ایسنا نوشت:

وزیر نیرو در همایش نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: در دولت گذشته اقدامات نارسا انجام شد و اعتبارات ناکافی تخصیص یافت که حاصل آن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و بدتر شدن سال به سال شرایط است.

حمید چیت‌چیان در همایش نجات دریاچه ارومیه که فرصتی برای ارائه پیشنهادات صاحب‌نظران برای نجات دریاچه است، اظهار کرد: دولت جدید در اولین جلسه نگرانی خود را درباره دریاچه ارومیه مطرح کرد و بر این اساس کارگروهی تشکیل شد تا در مدت کوتاهی کارهای گذشته را بررسی کند و راهکارهای جدید ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کارگروه نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده و کارگروه تخصصی آن نیز شکل گرفته است، گفت: برای تعیین راهکارهای جدید و کارآمد از تمام کارشناسان داخل و خارج کشور خواسته‌ایم تا پیشنهادات خود را بیان کنند و امروز همایش نجات دریاچه ارومیه برای ارائه راهکارهای جدید برگزار شده است.

وزیر نیرو در واکنش به انتقاد برخی حضار درباره ناکارآمد بودن راهکارهای دولت برای نجات دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تجمع امروز برای هم‌اندیشی با کارشناسان، اساتید و افراد دست اندرکار است و نمی‌خواهیم صرفا به بیان داده‌ها اکتفا کنیم.

چیت‌چیان تاکید کرد: اطلاعات باید بیان شوند تا از آن‌ها راهکار اجرایی استنتاج شود؛ این جلسه صرفا یک سمینار علمی نیست بلکه می‌خواهیم از کارهای علمی استنتاج کنیم که چه باید کرد.

وی ادامه داد: بنا نیست که در این جلسه کسی را متهم کنیم چراکه این کار حاصلی ندارد. اگر در نشست کسی انگشت اتهام به دست سازمان یا فردی را بگیرد تقاضا دارم که مدیر یا سازمان از دفاع از عملکرد بپرهیزد چون ما جمع نشدیم مجرم شناسایی کنیم بلکه می‌خواهیم راهکار ارائه شود.

وزیر نیرو با تشبیه دریاچه ارومیه به فردی که تصادف کرده است، گفت: دریاچه ارومیه مانند فردی است که در حال احتضار است، درست نیست در این شرایط به دنبال مقصر خواندن سازنده‌ ماشین، وزارت راه یا راننده باشیم.

چیت‌چیان با تقاضا از اساتید و کارشناسان نسبت به پرهیز از بحث‌های احساساتی اظهار کرد: عملکردها می‌تواند نقد شود اما متهم و محاکمه کردن سازمان، مدیر یا فردی نتیجه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

 شرایط دریاچه ارومیه حاصل عملکرد همه بخش‌هاست

 وی با اشاره به این‌که شرایط منطقه ارومیه به خاطر عملکرد همه ماست، گفت: همه ما از جمله وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران محلی و مردم باید در رفتارمان تجدیدنظر کنیم و ببینیم که عملکرد ما چگونه بوده که نتیجه چنین شده است.

 وزیر نیرو با تاکید دوباره نسبت به این که آسیب‌های دریاچه ارومیه نتیجه عملکرد همه ماست، افزود: تصور این که دولت روشی دارد تا با اعمال آن یکباره دریاچه ارومیه نجات پیدا کند تصور درستی نیست؛ نسبت به دریاچه ارومیه کشاورزان و ساکنان منطقه حتی در فاصله 100 تا 200 کیلومتری مسئولند و رفتار آن‌ها بر شرایط دریاچه تاثیرگذار است.

 چیت‌چیان با بیان اینکه نجات دریاچه ارومیه وظیفه ملی است، گفت: امیدوارم حاصل هم‌اندیشی، تبادل نظر، نقد درست و واقع‌نگر بودن به راه حل نجات دریاچه ختم شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    8 6
    اول از همه باید چاههای غیر مجاز پر بشند تا میانگین آب سفره های زیر زمینی بالاتر از آب دریاچه بشه و راه فرار آب از زیر دریاچه به بیرون سد بشه بعد هم یک سری کارهای اورژانسی مانند باز کردن آب سدها و نهایتا هم اصلاح روشهای کشاورزی و آبیاری و انتقال آب شور خزر به دریاچه است چرا که در 20 سال آینده با توجه به سیستهای افزایش دو برابری جمعیت آب شیرین برای کشاورزی و شرب مورد نیاز بوده و دوباره همین مسائل به وجود خواهد آمد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    10 6
    از هامون و زاینده رود و سمنان و یزد و هرمزگان هم بگو
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 3
    نتیجه 8 سال بی توجهی و سهل انگاری در مورد محیط زیست همین میشه!!!
  • دختر دریا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 1
    هیچ کس از این کارشناسان محترم به دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره ای نمیکند. برای ساختن جاده تبریز ارومیه کوه پر عظمتی را کندندو داخل دریاچه ریختند و دریاچه را به دو نیم تبدیل کردند. از همان هنگام سطح دریاچه شروع کرد به پایین آمدن.با ساختن سدهای فراوان و جلوگیری از سرریزشدن آب رودخانه ها به داخل دریاچه عملن دریاچه را درتنگنای شدید قرار دادند و کاری ترین ضربه را بر پیکره آن وارد ساختند. از این رو گرفتن انگشت اتهام به سوی کشاورزان وساکنین منطقه بسیار سخیفانه و دور از انصاف است.ارومیه شهر آبخیزی است و کشاورزان سالهاست به این شغل مشغولند.
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 0
    چطوری میخواهند دریاچه را نجات بدهند؟ دریاچه رسوب گذاری کرده و عمق آن از بین رفته.فقط برای جلوگیری از توفان نمک میتوانند ایجاد دریاچه مصنوعی با عمق سصت هفتاد سانت کنند که اگر زیاد این پا و اون پا کنند دیگر اینهم محقق نخواهد شد.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    4 0
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      1 0
      اقا جان توسعه 5 برابری کشاورزی اب میخاد این اب از کجا باید تامین بشه؟از اب دریاچه با سی هزار حلقه چاه ابهای زیر زمینی رو کشیدن خلاصه ابهای سطحی و زیر زمینی رو کشیدن بردن دیگه چیزی نمونده وقتی هم میگیم چاه ها رو پر کنید دست از توسعه بی رویه بردارید دوستان مقاومت میکنند و حرفهایی میزنند که واقعا مخ ادم اتیش میگیره خلاصه خلاصه بحث این دوستان اینه"کشاورزی و چاه ها رو میخواهیم دریاچه رو هم میخواهیم " عزیزان من این نشدنی است.زیاده خواهی یه حدی داره اگه از اون حدش بالاتر بره در هر کاری فاجعه درست میکنه