یادداشتهای سفر به پیونگ یانگ - بخش دوم

شاید کره شمالی تنها کشور روی کره زمین است که در آن، دولت، فرمانروای کل است و همه شئون زندگی مردم را مدیریت می کند.

مشاهدات و شنیده های من از پیونگ یانگ گواه این است که مردم به دولتی توتالیتر تن داده اند که البته خیالشان را در برخی امور ، تا پایان عمر، راحت کرده است.

مسکن

در کره شمالی همه خانه دارند و در عین حال هیچ کس خانه ندارد.معنای این عبارت آن است که در سراسر این کشور، هیچکس کارتن خواب نیست و در سرمای زمستان ، کسی ازبی خانمانی نمی میرد. دولت، در سراسر کشور، از شهر گرفته تا روستا، برای همه سرپناه ساخته و می سازد و بدون اینکه به مالکیت مردم درآورد در اختیارشان می گذارد.به این ترتیب کسی مالک نیست و طبعا مستاجر هم معنا ندارد.

درپایتخت کره شمالی، همه خانه ها به شکل آپارتمان است و به ندرت، مجتمع مسکونی کمتر از 10طبقه دیده می شود. برج های بلند نوساز،  درهمه جای شهر، خودنمایی می کند. گرچه امکان بازدید داخل خانه ها را نداشتم اما ظاهر ساختمانها را شیک و امروزی یافتم. با این حال تعداد آپارتمانهای کهنه و محله های قدیمی کم نیست. ساکنان این خانه ها را کسانی تشکیل می دهند که از موقعیت اجتماعی پایین تری برخوردارند.کارگران، کارمندان جزء و نظامیان دون پایه در این گونه خانه ها زندگی می کنند.

غذاو پوشاک

 در جوار مجتمع های مسکونی مراکز عرضه کالاهای مورد نیاز مردم هم تعبیه شده است. هر کس که خانه دارد، نان هم دارد. به این معنی که همه شهروندان دارای بن هایی هستند که نیازهای روزمره شان از جمله غذا و پوشاک با آنها تحویل می شود. این بن ها که به نسبت تعداد اعضای خانواده پیش بینی شده، حداقل معیشت شهروندان را تامین می کند.

اشتغال و بیکاری

 ویژگی دیگر این که میزان اشتغال در کره شمالی صد در صد است و معضل بیکاری در آن یافت نمی شود. به واقع، در این کشور، دولت همه را سرکار می گذارد و به عبارتی نان مفت به کسی نمی دهد. همه کارمند دولتند که البته حقوق شان بر اساس شغلی که به آنها واگذار شده متفاوت است. بخش مهمی از حقوق کارمندان را دولت، عملا از طریق واگذاری مسکن و تحویل بن کالا به آنها پرداخت می کند و بقیه – که البته درمورد 80 درصد مردم، رقم قابل اعتنایی نیست- به صورت نقدی و پول توجیبی در اختیارشان قرار می گیرد.

راهنمای همراه من – و همچنین راهنمای چند خارجی دیگری که فرصت حرف زدن با آنها را پیدا می کنم، وجود فاصله زیاد طبقاتی را منکر می شوند، اما مشاهده مجتمع های مسکونی شیک و مدرن درپاره ای نقاط شهر در چندکیلومتری خانه های کهنه و محله های نه چندان تمیز، برای راستی سنجی حرفهای راهنماها کافی است.

در کره شمالی بیش از 80درصد بانوان کار می کنند. آنها که روستایی اند به کشاورزی می پردازند . کار  برای آنها عملا اجباری است زیرا بخش عمده ای از اقتصاد خانواده به کار آنها بستگی دارد. در شهر هم قاعده مشابهی حاکم است با این تفاوت که در شهر، تمام کارهای خدماتی بر عهده آنهاست. خدمتکاران هتلها، پیشخدمتهای رستورانها، فروشنده های فروشگاهها، بعضی ماموران راهنمایی و رانندگی، کارگران مسئول نظافت شهرداری در خیابانها و پارکها را زنان تشکیل می دهند. با این حال، مسئولیت کارهای سنگین از جمله فعالیت های ساختمانی و عمرانی را مردها بر عهده دارند. این صحنه که تعداد زیادی کارگر، به صورت متراکم مشغول کندن پاده رو یا پارک یا آماده سازی باغچه  هستند را بارها  دیدم. یک بار که شمردم، 18 نفر داشتند خاکهای یک فضای حدود 30متری را برای تبدیل به به یک باغچه کوچک، تسطیح می کردند. در واقع ترجیح داده شده بود همه به نحوی مشغول باشند و بیکاری گریبان کسی را نگیرد.

میزان درآمد

 تلاش برای یافتن میزان دستمزدها به در بسته می خورد. راهنماها که قریب به اتفا قشان جوانهای مجرد هستند، نان خور پدرومادرند و می گویند از درآمد خانواده بی خبرند. در هتل هم با وجود چندین بار سوال از کارکنان بخشهای مختلف نتوانستم کسب اطلاع کنم. این احساس که سطح درآمد، رازی است که دیگران و بخصوص خارجی ها نباید از آن سر درآورند، خیلی زود به من و دیگر دوستانی که آنها هم پیگیر موضوع بودند، دست داد.

یافته های بعدی من می گوید، درصد نه چندان بالایی از مردم(حداکثر10درصد)، درآمدهای خوبی دارند و خوب هم خرج می کنند. این افراد را نظامیان عالی رتبه، مقامات حزب حاکم و مسئولان ارشد دولتی تشکیل می دهند.

پول رایج در کره شمالی، وون(von) است اما در فروشگاههایی که به آنها سر زدیم، دلار، یورو و یوآن چین هم برای خرید و فروش مورد استفاده قرار می گیرد.

اتومبیل شخصی

در مسیر فرودگاه به هتل در روز اول، همه خودروها یا اتوبوس و مینی بوس اند یا تاکسی .انتظار این است که با نزدیکتر شدن به شهر، اتومبیلهای شخصی را هم ببینیم اما این انتظار محقق نمی شود چون اتومبیل شخصی اصلا وجود ندارد.معدود اتومبیلهای سواری که در شهر رفت وآمد دارند، همگی دولتی اند و به اموری مثل تشریفات و کارهای اداری مشغولند. تک و توک هم اتومبیلهای سفارتخانه هاست.

این ویژگی باعث می شود که هیچگاه در پیونگ یانگ، ترافیک به وجود نیاید. مردم سه وسیله نقلیه عمومی دارند. اتوبوس، تراموا و مترو. تاکسی هم بدلیل گران بودنش مورد استفاده زیادی ندارد. بنا براین هروقت که تاکسی خالی بخواهی موجود است. بسته به مسیری که انتخاب می کنی از 10 دلار کرایه می گیرند تا 30 و 40 و 50.

توضیح راهنماها در باره اینکه چرا مردم ماشین ندارند، جالب است: مردم بدون ماشین سالم تر هستند، چون فرصت دارند پیاده روی کنند و چاق نشوند.

معنای این حرف آن است که اکثر سفرهای درون شهری مردم پیونگ یانگ، پیاده انجام می شود. هر روز صبح تعداد زیادی از مردم در پیاده رو ها به سمت محل کاریا تحصیل روان هستند. اتوبوس و تراموا بیشتر برای میانسالان و مسن ها بکار می رود و گاه، بیسار پرتراکم است.

در طول روزهایی که مسابقات وزنه برداری باشگاههای آسیا در استادیوم 6هزارنفری برگزار می شد، از فاصله چندین کیلومتری، افرادی را که غالبا با لباسهای متحدالشکل و با پای پیاده مسیر منتهی به ورزشگاه را طی می کردند دیدم.

سیستم حمل و نقل شهری- به استثنای تاکسی ها که نو و عموما ساخت چین است- فرسوده و کهنه است. اتوبوس ها رنگ و رو رفته به نظر می رسند و همگی از طریق اتصال به کابلهای برق که اززیر آن عبور می کنند به حرکت در می آیند. تراموا هم که در بخشهای قدیمی تر شهر فعال است، روی  ریلهای فدیمی راه میرود و صدای تلق تولوقی که از آن در میاید، عمرش را به رخ می کشد. حتی از اینکه با رنگ و لعاب تازه، قیافه ترامواها را شاداب کنند خودداری شده است. انگار اصرار دارند، فرسودگی و افسردگی حاکم بر جسم و روح شهر را – که بعدا به آن می پردازم -  در نتهای موزیک ناله ای که از تراموا به گوش می رسد، بر سر بیننده آوار کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    اسم کره شمالی رو که میشنوم از زندگی نا امید میشم. ای کاش نمیومدم تو این صفحه
    • امیرحسین IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      6 2
      اینجام که ماشین شخصی آزاده نمی تونم بخرم ، فقط ترافیکش بهم می مونه
  • علی A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    84 10
    بیشتر شبیه سفر نامه مارکوپولو به یه کشور غریب و باستانی میمونه، صد البته که مردم اون کشور سرنوشت خودشون رو این جوری انتخاب کردن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      30 7
      مردم اونجا خودشون سرنوشتشونو انتخاب نکردن
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    84 7
    خوب اینا که همونقدر بدبخت هستن که ما شنیده بودیم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    81 4
    اونجا دیکتاتوری دارند ماشین میخوان چکار؟
  • بی نام EU ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    86 31
    ادم یه ذره انصاف هم داشته باشه بد نیست!!درسته که دولت کره شمالی یک دولت دیکتاتور و سرکوبگره ولی اگه نصف همین اقداماتی رو که شمردید تو ایران خودمون اتفاق افتاده بود هم همینطوری ازش گزارش تهیه میکردید؟!اینکه دولت به تمام افراد مسکن بده؛همه بن غذا و پوشاک داشته باشند؛سیستم حمل و نقل عمومی کامل(مترو،تراموا و اتوبوس ولو کهنه)در همه جای شهر وجود داشته باشه؛نرخ بیکاری صفر باشه ولو اینکه تعداد زیادی در بخشهای کم اهمیت به کار گرفته شده باشند و...اینها چیزهای کم اهمیتی نیست!اینجا برای اینکه نرخ بیکاری رو تک رقمی جلوه بدن تعریف ادم شاغل رو عوض میکنند؛برای مشکل مسکن پروژه مسکن مهر رو میسازند که عملا به هیچ دردی نمیخوره و کلی هم پول بابتش میگیرند حمل و نقل عمومی هم که دیگه واویلاست!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      19 19
      همچین میگید که کره شمال مسکن میده انگار سند 6 دانگ به نامشون میشه(هر چی باشه مسکن مهر ایران سند به نام خریدار است نه به نام دولت).نرخ 0 درصد بیکاری هرگز نشانه خوبی نیست بلکه نشانه بیگاری کشیدن و ستم به کسانی است که در کره شمالی کار میکنند.بن خوراک که در کره شمالی میدهند بسیار ناچیز و کم ارزش است.سیستم کمونیسم یک سیستم بیمار است
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      18 7
      غذای بخور و نمیر به معنای واقعی رو با غذایی که تو ایران می خوری اصلاٌ مقایسه نکن. تازه همه انرژی این غذا میره واسه پیاده روی بعدش انتخاب شغل که به خود شخص نیس. ولی 10 درصد دارن کیف می کنن. اگه عدالت اینجوری خوبه پس همه باید مثه هم باشن حتی رهبر کره شمالی و مقامات بلند پایه شون. ولی اینجوری نیس
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    5 0
    ترامواهای ایتالیا مال زمان جنگ جهانیه و جزو جاذبه های شهرهایشان است
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    11 3
    اما این را که در کره قحطی وجود دارد وعده زیادی از گرسنگی تلف میشوند،چگونه توضیح میدهید؟
  • رضا IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    10 1
    پس این اخباری که در مورد مردن مردم در اثر قحطی در کره شمالی منتشر میشه چیه؟ آمریکا باید از اونور دنیا با کشتی برای کره شمالی غذا بفرسته تا مردمش از قحطی نمیرن! در گوگل جستجو کنید مطالب جالبی پیدا می کنید
  • نازنین A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    5 2
    من این طور زندگی کردنو دوست ندارم من همین تهرانو با همین ترافیکو دغدغش دوست دارم آدم باید برای زندگیش ومعیشتش تلاش کنه سختی بکشه چیزی که حاضر وآماده باشه مزه نمیده.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    14 3
    آقای نویسنده: به نظر میاید شما رگه هایی از کمنونیستی در اعتقاداتت داری که اینطور با ذوق زدگی می نویسی. وگرنه نه تنها هیچ مسلمانی، بلکه هیچ ادم عاقلی دوست نداره مثل برده ها (چون واقعا در همون حد فلاکته- وقتی صاحب هیچ جیر نیستی : نه مادی و نه معنوی) زندگی کنه . این بیچاره ها هم گیر دیکتاتور افتادن
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      1 0
      صبر كن لااقل سفر نامه نويسنده كامل شه بعد نظر بده چقدر عجولي.هنوز ادامه داره.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    17 1
    دقیقاً شبیه به برده داری فراعنه است. با کمی منصف بودن فراعنه البته!
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    7 0
    یعنی اگه حکومتشون برچیده بشه اونوقت اموال مردم چجوری مشخص میشه؟!! تغییر حکومت تو اونجا از همه جای دنیا عجیبتر خواهد بود............
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    2 0
    وای عالی بود
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    6 1
    بسیار جالب با دید واقع بین،نه منفی نه مثبت
  • رحمان SE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    11 2
    زندگی در کره شمالی حتی اگر دولتشون در اجرای اهداف اقتصادی موفق باشه اصلا به نظر انسانی نمیاد و حکایت خود ما هم قضیه *شتر گاو پلنگ* شده! مثلا در مورد پروژه مسکن مهر تقلیدی از کره شمالی و در واقع دخالت محکوم به شکست دولت در مسکن سازی. معماری مون تقلید مضحک از معماری غربی. اقتصادمون معجونی از اقتصاد دولتی و سرمایه داری بی در و پیکر و غیر انسانی. سیاست فرهنگی رو هم که اجازه بدید مسکوت بزاریم!
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    7 3
    جایی بهتر از کره شمالی نبود برین؟! حداقل با این همه هزینه میرفتی کره جنوبی بهتر بود.
  • اسکندر A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 1
    مسخ شدگان!!!