فارس نوشت:

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت:‌ این تصور غلطی است که فکر کنیم با برقراری رابطه، آمریکا دست از دشمنی با ایران برخواهد داشت.

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک  درباره اینکه برخی افراد از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما دچار ذوق‌زدگی همراه با انفعال شده‌اند، ‌اظهارداشت: متأسفانه عده‌ای در ایران ریشه دشمنی‌های آمریکا را نمی‌شناسند و بر این تصورند که با دیدار، مکالمه تلفنی، مذاکره یا حتی برقراری رابطه و گشایش سفارتخانه، آمریکا نه تنها دست از دشمنی با ایران برداشته و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد بلکه به کمک ایران نیز می‌آید.

سفیر سابق ایران در مکزیک تصریح‌کرد: این افراد کسانی هستند که با عمق مسائل بین‌الملل آشنا نیستند، دشمنی آمریکا ریشه در منافع نامشروعی دارد که آمریکا به عنوان منافع حیاتی برای خود در منطقه ما و جهان اسلام تعریف کرده است که این منافع نامشروع آمریکا با مواضع مشروع ایران در جهان اسلام در تضاد است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: البته این مهم است که مذاکره‌ کنندگان ایرانی به عمق ماهیت دشمن پی برده باشند.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه این عقب‌نشینی و تغییر لحن آمریکا می‌توانست در سال 88 رخ دهد، افزود: لحن تند آمریکا در سال‌های گذشته و تشدید فشارها را نباید نتیجه مواضع رئیس‌جمهور قبلی درباره هولوکاست دانست بلکه فتنه88 بود که دشمن را امیدوار کرد و موجب شد تحریم‌ها را تشدید کند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اظهارداشت:‌ ایران با اتخاذ دیپلماسی نرمش قهرمانانه فرصت جدیدی به آمریکا داده است تا اگر در ادعاهای خود صادق است با حفظ آبرو روش خود را تغییر دهد، فرصتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور وسیع‌تری به آمریکا داده شد.

وی تصریح‌کرد: آمریکا به محض اینکه توانست سفارت خود را با 60 دیپلمات در ایران دایر نگه دارد یعنی از 22 بهمن 57 تا 13 آبان 58 که 9ماه بعد از پیروزی انقلاب سفارت آمریکا دایر بود، مقامات آمریکا در مذاکرات دیپلماتیک و رسانه‌ای از ضرورت جبران گذشته خود، احترام به انقلاب اسلامی و آمادگی برای مشارکت در زمینه‌های مختلف سخن می‌گفتند اما اسناد لانه جاسوسی نشان داد که آنها به دنبال کودتا و تجزیه ایران تقویت تروریسم، نفوذ به مناصب حکومتی، جعل اسناد، شنود تلفن‌ها و ضربه به کشور بودند.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه اگر بر فرض، گفت‌وگوهای ایران و آمریکا به جایی برسد که حتی آمریکا در ایران سفارت خود را بازگشایی کند باز دست از توطئه بر نمی‌دارد، تصریح‌کرد: سفارتخانه‌های آمریکا در همه کشورها به محل جاسوسی و توطئه تبدیل شده‌اند، در آمریکای لاتین سؤالی مطرح است که چرا در این کشورها کودتا رخ می‌دهد اما در ایالات متحده آمریکا کودتا رخ نمی‌‌دهد که جواب این است چون آمریکا در کشور خود سفارت ندارد، کودتا رخ نمی‌دهد یعنی هرجا سفارت آمریکا باشد توطئه علیه ملت‌ها وجود دارد.

سفیر ایران در مکزیک یادآور شد: اسنودن اخیراً‌ افشاگری‌هایی کرده مبنی بر اینکه سفارتخانه‌های آمریکا مرکز جاسوسی از دولت‌ها و ملت‌های مختلف بوده است کما اینکه حتی از مکاتبات وزارتخانه فرانسه هم جاسوسی می‌کرده در حالیکه این کشور جزء همپیمانانش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، این تلقی غلطی است که تصور شود با برقراری رابطه، مذاکره یا مکالمه، آمریکا دست از دشمنی خواهد برداشت؛ طی 34 سال اخیر در اکثر سال‌ها سفارت انگلیس در ایران دارای سفارتخانه بوده اما این موجب نشد انگلیس در تمامی توطئه‌ها، تحریم‌ها و قطعنامه‌ها علیه کشور ما مشارکت نداشته باشد.

قدیری‌ابیانه گفت: به هر حال اوباما ادعاهایی مطرح کرده مبنی بر اینکه حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را بپذیرد، ما هم به او فرصت اثبات ادعای خود با حفظ آبرو را می‌دهیم؛ آنچه مسلم است آمریکا برای اثبات حسن نیت خود باید تحریم‌ها را لغو کند و این جزو حقوق ملت ایران است که حتی بابت تحریم‌ها و تهدید‌ها تقاضای غرامت کند.

سفیر سابق ایران در مکزیک در پایان خاطرنشان کرد: در این سفر نتانیاهو و اسرائیل در اهداف خود کاملاً منزوی شده‌اند و البته شکست سختی در مواجه با دیپلماسی عمومی ایران را تجربه کرده و سعی در جبران آن دارند؛ باید مراقب باشیم با اتخاذ مواضع اشتباه در زمین دشمن بازی نکنیم.

219212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حیدر A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 6
    سخنان بجا و معقولی است. احسنت. به امید اصلاح روابط ایران با همه ی کشورها و حفظ عزت ایران.
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    2 1
    آقای قدیری بعنوان کارشناس مسائل استراتژیک و سیاسی چرا متوجه نیستند که روابط خارجی ایران با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که دارای حق وتو هستند از نظر استراتژیک باید همیشه در حالت تعادل و توازن قرار داشته باشد . یک دیپلماسی عاقلانه و مستقل نباید تفاوتی در سطح رابطه با این پنج کشور مهم و قدرتمند جهانی ایجاد کند در غیر این صورت مورد سوء استفاده آنها قرار خواهد گرفت در سالهای گذشته که تعادل و توازن روابط خارجی ایران بدلیل اشتباه مسئولین بر هم خورده است کشور ما به انحاء مختلف بعنوان کارت بازی روسیه و چین در مقابل غرب مورد بهره برداری آنها قرار گرفته و منافع ملی ما آسیبهای فراوانی دیده است .
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    4 5
    حل مي شود