صبحانه گلوگیر رئیس کل برای بازار ارز

عکس العمل بازار ارز به اخبار سیاسی واظهار نظرهای رئیس بانک مرکزی در صبحانه اتاق بازرگانی ایران، آشفتگی قیمت ها بود.

علی پاکزاد: روز گذشته ولی الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی میهمان صبحانه اتاق بازرگانی ایران بود، جلسه ای که ابتدای آن نشست غیر علنی با اعضای ارشد اتاق بود و بعد حضور در بین خبرنگارانی که به دلیل بی اطلاعی از برگزاری غیر علنی جلسه از ساعت هفت صبح در اتاق به انتظار نشسته بودند.در این نشست ولی الله سیف به ارایه تحلیل اقتصادی از بازار پرداخت و قیمت 2900 تومان را کف قیمت دانست و اعلام کرد قیمت ها بالا خواهد رفت.

شب گذشته بازار در انتظار سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، سخنرانی که با توجه به فضای رسانه ای ایجاد شده پیش از آن انتظارات فراوانی با آن همراه شده بود، سخنرانی البته براساس اصول اساسی کشور، حفظ ارزش ها و هویت ایرانی اسلامی با رویکرد صلح طلبانه انجام گرفت، اما برخی اخبار که از سوی منابع خبری غربی در مورد عدم انجام دیدار دو رئیس جمهور ایران وآمریکا به نوعی انتظارهای تل انبار شده روزهای اخیر را برآورده نکرد.

نرخ ارز در دهه پایانی شهریور و سه روز اول مهر 1392

برایند این دوجبهه خبری امروز، بازار ارز را با جهش مواجه کرد، در ابتدای معاملات امروز قیمت دلار به 3100 تومان هم رسید. جهشی 180 تومانی که البته به نظر می رسد در میانه روز تعدیل شد و در ساعات میانی معاملات به حدود 3060 تومان بازگشت کرده است.

در مورد قیمت طلا نیز افزایش تا 990 هزار تومانی تمام سکه در نهایت به 980 تومان رسید، این فضا در بازار ارز گویای ورود یک موج تقاضای مقطعی است که در صورت کاهش فشار روانی می توان انتظار داشت که بازار دوباره به زیر 3000 تومان بازگشت کند.

اشتباه یا عمد

فارغ از عوامل ناشی از فضای حاکم بر مذاکرات ایران در آنسوی مرزها که نمی توان انتظار نتایج زود هنگام از آن داشت، به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی در روزهای غیبت رئیس جمهور به جای تنش زدایی از بازار ارز، پای در مسیر دیگری گذاشته است.

در مورد دلایل اظهار نظر روز گذشته ولی الله سیف دو دیدگاه مطرح است. اول اینکه وی بنا به دستور تلاش می کند تا از افت بیشتر قیمت دلار جلوگیری کند، حامیان این دیدگاه استدلال خود را به اولین مصاحبه سیف قبل از ابلاغ حکم ریاست اش در دفتر مدیر عامل بانک کار آفرین مستند می کنند. وی در این جلسه که به دیداری دوستانه با روزنامه نگاران حوزه بانک و بیمه تعبیر شد، مخالفتش را با کاهش قیمت دلار مطرح کرده بود.

البته از بعد کارشناسی شرایط فعلی بودجه دولت توان پذیرش افت قیمت دلار را ندارد، آنهم با این پیش فرض که به محض اعلام آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا امکان سقوط قیمت ارز تا حدود 2200 تومان وجود دارد. این فرضیه البته با مصاحبه امروز صبح غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی تقویت می شود، وی در این مصاحبه از نرخ 2900 تومان برای دلار دفاع کرده است. (اینجا)

فرض دوم، اشتباه رئیس کل جدید بانک مرکزی است، اما سئوال اینجاست که چرا رئیس کلی با این سابقه طولانی در مدیریت کلان بانکی کشور به تبعات سخنان خود بی توجه است؟، البته اظهار نظر محمد باقر نوبخت ، معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت،فرض اشتباه رئیس کل را تقویت می کند، نوبخت در جمع خبرنگاران بعد از جلسه هیات دولت گفت: صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم.(اینجا)

به هر شکل نکته اساسی اینجاست که حتی اگر سیاست دولت افزایش نرخ ارز هم باشد، انچه از زبان سیف بیان شده به عنوان نقظه ضعف وی به عنوان بالاترین مرجع سیاستهای پولی کشور تلقی می شود زیرا بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز ابزارهای پولی بسیاری در اختیار دارد و چنین اظهار نظرهایی تنها به عدم تسلط شخص رئیس کل به ابزارهای پولی برای مدیریت بازار تعبیر خواهد شد و در یک جمله می توان گفت: متاسفانه، لقمه صبحانه دیروز رئیس کل امروز گلوی بازار ارز را گرفته است.

/31222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    12 96
    به امید هر چه گرانتر شدن نرخ دلار طی روزهای آینده
    • ناشناس A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      54 21
      از رئیس بعلت اینکه به فکر ما سرمایه دارها هست تشکر میکنیم.
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      8 1
      نگران نباشید. گویا یک چند هفته ای زمان احتیاج هست که گردن کلفت های دلارهای انباشته خودشان را بفروشند. برای همین رییس این کارها رو میکند. خدا هدایتش کند.
  • محمد A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    22 92
    نرخ واقعی دلار خیلی بالاتر از 3500 تومان است. امید است هر چه سریعتر به نرخ واقعی دلار برسیم تا شاهد شکوفایی اقتصاد ایران باشیم ان شا اله
  • محسن A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    10 56
    نه آقای پاکزاد اتفاقا ایشون آدم فهمیده ای هستن این شما هستید که توقع بی جا دارید. دلاری که با جو روانی پایین بیاد پایدار نیست. و مشکلات و توقعات رو بالا می بره تازه دلیل کاهش دلار ملاقات دکتر روحانی با باراک اوباما و امید به بهبود روابط با ایالات متحده بود که ایشون (آقای سیف)خیلی خوب از نتایج آگاه بودن
  • مادح IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    109 6
    ای کاش هرگز حرف نمی زد . آقای روحانی باید فکری به حال چنین رئیس نابلدی بکنند
  • صنعتگر IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    11 60
    سلام.آیا با کاهش قیمت دلار قیمت ماشین و بلیط هواپیما و مرغ و گوشت و روغن و کرایه تاکسی و......................... کاهش پیدا میکند؟قطعا اینطور نخواهد شد.فقط واردات اجناس خارجی به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند و در نتیجه این تولیدکننده ایرانی است که متضرر خواهد شد.دوستان واقع بین باشیم
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      38 5
      عوضش قیمت موبایل و لوازم خانه و لاستیک ماشین و کفش با کیفیت و ... میاد پایین !
  • ماهوتچی A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    53 1
    خدایی خراب کردی آقای رییس .پس فرق شما با بهمنیه بیچاره چیه.چطوراون موقع که میرفت بالا منطقی بود حالاکه میخواد بیاد پایین غیر منطقیه . بابا ایول به شما
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    71 2
    دقیقا نقطه ضعف آقی سیف بود، انشالله در بازگشت رییس جمهور واکنشی در این زمینه را نیز ببینینم. تغییر قیمت های امروز بسیار تلخ بود به کام ملت
  • بهرام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    42 1
    بدبخت ماییم که چقدر امیدوار به کاهش ارز بودیم.مهمتر از مردم سرمایه دارانی بودند که با یک وعده نان و پنیر. 99 درصد بقیه رو نا امید کردند.
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    20 3
    به هر حال ما به سابقه طولانی آقای سیف احترام می گذاریم اما عملکرد ایشان در بانک کارآفرین لااقل از نظر برخی مشتریان به ویژه مشتریانی که بالاجبار از خدمات اعتبار اسنادی و خدمات ارزی این بانک استفاده می کردند اصلا مطلوب نمی باشد. خیلی از صاحب نظران معتقد بودند که بهتر بود یک اقتصاد دان کار کشته که تخصص حرفه ای مالی و بانکی دارد بایستی رئیس بانک مرکزی میشد که البته نشد. به هر حال اقتصاد ایران نیازمند یک بازسازی جدی، ایجاد اشتغال، کاهش جدی تورم، کاهش نقدینگی ، افزایش قدرت خرید مردم، افزایش ارزش ریال در برابر دلار و یورو و غیره دارد که نیازمند تفکر و برنامه ریزی عمیق همراه با آرامش و عدم شوک است.
  • شهر وند A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    53 2
    بهترین کار در کوتاه مدت برای پایین آوردن قیمت این است که این اقا را (سیف) برکنار کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    25 2
    کسب و کار بانکها در 2 سال گذشته دلالی غیر مستقیم ارز بوده. چطور توقع دارید ایشون الان با متضرر شدن موسسات اعتباری و بانکهای خصوصی موافقت کنند و یا .... ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    50 2
    دستش درد نکنه واقعا گند زد
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    5 50
    بنظر من آقای سیف داره مسیر درستی را طی می کند. دستاوردهای مقطعی و کوچک اصلا به نفع اقتصاد فعلی ایران نیست.
  • حق طلب A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    23 3
    زيان اينگونه نظرات غير كارشناسى كه موجب تضعيف پول ملى ميشود در دراز مدت بيشتر و مخرب تر از اختلاس ٣ هزار ميلياردى ميباشد. أيا در مملكت سازمان يا مرجعى براى نظارت به اينگونه رفتار ها وجود دارد؟
  • بی نام JP ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    49 3
    قیمت ارز باید بیاد پایین
  • سعید A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    30 2
    فقط بذارید ملت زندگی کنند در آرامش جان مادرتون
  • امین EU ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    27 2
    مرد حسابی دولت احمدی نژاد خودش عمدا ارز رو میبرد بالا که دلارهاش رو بیاره به مردم بیچاره بفروشه پول یارانه جور کنه، ولی با این حال دائما الکی هم شده از تلاش برای کاهش نرخ دلار حرف میزدن. اون وقت این دولتی که میخواد بازار رو کمی کنترل کنه و قیمتها رو تعدیل کنه شما اینجوری حرف میزنی؟ میخوای دلار رو ببری بالا ببر مثل دولت قبل کسری بودجه تامین کنی خوب با هزار تا راهی که وجود داره ببر، چرا حرفشو میزنی؟ چرا شر درست میکنی؟ یکی به این آقا این نکته رو بفهمونه. برو تو دفترت بشین انقد مصاحبه نکن
  • am A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    24 1
    جالبه خودشون هیچ زحمت و فکری برای کاهش قیمت ندارند اون وقت تو خود بازار که قیمت ها داره میاد پایین دولت نمیزاره.این بود دولت تدبیر و امید؟اولین قفل رو دولت کلید به دست زد به ارز.
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    19 1
    تا وقتی دولت موظف به پرداخت یارانه ای هست که بدون برنامه ریزی درست برای تامین منابع لازم به جریان اقتاده ، دلار پایین نمیاد !! آقایون اگه روشون بشه شکست طرح هدفمندی را به دلیل عدم برنامه ریزی اعلام میکنن ! یارانه عبارت است از پولی که به دلیل تورم حاصل از افزایش قیمت دلار در بخش تولید و وازدات از جیب مردم خارج میشه و بخش اندکیش به جیب آنها برمیگرده آنهم به اسم عدالتسسسسس
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    28 3
    احسنت به نقد شما. سیف ثابت کرد که اینکاره نیست. اصلا معلوم نیست که چرا این آقا از کاهش دلار گله دارند. ایشون روز تحویل پست ریاست حرف های دیگه ای میزدند اما حالا دارن به گونه ای متفاوت عمل میکنند. آقای سیف اگر نمیدانید خوب است بپرسید، دلار 1200 تومان بود که بعلت ندانم کاری برخی چند برابر شد. اگر کاسه ای زیر نیم کاسه ندارید با این حرف های نسنجیده بازار را بر هم نزنید زیرا قدرت خرید اخیر بطور چشمگیری کاهش یافته است البته نه برای شما آقای رئیس که ریاست پولی ترین مرکز کشور را بر عهده دارید بلکه برای ما که حقوق زیر 700 هزار داریم. اگر آقای سیف بخواهد اینگونه موجب گران شدن دلار شود، مردم باید شکایت ایشان را از آقای روحانی که پیشتر و هنگام انخابات بر افزایش ارزش پول ملی تاکید داشتند خواستار شوند
  • نامه A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    28 2
    به فکر مردم باش نه به فکر صادر کننده.اینها وقتی دلار از 1000 به 3500 رسید کلی سود کردند.
  • محمد A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    26 2
    نمی گذارند ما مردم ضعیف طعم شیرینی از حقوقمان در گلوی زن و بچه مان بماند.به این آقا بگوئید همه چیز با قیمت دلار عرضه میشود پس حقوق ها را هم به دلار بدهید.
  • ايراني A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    15 3
    يك سوال در اينجا مطرح مي شود: اگر قيمت واقعي دلار 3000 تومان است چرا دولت همچنان با نرخ مبادله اي 2450 تومان مبادلات را انجام مي دهد. البته فرض دوم( اشتباه سيف) كاملا صحيح است. بالاترين مقام پولي كشور نبايد چنين اظهار نظر ناشيانه و غير حرفه اي را كند. از لحاظ اقتصادي افت بيش از حد قيمت ارز معايبي دارد ولي به شرط آنكه از قيمت مصوب و كارشناسي شده دولت!! يعني نرخ مبادله اي پايين تر باشد. ولي به نظر بنده قيمت تعادلي دلار بين 2700 تا 2900 تومان است.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    26 1
    دست آقاي سيف درد نكنه واقعا زحمت كشيدند ياد آقاي نوربخش بخير خدا بيامرزدش آقاي سيف شما هم عمر نوح نداريد اگر دوست داريد پشت سرتان خدا بيامرزي باشد يكم در حرف زدن دقت كنيد فكر كنم امروز حدود ٥٠ ميليون نفر پشت سر شما گفتنه اند آخه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سعید A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    23 1
    آخه چی می خواین از جون ما قشر ضعیف؟! چرا نمیگذارین دلار پائین بیاد؟؟؟!!! ما بیشتر واردکننده ایم یا صادر کننده؟؟؟!!!! ارزش پولمون به نسبت دلار بالاتر باشه خوبه یا پائین تر و دلار گرون تر؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!1
  • حمید رضا A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    26 2
    جون هر کی دوست دارین بزارین بیاد پائین بلکم خونه هم دوزار بیاد پائین سالهاست آرزو دار خرید خونم
  • mms IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    17 0
    چه عجب خبر انلاین بیداره
  • بی نام A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    39 0
    ایشون مدیر بانکی بودند، نه برنامه ریز اقتصادی، برای همین میشه گفت انتخاب ایشون بدون مشاور اقتصادی صحیح نبود. بانک مرکزی سیاست گذار پولی هست، نه بانک بانک ها.
  • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    17 13
    کسری بودجه باید ازطریق درآمد زایی وبا فروش دلار وطلا باقیمت آزاد جبران بشه-پایین اومدن قیمت دلار وطلا واسه دولت یعنی جبران نشدن کسری بودجه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    4 7
    دوستان گرامي كه انتقاد ميفرمائيد كسي جنس وارداتي خود را زمان دلار 3800 توماني آورده فكر ميكنيد ارزان ميفروشد بخدا نه كاش با آمدن دلار به 100 همه و همه چيز ارزان شود نه اينكه فقط جو رواني پيدا كند . من خودم در عرض يكهفته يك چسب ضد حساسيت را از 2500 تومان تا 6100 تومان خريدم حالا بگير و برو بالا ...
  • شهرام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    19 0
    متاسفانه در این کشور عده زیادی رانت دارند. علاوه بر رانتهای معمول عده ای هم رانت حرف زدن دارند و اقای رئیس کل هم از این رانت در نهایت بی تدبیری استفاده کرده است. 1.آیا افزایش بی رویه نرخ برابری دلار در مقابل ریال در دوره احمدی نزاد بد و در دوره رئیس جمهور روحانی خوب است؟ 2.در بسیاری از سایتهای خبری قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک از روند افزایشی خرید دلار توسط دلالان خبر میدادند.با توجه به جو روانی مثبت که به پایین آمدن نرخ ارز و طلا منجر شده بود دلیل این اقدام دلالان چه بود؟آیا آنان از چیزی خبر داشتند که مردم عادی نمی دانستند؟(رانت اطلاعاتی) 3.آیا این روند کاهشی حداقل این حسن رانداشت که فاصله ارزمبدا و مبادلاتی با قیمت بازار در حال کاهش بود؟چرا بانک مرکزی ازاین فرصت بالقوه استفاده نکرد؟
  • رضا IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    اقای سیف لطفا یک کمی به فکر افراد کم درامد جامعه هم باش پولدارها که وضعشون خوبه