فارس نوشت:

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید وزیر خارجه ایران طرحی را ارائه کرده است که در صورت اجرا می‌تواند طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تیم ایرانی در دیدار پنج‌شنبه شب با گروه 1+5، اجرای توافقنامه‌ای را پیشنهاد کرده که در صورت اجرا می‌توان طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.

ایران و گروه 1+5 شب گذشته برای اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک دیدار داشتند. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از این نشست، دیداری دوجانبه هم با همتای‌ آمریکایی‌اش «جان کری» داشت. شرکت‌کنندگان در این دور از مذاکرات ایران و 1+5، گفت‌وگوها را بسیار مثبت و متفاوت از قبل ارزیابی کرده‌اند.

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه ظریف در این دیدار طرحی «حساب شده و سنجیده» برای گام‌های احتمالی بعدی ایران و 1+5 ارائه کرده، گفت: او ارائه‌ای حساب‌شده داشت. او... علایق ایران را تبیین کرد. آن‌ها مایلند که به توافقی دست یابیم و طی یکسال این توافق را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی افزود: نه تنها به توافق برسیم، بلکه آن را به طور کامل در عرض یک سال به اجرا برسانیم. او به همه اطمینان داد که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد و دلایل اینکه چرا داشتن این تسلیحات هیچ توجیهی برای ایران ندارد را تشریح کرد. وی همچنین ایده‌هایی را در مورد اینکه چطور باید پیش رویم، روی میز آورد.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما به آشنایی سودمندی از علایق، طرز فکر، فرآیند و چارچوب زمانی مورد نظر ایرانی‌ها دست یافتیم، اما باید این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ایران و گروه 1+5 قرار است در روزهای 15 و 16 اکتبر هم در ژنو دیدار داشته باشند. 1+5 ابراز امیدواری کرده است که ایران تا آن زمان یا به پیشنهادهای قبلی پاسخ دهد و یا پیشنهادی با جزئیات به 1+5 ارائه دهد.

مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز در مورد دیدار شب گذشته گفته است: در طول دوسالی که در جریان (مذاکرات) هستم، هیچ ایرانی‌ای اینطور ننشسته و به صورت جامع در مورد مباحث صحبت نکرده بود. با این حال، همچنان برای رسیدن به توافق راه طولانی‌ای در پیش داریم.

با این وجود، این مقام آمریکایی می‌گوید دولت «باراک اوباما» مصمم است که فعلا به تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد. وی در این مورد می‌گوید: ما با کنگره در تعامل هستیم. ما می‌خواهیم از وجود انعطاف‌پذیری در مسیر مذاکره اطمینان حاصل کنیم، اما در عین حال ما همواره سیاست دوگانه تعامل و فشار را پیش برده‌ایم و این فشار هم از طریق تحریم‌ها به دست می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که منظورش از «انعطاف‌پذیری» چیست، گفته است که منظور این است که دولت اختیاراتی در مورد نحوه اعمال تحریم‌ها را داشته باشد. وی افزود: ما می‌خواهیم، اگر توانستیم به پیشرفت برسیم، که البته من این «اگر» را بسیار بزرگ و موکد می‌دانم، و در مسیر مذاکرات به پیش برویم و به نتایج واقعی کافی دست پیدا کنیم، و اگر قرار شد تحریم‌ها را تعلیق کنیم یا کاملا لغو کنیم، توان انجام این کار را داشته باشیم.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    دیروز تازه کانال 2 تحلیل اخبار داشت میگفت ما با اوباما مشکل نداشتیم، مشکل ما با کنگره آمریکا بود!!!! اوباما حتی مخالف تحریم های ایران بود و ما بیشتر این تحریم ها رو از طرف کنگره آمریکا شدیم و حتی اوباما نامه نوشت براشون که ایران رو تحریم نکنید اما حرفش روگوش ندادن...بابا این بدبخت که از روز اول اومد گفت تــغــیــیـــر ......هی گفتید دستکش مخملی دستشه ، امپراطوری امریکا در حال فروپاشیه و فلان و فلان...حالا این حرفا رو میزنید؟؟؟.... تو رو خدا گذشته رو تکرار نکنید و با جهان تعامل داشته باشید...همون کنگره هم اگه نگرانی هاش حل بشه چه دشمنی با ما دارن آخه؟
    • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      خواهش می کنم تلویزیون "آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو " دوباره پخش کنه. با تشکر از برنامه های مفرح صدا و سیما
    • رضا A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      بی نام دوم واقعا برات متاسفم که انقدر راحت گول آمریکاییها رو می خوری.شما همون برنامه های جدی بی بی سی رو ببین و از سارگیه خودت لذت ببر
    • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      23 3
      رضا خان ساده شمايي. خودتم ميدوني. اما ممكنه ساده هم نباشي ممكنه دلال يا رانت خوار هم باشي!
    • بی نام EU ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      23 1
      جناب آقای رضا شما و همفکراتون که ساده نبودید و خیلی اوستا بودید چی کار کردین؟ غیر از اینه که می گفتید هه هه آمریکا نمی تونه بنزین رو تحریم کنه و آمریکا کرد... هه هه آمریکا نمی تونه نفت ایران رو تحریم کنه وگرنه قیمت نفت می شه 300 دلار و آمریکا نفت ایران رو تحریم کرد و قیمت نفت تغییر نکرد... هه هه آمریکا نمی تونه بانک مرکزی و تعاملات بانکی رو تحریم کنه و آمریکا کرد.........
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      4 1
      کاغذ پاره....
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    ببينيم دولت جديد ميتونه بدون تعطيل و نابود كردن تاسيسات هسته اي، تحريمها رو برداره.
    • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      چه کسی؟، چه وقت ؟ بحث از تعطيل و نابود كردن تاسيسات هسته اي در برابر لغو تحریم ها زد؟؟؟... اونا دارن میگن ما میدونیم رهبرتون هم فتوا داده دنبالش نیستید، فقط به ما ثابت کنید و برای شروع " فــردو "رو به روی بازرسان سازمان ملل باز کنید که مطمئن بشیم هدفتون اینه!..... هــــمــــــــیـــــــــن!
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      439 9
      شما در جریان نیستیا 10 بار بنویس نرمش قهرمانانه
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      345 7
      به کوری چشم هرچی افراطیه برمیداره
    • بی نام RS ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      اینا نشانه بی شعوری هست.. شعورت ببر بالا بعد نظر بده
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      خیلی ساده اید که فکر میکنید مساله فقط برنامه هسته ای ایرانه. مگه تا حالا خبر نداشتن از فتوای رهبر یا زمان خاتمی پروتکل الحاقی برای اطمینان اجرا نمیشد که حالا با اطمینان بخشی بخواد حل بشه؟ مگه اروپا تا همین چند وقت پیش نمیگفت راه حل شدن مساله هسته ای مذاکره ایران با امریکاست؟ مساله هسته ای بهانه است برای توافق سر یه مساله پشت پرده که نمیدونم چیه؟ سوریه اسرائیل خاورمیانه؟ هر چی که هست نگرانی از تاسیسات هسته ای نیست
    • رضا A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      10 51
      بی نام پنجم بی شعوری از خودته عزیزم
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      54 4
      آثار اقدامات دولت قبلی مد نظر شما رو داریم با پوست و استخون حس میکنیم. شما دیگه انتظاری نباید داشته باشید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    بابا دم احمدی نژاد گرم که کار رو به جایی رسوند که امریکایی ها برای ارتباط با ایران دارن دست و پا میشکنند
    • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      جوک نگو دیگه
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      جک نگفت. حقیقت همینه. احمدینژاد با لحن تند و سیاست پر تنشی که داشت کاری کرد امریکا امروز روحانی رو به چشم یک فرشته ببینه.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      بیشتر بگو خالی بشی . کم که نمیارید شماها
    • ممد RS ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      92 7
      بعضی ها شعر خودشونو یه کم بالا ببرن واسه مملکت هم خوب میشه....
    • دلال مرکزی FI ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      معلومه که شما از جیره بگیرهای بی مسولیت و مرفه و بی دغدغه هستی، آیا شده بود که یکی از عزیزانت دارو بخواهد و نتوانی در همان دوران مقدس 8 ساله قبلی ، به گریه بیوفتی؟
    • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      50 7
      دوستان اشتبا مثبت دادم.ببخشید
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      58 6
      یادمه زمان برادر احمدی اوباما میگفت ما نمیدونیم تو ایران باید با کی حرف بزنیم؟!... اونموقع برادر احمدی طبق معمول بجای اینکه شفاف سازی کنه شروع کرد مسخره کردن که اینقدر نظام ما پیچیده است اینا نمیدونن و این حرفاااا....اوباما مونده بود این آقا تشریف ببره، بعد برای رهبر نامه نوشت، جناب روحانی شفاف سازی کرد، گفت من اختیار تام دارم و نرمش قهرمانانه و این بحث ها....و حالا از امریکا خواستن یک صدا باشه در برابر ایران... اون 8 سال هم بجای اون همه شاخ و شونه کشیدن همین کارها رو میکردن جواب گرفته بودیم!!!! اسم احمدی رو نیارید دیگه خواهشا
  • امینس A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    1-البته اگر به یاد داشته باشین اوایل امریکا می گفت غنی سازی در ایران باید کلا لغو بشه...خواهشا برین صحبت های وزرای خارجه مذاکره کننده با ایران رو در سال 83 ببینین بعد قضاوت کنین...رسما درخواستهایی مبنی بر مشوق هایی جهت لغو تمام فعالیت های غنی سازی میدادن...مثل کمک جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی و کمک در حوزه های انرژی و نفت...یادتونه می گفتن حتی 10 تا سانتریفیوژ هم نباید داشته باشیم...اینها واقعیات هستند و ایران وقتی غنی سازی رو تا 20 درصد ادامه داد نظرشون برگشت و تا 3-5 درصد رضایت دادند،لذا مقاومت ملی اتفاقا نتیجه داد و درایت و رفتارهای اخیر هم نتیجه داد2- روحانی مچکریم...اوباما مچکریم
    • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      اگه به یاد داشته باشید شـعـار انتـخاباتـی اوبـامـا »»» تـغـیــیـــر ««« بود .. . اما کی باعث اینهمه قعطنامه و تحریم بین المللی و همه جانبه شد؟؟؟
  • مهدییییی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    144 7
    الان اینجا مشخص میشه که چرا آقای روحانی درخواست اوباما برای گفتگوی مستقیم رو رد کرده چون مشکل اساسی همین کنگره از خدا بیخبره طرفدار اسرائیل هستش که دست اوباما رو برای تعامل سازنده با ایران بسته والا اوباما هیچ مشکلی با ایران نداره
  • کاوه A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    40 9
    نمیخوام گلامپ بشم در کارتون گالیور.ولی شک دارم که کنگره به راحتی حرف اوباما را بپذیره .اگه بپذیره معلوم میشه اینا همش سیاه بازی بین اوباما و کنگره بوده!؟ خیلی بعید است چون اگر کنگره این موضوع را توسط اوباما حل کند قطعا دفعه بد جمهوری خواه ها در کنگره شکست خواهند خورد و دموکرات ها هم کنگره را بدست میگیرند هم رئیس جمهور بعدی از دموکرات ها انتخاب میشه!؟ و نقش اسرایئل هم در لابی گری با جمهوری خواه ها هیچ است و نقش هویچ را دارد!!!!!؟؟؟؟؟ فکر نکنم به این سادگی ها باشه.امیدوارم اشتباه فکر کنم.
    • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      48 7
      اونجا جنگ قدرت وجود ندارد منافع ملی هدف هر دو حزب اصلی آمریکا هست! ایران که نیست اونجا داداش
  • علی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    125 6
    فردا همه برویم به استقبال روحانی
  • نصیر IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    28 1
    40 کشور در دنیا غنی سازی می کنن و حدود 20 کشور بمب اتمی دارن چرا آنها تحریم نشدن؟ معلومه چون شعارهای افراطی ندادن...... در اینکه اسراییل تنها قدرت اتمی نظامی خاورمیانه اشغالگر فلسطین و شهرک ساز غیر مجاز با اخراج کردن بومیهای این کشور هست شکی نیست اما اسراییل رو باید با گرفتن منطقش و انتخابات آزاد در فلسطین اشغالی نابود کرد.....نه بهانه دادن به این کشور و لابی یهود در غرب مثل کنگره برای جنگ طلبی و تحریم
  • رضا A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    7 18
    دلال مرکزی اگه ما جیره بگیریم شما هم حتما دزدی که پول ملت چاپیدی رفتی اونور دنیا واسه خودت عشق و حال
  • سید IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    11 53
    احمدی نژادشیشه عمر صهیونیستهارا(هولوکاست)راشکست ودیگر وصله برنمی دارد.آفرین ...وآقای روحانی زیرکانه آنرابه دست تاریخ دانها سپرد چیزی که احمدی نژادخواستار تحقیق محققین درباره آن بودباز هم آفرین...
    • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      39 8
      "احمدی نژاد شیشه عمر صهیونیستها را شکست " . شما مثل اینکه کلا تو باغ نیستی ها.
    • بی نام A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      8 2
      سید جان شما بگیر بخواب ،همین که شما بخوابی ما خیالمون راحته که دنیا امن و امان است.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    10 2
    باور كنيد روحاني و احمدي نزاد هردو در تاريخ ايران ماندكار شدن. اولي به نيكي و دومي به.....
  • حسین IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    40 2
    با این شادی که میبینم انگار تمایل ما برای برقراری رابطه بیشتر از امریکایی هاست
    • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      7 2
      چرا نباشه؟
  • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    8 1
    سیف جان دلار میاد زیر 1000
  • بی نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    15 1
    احمدی نژاد خودش شیشه عمر صهیونیستها بود که با رفتنش داره اسراییل هم به امید خدا نابود میشه !!!!!!!!!
  • احمد RU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    12 0
    امثال رضا كساني هستند كه دستشون توي جيب مردمه و تازه از تحريمها لذت هم ميبرند چون راحتتر ميتونند مردم را چپاول كنند بخاط اينه كه از رابطه با آمريكا ميترسند
  • ارسلان IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    5 0
    اقا رضا شما به فرمایش رهبر توجه کنی کافیته.به خاطر بینش کمت متاسفم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    4 1
    وقتی رهبر انقلاب میگه تعامل؛آقا رضا شما چی کاره ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بي نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    5 0
    فقط كلام رهبر و راهكارهاي روحاني همتون بزنيد گاراژ