دو حقیقت تلخ و شیرین که از مناظره داغ دریاچه ارومیه آشکار شد!

سرانجام، روز جمعه گذشته – 29 شهریور 1392 – مناظره داغ شبکه یک سیما در باره دریاچه ارومیه برگزار شد که مطابق گفته آقای مرتضی حیدری به نگارنده بیش از 15 میلیون بیننده داشته و بازخوردهای فراوانی در بین مردم و مسئولین آفریده است. نوشتار پیش رو، به همین انگیزه کوشیده است تا دو دستاورد مهم تلخ و شیرین این مناظره را شرح دهد ...

    قرار بود رأس ساعت 16:30 روز جمعه، در آخرین آدینه از واپسین ماه فصل تابستان، مردم ایران شاهد پخش مناظره‌ای باشند که برای نخستین بار یک موضوع محیط زیستی را در بهترین ساعت پخش و پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه ملی، به خود اختصاص داده بود. در این مناظره که خبر پخشش با اولین حضور رسمی معصومه ابتکار در مقام رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تلویزیون، تقارن یافته و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اصلی کشور داشت، البته خانم ابتکار در نهایت شرکت نکرد؛ زیرا آنگونه که احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی ایشان اعلام کرد، دکتر ابتکار دچار کسالت شدند؛ آن هم در سالگرد تولدشان! همچنین معلوم نشد که چرا به جای آقای جهانگیرزاده در دقیقه 90، آقای نادر قاضی‌پور دیگر نماینده محترم ارومیه جایگزین شد! زیرا ظاهراً آقای جهانگیرزاده کسالتی نداشتند! داشتند؟ درست مانند حضور نماینده اردبیل، آقای منصور حقیقت‌پور در وقت اضافه که جانشین آقای ارسلان فتحی‌پور از آذربایجان شرقی شدند!

مناظره دریاچه ارومیه - 29 شهریور 1392

    به هر حال، از آنجا که علیرضا دائمی به عنوان فردی که سالهاست مسئولیت هماهنگی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را در وزارت نیرو و کمیته‌های بین بخشی برعهده داشته و کاملاً به موضوع مورد نظر اشراف دارد، در جلسه حاضر بود و نیز استاندار آذربایجان غربی - مطلع‌ترین فرد اجرایی استان - و معاون سازمان حفاظت محیط زیست - که خود سال‌ها به عنوان نایب رییس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم خدمت کرده و به طرح‌های احیاءبخشی دریاچه وقوف داشته است - در جلسه بودند، این انتظار می‌رفت که سرانجام بینندگانی که 150 دقیقه مناظره تلویزیونی را می‌بینند، دریابند که دولت تاکنون چه راهکارهایی را برای نجات دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داده و به چه دستاوردهایی رسیده است.
    اما حقیقت تلخ این مناظره آن بود که همه دریافتند که هنوز دولتیان نه می‌دانند که چرا دریاچه به این روز درآمده و نه می‌خواهند که بدانند! در نتیجه آشکار است که طرح مشخصی هم برای درمان و احیای دریاچه نداشته باشند.
    معنی سخن فوق آن است که متأسفانه باید بپذیریم، بحرانی که از سال 1375 شروع شد و در اوایل سال‌های دهه‌ی هشتاد کاملاً آشکار گردید، به نحوی که رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در دولت هشتم صراحتاً بروز آن را هشدار داد؛ عملاً در طول هشت سال صدارت دولت‌های نهم و دهم بدون اجرای هیچ راهکار مشخصی برای درمانش ادامه یافت تا اینک در غم کاهش نزدیک به 9 متر از ارتفاع دریاچه ارومیه به خود بلرزیم و نگران تداوم کیفیت زیستن بیش از هفت میلیون انسانی باشیم که در محدوده‌ی بوم‌شناختی این حوضه آبخیز زیست می‌کنند.
    باشد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه که به همت دکتر روحانی شکل گرفته است، بتواند تا دو ماه آینده، نسخه شفابخش خود را اعلام و حمایت مردمی و تخصصی لازم برای اجرای سریع آن را بدست آورد.

مناظره پایانی بین نادر قاضی پور و محمد درویش

    اما یک نکته امیدوارکننده یا همان حقیقت شیرین هم در این مناظره و بازخوردهای پیرامونی‌اش به چشم خورد و آن توجه بی سابقه‌ی رسانه‌ای و مردمی به ابعاد و بازتاب‌های آن بود. ارسال بیش از 200 هزار پیامک به برنامه‌ای با موضوع محیط زیست (آن هم در شرایطی که برای دقایقی ظاهراً دستگاه مربوطه خراب شده و نتوانستند پیامک‌های بیشتری را دریافت کنند)؛ وجود 15 میلیون بییننده تلویزیونی و انتشار صدها گزارش و نقد و بررسی در مورد این مناظره در اغلب رسانه‌های نوشتاری، مجازی، شنیداری و دیداری درون و خارج از کشور و حتی شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک نشان می‌دهد که خوشبختانه فصل جدیدی از توجه به موضوعات محیط زیستی در بین مردم، رسانه‌ها و مسئولین آغاز شده و دیگر کمتر کسی پرداختن به محیط زیست را موضوعی فانتزی می‌پندارد.
    چنین است که انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت مسکن و راهسازی و وزارت کشور با تعیین تکلیف مدیران و نمایندگان ارشد خود در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان، واکنشی مطلوب و آنی به این نیاز و حساسیت جامعه داده و روند درمان این بیمار عزیز را در شمال باختری وطن تسریع بخشند. درمانی که به مهم‌ترین رئوس آن در نوشتار قبلی پرداخته‌ام.

    همچنین جا دارد و سزاوار است تا ضمن قدردانی از رویکرد جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آرزو کنیم بر تعداد، محتوا و کیفیت برنامه‌های محیط زیستی رسانه ملّی همچنان افزوده شود.
    آمین ...

    پی نوشت

    - برای آنها که می‌خواهند فیلم کامل این مناظره را ببینند و بشنوند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    اگه یه کم از حاشیه کم میشد وبه متن پرداخته میشد بهتر بود .در کل عواقب وحشتناک این فاجعه محیط زیستی در صورت حل نشدن کل منطقه را فرا میگیره و اون روز دیگه کنفرانس و میزگرد و سمپوزیوم محلی از اعراب نداره .
    • مرتضی پورابراهیمی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      105 7
      امیدوارم این مناظره ها در صدا و سیما ادامه یابد و به ویژه شاهد شروع برنامه ای مشابه 90 در حوزه محیط زیست باشیم.
    • سارا A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      من نمیدونم آخه نیومدن بارون و خشک شدن دریاچه ارومیه چه ربطی به دولت داره؟!
    • آهو IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      سارا تو خسته نشدی تو هر خبر از دریاچه ارومیه این کامنت رو گذاشتی؟!!!!!اینقدر دشمنی با یه دریاچه؟!
    • علی اصغر A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      سارا خانم دلیل اینکه هر روز این کامنت تکراری رو میذارین چیه ؟اگه اقدامات پوپولیستی دولتها در احداث سدهای مصیبت بار و اجازه حفر چاههای عمیق به کشاورزانی که فقط و فقط به جیب خودشان می اندیشند نبود فکر میکنی الان وضعیت دریاچه ارومیه این بود ؟
    • آناهیتا IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      126 7
      این چند روزه خیلی زحمت کشیدی سارا جان. درفشانی کردی! خیلی از محضرتون استفاده کردیم. ولی دیگه کافیه. دستت درد نکنه. به معلوماتمون اضافه شد. بسمونه ... مشعوف شدیم!!! دیگه این جمله سراسر نبوغ شمارو حفظ شدیم.
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      25 3
      سارا خانم همین که شما در جهل باقی بمونی و ندونی به دولت چه ربطی داره خودش خیلی ارزش داره !!!چون باعث میشه زیاد عمر کنید و دچار افسرگی و بیماری عصبی نشوید و مویتان سفید و پوستتان چروک نشه.آفرین.همینجوری مغزت رو آکبند و دست نخورده نگهش دار.
    • صدای جوانان A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      24 4
      جناب سارا درياچه اروميه چه هيزم تري به شما فروخته كه اينقدر با اين درياچه دشمني ميكني؟
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      22 4
      وقتشه ضرغامی بره
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      17 5
      یک سری مسائل دیگری را هم مخاطبان فهمیدند از جمله اینکه اب در داخل این دو استان مصرف شده و کشاورزی از 150 هزار به حدود 600 هزار یا بیشتر رسیده که این توسعه بی رویه باعث مصرف شدن اب های دریاچه شده است در واقع عامل اصلی خشک شدن دریاچه تلاش نمایندگان مجلس از این استانها برای احداث بیش از 60 سد بر روی یک دریاچه است فکرش را بکنید 60 سد واقعا شوخی نیست کاملا مشخص است که عزم و فشار زیادی بوده برای توسعه کشاورزی و نمایندگان هم نهایت تلاششان را برای خشکاندن دریاچه کرده اند خودشان هم پذیرفتند که سد ها و جاده بر اثر فشارشان بوده و رد نکردند. 70 درصد بینندگان خواهان دادن اب کمتری به کاورزان بودند و از اینجا هم اراده و خواست مردم مشخص گردید. تعداد بیشمار چاه های غیر مجاز هم باعث حیرت است
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      11 6
      در کل مناظره خوبی بود و علل خشکی دریاچه را که همان کشت بیرویه و صنایع هستند مردم متوجه شدند .راه حل هم که مشخص شد :افزایش بهره وری و پر کردن چاه ها اما در مورد نظرات سارا خانم: ببینید سارا خانم (یا شاید هم اقا سارا) گرم شدن کره زمین و خشکسالی یکی از دلایل خشکی دریاچه است اما دلیل اصلی ان برداشت بیرویه اب دریاچه توسط مردم استانهای اذربایجان شرقی و غربی و اختصاص این اب به صنعت و کشاورزی و حفر چاه های بیشمار است. بنابراین علت اصلی چیزی که مد نظر شما است نیست چون متوجه شدم دائم این رو مطرح میکنید گفتم بهتون بگم که وضعیت اینطوریه البته با شما موافقم که دولت بر اثر فشار نماینده ها این کارها رو کرده و سد زده و...و مقصر اصلی نیست چون این کارها را هم نمیکرد متهم میشد به تبعیض و..از سوی مردم
    • بانوى ايرانى IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      12 3
      من هم مانند اكثر كاربران از نظرات سارا متعجب مى شدم ولى حالا نظرم عوض شده، اول از همه از دوستى كه با حوصله وبا ذكر دليل جواب سارا را داده است تشكر مى كنم! بعد هم فكر مى كنم سارا اين جمله يا مشابه ان رااز مصاحبه تلويزيونى در سال هاى قبل شنيده است وحالا با تكرار ان منظور خود را دنبال مى كند.
    • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      8 0
      دیگه از اسم خودم حالم داره بهم می خوره می ترسم هم با اسم خودم نظر بدم مردم فکر کنن همین خانوم سارا هستم با سنگ دنبالم کنن!!!!
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    یعنی من عاشق اًقای قاضی پورم واقعا میخوام ببینم چی تو سر این ادم میگذره چه تو رای اعتماد به وزیران چه روز جمعه فهمیدم با ادم معمولی روبرو نیستم ایشون نابغه هستند فقط چه جوری تو شهرشون رای اورده من در عجبم یه تشکر اساسی هم از آقای درویش دارم که باره دیگه نشون دادن چقدر ادم حسابی هستند
    • رضا IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      فکر کنم اگر آقای قاضی پور در برنامه نبودند، این مناظره تا این حد جذاب و پربیننده نمی شد!!!
    • بانوى ايرانى IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      17 3
      حضور نماينده ها در مناظرات بسيار مطلوب است زيرا بهتر مي توانيم قدرت استدلالشان را متوجه شويم. با اين نماينده هايي كه ما فرستاده ايم تازه انتظار معجزه هم داريم!!!
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      12 8
      اقا من خوزستانی ام یه سفر ارومیه رفتم واز مردمش شهر و.. خوشم اومد.مردم با سوادی هم هستن ولی سوال ازشون دارم خداوکیلی چطوری به این اقا رای دادید.ایشون همه مناظره کم میاورد سریع کانالش رو عوض میکرد میرفت سمت مقام رهبری. واز ایشون خرج میکرد جناب نماینده اقای درویش خودش و کشت تا به شما بفهمونه که شما دارید اب صادر میکنید نه کشاورزی.نه سیب.بعد شما میگی فضا رو امنیتی نکن؟ جناب درویش از شما واقعا متشکرم.فهمیدم هنوز ادم منصف ودلسوز یافت میشود
  • کیان مظاهری A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    78 12
    این برنامه تلویزیونی نشان داد که هنوز رسانه ملی این قدرت را دارد تا از رقبای ماهواره ای خود بازی را ببرد و بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد، اگر البته آن برنامه هایی را بسازد که مردم دوست دارند و با صداقت هم بسازد و بدون شعار. به امید تداوم این رویکرد مثبت و سبز در تلویزیون ایران.
    • شمیم علیزاده IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      55 1
      کاش صدا و سیما قدر موقعیت خودش را بهتر درک می کرد و با اعتماد به مردم، رویکردش را سریع تر تغییر دهد تا صدا و سیمای واقعی مردم ایران باشد، درست مثل این برنامه.
  • سهيل EU ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    95 9
    آقاي درويش. .. قدرت مجاب كنندگي و حضور ذهن بالايتان در سراسر مناظره به ويژه در هنگام گفتگو با آقاي قاضي پور دست مريزاد دارد. به وجودتان افتخار مي كنيم.
  • بانوى ايرانى IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    72 3
    اقاى درويش به عنوان يك إيراني از شما تشكر مى كنم.راستى نتيجه نظر سنجى را متوجه نشدم!
    • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      64 7
      موافقم. مناظره و شیوه بیان و تسلط آقای درویش عالی و مثال زدنی بود. نتیجه مناظره هم 70 به 30 به نفع آقای درویش اعلام شد.
  • حیدر A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    76 4
    آقای درویش همه ی سخنان شما در مناظره منطقی و موثر بود به ویژه این جمله:«وقتی حال محیط زیست خوب باشد حال مردم خوب است». به واقع همینطور است چون همه ی انسان ها در بطن محیط زیست زیست می کنند.
    • بی نام EU ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      76 5
      همچنین آنجا که گفتید: نباید انگشت اتهام به سوی آسمان اشاره کرده و مقصر بحران در دریاچه ارومیه را خشکسالی بدانیم، وقتی که خود سی هزار حلقه چاه غیر مجاز زده، 72 سد احداث کرده و وسعت زمینهای کشاورزی را بیش از دو برابر افزایش داده ایم. آفرین بر شما.
  • معرفت EU ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    76 8
    آقای درویش شما چه صبری دارید! چگونه توانستید آن گونه خونسرد تا پایان مناظره حرف های قاضی پور و دائمی را تحمل کنید؟!
  • فرهاد A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    87 6
    صدا و سیما تو این هشت سال قبل خواب تشریف داشتند؟!
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      86 5
      دقیقا! شاید هم رفته بود برای احمدی نژاد گل بچینه!!!
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    62 7
    بیش ازهمه درصداقت مدیران وگردانندگان رسانه ملی باید تردید داشت چرا که بعد از8 سال تازه به یادشان آمده که رسالت رسانه ملی تهیه وتدارک برنامه های این چنینی است ؟درطوال این 8 سالی که این بحران شروع شده وادامه داشت آقایان کجا بودند تازه یادشان آمده دریاچه ای است و... ولازم است دراین خصوص معاون ریس جمهور دربرنامه حاضر شوند .دغدغه گردانندگان رسانه ملی نه مسایل حیاتی جامعه بلکه مسایل سیاسی وجناحی و... است .هیچ یک ازما برنامه های شبکه دوم صداوسیما درزمان دولت اصلاحات را که درقالب گفتگوی ویژه خبری پخش می شد ازیاد نبرده ایم دایم مدیران ارشد دولت درمعرض سوال وچالش اساسی قرارمی گرفتند ولی آقایان دراین مدت 8 این موضوع یادشان رفت وحال با به روی کارآمدن دولت جدید دلسوز مردم وجامعه شده اند و......
    • مرتضی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      8 55
      جناب بی نام اگر برنامه را می دیدید و یا حداقل این مطلب بالا را می خواندید آنوقت به صداقت هیچکس جز خودتان شک نمی کردید در این برنامه اشاره شد مشکل دریاچه ارومیه از سال های گذشته شروع شده نه این 8 سال درضمن شما اگر در این 8 سال به برنامه های گفتگوی خبری شبکه 2 نگاه می کردی متوجه می شدید که در این 8 سال هم برنامه چالشی کم نداشته کمی انصاف فقط کمی بد نیست .
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      6 3
      شما که کشاورزی کردید و هی توسعه دادید بغل دریاچه بودید چطور الان یادتون اومده؟ چرا ده سال پیش به هشدارها توجه نمیکردید؟ طلبکاریتون تا کی میخواهید ادامه بدهید؟ هامون و سایر دریاچه ها هم اینقدر بهش پرداخته شده؟ الان به دریاچه پراخته شد مشکل اصلی و راه حل هم مشخص شد چاه ها رو حاضرید تعطیل کنید؟نه! حاضرید بهینه مصرف کنید حاضرید راندمان رو بالا ببرید حاضریدد تغییر کابری بدهید؟ نه! دریاچه خشک خواهد شد قطعا
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    35 6
    حیدری یادت باشه درویش باید باشه!جای دکتر کهرم خالی بود کاش مجریشم اقای اینانلو یا استاد میرفخرایی بودن.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      28 4
      جالبه این دفعه حیدری دیگه رو اعصاب نبود!! البته در مورد مصاحبه ها با احمدی نژاد هم بخاطر سکوت زیاد که دلیل هم داشت خیلی بینندگان رو اذیت کرد!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    21 1
    در مجموع چیزی که خیلی خیلی عیان و به قول امروزی ها تابلو بود، این بود که مسئولین هر بخش گناه رو سر طرف دیگه می انداختند و تازه مسئولین جهاد کشاورزی هم توی مناظره حضور نداشتند! به هر صورت همین طور که نماینده وزارت نیرو به درستی گفت و نماینده محیط زیست هم تایید کرد، اتفاقا هم درد مشخص است و هم درمان!! اما یک جو همت میخواهد تا تالابهای خشکیده یا در آستانه خشک شدن، زاینده رود، دریاچه ارومیه و غیره نجات یابد. راه حلها به صورت خیلی خلاصه: احیاء آبخیزداری، تخریب سدهای بدون پشتوانه مطالعه کارشناسی، تغییر کشاورزی غرقآبی به کشاورزی قطره ای و مکانیزه، دادن حقآبه رودخانه ها، پرهیز از کارهای غیر کارشناسی و هیجانی و دفعتا!، احترام هر استان و هر بخش به حقآبه تعیین شده ، جلوگیری از چاه های عمیق و بدون مجوز
    • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      10 2
      خوب جمع بندی کردی
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 2
    بدليل خشك شدن بخش قابل ملاحظه اي از دريا، آبي كه از رودخانه ها به درياچه مي رسد در يك بخش وسيع پخش شده و سريع تبخير مي شود بدون اينكه به آبهاي درياچه بپيوندد. اگر اين آبها را از مصب به درياچه پمپ كنند نتيجه بهتري خواهد داشت.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      11 1
      همیشه آب دریاچه در ابتدای فصل پاییز در پایینترین سطح خودش قرار داشته پس برای رهاسازی آب سدها و اینکه این آب به دریاچه برسه بهترین زمان اواخر زمستان و اوائل بهاره
  • mohammad IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 0
    امیدوارم مسولین رسانه ملی و دولت به ملی گرایی نکاه کنند یان نگاهی که به دریاچه ارومیه دارند با این تعصب به تمام ابران داشته باشند در استان خوزستان با ایجاد یک سد فاجعه زیست محیطی در حال رخ دادن ولی متاسفنه هیچکدوم ااز مسولین پاسخگو نیست که بستر این سد به کوه و معدن نمک خورده و اب اشامیدن مردم و زمین کشاورزی نصفی از استان خوزستان را ازبین می برد با این وضعیت اقتصادی که بیکاری بیداد می کند با این سود که هیچ سود واسه مردم این شهر نداره زمین کشاورزی تبدیل به زمین های بایر می شود و بخشی اعظمی از جوانان این استان که به کشاورزی مشغول بودند به بیکاران اضافه می شود استان خوزستان با اینکه بزرگترین تولید منبع برق کشور و همچنین درای بخشی عظیمی از منابع نفتی و گازی باید جز محروم ترین استان باشه .
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 1
    صدا سیما تو این هشت سال قبلی کجا بودد چاره کار اینه که تو این هشت سال گذشته تمام مسئولین امر و مسببین این فاجعه محاکمه بشن چه صدا و سیما چه غیره ولی کو عدالت تو این مملکت اگر مصببین هر احمال کاری و تضییع کنندگان بیت المال محاکمه میشدند و حمایتهای ناشیانه عده ای از بالا دستی ها از این افراد نبود الان ایران گلستان بود
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 0
    باید توجه داشت که این موضوع یک مساله ملی بوده ونیاز به یک برنامه مدون دقیق وکار آمد داردوهر چه سریعتر باید اجرا شود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 3
    قطعا ١٥ ميليون بيننده نداشت
  • اعظم A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    8 0
    من ساحل نشین دریاچه ی ارومیه ام در قسمت شرق امیدم از هر چه مسئول در این زمانه قطع شده هفته ای بک بار عکس های ساحل پرآ ب دریاچه را برمیدارم همراه فرزندانم کنار ساحل کویری امروز دریاچه می نشینم وقصه ی مرگ یک دریا وبی تفاوتی مردم و مسئو لین تماشاگرزمانه را می گویم .تا فرزندانم این حقیقت تلخ را افسانه تلقی نکنند .
  • هموطن A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 0
    با تشکر از جناب درویش می خواستم این نکته را یاد آور شوم که طرحهای نجات بخش دریاچه ارومیه باید در قالب سیاستهای کلی کشور و در افق بلند مدت دیده شوند. کشوری که در برنامه دو تا سه دهه ای خود افزایش 2 برابری جمعیت را مد نظر دارد نمیتواند کشاورزی قسمتهای حاصلخیز خود را کم کند بلکه باید به سرعت مکانیزه نمود و راندمان را بالا ببرد و کشاورزی را کنترل کند نه اینکه کم بنماید. با توجه محدودیت آبهای شیرین و سیاست رشد جمعیت، حتما باید طرح تنظیم آب دریاچه ارومیه توسط آب شور خزر مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا در بلند مدت یکی از راه حلهای اصلی خواهد بود. همچنین طرح تغییر ساختار پل مینگذر دریاچه باید در دستور کار دولت قرار گیرد چرا که تا 20 درصد عامل خشکی همان است. با تشکر مجدد از جناب درویش و خبر آنلاین
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 0
    خبر خواهشا با پخش نظرات سارا ، مطلب رو به حالت طنز درنیار. مسئله مهم است. نظر سارا هم چند بار چاپ شد بیش از این مساله لوث خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 0
    سارا ... ما رو تو سارا. این خبر هم بدش نمیاد موضوع رو لوس کنه
  • رضا A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    10 1
    دولتهای نهم ودهم که دربسیاری اززمینه های سیاسی اقتصادی وزیست محیطی وفرهنگی کشورمان ایران عزیزبدلیل توجه بیش ازحدبرای اداره جهان تغییرساختارهای حاکم برجهان ودفاع ازحقوق مظلومان جهان وزیرسوال بردن یازده سپتامبرو....فرصت کافی برای حل مشکلات خودمان رانداشتندخداروشکرکه الآن یه بارقه ایی ازامیدبه حل مشکلات خودمان دیده شد
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      5 1
      یاشاسین رضا ...
  • مریم IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 2
    من جمعه عصر بیرون نرفتم که مناظره رو ببینم . از صحبتهای جناب درویش هم لذت بردم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 1
    اون دوستی که مسئول تایید نظراته کجاست؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 0
    ای کاش تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی آنقدر شکل بگیرد تا دیگر کسی جرئت آسیب رساندن به طبیعت رو پیدا نکنه.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    7 1
    حقيقت آشكار اينكه مملكت خيلي شير تو شيره!!!
    • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      4 0
      شايدم خر تو خر !
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 1
    ریز گرد عراق بیشتر بررسی شده است تا پودر نمک ارومیه آب را نمی گذاریم با پای خود به دریا برسد می رویم از مازندران آب بیاریم البته می شود ولی چقدر اولی سود دارد و چه قدر دومی هزینه این را کسی جواب نمی دهد سیلابهی آذربایجان اگر به دریاچه هدایت شود کلی مشکل حل می شود آب کوه های خوی و مرندو ...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 1
    اگر دقت کرده باشید اقای حیدری در زمانیکه اقای درویش در مورد طرح تصویب شده ی مجلس صحبت می کرد به نشانه تایید لبخند می زد.در اخر نیز گفت انسان ها هر جا رفتند خرابکارب کردند.بهتره که دیگه کاری با دریاچه نداشته باشیم واز ان مصرف بی جا نکنیم
  • کارمند A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 4
    دریاچه ارومیه بخاطر تغییر اقلیم خاورمیانه و خشکسالیهای متعدد و ترسالیهای کم برف 15 سال اخیر به این شکل در امده که البته رشد جمعیت و کشاورزی و در نتیجه افزایش تعداد چاه های عمیق و سدسازی د اوضاع را وخیم تر کرده که متاسفانه با ادامه این روند دریاچه ارومیه همانند دریاچه نمک قم و مهارلو شیراز به شورزار و همانند هامون سیستان و هورالعظیم خوزستان البته به کانون غبار نمک تبدیل خواهد شد هورالعظیم خوزستان هم بعد از احداث سد کرخه و رشد کشاورزی و جمعیت و در کنار خشک سالیها و افزایش دمای 15 سال اخیر به شن زار و یکی از کانون های ریز گردها تبدیل شده شن بستر هور و تالاب از شن کویر بسیار سبکتر است و با نسیمی کیلومتر ها هوا را الوده خواهد کرد.
  • کامبیز فاتحی IQ ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 4
    قبل از نجات دریاچه ارومیه به فکر نجات جان مردم عزیز استانهای اطراف دریاچه و استانهای دور تر از آن در اثر سونامی نمک باشید و سپس به فکر برنامه ریزی برای نجات دریاچه باشید . آیا تا کنون با گاز کلر مسموم شده اید، جواب خیر. ولی من مسموم شده ام ، در تصفیه خانه آب ،آنهم در 30 ثانیه، می دانید گاز کلر را از نمک تولید می کنند و در صورت سونامی نمک، در ابتدا بلورهای نمک به چشم آسیب رسانده و سپس مردم در اثر تنفس در ظرف چند ساعت خواهند مرد. خوشبختانه اختراع علمی من که به شماره ثبت اختراع 74849 برای تثبیت ریزگردها با مواد طبیعی پایه رسی و شنی می باشد،در عراق از آن بسیار استقبال شد، قادر است بسترهای نمکی دریاچه ارومیه را هم تثبیت نماید اگر مسئولین همت کنند و با محیط زیست کردستان عراق تماس حاصل نمایند .
    • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      7 4
      عحب! شما یه لطفی بکن اینو به سازمانهای نظامی خارجی ارائه کن چون ظاهرا یه سلاح جدید کشف کرده اید هر کشوری نمک داشته باشه میتونه سریعا طرف مقابل رو از پا دربیاره . ما دریاچه نمک رو در قم داریم خیلی بزرگه ولی سونامی نمک راه نینداخته دنبال بهانه های عجیب غریب هم نباشید که نه اون نمکش فرق داره و....هیچ تفاوتی نیست این داستانها رو هم جای دیگه تعریف کنید بارندگی باعث میشه نمکها به هم بچسبند و بر اثر وزش باد جابجا نمیشوند نمک سنگین محسوب میشه با باد نمیتونه خیلی زیاد جابجا بشه
  • ندا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    2 11
    خشک بشه ارومیه چه بهتر آبش شوره به درد هیچی نمیخوره
    • هرمس A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      2 0
      معمولاً فقط وقتهایی کامنت می گذارم که یا مطلب خیلی حساس باشد و یا خیلی بهم فشار بیاد از بعضی نظرات مثل نظر ندا. چون آب دریاچه شوره به درد نمی خوره؟؟؟؟؟؟ دریاچه خزر هم به درد نمی خوره با این حساب. اصلاً کل اقیانوسها بی خاصیتند چون همه شان شور است. وجداناً چند ساله ای؟ اصلاً سواد داری؟ در حد پنجم دبستان هم کافی است. اکوسیستم می دانی چیست؟ تغییر اقلیم؟ فاجعه زیست محیطی؟ از ممیزین خبر انلاین خواهشمندم با درج این نظرات روح و روان ما را به بازی نگیرند. اشکم درآمد از بی سوادی و بی خبری و نااگاهی هم میهنانم.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.
  • فرشید A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام به همه هموطتان ایران دوست این نکته که باید در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی کرد را همه قبول دارند اما در دراز مدت چقدر مصرف بهینه شده آب کشاورزی خواهد شد را کسی نمی گوید . به هر حال 6 میلیون ایراتی در حوضه آبخیز دریاچه زندگی میکنند و باید از این آب شیرین به بهترین و عاقلانه ترین روشها استفاده کنند اما لازم است تا آسیب وارده به طبیعت را نیز جبران کنند . مسلما تنها راه حل کوتاه مدت و همایت کننده از ادامه کشاورزی در منطقه صرفه جویی شدید و قهری دولتی آب خواهد بود تا زمانی که پروژه های تامین آب از منابع خارج از حوضه آبخیز دریاچه به نتیجه برسند. پروژه هایی نظیر انتقال آب از دریای مازتدران با پیش بینی چندین حوضچه میاتی و پمپاژ ، نمومه های مشابه خارجی موفقی دارند و با هرینه معقول شدنی هستند.
  • محمد IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    خزر و فقط خزر. بقیه راهها مسکّن و مقطعی هستند و فقط انتقال آب از خزر درمان درازمدت است. ( آب شیرین اکنون در جهان حکم طلا را دارد و با توجه به افزایش جمعیت بیش از دوبرابری منطقه ، کاهش سطح زیر کشت متصور نیست. البته آبیاری مدرن و تغییر الگوی کشت را نیز به موازات انتقال آب خزر باید اجرا نمود.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 3
    بود و نبود دریاچه ارومیه چه فرقی به حال من میکنه؟ والا بخدا حوصله دارید شما ها هم
    • مسعود EU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      2 0
      دریاچه ارومیه نباشه نمکی که الان آشکار شده در هوا پراکنده میشه با یه باد کوچولو ذرات نمک در هوا و مزارع و شهرا پراکنده میشن در نتیجه منطقه سرسبز شمال غرب کشور (5-6 استان کشور) تبدیل میشه به صحرای شمال غرب! (چون گیاه در آب شور و نمک دار رشت نمیکنه!) در نتیجه مثلا سیبی و انگوری که از ارومیه به همه ی ایران ارسال میشه دیگه ارسال نمیشه! و باید وارد کنی! و وارد که کنی کیلویی 5 برابر قیمتش میشه! و تو میشینی پشت کامپیوتر و میای اینجا مینویسی خشک شدن دریاچه ارومیه چه ربطی به من داره؟؟؟ مهم قیمت میوه هستش که گرون شده!
  • فرشید A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    برای آگاهی بیشتر دوستان عزیز مثلا برای انتقال 35 متر مکعب بر ثانیه آب از خزر به ارومیه حدود 900 مگاوات برق نیاز خواهد بود که 1.3 درصد از کل برق تولیدی در ایران در سال 91 است هزینه تقریبی لوله ها ، مخازن ، کانال و تجهیزات مختلف مورد نیاز نیز حدود 600 میلیون دلار برآورد میشه که با احتساب قیمت برق مصرفی پروژه به معنی حدود 200 میلیون دلار در سال خواهد بود که به معنی ارزش اقتصادی 35 متر مکعب بر ثانیه آب ورودی به درباچه است. این مقدار آب به معنی تامبن 1.1 میلیارد متر مکعب آب در سال است و تنها میتواند تراز فعلی آب را ثابت نگاه دارد در ضمن به حداقل 4 سال زمان برای اجرای پروژه نیاز دارد . اما با همه این مشکلات تنها راه ممکن بلند مدت و در طول این 4 سال صرفه جویی شدید در بخش کشاورزی تنها راه خواهد بود