شاید بشر برای همیشه در چنگال راه شیری گرفتار بماند

مطالعات جدید اخترشناسان نشان می‌دهد که اگر قرار باشد روزی انسان از کهکشان راه شیری خارج شود، نمی‌تواند این کار را با سیستم‌های پیشرانش فعلی که در اختیار دارد انجام دهد.

محمود حاج‌زمان: نتیجه مطالعه جدیدی که روی ستارگان سریع کهکشان راه شیری انجام شده نشان می‌دهد که اگر بشر بخواهد روزی پا را از مرزهای کهکشان فراتر بگذارد، نیازمند موشک‌هایی است که با نیروی پادماده کار کنند. سفینه‌های کاوشگران آینده برای این منظور باید بتوانند سرعت خود را به 0.2 درصد سرعت نور (حدود 600 کیلومتر بر ثانیه) برسانند؛ کاری که انجام آن بسیار فراتر از توان سیستم‌های پیشرانش فعلی است.

تیلمان پیفل از موسسه اخترفیزیک لایبنیتز آلمان و همکارانش در مطالعات خود به بررسی آخرین داده‌های کاوش آزمایش سرعت شعاعی (RAVE) پرداخته‌اند. در این کاوش، با استفاده از تلسکوپ 1.2 متری رصدخانه آنگلو-استرالین، فاصله ستارگان و سرعت دور یا نزدیک شدن آنها به یکدیگر اندازه‌گیری شده است.

در آخرین مرحله کاوش RAVE، حدود 426 هزار ستاره مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با استفاده از نتایج این کاوش و یکی از فهرست‌های ستاره‌ای منتشر شده قبلی، گروه 90 ستاره پر سرعت را انتخاب کرد که سرعت و موقعیت آنها با بهترین دقت تعیین شده بود. برخی از این ستارگان با سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کردند؛ سرعتی که حدود یک هزارم سرعت نور است.

در مرحله بعد، گروه تحقیقاتی به مطالعه مدل‌های مختلف کهکشان‌های مارپیچی هم‌اندازه راه شیری پرداخت تا مشخص شود کدام‌یک از آنها بهترین تطابق را با ستارگان مشاهده شده و سرعت‌های آنها دارد. بر اساس بررسی‌های آنها، مناسب‌ترین کهکشان‌های شبیه‌سازی شده جرمی حدود 1600 میلیارد برابر جرم خورشید داشتند. به گفته جاس بلاند-هاوتورن از دانشگاه سیدنی استرالیا، این عدد نصف چیزی است که پیش از این اخترشناسان تصور می‌کردند.

سیستم پیشرانس ناکارآمد
با داشتن جرم احتمالی کهکشان، گروه به محاسبه سرعت فرار لازم برای جسمی پرداخت که در اطراف منظومه شمسی در حال حرکت است. بر اساس محاسبات آنها، فضاپیمایی که قصد فرار از چنگ نیروی گرانشی کهکشان راه شیری را دارد، باید سرعت خود را به 537 کیلومتر بر ثانیه برساند. برای مقایسه، موشک‌های فضایی برای فرار از جاذبه زمین تنها نیازمند سرعتی برابر 11.2 کیلومتر بر ثانیه هستند.

موتورهای متعارف موشک‌های امروزی به هیچ وجه توانایی رسیدن به چنین سرعت‌هایی را ندارند. موشک‌های شیمیایی که نیروی اغلب فضاپیماهای امروزی را تامین می‌کنند، به سوخت زیادی نیاز دارند. حتی فناوری پیشرفته‌تر موتورهای یونی که راندمان لازم برای انجام سفرهای طولانی اطراف منظومه شمسی را دارد، حداکثر می‌تواند به سرعت 15 کیلومتر در ثانیه برسد.

بلاند-هاوتورن عقیده دارد سیستم پیشرانشی که نیروی خود را از انرژی آزاد شده طی واکنش ماده و پادماده به دست می‌آورد، می‌تواند بر این محدودیت سرعت غلبه کند. البته چالشی بزرگی در این میان وجود دارد: یافتن روش‌هایی که بتوان مقادیر بالای پادماده لازم را تولید و نگهداری کرد.

وی می‌گوید: «من می‌دانم که این ایده دیوانه‌واری است؛ اما اگر شما مقدار زیادی ماده و پادماده داشته باشید، می‌توانید نیروی لازم برای فرار فضاپیمای خود از گرانش کهکشان را تامین کنید.»

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساسان IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    در مواردی که علم خاموش است باید به فلسفه پناه بریم.
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      دستاوردهای علم انقدر خیره کننده بودن که فیلسوف ها ... هیچ راه رقابتی ندارند. فقط تنها راهی که دارند تلاش برای عقب نگه داشتن علم با ابزار سیاسی است که اون هم محکوم به شکست هست.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      70 6
      حالا الان به همه کهکشان راه شیری با 400 میلیارد ستاره سفر کردیم فقط مشکل اینه که چطوری از راه شیری بریم بیرون؟
    • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      هفت شهر علم را "ناسا" رفت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم...
    • لیلی A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      28 44
      جناب بی نام بد نیست بدانید که در بک گراند تمامی دستاوردهای علمی وپیشرفت چشمگیر بشری فلسفه آرمیده‌است۰
    • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      13 3
      فلسفه و علم هر کدام هدف و متدشان فرق میکنه علم در حوزه علوم مادی بحث میکنه اونم روی جزئیات اما فلسفه از همه عالم وجود بحث میکنه اما به طور کلی یعنی به انسان جهان بیتی میده هرکدوم در جای خودشون مفیده
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      14 64
      دین پناه ببریم...
    • ب. ر. IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      25 0
      آن «چیزی» را که ما «می دانیم»، «علم» است و آن «چیزی» را که «نمی دانیم» ← «فلسفه»
    • میثم IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      6 6
      تعریف شما غلطه! همه ی عالمان مانند اینشتین، بوهر و ... دید فلسفی و جهان بینی داشتند که نظریاتشون( که جهان علم را دگرگون کرده )بر روی همون دید فلسفی شان مبتنی است. اینکه شما و همفکرانتون فلسفه را به معنای اندیشه ی محض معنی می کنید به نظرم غلطه.
    • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      8 4
      ناراحت نباش ساسان جان اینا نمیفهمن تو چی میگی
  • سینا A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    6 43
    فکر کنم 1.5 کیلومتر بر ثانیه رو نوشتید 15 کیلومتر بر ثانیه
  • حسین IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    182 5
    ما که فعلا نمی تونیم از چنگال تورم خلاص شیم کهکشان پیش کش
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      54 1
      بزرگترین و بهترین سفینه همین زمینه اگه بتونیم اونو سالم نگه داریم شاید تا 1.5 ملیارد سال دیگه بتونیم نسلمون رو حفظ کنیم
    • بی نام A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      21 0
      کلا از دست چنگال در رفتن سخته. کار از پاد ماده گذشته.
    • بی نام EU ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      32 1
      فک کنم با موتورef7 ملی ایران خودرو میشه رفت
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    115 2
    دکتر را بفرستید فضا خودش بلده چه جوری از کهکشان در بره
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      24 0
      دقيقا-بقيش سرپايينيه،خودش ميره!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    50 7
    با سیستم های فعلی معلومه که نمی شه ! غیب گفتن دوستان.ولی روزی همه ی اینها تبدیل به واقعیت می شه,روزی بشر به علم کامل دست پیدا می کنه و همه ی ارزوهاش بر اورده.البته ایران همیشه ایران می مونه,در این شکی نیست
  • amir IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    78 0
    ما چند سالی هست تو ... گیر کردیم حالا کهکشان پیش کش
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    25 0
    یه بار دکتر اعلام تمایل کرد ، ندیدی چند تا از اجرام فضایی با زمین برخورد کردن، ول کن بابا بزار یه چند صباج دیگه زمین سالم باشه
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    40 1
    سیف نمیخواد بره فضا؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      8 4
      به خدا 5دقیقه خندیدم خدا خیرت بده.
  • رامین IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    21 4
    میتونیم به انتقال مولوکولی فکر کنیم و تبدیل شدن به نور
    • خواننده IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      28 7
      رامین جان الان دارم فکر می کنم
    • رامین IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      5 10
      شما بهتره بخش کودکان رو بخونی جناب خواننده . اینجا جای شما نیست که همه چیزه رو به سخره میگیرین
    • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      3 1
      افرین,تموم شد.......بعد میگن ایرانیا فلان.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      3 0
      "خواننده" شوخی کرده نه مسخره رامین جان . من هم دارم فکر میکنم
  • فرزاد فرومند A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    12 79
    اين است ناتوانى بشر در مقابل قدرت بى انتهاى خالق زمين و آسمانها ، هرچه بيشتر پيش ميرويم به بزرگى خداوند ايمان مياوريم ، من كه ايمان دارم تنها راه رسيدن به علم الهى است يعنى خداشناسى ( تندروهاى مذهبى سوءاستفاده نكنند )
    • رامین IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      25 2
      در بزرگی خداوند کوچکترین احدی شک نداره اما این طرز فکر شما نه تنها بزرگی خداوند رو اثبات نمیکنه بلکه یک نوع تفکر منسوخ و مربوط به قرون وسطی است . این دقیقا عین این هست که وقتی بشر تغیرات ژنتیکی رو ایجاد کرد بعضی از متحجران گفتن که این دخالت در کار خداس اما خیلی از علمای خودمون گفتن که این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارن . بیایم برای ناتوانیای فعلی بشر دلیل ماوراعی نیاریم چون خداوند این پتانسیل رو در ما گذاشته که با همین بعد مکان و زمان ناتوانیای خودومنو برطرف کنیم . این رو تاریخ علم ثابت میکنه . (لطفا بذارین خبر)
    • بی نام FR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      12 0
      میگن این اجنبی ها یه چیز آهنی ساختن آدمو میبره هوا من که باور نمی کنم مگه میشه آهن بره رو هوا پرواز کنه؟ پناه برخدا قدرت خدا را ببین! (صد سال پیش در همین موقع در ایران)
  • من AU ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    52 0
    ای بابا... یعنی هیچ کاریش نمیشه کرد؟ من حوصله ام سر رفته!!
    • بنگاه معاملات موشک A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      15 2
      بیا با فضاپیمای من یه دوری بزن توی کهکشان حوصله ت میاد سرجاش. سر راهت هم یک کیلو سیب زمینی بخر!
  • ممد IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    14 0
    ما تا دربند هم ني تونيم بريم مونديم از ترافيك همت چطوري در بريم.
  • سعید A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 7
    مزخرفه! این سرعتِ فرار یعنی سرعتی که اگه از ابتدا داشته باشه، دیگه لازم نیست نیرویی بهش وارد بشه. مثلِ پرت کردنِ یه توپ! مگه الان برای رفتن تا همین ایستگاه فضایی، به سرعتِ فرار از زمین میرسیم آخه؟!! د بخش زیادی از مسیر موتورها روشنن و دارن نیرو وارد میکنن، نیازی به سرعت فرار نیس.. خبر چاپ کن
    • فراری IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 4
      آفرین بالاخره یه نفر این رو درک کرد ( جالب اینجاست که تا اینجا بدون هیچ مثبتی 3 تا منفی گرفته از این موضوع یاد اون شعر خیام افتادم که می گفت "... نامش ... " اونهایی که خیام خونند می دونند کدوم شعر رو می گم ) دیروز می خواستم اینو بنویسم حسش نیومد حتی در مورد سیاهچاله ها و افق رویداد هم نظر من همینه البته می دونم که در گرانش خورد کنندۀ سیاهچاله ابزاری سالم نمی مونه که بتونه فرار کنه اما از آنچه که هنوز ساخته نشده قطعاً ما امروزی ها بی خبریم
    • بی نام FR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      5 0
      عقل کل یعنی خارج شدن از میدان جاذبه کهکشان همون قدر انرژی لازم است حالا چه این انرژی را یک مرتبه مصرف کنی (پرتاب) یا بتدریج (پرواز) ولی با سوختهای فعلی اگر 99.9درصد فضا پیما هم سوخت باشد نیمی توانی به این سرعت برسی.
    • فراری IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      4 2
      حق با شماست مطمئن بودم یه چیزی هست که از نظرم دور مونده اما یادم نمی اومد چیه ممنون فکر کنم به خود انرژی فکر نکرده بودم این سرعت فرار باعث انحراف ذهن من از موضوع اصلی شد
  • سيف IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    20 0
    لطفا بپرسيد كه اين سفير اميد ما كجا رفته؟ چون ميگفتن از سیستم فوق پیشرانش استفاده كرده.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 16
    دوستانی که با فلسفه مخالفند، تا حالا نشده یه چیزی رو خواب ببینند بعد براشون همون چیز اتفاق بیفته؟ فیزیک و دیگر علوم تجربی و طبیعی در این موارد حرفی برای گفتن دارند؟
    • فیلماهی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      8 0
      اون چیزی که شما می فرمائید فلسفه نیست فلسفه پایه فیزیکه, هر چیزی که امروز ما به عنوان علم فیزیک می دونیم روزی در حیطۀ فلسفه بوده فلسفه در واقع در مورد چیستی مرزهای درنوردیده نشدۀ علم صحبت می کنه, می تونه شامل ماورائالطبیعه هم بشه اما خود ماورائالطبیعه نیست
  • عمله پروفشنال IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    16 3
    اگه لازمه 4 تا عمله بنا از ايران بفرستيم
  • حمید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    16 6
    من یه پیشنهاد دارم، مصرف بالای نخود و لوبیا چنان نیروی مضاعفی به انسان وارد میکنه که کهکشان سهله کلا از جهان مادی خارج میشه!!!
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 1
    متاسفم که نظرم رو در پاسخ به نظر فرزاد فرومند نذاشتین . اینه عدالتتون؟
  • حسین A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 3
    با نخود و لوبیا موافقم
  • نیما IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 0
    ممکنه الان غیر ممکن باشه، اما در آینده حتما ممکن خواهد شد. مثل خیلی از چیزهایی که یک زمان در خواب هم ممکن نبود.
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      4 0
      «گرانش مرکز کهکشان» شوخی بردار نیست. خود بشر تا اون موقع، خودشُ نابود میکنه
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    6 2
    ویجر بعد از 40 سال تازه از منظومه شمسی خارج شده، بنابراین دوستان زیاد خودشون رو درگیر این ماجرا نکنن. عمده این مطالب که در حوزه فیزیک نظری مطرح میشه اگر دست سیاستمدار جماعت بیافته تبدیل میشه به یک چیزی تو مایه بمب اتمی و معمولا هم سرمایه گذاری برای کاربردی کردن این دانش از طرف همون ها انجام میشه.