه به فضای از انتظار نسبت به نتایج مذاکرات نیویورک نیز ناشی می شود، در حال حاضر متقاضیان بازار با توجه به اینکه انتظار دارند با مشخص شدن فضای این مذاکرات قیمت دلار افت بیشتری کند، خرید ارز را به بعد موکول می کنند و این باعث کاهش قیمت در بازار شده است. به عبارت ساده تر هم تقاضای واقعی و هم تقاضای سفته بازی تحت تاثیر نگاه مثبت مدیران جدید بازار پولی قرار گرفته اند.

قیمت ارز طی 51روز بعد از آعاز به کار دولت حسن روحانی

/31222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    باید نرخ دلار به 2000 تومان نزدیک شود و به قیمت نسبتا واقعی خود برسد
    • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      4 1
      یکم فکر کنیم؛باور کنید خیلی خوبه...نباید بگیم دلار بالا پایین میشه باید بگیم ارزش پول ملی چقدر داره تغییر میکنه...ارزش پول ملی هم با توییتر نویسی و چاپ مقاله در واشنگتن پست درست نمیشه اینا باعث میشن دید جهانیان نسبت به ما خوب بشه...ارزش پول ملی زمانی بهتر میشه که از تورم کاسته بشه....تولید بیشتر بشه...این کاهش یه کاهش سیاسی هست...اگر خدا نکرده یه شکست سیاسی ایجاد بشه دوباره برمیگرده به بالای 3500 پس بهتره حساب شده قیمت دلارر(یا ارزش ملی ریال)بهتره بشه نه با سیاسی کاری
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      2 5
      شما با چه منطق و استدلالی اینگونه حکم صادر میکنی ؟ اگر دلار به 2000 تومن برسه که دولت نمیتونه یارانه شما رو پرداخت کنه و اصولا اقتصاد ، تولید ، صادرات و همه چیز نه تنها فلج ، بلکه زمین گیر میشن .
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    177 4
    به امید روزی که شرکتها فعال بشن و همه مردم "سهام" بخرن نه اینکه "دلار" و "سکه" پس انداز کنن
    • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      7 0
      به شرطی که شرکتها محلی برای کار و فعالیت واقعی باشن و نه محلی برای دزدی برخی از مدیران اونها .
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    98 9
    آقا بیاد پایین بلکه بتونیم زندگی کنیم! رفتم خامه بخرم ، گرون شده!!! دلیلش چی می تونه باشه!؟ لابد دلار رفته بالا قیمت خامه هم باید بره بالا!!!! خب نمیشه اینطوری زندگی کرد!
  • امیر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    63 25
    سلام ، افزایش ارزش دلار در بازار آزاد داخلی از 1000 تومان به بالای 3500 تومان در زمان دولت دهم اتفاق افتاد، لذا دولت جدید برنامه اقتصادی خود را با سیاست تک نرخی کردن قیمت دلار اتخاذ کرده است بنابراین پایین آمدن قیمت غیر معقول دلار در بازار آزاد یعنی تحت شعاع قرار دادن ارزش ارز مبادلاتی بانک مرکزی و این باعث افزایش نقدینگی می شود و از طرفی درآمدهای نفتی دولت با ارزش دلار بانکی داخل چرخه اقتصادی می شود. و در شرایط موجود بهترین تصمیم اقتصادی دولت حذف پرداخت یارانه نقدی و نیز افزایش سود بانکی متناسب با درصد تورم است که باعث افزایش ارزش ریال در مقابل دلار خواهد شد و به امید خدا قیمت دلار به 1800 تومان و با اتخاذ سیاست اقتصادی ضرب العجلی و ایجاد روابط خارجی بهتر دلار 600 تومان خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    102 1
    آفرین به جمشید بسم الله که بالاخره منقلب شد.
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    54 12
    حتما باز هم این روند کاهش قیمت دلار ادامه دارد
  • هادی A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    2 0
    کاش تولید در کشور رونق داشت نه اینکه مردم به فکر افزایش قیمت سکه . طلا وزمین و خونه باشن تا دلالی کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    4 2
    قیمت واقعی دلار باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور و همچنین تحریمها قاعدتا باید رقمی بین 1800 تا 2200 باشد . حدفاصل این قیمتها تا رقم 3500 و یا حتی 3800 حاصل افزایش کاذب نرخ ارز برای مقاصد دولت قبلی بود که به گفته بسیاری از اقتصاد دانان حاصل دلال بازی بانک مرکزی در بازاار ارز بود . به نظر من حتی همین قیمت حدود 2000 تومان خود به خود فاجعه است و خیلی غیر منطقی چه برسه به رقم ها ی بالای 3000 تومان .
  • بهلول IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    1 0
    حتما کار دلال هاست
  • بی نام CH ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    از 35 سال پیش تا الان چند بار نرخ دلار نسبت به ریال دو برابر شده و بعضا بیشتر. توجه کنید که تغییرات ارز یک کشور نسبت به یک ارز خارجی دیگر معمولا بر حسب دهم درصد در حال نوسان است و نه 200 درصد یا در این مورد خاص ناگهان 350 درصد. نکته بعد اینکه مادامی که همیچن افرادی را بر خود مسلط می کنیم و بعد صدا و سیما ماله می کشد و خبرنگاران دنبال نمی کنند و بعد از چند روز می روند سراغ خبر های دیگر و مردم هم مثل بره رام و سر به زیر هستند وضع به همین منوال که ادامه پیدا می کند هیچ بدتر هم می شود. شما مشکلات مردم را ببینید . بحث هواپیماهای بی کیفیت و آلودگی هوا و سربازی نا مقدس و گرانی های پیاپی لبنیات و سایر کالاها تغییر نرخ بلیط اتوبوس از 20 تومان به 400 تومان در کمتر از سه سال و آلودگی مواد غذایی و ...