اولین‌اظهارات روحانی دربازگشت از نیویورک‌/گفت وگوی تلفنی من با اوباما به درخواست رئیس جمهورامریکابود

حسن روحانی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک خبر داد که جام شیر دال که مدت‌ها در آمریکا بود، به ایران بازگردانده شد.

وی همچنین در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با باراک اوباما، در روز گذشته و در آخرین لحظات سفرش به نیویورک گفت: درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مایل است که چند دقیقه‌ گفت‌وگویی با ما داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما نیز این کار را انجام دادیم و موافقت شد و آنهابا سفیر ما تماس گرفتند و این مکالمه انجام شد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در این مذاکره تلفنی گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه مساله‌ی هسته‌ای بود. در این گفت و گو من بر حق ملت ایران در موضوع هسته‌ای تا کید و از آن به عنوان غرور ملی ایرانیان یاد کردم.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از ایسنا بخوانید؛

*ما در این گفت و گوی تلفنی به مذاکرات ایران با 1+5 اشاره کردیم و این که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زیادی نیست و باید در این امر تسریع شود. ایشان نیز گفتند که ما در این ایده مشترک هستیم و به وزیر خارجه خود دستور می‌دهیم که در این زمینه تسریع کند تا کار سرعت بیشتری پیدا کند.

* سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر منافع ملی ، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ایران و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند.

*در مجموع 13 ملاقات در جریان این سفر انجام شد. در جریان این سفر با تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی و اتاق‌های فکر در آنجا دیدار و گفت و گو داشتیم. در جلسه‌ی مجامع آسیایی و شورای روابط خارجی نیز صحبت کردیم. در پایان سفر نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کردیم و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادیم.

* از جمله برنامه‌های مهم این سفر حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا بود. ایرانیان عزیزی که از راه‌های دور به نیویورک آمده بودند، جلسه پرشوری بود و همان نشاطی که ما در ایران و جامعه ایرانی احساس می‌کنیم وجود داشت و ما در واقع از این جلسه پرشور روحیه گرفتیم.

* موضوعات مهمی از جمله بحث هسته‌ای، امنیت جهانی و مساله‌ سوریه، فلسطین و مبارزه با تروریسم و خشونت در جریان مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم ارائه دادیم. در دیدار و ملاقات‌هایی که داشتیم خیلی از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.

*در مورد موضوع سوریه نیز ملاقات‌های خوبی داشتیم با کشورهای عربی و اروپایی صحبت کردیم. در ارتباط با مساله‌ی هسته‌ای نیز به طور طبیعی با کشورهای اروپایی بیشتر صحبت کردیم.

*{درباره برگزاری اولین جلسه ایران با گروه 1+5} این اجلاس در سطح وزرای خارجی برگزار شد که تقریبا در چنین سطحی از سال 2005 برگزار نشده بود. این جلسه گامی به سمت حل و فصل مساله‌ی هسته‌ای بود و در واقع گام درست و خوبی بود که اتخاذ شد.

*{در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با دیدار با رئیس جمهور آمریکا و این که کاخ سفید چنین پیشنهادی را مطرح کرده و ایران این را نپذیرفته و در پایان سفر مکالمه تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است} من در همان روز اولی که عازم سفر بودم چنین مباحثی مطرح شد و اعلام شد که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کرده‌اند که با رئیس جمهور آمریکا ملاقات داشته باشیم. وقتی وارد نیویورک شدیم در این ارتباط به صورت مفصل بحث شد. در جریان این سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفید به نحوی که تمام نقطه نظرات تامین شود وجود نداشت. و در واقع علت آن این بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت.

* بین ما و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندین سال است که بین ایران و آمریکا خصومت‌هایی است و ملاقات در سطح دو رئیس جمهور بعد از 35 سال نیاز به مقدماتی دارد. و درسفر به نیویورک فرصت لازم برای این موضوع نبود. این ملاقات انجام نشد؛ چرا که مقدمات آن فراهم نشده بود. این موضوع باعث سر و صدا شد و رسانه‌های آمریکایی به گونه‌ای مطرح کردند که گویی آمریکا تحقیر شده است. البته این موضوع به این شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در این زمینه توضیح دادم که زمینه کافی و لازم برای این ملاقات نبوده است.

*سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در چارچوب عزت و مصلحت و مصالح ملی و منافع ملی و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، جایی که ضرورت داشته باشد در راستای تامین مصالح و حقوق ملت و رفع مشکلات که برخی از این مشکلات به ملت ایران تحمیل شده و غیر قانونی و ناصحیح است و در راستای رفع آنها باید انعطاف حکمت آمیز داشته باشیم، نرمش داشته باشیم و همان طور که رهبری فرمودند این موضوع باید قهرمانانه باشد. اصول و آرمانها و عزت ملی مد نظر ماست .

باید در عرصه سیاست خارجی انعطاف حکمت‌آمیز داشت که همان نرمش قهرمانانه‌ای است که مقام معظم رهبری فرمودند و ما از اصول و آرمان‌ها و عزت ملی عدول نمی‌کنیم. احساس کردم کسانی که در سفر به نیویورک حضور داشتند و همه دنیا به ملت بزرگ ایران و نقشی که در منطقه دارد، اعتراف دارند و هیچ مقامی نبود که در ملاقاتش از عظمت ملت ما حرف نزند. ما می‌توانیم به پشتوانه و حمایت ملت و در سایه رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مسائل را هر چه که پیچیده‌تر باشد حل و فصل کنیم.

* در این سفر با افرادی که دیدار و گفت و گو کردیم همه به جایگاه و نقش ایران در عرصه‌ جهانی اذعان داشتند، این همه در مورد انتخابات ایران و شرایط جدید ایران صحبت کردند در ملاقاتی که با آقای دبیر کل سازمان ملل داشتیم بحث مفصلی در مورد شرایط و موقعیت جدید ایران انجام دادیم و همه‌ی اینها در سایه‌ی حضور باشکوه مردم در انتخابات است و قطعا به پشتوانه‌ی این ملت و عظمتی که این ملت دارد و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توانیم مسائل را هر چند پیچیده باشد حل و فصل کنیم.

*در این سفر لمس کردیم که زمینه برای تحقق این موضوع در دنیا وجود دارد و باید قدم به قدم جلو برویم، البته مشکلات یک روزه و یک شبه حل نمی‌شود. ولی ما باید در راستای حل و فصل مسائل تلاش کنیم و باید بیش از گذشته امید وجود داشته باشد تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم.

*{در مورد بازگرداندن جام شیر دال به ایران که از سال 2003 نزد آمریکایی ها بود}: این اثر یک اثر تاریخی و ارزشمند بود که متعلق به 2700 سال قبل بود یک اثر ذی قیمت است که از سال 2003 در آمریکا بوده است. قبلا تلاشهایی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.

*روز پنج شنبه آمریکایی‌ها تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است. خوشحال هستیم که توانستیم یک اثر گرانبها و ذی قیمت را از این سفر به همراه خود بیاوریم برای ملت ایران این آثار تاریخی بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم چرا که این نشان دهنده‌ی تمدن کهن ملت این سرزمین است.
219/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    جالبه خانم رایس میگه این مکالمه به درخواست هیأت ایرانی بوده و اینا هم می گن به درخواست اونا بوده؟؟!!!
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      بعيد ميدونم آمريكاي ابرقدرت دروغ بگه اونم تو اين سطح.
    • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      100 2
      مهم شکستن این تابوی لعنتی بود .مهم پیشرفت کشور و آسایش مردممان است.درود بر روحانی
    • سام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      9 24
      ما نفهمیدیم کی راست میگه اگر امریکا راست میگه وای بر این دولت اعتدال/ اگر امریکا دروغ میگه چطور میشه به امریکا خوش بین بود که یک تماس ساده را کتمان میکنه و دروغ میگه
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      9 12
      امریکای ابر قدرت و دروغ؟ کفر نگو! زنده باد ادوارد اسنودن که به دنیا نشون داد امریکای ابر قدرت هرگز از این کارا نمیکنه و مثل کف دست صاف هستش.
    • غلامرضا A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      33 2
      درخواست ملت ایران هم بود روحانی متشکریم
  • رای دهنده به روحانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    480 9
    و البته مسئولین امنیتی ما باید تمام هوش و حواسشان به حرکات احمقانه بعضیها باشد تا با حرکتی نسنجیده همه دست اوردهای این سفر را نابود نکنند همانها که خودسرانه که نه با پشتوانه بسیار قوی و البته با قوای بسیار اندک به سفارتخانه ای نریزند که بگویند فلان و فلان هیچکاره اند همه کاره ماییم از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست داریم نسبت به پرتاب کفش به رئیس جمهور که ان را توهین نابخشودنی به 18000000رای دهنده به روحانی میدانیم قاطعانه برخورد کنند
    • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      31 30
      و دم ضرغامی گرم که پشت روحانی وایساد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    جالبه مال خودمونو بخدمون هدیه میدن!! ولی دنیا داره مارو صدا میزنه
  • اسکندر A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    2 0
    خداوند شما را از شر تندروها در امان بدارد!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    خوبه امروز ماچ و بوسه های ما با عراق و ... کسی رو به یاد شهدا نمیندازه ولی یه تماس تلفنی همه چیز رو زیر سوال میبره. عزیزان من حق گرفتنیه نه دادنی وقتی صحبت نکنی و سر میز نشینی نمیتونی حقت رو بگیری پس برادران نیم درصدی در صدد فتنه اندازی نباشند اگر مساله ای باشه مقام معظم رهبری خودش گوشزد می کنه
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    2 0
    درود بر منتخب ملت ایران جناب دکتر روحانی . زنده باد ایران و ایرانی
  • مجید A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    1 0
    حسن آقا سفرها تون بی خطر و خدا قوتتت . هممون و شاد کردی . میدونم خسته ای فقط یه زحمت برات داشتم . آقای سیفمون بای بای میخواد . لطفا ارادتش بدین . بازم روحانی مچکریم
  • محمد A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    حالا دولت راستگویان درست میگه یا دولت فخیمه آمریکا؟
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      هر دو راست میگن. یکم به جای لفاظی به دلیل داستان توجه کنید! هر دو راست می گن
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      50 7
      بهضی ها که می فرمایید امریکا دروغ می گوید حالا چرا راست گو شد؟! این یک بار هم به سنت عمل شود بد نیست!
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      85 3
      هر دو صحیح میگن. برای اینکه رد دعوت امریکا حمل به بی اعتنایی نشه از طرف ایران برای خداحافظی سیگنال داده شده و از اونطرف اوباما تماس گرفته.
    • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      16 1
      آقاجان اصلا آقای روحانی اول زنگ زده. قبول. اینم از شعور و ادبشه. وقتی یکی شما رو مهمونی دعوت میکنه و نمیری اخلاق و ادب حکم میکنه تماس تلفنی بگیری و عذرخواهی کنی. درسته؟؟ اوباما هم دعوت کرد و روحانی نرفت حالا تماس گرفت که رفع کدورت بشه. خیلی فهمش سخته؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    دوستان دیدید فقط یه گفتگوی تلفنی چطور خشم افراطیون رو بر انگیخت؟ تعجب میکنم از دوستانی که چند روز پیش به ایشون میتاختند که چرا به مهمانی شام نرفت و با اوباما دست نداد. امیدوارم متوجه شده باشید که به این سرعت نمیشد و به قول خود اقای روحانی مقدماتش باید فراهم بشه.
    • م رعیت IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      9 3
      اتفاقا تا تنور داغه باید نون رو چسبوند! این جماعت فشار؛ فعلا کمی منگ هستند اگه حواسشون شیشدونگ جمع بشه شر راه میندازن!!
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    2 0
    اصلا مهم نیست به درخواست کی بوده مهم اینه که شروعی باشه برای صلح و اشتی
  • arman IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    آبروداری کردی دمت گرم
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    خيلي دوستتان داريم هم شما رو هم مقام معظم رهبري رو
  • بهرام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    چه فرقی میکنه این تماس به درخواست کدام طرف بوده مسئله اصلی گفتگوی سازنده هستش مابقی جزو حاشیه یکی میگه من زنگ نزدم اون زنگ زد اون یکی برعکس این حرف رو
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    78 7
    مال خودمونو به خودمونهدیه دادند؟؟؟ کی اونو به آمریکایی ها داده بود؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    154 8
    فاکس نیوز گفته اوباما از روحانی خواسته در مورد آزادی یه تعدادی از زندانی ها هم اقدام کنه.
  • رحمان SE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    1 0
    ما هم البته می دونیم که اونا منت کشی کردن و ما اصلا اهل این حرف ها نیستیم!
  • مهدی A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    123 9
    به این میگن دولت تدبیر
  • سید سعید احمدی A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    روحانی روحانی حمایتت می کنیم.
  • عماد A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    181 5
    ناراحت نباش رئیس جمهورم. این مخالفات از نسل همون هایی هستند که به امام حسن (ع) می گفتن مذل المومنین... خدا صبرت بده از دست این قوم متعصب... من بهت رای ندادم ولی تو الان رئیس جمهور منی... من پشتتم
  • ناصر IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    آقای روحانی رئیس جمهور محترم واقعا گل کاشتی . خیلی دوست داریم .باعث سرافرازی ملت ایرانی
  • حسین A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    10 1
    ای کاش که یه تجمع بسیار بزرگ در خیابون ها برای طرفداری از آقای روحانی بشه که دیگه بعضی افراد بدونن که مردم حامی این سیاست و این ریس جمهور هستن
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    15 1
    سی ان ان رفع فیلتر شد برید کامنت هایی که در باره اخبار ایران گذاشتن بخونید ببینید دنـیـا چطور داره ما رو میبینه و مـا تو چــه عـالـمی هستیـم؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    8 0
    واقعا مهم نیست آشتی دو کشور را کی شروع کنه هرکسی که اقدام کرده ازش متشکریم
  • بی نام GB ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    بازگشایی خانه سینما- تماس با اوباما چه طوفانی شروع کردی عزیز مچکریم مچکریم